Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Testa ditt bredband med Speedtest.net

Tråden skapades och har fått 151 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av PiktorPucci:

Jag bor i Stockholm, och sidan föreslog av någon anledning Lettland som närmsta server.. fick det här resultatet då:

När jag prövade Malmö fick jag istället det här:

Undrar ifall jag hade fått ännu bättre om det funnits en server i Stockholm..

Jag installerade precis vår nya trådlösa router, innan körde jag med sladd, och det här är mitt nya resultat:

Routern är en D-Link DWL-922 som kostade 499:- på OnOff.. väl värt pengarna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-29 14:16

Tänk om man betalade för 8 korvar på korvmojjen å fick 6,5.... skulle man inte bli förbannad då? ... när det gäller bandbredd handlar man 8 å får 6,5 då tiger man å lider ... konstiga vi människor är ...

//Dúnadan

Tja, rätt ok..

Men bara när jag kopplar datorn direkt i väggen. Kör jag via min gamla sunkiga router får jag som bäst ca 5000 Kbit/s ... Dags för en ny router tror jag..

Universal Telecom ADSL

Trådlöst via AirPort:

Via kabel till modemet får jag ca 13,5 Mbit. Är det normalt att det trådlösa är nästan hälften så snabbt? (Har ett ZyXEL-modem baserat på IEEE 802.11g.)

Ursprungligen av ettepostkonto:

Via kabel till modemet får jag ca 13,5 Mbit. Är det normalt att det trådlösa är nästan hälften så snabbt? (Har ett ZyXEL-modem baserat på IEEE 802.11g.)

När det gäller trådlösa nätverk är inget mer normalt, den hastighet du får i nätverket beror på mycket mer än bara vilken standard det följer.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-07-14 11:32

Telia 24.
MBP & router på olika våningar i huset, "fel jack", Netgearrouter som snart ersätts med en AirPort Extreme-basstation som kommer hamna i rätt jack och väggmonteras i trappgång

  • Medlem
  • 2007-07-15 14:53

Provade nu utan router... sladd direkt från iBooken till BBB-uttaget. Fortfarande vansinnigt hög ping... stämmer verkligen denna sida?!

  • Medlem
  • 2007-07-15 14:56

Hur räknar man föresten nu om kb/s till Mbit/s? Skulle vara intressant att se hur mycket man får ut av den här 100/10 linan.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Hur räknar man föresten nu om kb/s till Mbit/s? Skulle vara intressant att se hur mycket man får ut av den här 100/10 linan.

Man räknar så här: 1 Mb/s (Mbit/s) = 1024 kb/s (kbit/s).
Man brukar skriva bit som ett litet b, och byte som ett stort B.

Senast redigerat 2007-07-18 15:10
  • Medlem
  • 2007-07-15 15:11

Med TP-test kom jag upp i ca 18 Mbit/s trådlöst och ca 37,5 Mbit/s med kabel direkt i uttaget. Det är väldigt långt ifrån de där 100 Mbit ner som vi skall ha upp till..... borde få åtminstone hälften tycker man...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-18 19:25
Ursprungligen av Burt Reynolds:

Jag hittade den här sajten som var riktigt bra - testa du också!

/Bandit

Den sajten är rätt dålig, jag kör BBB 100 Mbps men speedtest lyckas ändå inte detektera mer än 16 Mbps.

TPTest är mycket bättre. Med den får jag en 60-70 Mbps

Senast redigerat 2007-07-18 19:50

Då kan det ju faktiskt vara så att du av olika anledningar inte kommer upp i mer. Testa då du är ansluten direkt till modemet eller liknande. Kör du trådlöst kan t ex det vara en begränsande faktor.

  • Medlem
  • 2007-07-18 20:09

Jag tror inte han kör 100 Mbit över modem. Det är nog fiber precis som jag. Måste vara andra faktorer som spelar in i just sätt SpeedTest mäter det hela. Tycker också det verkar lite tveksamt...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-07-18 20:23

tptest5 ger 20-22 mbit (har 24 mbit). speedtest.net ger bara en halv mbit ner och 80 kbit upp. I don't believe it! Nonsenssiffror

Problemet kan ibland bero på att SpeedTest föreslår "fel" server och inte den som fungerar bäst. Det kan finnas någon flaskhals på vägen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-07-18 21:53

Jepp. Nu liknar det något :-). Körde mot en server i malmö istället för den föreslagna i Riga (!).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-31 18:49

Hemma, med nyinstallerat BBB 20/3 med tråd, med TP-test fick jag 11,7 Mb/s, så testresultatet verkar stämma. Ligger på stadiga 1,47 MB/s när jag streamar trailers från Apple. Ska strax testa trådlöst.

Trådlöst, ca 30 cm från modemet. Fick 5,7-11,7 Mb/s med TP-test. Ligger runt 800 KB/s vid trailer-streamning.

Trådlöst ca 3 meter från modemet. Varför går det snabbare när jag sitter en bit bort? Beror det kanske på köksbordet som är delvis i metall kanske?

Senast redigerat 2007-07-31 19:18
Bevaka tråden