Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft släpper revolutionerande gränssnitt?

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tror ändå det är första gången Microsoft presenterar något som faktiskt ser snyggt och intuitivt ut. Vi får väl se om det följer med till den färdiga produkten.

Jag känner mig dock lite orolig att man säkert kommer att måsta ha Vista på en fristående dator och att den säkert bara kommer att klara mobiltelefoner med Microsofts egna operativsystem. Jag tror det är rätt liten chans att man kan sitta och organisera sitt iPhoto-bibliotek på den där tingesten.

jag tror denna "Surface Computer"-teknik är helgrym. Den är både häftig och ytterst användbar just för att den är så intuitiv. Kolla in denna video hos CNet för lite olika sätt att använda den:

http://crave.cnet.com/8301-1_105-9723647-1.html

Ursprungligen av Adrian B:

jag tror denna "Surface Computer"-teknik är helgrym. Den är både häftig och ytterst användbar just för att den är så intuitiv. Kolla in denna video hos CNet för lite olika sätt att använda den:

http://crave.cnet.com/8301-1_105-9723647-1.html

Instämmer helt, för mig så känns det som om tekniken kommer närmare människan med detta.

Vi får hoppas den inte stjäl för mycket mediautrymme från kommande iPhone lanseringen.

Men frågan är hur denna teknik någonsin kan krympas ner till att kunna fungera på mindre enheter.

Kommer då utsökt att tänka på det patent där apple vid varannan pixel sätter en liten kamera. Rent teoretiskt borde även här dessa kunna avläsa vad det är för föremål och denna teknik är betydligt mindre och inte fullt så skrymmande.

Men men jag tycker det ser coolt ut, om man kunde vrida skärmen en aningen när den användes skulle den även kunna bli mer ergonomisk.

Senast redigerat 2007-05-30 14:35
Ursprungligen av Adrian B:

jag tror denna "Surface Computer"-teknik är helgrym. Den är både häftig och ytterst användbar just för att den är så intuitiv. Kolla in denna video hos CNet för lite olika sätt att använda den:

http://crave.cnet.com/8301-1_105-9723647-1.html

Det ser onekligen ut som en film Tveklöst verkar de vara långt. Intressant!

Jag är ganska kluven faktiskt. Det är lika intuitivt som alla andra potentiellt revolutionerande gränssnittsprototyper jag har testat i mina dagar, men jag har mycket svårt att se hur en produkt i stil med Microsofts koncept någonsin ska kunna utvecklas bort från en snäv nischprodukt som aldrig kommer att bära sig ekonomiskt. Som jag ser det har Apple gjort ett smartare drag genom att implementera tekniken i en handhållen enhet i stället, i och med att det är där man hittar det huvudsakliga behovet av bättre gränssnitt.

Senast redigerat 2007-05-30 13:46
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-30 13:47

Något liknande detta alltså?

http://www.i-bar.ch/info/

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-05-30 15:08

Men, det är ju _precis_ samma som reactable, med taggningen av olika objekt. Det ser ju onekligen precis lika ut. Vad jag förstått av reactable så har ju den utvecklingen pågått sen innan 2003. Man kan se på deras hemsida att de lämnade in papers om reactablet redan 2003, alltså ungefär samtidigt som MS påbörjade sin utveckling.
Man kan till och med se Bob Moog spela på en prototyp 2004, alltså 3 år innan MS släpper sin prototyp...
Här finns chans för patentstrid... men MS har ju dyrast advokater så de vinner nog...

Det står ingenting om Jeff Han på Microsofts Surface-sida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-30 16:03
Ursprungligen av thurfjell:

Det står ingenting om Jeff Han på Microsofts Surface-sida.

Här är en video där Jeff Han är inklippt med MS-snubbar.

http://www.popularmechanics.com/technology/industry/4217348.html

Nu börjar jag verkligen bli nyfiken. Samarbetar MS med Jeff Han? Eller vill de bara få folk att tro det? Det är i vilket fall som helst tydligt att de nu massivt går ut med att få folk att förknippa multi-touch med MS-research.

