Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 247 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Skilling, jag vet inte vad du träffat för personer eller hur det är på mac- eller ipoddelen av det här forumet, men överreagerar du inte lite mot oss som ser någon sorts värde i att vårda språket? Jag tycker du låter lite väl upprörd över det här, men du kanske har traumatiska minnen av röda bockar på lågstadiets rättstavningsprov?

Jag har nog inte lagt märke till några språkfascistiska tendenser på det här forumet, förutom just i den här tråden och här har det hela diskuterats på ett sansat sätt.

Nicklas Högås inlägg tyckte jag var tankeväckande, så har jag inte sett på saken förut!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-02 13:00
Ursprungligen av plastocid:

Skilling, jag vet inte vad du träffat för personer eller hur det är på mac- eller ipoddelen av det här forumet, men överreagerar du inte lite mot oss som ser någon sorts värde i att vårda språket? Jag tycker du låter lite väl upprörd över det här, men du kanske har traumatiska minnen av röda bockar på lågstadiets rättstavningsprov?

Jag har nog inte lagt märke till några språkfascistiska tendenser på det här forumet, förutom just i den här tråden och här har det hela diskuterats på ett sansat sätt.

Nicklas Högås inlägg tyckte jag var tankeväckande, så har jag inte sett på saken förut!

Som jag skrev innan så har jag aldrig haft problem med att skriva och vad det gäller röda bockar var det betyg 5 från start till mål. Nog om det.

Självklart ser jag också ett värde i att vårda språket, men jag ser rött när det kommer pekpinnar mot hur korrekt folk skriver på ett forum. Det är på riktigt så att det finns människor som slutar att skriva just på grund av sådant. Jag har sett det hända förut.

Och det är alltid människor som själva har det lätt för sig språkligt som driver på.

Nu lämnar jag den här diskussionen, för den kommer inte längre.

Ursprungligen av Skilling:

...Nu lämnar jag den här diskussionen, för den kommer inte längre.

Det finns även dom som ser rött när man först för en ivrig debatt och sen vill bestämma själv när debatten är avklarad...

Hur gör man istället då? Sluta vara aktiv i tråden och besvara ev bara frågorna riktade direkt till dig men lägg ner såna här inlägg.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-02 13:42
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det finns även dom som ser rött när man först för en ivrig debatt och sen vill bestämma själv när debatten är avklarad...

Hur gör man istället då? Sluta vara aktiv i tråden och besvara ev bara frågorna riktade direkt till dig men lägg ner såna här inlägg.

Ok, fair enough. Jag slutar vara aktiv och besvarar eventuellt frågor riktade till mig, så länge det tillför något nytt. Just nu är det mest rundgång hos mig och de flesta andra.

  • Medlem
  • 2007-06-03 13:34

Det är inte konstigare att skriva mvh istället för med vänlig hälsning, än det faktum att man i regel skriver etc istället för etcetera. Att däremot skriva bara / och sitt namn tycker jag verkar litet mer nonchalant, och bör nog inte brukas i mer formella sammanhang.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Det är inte konstigare att skriva mvh istället för med vänlig hälsning, än det faktum att man i regel skriver etc istället för etcetera.

Eller som att vinka i knähöjd eller skriva B.S. då man beklagar sorgen? Jag vet att jag läste någon språkkrönika då skribenten slaktade MVH, men det var ändå bättre än att avsluta med det uppfodrande /vänligen.

Fast egentligen tar absolut inte illa upp överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-03 22:17

Vad gäller särskrivning så verkar det går många särskrivare förbi att sär- respektive hopskriving är betydelseskiljande i svenska. Det är den inte i tex engelska, vilket gör att tex klassikern "brun hårig sjuk sköterska" inte alls funkar på engelska. Jämför "brown haired nurse" med "brown hairy nurse"...

Skillnaden i betydelse är ofta ganska subtil men den finns där, och det vore synd om den försvann bara för att folk inte inser att den finns inte bryr sig.

Jag har också märkt, vilket hände senast idag, att särskrivingar bli så vanliga att när man stöter på en formulering som faktiskt är särskriven så tänker man "särskrivning, att folk aldrig lär sig" och korrigerar i huvudet. Vilket i slutändan bli än mer fel, för meningen blev helt knasig och jag var tvungen att backa och läsa om den för att fatta att det skulle vara särskrivet. Vilket störde läsrytmen ganska mycket.

