Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dåliga saker med Mac OS X Tiger (10.4.x)

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-07-18 11:14

Kom igen, nog vet Richar att man kan dra och släppa på Dockan...

Men man kan tex inte ha app-mappen i dockan och dra en fil till mappen för att komma åt programmet däri.

Ämen vad är det här? Är det på allvar ingen av er som förstår vad jag menar?

Om man har lagt t.ex. programalias i en mapp (dvs grupperat i mappar) så kan man INTE dra filer till dessa alias. För att kunna dra och släppa filer så krävs det att symbolen ligger direkt i dockan, och ej i en mapp.

För övrigt har Markus också fel angående dockans beteende. Varje utvecklare väljer själv att registrera vilka filtyper som programmet stöder och det är dessa registrerade filtyper som gör att symbolen i dockan "highlightas" och tillåter dra och släpp-öppande. MEN, man kan dra vilken filtyp som helst till vilken programsymbol som helst om man samtidigt håller nere ALT+CMD, vilket innebär att man instruerar programmet att försöka öppna filen TROTS att utvecklaren inte har registrerat stöd för filtypen. Extremt användbart, men som sagt inte möjligt att göra om programmet ligger i en mapp

  • Medlem
  • 2007-07-18 11:42
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ämen vad är det här? Är det på allvar ingen av er som förstår vad jag menar?

joo...

Det känns skönt att någon förstår mig

Aha. Nu förstår jag. Ber om ursäkt ifall jag har varit jobbig.

Nej, jag förstod först inte vad du menade. Men nu är jag helt på.

Det känns i alla fall bra att vissa av dessa dåliga saker kommer att vara ett minne blott i Leopard.

Om en fem-sex år till kanske allt är åtgärdat rent av

Just ja, gusax840:s inlägg fick mig att tänka på en till halvsunkig sak, nämligen att man inte kan använda (bra) kortkommandon i dialogrutor. De som använder Windows vet ju hur olika alternativ i dialogrutor kan accessas genom den understrukna bokstav som visas i ettiketten - trevligt. I Mac OS X är man hänvisad till det kraftigt underlägsna stödet för att tabba sig fram mellan kontroller, och det funkar ju minst sagt rätt svagt

Visst, och det finns ersättare för både Finder och Dockan, men poängen med den här tråden är ju vad som inte är bra i OS X, och det är inte bra att det saknas utan att man måste köpa till det

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Visst, och det finns ersättare för både Finder och Dockan, men poängen med den här tråden är ju vad som inte är bra i OS X, och det är inte bra att det saknas utan att man måste köpa till det

Även att vi både tycker att Mac OS X har ett tillkortakommande här, så behöver kanske tips som fyller det hålet inte tas emot snorkigt otacksamt för det?

/c

PS Spirited Away är dessutom Freeware DS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-18 13:08

Jag fortsätter med mina småsaker...
Skulle vilja kunna batcha bilder i Förhandsvisning. Vet att det finns folder actions för det men skulle vara smidigare i programmet.

Metainfon man kan välja att visa i Finder, tex hur många filer en mapp har, funkar inte på m4a-filer.

Sist och minst, hur kan dessa symboler ha överlevt!?

Ursprungligen av acke:

Sist och minst, hur kan dessa symboler ha överlevt!?

Det finns väl ingen anledning att ta bort bra och välfungerande symboler som fungerat fint ända sedan NeXTSTEP i början av 90-talet?

  • Medlem
  • 2007-07-18 18:46
Ursprungligen av Marcus K:

Det finns väl ingen anledning att ta bort bra och välfungerande symboler som fungerat fint ända sedan NeXTSTEP i början av 90-talet?

Folk födda på 90-talet ser förmodligen inte ens vad det föreställer.

