Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur streama till PS3?

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av screwpull:

Jag hade samma problem.. Men jag har en Mac Pro som media server.. Inväntar Leopard som sagt.. Så får vi se vad som händer...

Oki, jag ska testa Elegatos programvara när jag kommer hem ikväll och se om den fungerar bättre. Det blir väl sista försöket, måste lämna tillbaka PS3:an sedan.

Testade att encoda en film igår i 2500, 3500 och 4500 kbit, såg inte så stor skillnad på dem på min 32". Däremot tyckte jag att det gav ett blekt intryck. Låg kontrast och dålig svärta. Inget som märks när man spelar upp filmen på datorn och inget jag normalt är van vid på TV:n. Kan ju iof ha att göra med källmatrialet då det var enda filmen jag testade.

Testade Elegatos programvara igår. Hittade PS3:an men vägrade spela upp mina filmer. Enda positiva var väl att den inte tappade kontakten med PS3:an. Testade Twonky i XP igår och det fungerade klockrent så nu ger jag också upp!

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2007-11-15 12:08

Jag har fått min mediaserver att fungera men efter uppgradering till v2.0 så hittar den inte min Twonky server. Någon som har samma problem??

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-21 22:45

Mitt problem är som tidigare beskrivet i tråden men ingen har svarat på. Jag hittar Twonky på PS3:an men jag har inte den blekaste om hur man lägger in varken musik, bilder eller video så PS3:an hittar något.

Jag testade EyeConnect nyss, men jag tappar "uppkopplingen" typ hela tiden.
Testar jag spela upp en låt så fungerar den, testar jag igen så fungerar den inte, samt att det kommer upp info om DLNA och en felkod.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-29 22:18

Så det går inte alls?

Jag har försökt med twonky, men det är ju bara ett 30 dagars test program, finns det något likvärdigt som funkar, ?

Använder TElias zyxel router och kör twonky från min macbook, ps3,n hittar tonkwy programvaran men hittar inga som helst filer , nån som vet hur jag löser det ?

Och kan man via att koppla in ps3 och macbook med en ethernet kabel hitta varandra,?

Skaparna av Connect360 kommer snart med en version av programmet anpassat för PS3:an. http://gizmodo.com/gadgets/software/connect360-mac-streaming-coming-for-ps3-331440.php

Själv testade jag ett tag med Twonky, fungerade bra men kopplade som fler andra sagt ifrån alldeles för ofta. Kör nu med Elegato och det fungerar felfritt, men film tar allt för lång tid att buffra och det slutar alltid med att jag kopierar över på usbminne för att spela upp.

Ett tips för er med parallels är att köra xp och tversity (som även transcodar video) vilket tydligen skall fungera klockrent. Själv funderar jag på att låta min linuxserver få ta hand om allt det där så jag slipper bråka, i vart fall fram tills ConnectPS3 kommer och fungerar fint.

Ursprungligen av Brandon:

Kanske fel forum, men i och med den senaste uppdateringen av PS3 ska man kunna streama media via DLNA (om jag förstått allt rätt). Min fråga således: Är det någon som gjort detta med lyckat resultat?

Jag skulle allstå behöva någon sorts media server programvara, gärna gratis.

Här finns den, provade just själv och den verkar fungera. Den är inte gratis tyvärr, demot räcker i 30 minuter, men fungerar den så smärtfritt som den gav intryck av, så är den värd att betala för.

http://www.nullriver.com/index/products/medialink

Ursprungligen av mauserman:

Här finns den, provade just själv och den verkar fungera. Den är inte gratis tyvärr, demot räcker i 30 minuter, men fungerar den så smärtfritt som den gav intryck av, så är den värd att betala för.

http://www.nullriver.com/index/products/medialink

Fick inte .mkv filer att fungera och Ps3 har väl stöd för dem? Annars verkade det bättre och betydligt snyggare än twonky. Synd att man köpte Twonky förra veckan XD

Ursprungligen av Pepparspray:

Fick inte .mkv filer att fungera och Ps3 har väl stöd för dem? Annars verkade det bättre och betydligt snyggare än twonky. Synd att man köpte Twonky förra veckan XD

Nej, PS3:an stödjer inte mkv.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-25 16:01
Ursprungligen av phindus:

Nej, PS3:an stödjer inte mkv.

Det är ju jättesynd, mkv är ju den absolut största anledningen till varför jag skulle vilja streama. Någon som vet om det kan tänkas fungera i framtiden?

Ursprungligen av Brandon:

Det är ju jättesynd, mkv är ju den absolut största anledningen till varför jag skulle vilja streama. Någon som vet om det kan tänkas fungera i framtiden?

Sony har aldrig uttalat sig om det så vitt jag vet, och jag har mina starka tvivel. De har ju redan stöd för AVC och VC-1 och DiVX. Men vem vet, DiVX var ju lite oväntat men det har ju visat sig att de har långtgående planer att implementera DiVX.

Har precis börjat använda Twonky och måste säga att jag är väldigt imponerad såhär långt! Trodde aldrig att det skulle gå så lätt och få det att fungera, men det gjorde det!
Riktigt höjdar program :)!

Du måste konvertera mkv-filen, just nu rätt krångligt men sannolikt enklare i en snar framtid. Googla, finns flera forumtrådar världen över som "jobbar på det".

medialink

Jag har just fått igång medialink efter en hård holmgång här hemma.
Först hittade ps3an ingen mediaserver, testade även med en XP dator och med tversity och kom fram till att rotuern nog var problemet (dlink, följde med modemet). Jag grävde lite i flyttkartongerna och httade min oanvända asus router (ett impulsköp då den har egen bittorrentklient upnpstöd och 2 usb portar). Efter lite configurerande fick jag igång tversity men inte medialink, det visade sig vara Twonkyvision låg kvar och strulade i bakgrunden men det var snabbt löst.

