Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft släpper revolutionerande gränssnitt?

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-06-14 17:46

Vad ska Microsoft hitta på om dem vill överleva i framtiden, nu men öppen källkod där börjar många använda öppna lösningar, multitouch,det har jag sett, den är cool men vi får väl se om det är någon att köpa

Jag ser faktiskt ingen anledning med multitouchdisplay på en dator änsålänge.
Musen fungerar väldigt bra, och skärmarna blir bara fula när man kladdar på dem.
Det blir mer avslappnat att sitta vid datorn om man slipper hänga på skärmen och peta på allt man ska göra.
på en telefon (eller coffee table? hehe) så känns det ändå mer relevant, för det är något som man inte använder "konstant". Eller? Vad tycker ni? Funkar musen tillräckligt bra än så länge?
(blev det för OT nu?)

Jag har egentligen ingen aning, jag är inte utvecklare av varken hårdvara eller mjukvara utan som någon så fint har sagt i en annan tråd hasplar jag bara ur mig en massa ditt och datt så... Men för att ändå svara på din fråga så tror jag ändå att Multi-touch kommer att komma och detta även på konsument datorer. Det som jag ser som ett problem idag är som någon nämnde tidigare - att man kladdar ner skärmen. Det andra är rent ergonomiskt. Sedan måste hela gränssnittet förändras, för jag tror inte att multi-touch är grejen om det ser ut som det gör idag, gui måste antagligen bli mer som iPhones med tydliga knappar - inte menyer.

Jag vet inte hur en iMac i presens tid skulle gagnas att använda multi-touch, men den enda dator i konsument segmentet som skulle kunna lämpa sig så är det en iMac, eller vilket jag tror mer på, en bärbar.

Men som sagt - det kanske inte är rätt väg att gå.

Vad gillar ni bäst, mus eller styrplatta?

Det skulle väl vara om man hade en stor platta i tangentbordsform och mus däri det skullekunna vara bra, kombinera mus och multitouch kanske, fast nä, verkar onödigt, men såg en häftig bild framför mig.

Låt touchpad-mojen vara på mobila "devices" och SJ-automater, det räcker...

Förresten skulle det nog vara rätt bra med det, då kan rookiesarna rättfärdiga sitt idiotiska beteende att slå på skärmen, haha...

  • Oregistrerad
  • 2007-06-17 13:28

Det här är ingen teknik som kommer ersätta datorn, därför tror jag Microsoft gör helt rätt. Det är möjligtvis ett komplement eller en ersättare till datorn. Därav önskan att placera den i vardagsrummet. Det förklarar också lyftet av foton - Var tittar man oftast på foton? Om inte vardagsrummet.

Att det varit så många kommentarer om att "Faan MS kan inte detta" - Nu får ni väl växa upp! - Oavsett om produkten är baserad på annans forskning (Det är exakt samma sak med Apple!, och det var samma sak tidigare med GUI från Xerox). - Det är en intressant produkt och microsoft ska ha en eloge till att dom ändå fått fram den.

Eftersom det är en produkt (I MS fall) som inte konkurrerar med en dator skulle Apple lätt kunna ge sig efter MS. Det är svårare att slå MS pga. deras dominans på PC marknaden. Ger man sig in i en ny marknad då skulle Apple kunna hänga efter.

Ursprungligen av studiox:

Det här är ingen teknik som kommer ersätta datorn, därför tror jag Microsoft gör helt rätt. Det är möjligtvis ett komplement eller en ersättare till datorn. Därav önskan att placera den i vardagsrummet. Det förklarar också lyftet av foton - Var tittar man oftast på foton? Om inte vardagsrummet.

Jag tror du har rätt i att MS kan valt ett smart vägval men deras teknik bygger på att du måste köpa en hel möbel - det tror jag inte är någon smart lösning. Så länge deras variant är baserad på back-projektion så tror jag inte att den kommer bli stor på nått sätt mer än att den tvingas vara just stor.

Jag tror fortfarande helt klart att tekniken kommer att komma, men låt oss titta tillbaka på detta om cirka 5 år så får vi då se vad som skett med denna utveckling kring multi-touch.

  • Medlem
  • 2007-06-19 09:16
Ursprungligen av studiox:

Att det varit så många kommentarer om att "Faan MS kan inte detta" - Nu får ni väl växa upp! - Oavsett om produkten är baserad på annans forskning (Det är exakt samma sak med Apple!, och det var samma sak tidigare med GUI från Xerox). - Det är en intressant produkt och microsoft ska ha en eloge till att dom ändå fått fram den.

Folk som hyllar produkten verkar tro att reklamfilmerna visar möjliga scenarion. Jag tror inte att det kommer funka så bra som i filmerna. Jag tror inte att en kamera automatiskt kommer upptäckas när den läggs på bordet, och jag tror inte att mp3-spelare kommer göra det. Det är en Sci-fi-film som visar vad MS tror kommer att bli möjligt i framtiden, förutsatt att alla hakar på. Det bygger på att så mycket ska funka, helt oavsett gränssnittet. Om de hade gjort en film med samma saker men utan tryck-bordet, hade det varit precis lika revolutionerande.