Ursäkta om det lät snorkigt, det var inte avsikten. Det var bra tips.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-07-18 17:58

Hela navigations systemet för filer under OS X är bristfälligt jämför mot Windows är min mening.
Bara en sak som dra filer med högerklick och släppa, funktion är mycket smidigt. Sen saknas den högermeny integrationen mot program funktioner som tex. winrar öppna med, rar and email, extract here, extract, put in arcive mm. mm. bara ett exempel.
Ett sätt som gör arbetet otroligt smidigt i många fall och måste faktiskt erkänna att jag jobbar snabbare med Windows desktopmässigt än med OS X, tyvärr så är det.
Finns mängder av sånna funktioner som är otroligt bra under Windows och OS X har många med men inte lika bra anser jag.
Bara en sak som Äpple+X (klipp ut) varför inte det fungerar under OS X är en gåta fortfarande, Ctrl+x fungerar under Windows tex.
Sen varför ska filer hela tiden kopieras när man drar dom under OS X, inte flyttas utan kopieras i dubletter?
Man drar filen till önskad map, sen får man gå tillbaks och och radera från ursprungs stället, Äpple+x hade vart smidigt där.
Vet att man kan hålla inne en knapp vill jag minnas men ändå.

  • Medlem
  • 2007-07-18 18:35

Alla har rätt till en åsikt, men jag tycker att det verkar som att du vet hur det funkar i Windows, men inte i OS X. Jag ska försöka förklara:

Flytta fil på en disk:
Dra, släpp.
Kopiera fil:
alt-dra, släpp.

När du flyttar mellan två enheter (eller partitioner) kopierar du automatiskt.

Så vitt jag vet funkar det likadant i Windows, med skillnaden att man måste högerklicka och välja "kopiera" i en meny istället för att alternativklicka.

Varför man inte kan klippa ut saker vet jag inte, men jag kan inte påstå att jag saknar det särskilt mycket. Med exposé och två Finderfönster, så kan jag klara det jag vill göra. Filerna är ju fortfarande markerade när man kommer tillbaka till ursprungsfönstret, så då kan man ju radera dem när allt kopierats. Men jag ser gärna att de lägger till äpple-x, eftersom det kan vara bra och inte är i vägen.

Högerklicka - dra - släppa slipper jag däremot helst. Att ha kontextmenyer för rar ser jag ingen direkt nytta med heller. Dubbelklicka på filen är enklare, och zippar kan vi göra med högerklick i OS X. I Windows är default att öppna rar-arkivet i Winrar, så det är klart att man vill ha en genväg för att göra det man vill; få ut filerna. I OS X behövs det inte tycker jag. Det skulle vara rar and mail i så fall, men jag har aldrig någonsin använt den funktionen i Windows.

Det är inte så vanligt att jag sitter och skyfflar filer en hel dag, så det är möjligt att man stör sig mer om man har det som yrke(!?).

Ursprungligen av Tjarven:

Hela navigations systemet för filer under OS X är bristfälligt jämför mot Windows är min mening.
Bara en sak som dra filer med högerklick och släppa, funktion är mycket smidigt. Sen saknas den högermeny integrationen mot program funktioner som tex. winrar öppna med, rar and email, extract here, extract, put in arcive mm. mm. bara ett exempel.
Ett sätt som gör arbetet otroligt smidigt i många fall och måste faktiskt erkänna att jag jobbar snabbare med Windows desktopmässigt än med OS X, tyvärr så är det.
Finns mängder av sånna funktioner som är otroligt bra under Windows och OS X har många med men inte lika bra anser jag.
Bara en sak som Äpple+X (klipp ut) varför inte det fungerar under OS X är en gåta fortfarande, Ctrl+x fungerar under Windows tex.
Sen varför ska filer hela tiden kopieras när man drar dom under OS X, inte flyttas utan kopieras i dubletter?
Man drar filen till önskad map, sen får man gå tillbaks och och radera från ursprungs stället, Äpple+x hade vart smidigt där.
Vet att man kan hålla inne en knapp vill jag minnas men ändå.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-07-19 12:53
Ursprungligen av stfm:

Flytta fil på en disk:
Dra, släpp.
Kopiera fil:
alt-dra, släpp.

När du flyttar mellan två enheter (eller partitioner) kopierar du automatiskt.

Vill du flytta en fil/mapp mellan två diskar håller du inne äpple och drar och släpper. Samma resultat som "klipp ut", typ.

Sen är jag en försvarare av att inte ha ett snabbkommando för klipp-ut-funktion på skrivbordet. Jag förstår helt och fullt att Apple inte lagt till den funktionen. Det är helt enkelt dåligt gränssnitt.

  • Medlem
  • 2007-07-19 13:01
Ursprungligen av Kalle W:

Vill du flytta en fil/mapp mellan två diskar håller du inne äpple och drar och släpper. Samma resultat som "klipp ut", typ.

Just det, jag använder nästan aldrig det.