  • Medlem
  • 2007-06-03 23:16

För att få den här tråden till ytterligare en nivå, och säkert stöta på mothugg, måste jag nämna en annan företeelse som är riktigt irriterande. Den är så vanlig att de flesta inte ens är medvetna om att det är fel.

Företeelsen jag tänker på är placeingen av bokstaven S i slutet av många ord. Det finns faktiskt de som felaktigt försöker hävda att det har med genitiv att göra vilket inte stämmer. (Åtminstone inte i Svenska språket.) Personligen tror jag att detta måhända har sitt ursprung i amerikaniseringen av många av de Europeiska språken. Vi är långtifrån ensamma...

Många kanske tror att det heter busshållsplats, chefsredaktör och däcksfirma. Men det gör det inte! Företeelsen har gått så långt att det i vissa kretsar har blivit helt vedertaget. Många säger glatt chefsåklagare när det heter chefåklagare....däremot har ingen ännu dristat sig att kalla chefredaktören för chefsredaktör........inte ens journalisterna. (Tack och lov kanske man skulle kunna säga.)

I andra språk tar det sig andra uttryck. I tyskan t ex, här kan man nämna företeelsen skilsmässa med "splitting" istället för Scheidung. Man kallar mobiltelefon för "Handy" trots att det inte finns ett sådant ord på engelska......men det låter engelskt.

Det är 101 år sedan senaste stavningsreformen........får väl se vad som kommer i framtiden

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-04 00:07
Ursprungligen av Korsriddaren:

Företeelsen jag tänker på är placeingen av bokstaven S i slutet av många ord. Det finns faktiskt de som felaktigt försöker hävda att det har med genitiv att göra vilket inte stämmer. (Åtminstone inte i Svenska språket.) Personligen tror jag att detta måhända har sitt ursprung i amerikaniseringen av många av de Europeiska språken. Vi är långtifrån ensamma...

Många kanske tror att det heter busshållsplats, chefsredaktör och däcksfirma. Men det gör det inte! Företeelsen har gått så långt att det i vissa kretsar har blivit helt vedertaget. Många säger glatt chefsåklagare när det heter chefåklagare....däremot har ingen ännu dristat sig att kalla chefredaktören för chefsredaktör........inte ens journalisterna. (Tack och lov kanske man skulle kunna säga.

Ehhh. Nu är du ute på hal is här, du försöker alltså påstå att alla sammasättningar med ett extra "s" är fel? Skulle du själv säga dagtidning, rödvinglas eller dagljus?

http://www.sprakradet.se/servlet/GetDoc?meta_id=1950

Däremot så håller jag med om att det ibland kan vara skitsvårt att veta om det ska vara en extra fogebokstav eller inte och det verkar inte finnas några exakta regler så man får väl gå på känsla.
Men man bör ju faktisk kolla upp språkreglerna innan man klagar på att folk inte kan använda dem

  • Medlem
  • 2007-06-04 00:15

Det var inte vad jag skev. Jag diskuterade felaktig placering av bokstaven S i slutet av ord. Jag nämnde inte dagstidning och de exempel du hade. Däremot är det en växande trend att sätta till S även där det inte är vare sig befogat eller korrekt.

Språkreglerna lärde man sig när man studerade språk på universitetet:

Ursprungligen av makari:

Ehhh. Nu är du ute på hal is här, du försöker alltså påstå att alla sammasättningar med ett extra "s" är fel? Skulle du själv säga dagtidning, rödvinglas eller dagljus?

http://www.sprakradet.se/servlet/GetDoc?meta_id=1950

Däremot så håller jag med om att det ibland kan vara skitsvårt att veta om det ska vara en extra fogebokstav eller inte och det verkar inte finnas några exakta regler så man får väl gå på känsla.
Men man bör ju faktisk kolla upp språkreglerna innan man klagar på att folk inte kan använda dem

  • Medlem
  • 2007-06-03 23:51

Foppoll, gaberob, Rojs rojs, håki tåki plus en drös till funnet på blocket idag.