Jag blir imponerad när jag sett det själv, eller oberoende källor testat det. Microsoft visar ju ofta upp saker tidigt, som antingen dröjer eller aldrig blir något.

Jag har en fråga om det är så att någon har koll på detta.

Surface klarar att flera kan arbeta på samma gång - klarar Apples multi-touch samma sak?

Kan det känna igen ett finger lär det känna igen en lur (om man lagt i det i systemet innan så klart). MS har lagt upp bordet (!) så får utvecklare utveckla applikationer antagligen.

Verkar intressant då jag funderat på en vardagsrumslösning för IM/skype/bildvisning etc med en tryckkänslig skärm eller trackball. Allt snyggt inbyggt i väggen eller i en möbel.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Trevlig artikel - tack.

Ursprungligen av draags:

Trevlig artikel - tack.

Än så länge har jag inte hittat någon som skriver lika lärorika och underhållande artiklar som han gör. Hans "Platform Crisis" och "Format Wars" serier är riktigt djuplodande utan att det blir jobbigt att läsa.

Det känner inte igen just ett finger den känner igen även en pensel eller ett föremål som har samma form som en pensel.

Att ha en sådan på väggen, inbyggd lär betyda en rätt dyr och kostsam historia för att kunna köra Im/ Skype/ bildvisning.

Vill man betala för det så visst men känns rätt overkill.

Inbyggt i möbel - ja visst men njae jag e rätt tveksam. Tekniken är riktigt häftig men jag skulle vilja vem som betalar detta för en hel möbel och vad exakt ska man ha det till hemma. Titta på bilder.

Då skulle Apples teknik varit trevligare med en portabel sak som är plattare och som dessutom är flyttbar och inte påverkar hela rummets möblering.

Det man inser efter att läst den artikeln är att man får en helt ny bild av hur fantastiskt revolutionerande Surface är - not!

Samt att det styrker det jag påstått i mina tidigare inlägg.

WOW! MICROSOFT HAR GJORT DET!

-Uppfunnit en tryckkänslig, liggande TJOCK-TV!!!!!!!!!

Allvarligt talat kan jag se en användning för denna produkt i mitt yrkesliv, men det har jag tänkt på sedan jag såg en av mr Han:s demos för första gången.

Tanken som slår mig direkt efter att ha sett den trevliga filmen där herr och fru sitter och tittar på sina söta barnbilder är: HUR LÅTER TJOCK-TV:n? En dator + massor av projektorer och sensorer instängda i en låda... Misstanke: MASSOR AV FLÄKTAR.???

Älskling, ska vi titta på familjealbumet idag?
- Jag har lite ont i huvudet, tror att jag hellre dammsuger idag.

Senast redigerat 2007-06-28 09:07
  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2007-07-01 10:07
Ursprungligen av KRAFTWERK:

WOW! MICROSOFT HAR GJORT DET!
Älskling, ska vi titta på familjealbumet idag?
- Jag har lite ont i huvudet, tror att jag hellre dammsuger idag.

  • Medlem
  • 2007-06-28 09:09

Tjock-TV! Allvarligt! XD

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2007-07-01 12:30

synd många verkar snöa in sig på hårvara och teknik. Tycker bordet är extremt grymt ur gui / användar synvinkel. Enkelt att hantera enheter och dess innehåll. Tummen upp!

Tekniken är det sekundära och kommer nog lösas med tiden.

Ursprungligen av Fv02:

synd många verkar snöa in sig på hårvara och teknik. Tycker bordet är extremt grymt ur gui / användar synvinkel. Enkelt att hantera enheter och dess innehåll. Tummen upp!

Tekniken är det sekundära och kommer nog lösas med tiden.

Håller helt med dig men tror att Apple kan göra detta med deras teknik som idag finns i iPhone men på sak som har större display. Denna produkt är idag väldigt skrymmande - det behöver inte en produkt från Apple vara.

Men visst är det spännande.

Varför inte ett tangentbord som endast består av en multi-touch skärm som anpassar sej till olika program!?

Vet att det finns ett (säkert fler) som just tangenterna har små lcd skärmar i sej. Så man endast ändrar bilden på denna..

Men varför inte låta hela tangentbordet vara en multi-touch som när du spelar spel så har du endast dom tangenterna som du vill ha framme..

Just a thought!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-01 21:38

Svårigheten med multi-touch är bristen på taktil feedback. Du vill gärna känna att du trycker ned en tangent, speciellt vid spelande. Jag har testat ett platt tangentbord som helt saknade "key travel" och det var riktigt jobbigt att använda.

Tangentbordet du tänker på är gissningsvis ett Optimus Maximus.

Ja det va det tangentbordet...

Joo, såhär i efterhand så håller jag med dej om att man vill känna att man trycker. Vet ju själv hur det är med min Pocket-PC telefon..

Bevaka tråden