Ursprungligen av Kalle W:

Sen är jag en försvarare av att inte ha ett snabbkommando för klipp-ut-funktion på skrivbordet. Jag förstår helt och fullt att Apple inte lagt till den funktionen. Det är helt enkelt dåligt gränssnitt.

Nja, jag vet inte ... som det funkar i Windows så blir filen halvgenomskinlig när man klipper ut, och försvinner när man klistrar in. Funkar ju rätt bra. Risken är ju såklart att man glömmer bort vad som finns i urklippet, och klistrar in filerna långt senare. Då kanske man önskar att de inte hade raderats också. Personligen föredrar jag att dra–släppa, men jag kan förstå om folk gillar klippa–klistra.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-07-19 20:03
Ursprungligen av Kalle W:

Sen är jag en försvarare av att inte ha ett snabbkommando för klipp-ut-funktion på skrivbordet. Jag förstår helt och fullt att Apple inte lagt till den funktionen. Det är helt enkelt dåligt gränssnitt.

Ehhhehe den var kul du. Känns som varken Apple eller du kan motivera varför det skulle vara dåligt, men kom igen... Shoot!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-07-20 00:28
Ursprungligen av Tjarven:

Ehhhehe den var kul du. Känns som varken Apple eller du kan motivera varför det skulle vara dåligt, men kom igen... Shoot!

Ska det vara så, så svarar jag som Ingemar Stenmark: “det går int att förklara för den som inte begrip´”.

Men för att försöka ändå, så är det absolut viktigaste med ett gränssnitt att det är förutsägbart. Låt säga att det fungerar som kopiera idag gör (vilket är rimligt iom att andra program agerar på det viset). Om du kopierar en fil och klistrar in den på skrivbordet så kopieras hela filen. Om du markerar fil- eller mappnamnet på ett befintligt objekt så klistras namnet in från urklippsminnet. Om du klistrar in i ett textdokument så är det namnet som klistras in (eller namnen om det är flera objekt). Om du klistrar in i ett bildredigeringsprogram klistras ikonen in.

Överför det på ett urklipp och fundera på hur förutsägbarheten ter sig.

Ex:
Jag markerar tre filer, klipper ut och klistrar in i ett textdokument. Vart tar filerna vägen?
Jag markerar en fil, klipper ut, markerar ett mappnamn och klistrar in. Vart tar filen vägen?
Jag markerar en mapp, klipper ut, markerar en fil, klipper ut. Vart tar mappen vägen?
Osv.

Eftersom urklipp i alla andra program är konsekventa så borde i de tre exemplen ovan resultera i dataförlust. Genom att inte ha funktionen "räddar" man användaren från att agera extremt destruktivt där man inte har intentionen att göra det, just för att förutsägbarheten på beteendet är oklar. Det är snabbt gjort att radera en hel hårddisk om det vill sig illa...

Alternativet är att slänga upp en dialogruta i nyllet på användaren varje gång man gör något för att gardera mot destruktiva beteenden, alternativt skapa ett parallellt beteende för urklipp på skrivbordet. Inget av detta tycker jag är en speciellt bra lösning.

Istället har Apple valt att man aktivt, via en tangenttryckning när man använder musen, kan flytta filer eller mappar (cmd+dra). På det viset bibehåller man förutsägbarhet, kräver en form av respons på det potentiellt destruktiva handlandet (dock mindre destruktivt än ett urklipp) och riskerar inte ett icke-konsekvent beteende i gränssnittet.

Är du med?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-07-20 07:35
Ursprungligen av Kalle W:

Ska det vara så, så svarar jag som Ingemar Stenmark: “det går int att förklara för den som inte begrip´”.


Ex:
Jag markerar tre filer, klipper ut och klistrar in i ett textdokument. Vart tar filerna vägen?
Jag markerar en fil, klipper ut, markerar ett mappnamn och klistrar in. Vart tar filen vägen?
Jag markerar en mapp, klipper ut, markerar en fil, klipper ut. Vart tar mappen vägen?
Osv.

