Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 247 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-06-10 09:56

Det där har jag svårt för, jag använder den stavning som ger bäst språkrytm i mitt tycke. Vilket betyder att jag är skyldig till "fel" enligt dig Jag använder t.ex. svenskalärare hellre än svensklärare. Skulle jag gissa är det för att det är en lärare som lär ut svenska, inte en svensk som är lärare

Tycker hursom att det inte är något som stör varken läsrytmen eller förståelsen om det inte är någon riktigt mysko version. Man får gå på känsla, som makari säger. Jag både säger och skriver chefsåklagare, för det känns som det flyter bättre än chefåklagare.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-10 10:22
Ursprungligen av Arete:

Det där har jag svårt för, jag använder den stavning som ger bäst språkrytm i mitt tycke. Vilket betyder att jag är skyldig till "fel" enligt dig Jag använder t.ex. svenskalärare hellre än svensklärare. Skulle jag gissa är det för att det är en lärare som lär ut svenska, inte en svensk som är lärare

Tycker hursom att det inte är något som stör varken läsrytmen eller förståelsen om det inte är någon riktigt mysko version. Man får gå på känsla, som makari säger. Jag både säger och skriver chefsåklagare, för det känns som det flyter bättre än chefåklagare.

En lärare som är svensk är 'en svensk lärare'. Vad jag har svårt för är huruvida det stavas 'idag' eller 'i dag'. Det var bara ett exempel Helge. Jag vill ha svar på mina frågor så jag söker svar. Min egen förklaring till mitt exempel är att vi i dag talar förhållandevis fort. Det låter som om det stavas 'idag'.

Jag är inte säker på vems fel det är? Är det någon som testat 'idag' och 'i dag' i MS Word rättstavning (korrekt stavat)?

Visst heter det väl 'chefsåklagare'? http://sv.wikipedia.org/wiki/Chefsåklagare

Särskrivining så här i studenttider:

*super glad*

Om man nu har så dåligt tangentbord, som både är långsamt och trögt, då blir det väl svårare att särskriva? Särskrivningen ligger inte i tangentbordet, vilket felstavningar ofta gör, utan det ligger enbart i författaren. Ja.

Givetvis så ska man inte tracka ner på de som faktiskt inte kan skriva så bra, och skriver så gott som de kan, men allt för ofta så struntar folk fullständigt i att anstränga sig när de skriver och bara slafsar ihop något. Givetvis så ska man inte tracka ner på någon, men jag anser iallafall inte att man trackar ner på någon om man påpekar fel i språket. Tvärtom så blir jag glad när jag blir rättad.

  • Medlem
  • 2007-06-10 22:21
Ursprungligen av ztaafen:

Om man nu har så dåligt tangentbord, som både är långsamt och trögt, då blir det väl svårare att särskriva? Särskrivningen ligger inte i tangentbordet, vilket felstavningar ofta gör, utan det ligger enbart i författaren. Ja.

Givetvis så ska man inte tracka ner på de som faktiskt inte kan skriva så bra, och skriver så gott som de kan, men allt för ofta så struntar folk fullständigt i att anstränga sig när de skriver och bara slafsar ihop något. Givetvis så ska man inte tracka ner på någon, men jag anser iallafall inte att man trackar ner på någon om man påpekar fel i språket. Tvärtom så blir jag glad när jag blir rättad.

Det heter "racka ner".

Åfan. Där ser man.

  • Medlem
  • 2007-06-10 22:29

Det heter även hårdra och ta det säkra för det osäkra.

*gamla hatfel*

  • Medlem
  • 2007-06-10 22:31

Och tre och en halv miljon och 1,5 miljoner.

Bevaka tråden