Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur streama till PS3?

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kör PS3 Media Server http://ps3mediaserver.blogspot.com/ , funkar skitbra! Kan även spela .mkv-, img-, och iso-filer direkt.

  • Medlem
  • 2009-03-12 17:36
Ursprungligen av foging:

Kör PS3 Media Server http://ps3mediaserver.blogspot.com/ , funkar skitbra! Kan även spela .mkv-, img-, och iso-filer direkt.

använder samma kör trådat till ps3 och trådlöst från MBP. Blir lite hackigt ibland när jag stremar 720p och över annars funkar det asbra. måste väl optimera buffer/trascoding balansen men har inte orkar ge mig in på det än...

Kör trådat från mac mini till ps3, hade problem med hack på 720p, verkar dock ha hittat rätta balans nu för det har aldrig sen jag gjorde sista inställningen.
Kör med: keyint=3:vqscale=2:vqmin=3 och med flerkärningt stöd för h264 HD, ni hittar inställningarn under fliken konverteringsinställningar.

Rekommenderas varmt!

En lösning för de med problem att streama till PS3?

Jag upptäckte att min macbook (ja, osx) skapar regler för brandväggen fast jag har den inaktiverad och att dessa regler blockerade nullrivers medialink.

Efter en del sökning hittade jag dels ett sätt att se vilka portar som blockerats och ett sätt för att häva det hela.

1. Lista låsta portar; Öppna terminalen och skriv "sudo ipfw list" utan citationstecken. Terminalen frågar efter ditt lösenord och visar upp regler mot att du gör det. Med en inaktiverad brandvägg borde det vara rent och svaret "65535 allow ip from any to any" verkar vara det man vill ha.

2. Öppna låsta portar; Öppna terminalen och skriv "sudo ipfw flush" utan citationstecken. Terminalen frågar efter ditt lösenord och tar bort regler mot att du gör det. Denna åtgärd torde vara onödig om du fått svaret "5535 allow ip from any to any".

Själv har jag gjort ett litet applescript som gör just detta, men via en annan princip. Syftet med scriptet är att när jag skall streama till ps3 så kör jag scriptet och vet att det är fritt fram. Jo tydligen skapas vissa regler om i min maskin fast jag har brandväggen inaktiverad.

För att skapa scriptet öppnar du "Skriptredigeraren" och skriver in <do shell script "sudo ipfw flush" user name "ditt användarnamn" password "ditt lösenord" with administrator privileges> utan hakarna och sparar som program. Där har du en lättanvänd liten applikation som automatiskt "flushar" din brandvägg via shell script.

Enjoy.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-13 11:20

lee77 skrev:
Hej har problem med ps3 mediaserver. installerat på min mac med mac os x. mediaserver hittar ps3 men ps3 hittar inte mediaserver. någon vet göra?

har en gammal pc med windows pro. där funkade det direkt.
Jag hade också problem när jag först testade PMS. Mitt problem var att jag hade parallells installerat och den skapade ett subnät som PMS i sin tur försökte använda. När jag avaktiverade Parallells nät under nätverksinställningarna så fungerade det fint

kan nog vara mitt problem men hur hittar parallells nät i nätverksinställningar? och hur installerar man av program i mac osx?

Ursprungligen av lee77:

lee77 skrev:
Hej har problem med ps3 mediaserver. installerat på min mac med mac os x. mediaserver hittar ps3 men ps3 hittar inte mediaserver. någon vet göra?

har en gammal pc med windows pro. där funkade det direkt.
Jag hade också problem när jag först testade PMS. Mitt problem var att jag hade parallells installerat och den skapade ett subnät som PMS i sin tur försökte använda. När jag avaktiverade Parallells nät under nätverksinställningarna så fungerade det fint

kan nog vara mitt problem men hur hittar parallells nät i nätverksinställningar? och hur installerar man av program i mac osx?

Har du testat det jag skrev ovan?

För att avinstallera ett program i OSX behöver du in princip bara slänga det i papperskorgen. Vill du ha ett mer ingående borttagande (inställningsfiler, etc.) använder du dig av appzapper eller liknande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-13 20:07

nej de har jag inte testat. var öppnar jag terminal?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-13 20:29

testat hittade terminal. det står 65535 allow ip from any to any. va kan de vara för fel då?

Ursprungligen av lee77:

testat hittade terminal. det står 65535 allow ip from any to any. va kan de vara för fel då?

Då är väl inte det problemet i alla fall. Har du "satt på" mediedelning i ditt PS3? Inställningar / nätverksinställningar / mediaserveranslutning (förlåt om frågan är dum, men ibland är felet så nära att man inte ser det).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-16 10:08
Ursprungligen av sugplopp:

Då är väl inte det problemet i alla fall. Har du "satt på" mediedelning i ditt PS3? Inställningar / nätverksinställningar / mediaserveranslutning (förlåt om frågan är dum, men ibland är felet så nära att man inte ser det).

ja det har jag, det funkar på pc utan att ens söka, jag har sökt den hittar inga mediaserver mer än pc när den är på. jag tänkte om de hade med gamla inställningar att göra. jag testa med tversity och medialink. det funkar inte heller. jag tänkte om tversity inställningar låg kvar. jag la de program i papperskorg. därför frågade jag efter hur man tog bort program. nu är de ju redan borta. vet inte va det kan vara om de ligger i nätverksinställning. kan inte välja manuella.

Jag får också samma fel,"ingen mediaserver hittas". Jag har tvingat IP och kollat så jag har "65535 allow ip from any to any". Har inte heller Parallels installerat.

Någon som har nåt förslag på vad jag kan göra så blir jag väldigt tacksam.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-06-22 18:57

Jag använder http://ps3mediaserver.blogspot.com/ . Det funkar kanon, väldigt simpel och fixar det mesta! mer kan läsas på http://playstation-3.se/forum/t11182.html

Ursprungligen av thall:

Jag använder http://ps3mediaserver.blogspot.com/ . Det funkar kanon, väldigt simpel och fixar det mesta! mer kan läsas på http://playstation-3.se/forum/t11182.html

Tack den informationen hjälpte. Stötte dock på problem på annat håll:

1# Jag får inte igång WMV-filer, var aktiverar jag det?
2# Jag valde att starta PMS i minimerat läge och nu kan jag inte få upp interfacet men programmet är igång och streamar som sig bör.

Ursprungligen av claudiomarino:

1# Jag får inte igång WMV-filer, var aktiverar jag det?
2# Jag valde att starta PMS i minimerat läge och nu kan jag inte få upp interfacet men programmet är igång och streamar som sig bör.

1# - WMV/WMA aktiverar man i inställningarna i PS3.
2# - Det var en bugg i det sista officiella släppet, i den nya Betan är det åtgärdat

OT: Betan är Mac-anpassad visuellt och Will Haven är bra skit!

Kör också med PS3 Media Server. Stör mig på att smo du säger att det inte går att få upp UI:et efter man minimerat det. Där vinner Medialink.

Ang. WMV-filer så vet jag inte. Har aldrig prövat sånna. Men jag googla lite och fick upp detta:

transcoding settings -> common transcode settings -> misc options -> force transcode for the following extensions
(you may have to resize your PMS window do be abble to see the option. It's at the bottom)

Hoppas det funkar.

Bevaka tråden