Tror inte du "begrip´” riktigt hur Windows utklipp fungerar här?
I alla dina 3 exempel händer ingenting. Helt risktfritt för andvändaren man kan inte klipp/klistra hur som hels bara för funktionen finns.
Filerna förblir kvar i sitt ursprungsläge i alla 3 lägen.
Har kört med klipp/klistra i alla år ända sen Win95 och har inte stött på några risker, tanken har inte ens vart där och förmodligen för att det är en helt naturlig funktion för Win folket. Klart är man inte inne i hur det fullt fungerar så kan jag förstå att det låter riskabelt.
Hade diskussionen på swecklockers och där resonerade Mac andvändare på samma sätt, -vart tar dom vägen, nytt utklipp, andra försvinner osv.

Richard Rönnbäck kom före mig idag morse men han fick väl med det mesta som jag tänk skriva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-19 13:03
Ursprungligen av Tjarven:

Sen varför ska filer hela tiden kopieras när man drar dom under OS X, inte flyttas utan kopieras i dubletter?
Man drar filen till önskad map, sen får man gå tillbaks och och radera från ursprungs stället, Äpple+x hade vart smidigt där.
Vet att man kan hålla inne en knapp vill jag minnas men ändå.

Det blir ju bara dubletter när du flyttar filer mellan två volymer så jag ser inte det stora problemet. Man håller ned Äpple-tangenten.

Många åsikter blir det. Jag har försökt att lite snabbt sammanfatta vad som kommit fram i tråden. Jag tycker det är högintressant att dessa vardagliga irritationsmoment kommer upp till ytan. En del finn sdet ju t.o.m. temporära freeware-lösningar på utan att man vet om det.

Kom gärna med mer grejer så ska jag försöka uppdatera sammanfattningen när jag har tid. PM:a gärna om det är saker ni inte tycker jag har sammanfattat på rätt sätt eller om det smugit in felaktigheter. Eller om jag bara har glömt nåt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-18 19:51

Finns det någon bra lösning för att få äpple+x? Jag vill verkligen ha klipp-ut och det spelar ingen roll hur många gånger folk förklarar för mig att jag kan dra mellan två rutor, det är inte lika snabbt eller smidigt för mig.

Jag saknar ett adressfält i finder också, bekvämt sätt att alltid se vart man är och kunna snabbt hoppa längre upp i en hierarki. Finns det något vettigt navigationsprogram som löser detta?

Något som stör mig fruktansvärt är att hela menyraden hänger sig om ett program gör det, vill jag komma åt äpplet för att nå tvångsavsluta kan jag inte det utan att växla till ett annat program.
Vad är kortkommandot för att ta fram tvångsavslutningsmenyn?

Ursprungligen av Snigeln:

Jag saknar ett adressfält i finder också, bekvämt sätt att alltid se vart man är och kunna snabbt hoppa längre upp i en hierarki. Finns det något vettigt navigationsprogram som löser detta?

Håll nere Cmd när du klickar i namnlisten så ser du hierarkin och kan gå till en annan nivå

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-18 23:39
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Håll nere Cmd när du klickar i namnlisten så ser du hierarkin och kan gå till en annan nivå

Jag känner till denna, men det är inte ett adressfält och det tillåter mig inte att gå djupare i en mappstruktur.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-18 21:06
Ursprungligen av Snigeln:

…snabbt hoppa längre upp i en hierarki. Finns det något vettigt navigationsprogram som löser detta?

Testa detta tips på macosxhints.com (även här för färdigfixade binaries) för ett litet script som flyttar dig ett snäpp uppåt i en katalogstruktur. Äpple + pil upp finns ju också annars.

Du når tvångsavsluta med äpple + alt + esq.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-18 21:14
Ursprungligen av Marcus K:

Du når tvångsavsluta med äpple + alt + esq.

Alt + högerklick på en ikon i Dock tar också fram tvångsavsluta-alternativet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-18 21:43

En annan dålig sak jag kom på när jag besvarade en annan tråd:

Antag att det existerar två kataloger med samma namn, fast inte med samma mammakatalog, som båda innehåller filer med helt unika namn. Väljer jag att kopiera den ena katalogen till den andra frågar OS X om jag vill ersätta objektet med det jag flyttar. Svarar jag "ersätt" så får jag inte en katalog som innehåller objekten från båda ursprungliga katalogerna, utan bara från den som jag skrev över med.

Visst, den säger visserligen att den ska ersätta saker, men jag tycker OS X är ologiskt och varnar på tok för dåligt för konsekvenserna.

Nu ska jag släppa den här tråden ett tag, fyra inlägg av mig på raken börjar verka spam-artat.

Bevaka tråden