Ursprungligen av pesc:

Här är en video där Jeff Han är inklippt med MS-snubbar.

http://www.popularmechanics.com/technology/industry/4217348.html

Nu börjar jag verkligen bli nyfiken. Samarbetar MS med Jeff Han? Eller vill de bara få folk att tro det? Det är i vilket fall som helst tydligt att de nu massivt går ut med att få folk att förknippa multi-touch med MS-research.

Multitouchteknologi har forskats om sedan tidigt åttiotal (http://en.wikipedia.org/wiki/Multitouch). Surface som projekt började inte förrän 2001 (http://www.microsoft.com/surface/ >> Origins). Men, visst försöker de. Å andra sidan gör Apple plrecis likadant. Men det är ju inte Apple jag ogillar...

När är Wednesday, May 30, 2007 at 11:30 AM Pacific. svensk tid?

Som sagt det är häftigt men några saker får det ändå att svalna en aning som att tekniken med objekt integrering inte skulle fungera så där värst bra om skärmen lutar.

Visst är det häftigt men jag tror ändå att Apple vinner på att ge detta tilll folket.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-05-30 20:54

Microsoft: Now we will fuck up your coffee table
Nått som bloggades om av den välkände hemliga bloggern.
http://fakesteve.blogspot.com/2007/05/microsoft-now-we-will-fuck-up-your.html

  • Medlem
  • 2007-05-31 19:26

Ett mysterium för mig är varför Microsoft aldrig lyckas göra en intressant demo. Vad gick den här ut på? Att VD:n ska sitta som någon slags växeltelefonist från 30-talet och dirigera sitt lilla sim city? I D I O T I S K T.

draags, jag förstog dej inte riktigt rätt kanske, men i videon jag sett med Jeff Han, så har han en lutande skärm UTAN en stor låda som MS har i sin video, dock såg jag bara en video, men vad jag förstått så måste MS ha alla sensorer o liknande i en stor låda under, men när Jeff Han visade upp den var det ju bara en platt genomskinlig skärm! Så om jag har rätt så vore det underligt om dom har "bytt ner sej"...

Rätta mej om jag har fel, vill inte sprida felaktiga rykten!

Ursprungligen av rosen888:

draags, jag förstog dej inte riktigt rätt kanske, men i videon jag sett med Jeff Han, så har han en lutande skärm UTAN en stor låda som MS har i sin video, dock såg jag bara en video, men vad jag förstått så måste MS ha alla sensorer o liknande i en stor låda under, men när Jeff Han visade upp den var det ju bara en platt genomskinlig skärm! Så om jag har rätt så vore det underligt om dom har "bytt ner sej"...

Rätta mej om jag har fel, vill inte sprida felaktiga rykten!

Jeff använder ganska exakt samma teknik, så han hade en låda bakom också. Dock står han i ett helt nersläckt rum vid demovideon, så man ser inte lådan. Men hans teknik går också ut på bakprojektion.

Kan inte någon rättstavare fixa till trådrubriken?

Ingen som kan stärka/rätta till mitt senaste inlägg!? (två upp!)

rosen:
Du har helt rätt, jag har sett någon liknande grej där de haft en projektor under som sprutar upp displayen på någon slags genomskinlig skiva...

Nu måste jag allt hitta videon igen och kolla lite närmare! hehe..

Jag hittade filmen.. det ser ut som att han har en projektor riktad mot ytan, hur skivan känner av rörelserna förstår jag inte, om det nu inte ar som du säger, med en låda, visst det är mörkt, men kan lådan vara genomskinlig!? Men kan det inte vara så att skivan själv känner av rörelserna!? Med tanke på att maan ser massa kablar som går från skivan ner mot golvet!

Ursprungligen av rosen888:

Jag hittade filmen.. det ser ut som att han har en projektor riktad mot ytan, hur skivan känner av rörelserna förstår jag inte, om det nu inte ar som du säger, med en låda, visst det är mörkt, men kan lådan vara genomskinlig!? Men kan det inte vara så att skivan själv känner av rörelserna!? Med tanke på att maan ser massa kablar som går från skivan ner mot golvet!