Dock gick dagspriset till "En jätte stor fikus Träd / Blomma". Blir roligare efter ett par läsningar.
Vad hade vi gjort utan blocket?

/Mein

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-04 00:26

De exempel du tog upp var ju precis som mina exempel på sammansatta ord med ett extra foge-s. Vissa får det, vissa inte. "felaktig placering av bokstaven S i slutet av ord" känns som en rätt dålig beskrivning om det var det du menade.

Men anyway, jag vet inte om jag tycker det är nåt stort problem. S:et är ju där för att uttalet flyter mycket bättre med det. "busshållsplats" är uppenbarligen fel, men jag har aldrig stött på det.

Samma sak med svensklärare och svenskalärare, där det förstnämnda enligt tradition är korrekt fast många använder det sistnämna. Antagligen för att det flyter bättre.

  • Medlem
  • 2007-06-04 00:50

Det tycker inte jag. Det finns mycket idag som är vedertaget pga utbredd användning, även om jag, och många språkvetare med mig inte anser att det går hand i hand med gott språkbruk. För att göra diskussionen litet mer banal kan jag ta ett kontrastivt exempel. Det finns mycket fler användare av windows än macos. Ändå vet vi som använder mac os att det är bättre

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-06-04 10:35

Ellerså kan man hänga med i utvecklingen itsället föratt märka ord, annars fårdu gå tillbaka till att skrifva som förr i tiden.

Chefsredaktör är rätt för alla tycker det, ungefär som att ladda ner musik... sjukt dålig jämförelse men det är åt samma håll.

  • Medlem
  • 2007-06-04 10:55

En olycka blir inte mindre för att den drabbar många....

Tycker din jämförelse var klockren. Att ladda ner musik är olagligt, alltså fel. Ändå väljer många att göra fel. Skall man tolka det hela som en social företeelse då? Själv laddar jag inte ner olaglig musik och kommer aldrig någonsin att skriva chefredaktör med infällt S.

Ursprungligen av enapa:

Ellerså kan man hänga med i utvecklingen itsället föratt märka ord, annars fårdu gå tillbaka till att skrifva som förr i tiden.

Chefsredaktör är rätt för alla tycker det, ungefär som att ladda ner musik... sjukt dålig jämförelse men det är åt samma håll.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-06-04 10:56

Okej vi kör på det, ses!

  • Medlem
  • 2007-06-04 15:03
Senast redigerat 2007-06-04 15:15

Jag läser vietnamesiska i Hanoi. Här särskriver man alla ord med mer än en stavelse. Och i laotiska så skriver man ihop alla ord istället. Endast blanktecken mellan meningarna.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-07 14:12

Man skriver något för att man har något att förmedla. Det är upp till sändaren att göra sig förstådd. Bryr man sig inte om att stava korrekt kan man lika väl vara tyst. Sedan vill man väl vara lättförstådd?
En annan sak är stavningen av 'iPod', 'iPhone', 'iMac'. Jag har kommenterat det till di.se, dina pengar m.fl. redaktioner. Vi är inte överens men jag får acceptera stavningen 'Ipod', Iphone' o.s.v.
Det är väl ändå i allas intresse att skriva och tala så att omgivningen förstår? Lyssnar du på radion eller tittar på TV så vill du väl ha ett brusfritt ljud eller brusfri bild?
Det är inte snobberi att skriva korrekt, det är omtanke.
Hur skriver du en jobbansökan?
Jag tycker språk är oerhört intressant. Kan någon förklara varför 'Reading' (en ort i England) och 'reading' uttalas på olika sätt?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-07 19:39
Ursprungligen av bossep:

Man skriver något för att man har något att förmedla. Det är upp till sändaren att göra sig förstådd. Bryr man sig inte om att stava korrekt kan man lika väl vara tyst.

Madre Mia...

Citat:

Det är inte snobberi att skriva korrekt, det är omtanke.

Och du har fortfarande inte förstått att det inte är fullt lika lätt för alla?

Citat:

Hur skriver du en jobbansökan?

Det är återigen en jävla skillnad på en jobbansökan och ett inlägg på internetforum. Jag känner många som skickar runt sina jobbansökningar till flera stycken för korrekturläsning och annan hjälp med dom. Bra så, men man kan väl inte begära att de ska göra det med varje inlägg på 99?