Nu rullar medialink på min dator och jag kan säga att det är värt dom 129:- det kostade
(fast jag kan ge mig fan på att tversity släpps till osX imorgon)

Har testat tversity på brossans data men jag föredrar ju enkelheten i medialink och är så som "relaxer" här nöjd med att ha betalat de 129:-

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-05 00:21

Köpte en PS3 + medialink 1.3 idag, PS3an hittar datorerna och musiken, men hur gör man med filmerna, måste dom in i iTunes eller hur gör man? vilket format bör dom vara?

Ursprungligen av Fredric:

Köpte en PS3 + medialink 1.3 idag, PS3an hittar datorerna och musiken, men hur gör man med filmerna, måste dom in i iTunes eller hur gör man? vilket format bör dom vara?

Dom behöver inte vara i iTunes, men dom måste finnas i en mapp som PS3:an kan hitta. Men den finner ju de flesta mappar så det brukar inte vara nått problem. Har själv mina videfiler i video mappen.

Det är oftast formatet som spökar ifall man inte hittar sina filmer. Den kan ju bara spela upp Xvid, så det är formatet då bör ha på de filer du vill spela upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-05 17:12

Jag fick igång det tillslut, funkar hur bra som helst!! Super nöjd!
Det jag är mindre nöjd med är att jag gav MediaLink fel mail adress när jag köpte programmet så koden kommer inte fram, kör ,ed andra ord fortfarande trial,, super segt.. Hoppas att deras support är snabba att kolla mailen..

/Fred

Jag lyckades streama genom eyetv 3.0.1, tror inte du behöver ha någon hårdvara för att installera, värt att testa kanske? Går nog att ladda ner på någon torrent sida osv.

Hittade ett prog som gör om mkv-filer på några minuter så att det ska kunna gå att streama till ps3

http://sentry23.googlepages.com/

tyvärr till PC, finns nåt liknande till mac?

Ursprungligen av zingoalla:

Hittade ett prog som gör om mkv-filer på några minuter så att det ska kunna gå att streama till ps3

sentry23 - GOTSent

tyvärr till PC, finns nåt liknande till mac?

Verkar inte alls som det finns det, har letat i veckor.
Det finns manuella program för det men jag vill inte strula så mycket, mkv2vob tar ju 15 min för en 720p film och det är 14 min för mycket enligt mig..

verkat vara enda alternativet tyvärr

laborerat lite med mkvtools (MKVtools Home)
men får bara felmeddelanden hela tiden.

Nån annan kanske kan få den att funka

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-09 22:23

Kör medialink för att streama över till PS3:an vilket funkar hur smidigt som helst.
Dock så skulle jag vilja få löst problemet med undertexter (.srt) till mina filmer.
Har testat att "bränna in" dem genom att exportera dem från Quick time pro vilket fungerar men tar en evighet. Finns det något snabbare och smidigare alternativ?

Ursprungligen av roky:

Kör medialink för att streama över till PS3:an vilket funkar hur smidigt som helst.
Dock så skulle jag vilja få löst problemet med undertexter (.srt) till mina filmer.
Har testat att "bränna in" dem genom att exportera dem från Quick time pro vilket fungerar men tar en evighet. Finns det något snabbare och smidigare alternativ?

ffmpeg kanske? FFmpeg

Själv har jag problem att få medialink att lira öht. Kopplar in ps3 trådat till min timecapsule, trådlöst från MBn, krypterat wpa2. Visst, tc kör inte upnp, men jag ser ps3:an under devices i medialinks inställningar så det känns som det borde funka. Någon som har en idé?

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2008-08-31 10:09
Ursprungligen av sugplopp:

ffmpeg kanske? FFmpeg

Själv har jag problem att få medialink att lira öht. Kopplar in ps3 trådat till min timecapsule, trådlöst från MBn, krypterat wpa2. Visst, tc kör inte upnp, men jag ser ps3:an under devices i medialinks inställningar så det känns som det borde funka. Någon som har en idé?

Kanske dum fråga, men du har väl sökt efter mediaenheter i PS3:an, hittar inte alltid automatiskt.

Ursprungligen av Prehn:

Kanske dum fråga, men du har väl sökt efter mediaenheter i PS3:an, hittar inte alltid automatiskt.

Nä, den var inte dum. Kul att du frågade, jag fick fart på det i dag. Via airport-verktyg. Manuell inställning / avancerat / portkoppling / + (lägga till ny koppling). Jag hade redan innan låst ip-nummer till mac-adresser både i macbooken och ps3:an. Macbooken har alltså 10.0.1.199. Öppnade portar enligt nedan. Döpte "regeln" till medialink. Simsalabim så funkad det. Perfekt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-12 10:36

ps3 media server problem

Hej har problem med ps3 mediaserver. installerat på min mac med mac os x. mediaserver hittar ps3 men ps3 hittar inte mediaserver. någon vet göra?

har en gammal pc med windows pro. där funkade det direkt.

Ursprungligen av lee77:

Hej har problem med ps3 mediaserver. installerat på min mac med mac os x. mediaserver hittar ps3 men ps3 hittar inte mediaserver. någon vet göra?

har en gammal pc med windows pro. där funkade det direkt.

Jag hade också problem när jag först testade PMS. Mitt problem var att jag hade parallells installerat och den skapade ett subnät som PMS i sin tur försökte använda. När jag avaktiverade Parallells nät under nätverksinställningarna så fungerade det fint

Bevaka tråden