Tekniken går ut på att infraröda strålar projiveras underifrån, på ytan. Dessa reflekeras sen ner mot mottagare när någonting befinner sig på ytan. Som en live-scanner, typ.

Kollade demofilmerna på microsoft.com/surface idag och blev riktigt imponerad. Vansinnigt läckert. Absolut inget jag väntade mig komma från Microsoft. Apple har gränssnitt som påminner om detta i iPhone, tänker speciellt på att zooma in fotografier ned två fingrar. Vore inte dumt om Apple "gör en microsoft" och snor mer av detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-14 16:23
Ursprungligen av Ciryon:

Kollade demofilmerna på microsoft.com/surface idag och blev riktigt imponerad. Vansinnigt läckert. Absolut inget jag väntade mig komma från Microsoft. Apple har gränssnitt som påminner om detta i iPhone, tänker speciellt på att zooma in fotografier ned två fingrar. Vore inte dumt om Apple "gör en microsoft" och snor mer av detta.

Håller med. Något som skulle ha kommit från Apple. Känns bara som att det inte riktigt är Apples bransch det där. Om man tänker efter så är det där nog ingens bransch ännu...

Ursprungligen av acke:

Håller med. Något som skulle ha kommit från Apple. Känns bara som att det inte riktigt är Apples bransch det där. Om man tänker efter så är det där nog ingens bransch ännu...

Nej men tekniken i sig jobbar Apple på redan, däremot kommer nog inte Apple att gå den vägen som MS gör, vi har redan sett den väg Apple går och det är genom iPhone.

Självklart kan inte det riktigt jämföras, det är svårt att få det lika "coolt" på en mobilskärm som på den skärmen som MS använder. Men jag är rätt övertygad om att vi rätt snart kommer få se mer från Apple som kan liknas Surface - fast för konsumenter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-14 19:18
Ursprungligen av draags:

Men jag är rätt övertygad om att vi rätt snart kommer få se mer från Apple som kan liknas Surface - fast för konsumenter.

Ja men inte i iMaccen...

Ursprungligen av acke:

Ja men inte i iMaccen...

Nej inte än på ett bra tag, men jag tror att det kan tänkas komma någon mer bärbar enhet med detta. Att få in den i iMacen idag tror jag också är otänkbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-14 20:14
Ursprungligen av draags:

Nej inte än på ett bra tag, men jag tror att det kan tänkas komma någon mer bärbar enhet med detta. Att få in den i iMacen idag tror jag också är otänkbart.

Fast på vilket sätt menar du att en iMac skulle kunna dra nytta av multi-touch? Även om det inte sker på ett bra tag. Hur och vad måste ändras? Tänker på ditt tidigare inlägg en bit upp.

Det mesta som syns på demofilmerna hos Microsoft finns antydningar om när man ser på Apples patent på deras multi-touch så jag tror faktiskt inte Apple behöver sno såpass mycket - jo det skulle vara möjligheten att kunna integrera med fysiska föremål såsom Surface gör, men detta borde kunna lösas på annat sätt.

Men jag håller med - det är verkligen imponerande.

  • Medlem
  • 2007-06-14 17:42

Om Microsoft kan göra såna här saker så undrar åtminstone jag hur det kommer sig att deras vanliga operativsystem inte funkar ens avlägset så där bra. Koppla in en kamera, så får du upp en skylt som säger att den installeras. Koppla in en telefon, så frågar den efter drivrutiner, och installeras sedan inte (efter trettio dialogrutor). Flytta musen mellan två USB-uttag, så måste den installeras om! Att Microsoft helt plötsligt ur det blå bara skulle få allt att funka utan att man måste klicka sig igenom ändlösa dialogrutor känns absurt att tro.

Att göra färgglada filmer är en sak, att leverera något som funkar är något fundamentalt annat. Ideérna är ju helt värdelösa. Att man ska kunna peka på en skärm och flytta grejer har ju funnits i filmer länge. Det är hur och om det funkar som betyder något. Jag tror inte på det här alls förrän jag ser det med egna ögon.

Bevaka tråden