Någon måtta på dumheterna får det vara.

Senast redigerat 2007-06-07 20:07
  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-07 23:35
Ursprungligen av Skilling:

Madre Mia...

Och du har fortfarande inte förstått att det inte är fullt lika lätt för alla?

Det är återigen en jävla skillnad på en jobbansökan och ett inlägg på internetforum. Jag känner många som skickar runt sina jobbansökningar till flera stycken för korrekturläsning och annan hjälp med dom. Bra så, men man kan väl inte begära att de ska göra det med varje inlägg på 99?

Någon måtta på dumheterna får det vara.

Vari ligger dumheterna? Jag har inte för avsikt att upprepa mig själv. Jag är med i ett frilansforum där det händer att medlemmar marknadsför sig själva. Det händer inte alltför sällan att man kan läsa "lär dig skriva innan du postar". Uttrycker du dig illa i ett forum så är det inget som säger att du inte gör det i andra sammanhang också. En ansökan speglar dig själv. Vad jag vill säga är att du måste kunna förlita dig själv på att du kan skriva korrekt, m.a.o. kunna stavningsregler och grammatik. Hur skulle det gå i trafiken om alla körde efter sina egna regler?

Jag tror inte vi kommer att nå någon enighet i ärendet? Vi har våra skilda uppfattningar och så kommer det förmodligen att förbli?

En ny advokatfirma i stan skyltar med Advokat Firman.

Jag skulle nog aldrig sätta min fot där. Advokater använder språket som sitt verktyg - både det talade och det skrivna. En sådan skylt säger mig att det finns nog dom som kan det yrket bättre...

  • Medlem
  • 2007-06-08 08:38

För tusan, vad ni tramsar här. Skall vi låsa tråden? Är det vettigt att det går såhär långt att folk vill hoppa av bara för att ni har olika åsikter, eller om det nu är formuleringarna det hänger på.

Ta ett par steg tillbaka och se på vad ni skriver om, och tagga ner.

  • Medlem
  • 2007-06-08 09:44

I mitt fall handlade det om att ev hoppa av tråden.....inte 99.se. Trodde inte att jag behövde skriva ut det. För mitt vidkommande kan du låsa tråden. Har svårt att se att mer kreativt kommer ur den. Det skulle vara om någon annan har något att tillföra.

I övrigt handlar det inte endast om att vi har olika åsikter, utan att vissa har svårare att hävda sina utan att vara oförskämda. Då blir det tråkig stämning.

Ursprungligen av jgb:

För tusan, vad ni tramsar här. Skall vi låsa tråden? Är det vettigt att det går såhär långt att folk vill hoppa av bara för att ni har olika åsikter, eller om det nu är formuleringarna det hänger på.

Ta ett par steg tillbaka och se på vad ni skriver om, och tagga ner.

Trist att sådana här trådar så ofta ballar ut... och jag är väl inte helt fri från skuld till det...

Nå, jag drar mig ur detta, hoppas ni alla oavsett åsikt i frågan får en trevlig helg, det ska tydligen bli riktigt fint sommarväder de närmaste dagarna!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-08 13:07

GP hade en artikel i deras nät-upplaga häromdagen om betydelsen av ett vårdat språk.
Det är upp till var och en att skriva som de vill, men tro inte att språket som används inte påverkar hur omgivningen uppfattar din person. Vill du att det du har att säga ska förstås av så många som möjligt, tänk då dig för hur du skriver/uttrycker dig. Språket kan som alla vet både förena och skapa distans.

Ha en trevlig helg. På måndag är det den stora dagen 'J' som i Steve Jobs keynote.

  • Medlem
  • 2007-06-08 16:26
Ursprungligen av bossep:

GP hade en artikel i deras nät-upplaga häromdagen ...

Länk?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-08 18:46
Ursprungligen av Baron:

Länk?

Utan Språk - Ingen Status

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=348939

Ursprungligen av Patric08:

Antalet artiklar som innehåller särskrivningar är mycket högt på forumet. I princip alla här särskriver. Har ni inte gått i skolan?????

/ Undertecknad vän av ordning

Bevaka tråden