Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Testa ditt bredband med Speedtest.net

Tråden skapades och har fått 151 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Lite förundrad...

Vilket inte är vad jag betalar för!
Så jag prövade TP-test direkt efter, detta gav det mer tillfredsställande resultatet 10,6Mbit/s.
Hur kan de skilja sig åt så?

[edit]Hade valt deras "rekommenderade" server, vilken låg i Litauen. Kanske inte det bästa. Så jag körde igen, men från Malmös server och fick då detta istället:

Lite bättre resultat. [/edit]

Bahnhof 5Mbit

Gjorde som Archangel ovan o testade med Malmö också. Fick detta resultat då:

Efter att ha sett detta så tycker jag det är synd att inte allt jag vill ha på nätet finns i Tallin. Alla dessa flaskhalsar med ärgade kopparlinor och ihoprostade växelstationer gör liksom nätlivet lite surt när man vill surfa fort. Jag är lite dåligt insatt i Web2.0 men ser ändå fram emot det.

Mer fiber åt folket, aye.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-03 12:08
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-06-03 12:43

Tycker ändå min uppkoppling borde prestera bättre än så.

Rätt varierande... Detta gjordes direkt efter

Ursprungligen av wosk:

Vad har du för leverantör egentligen? Rätt feta siffror!

Ursprungligen av Björnström:

Vad har du för leverantör egentligen? Rätt feta siffror!

Ser ut som Labs2.

har berättat för en kompis om att vi har möjligheten till 100/10-100 Mibt/s hastighet inom HSB Bolina, men han envisas att det inte går att få mer än 16 Mbit...

Skulle någon av er som har dessa hastigheter kunna köra ett test på speedtest och skicka länken till mig, så att jag kan visa den för honom. han har fått se resultaten här på forumet, men tror mig ändå inte då han tror att någon har manipulerat bilder

... jobbig och paranoid typ...:D

  • Medlem
  • 2007-06-03 14:54

Har en granne som påstår att man "skruvar ner effekten" emellanåt på vårt nät, från BBB:s sida...om detta stämmer vet jag inte....men tycker att resultatet jag fick var riktigt kass.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Har en granne som påstår att man "skruvar ner effekten" emellanåt på vårt nät, från BBB:s sida...om detta stämmer vet jag inte....men tycker att resultatet jag fick var riktigt kass.

Gör exakt samma test med nätverkskabeln ansluten istället för trådlöst nätverk. Tror du får helt andra siffror.

  • Medlem
  • 2007-06-03 18:18

Hur kommer det sig att jag har en latency på över 100 ms när jag bor i Lund och mäter mot Malmö? Tycker det verkar sunkigt. Detta test gjorde jag med kabel, utan router, alltså rätt i bredbandsuttaget.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Hur kommer det sig att jag har en latency på över 100 ms när jag bor i Lund och mäter mot Malmö? Tycker det verkar sunkigt. Detta test gjorde jag med kabel, utan router, alltså rätt i bredbandsuttaget.

Starta Terminal och kör kommandot traceroute www.tm.se så får du se vilken väg paketen tar. Det är inte alltid paketen tar den snabbaste vägen. Jag bor utanför Umeå men får en genomsnittlig ping på ungefär 50 ms.

  • Medlem
  • 2007-06-03 21:28

Så här stod det i terminalen:

Last login: Sun Jun 3 20:45:47 on console
Welcome to Darwin!
iBook:~ ibook$ traceroute www.tm.se
traceroute to www.tm.se (84.243.62.13), 64 hops max, 40 byte packets
1 192.168.1.1 (192.168.1.1) 2.488 ms 9.170 ms 1.309 ms
2 ua-xx-xxx-xx-x.cust.bredbandsbolaget.se (xx.xxx.xx.x) 6.725 ms 2.730 ms 2.390 ms
3 ti3066a210-pc4.ti.telenor.net (146.172.73.101) 14.180 ms 14.467 ms 15.353 ms
4 ti3003d320-ge1-1-0.ti.telenor.net (146.172.95.57) 4.850 ms 3.629 ms 6.177 ms
5 * *

Ursprungligen av Marcus K:

Starta Terminal och kör kommandot traceroute www.tm.se så får du se vilken väg paketen tar. Det är inte alltid paketen tar den snabbaste vägen. Jag bor utanför Umeå men får en genomsnittlig ping på ungefär 50 ms.

Sitter på skolans trådlösa nätverk. Har haft toppar på omkring 25-30 Mbit/s ibland. Går dock inte än på UmU, vi har dem bara som Internetleverantör.

Vad har du för router? Jag tror det är väldigt få billiga routers som pallar 100Mbit och kombinationen "trådlöst" drar säkerligen ner farten rejält också.

BredbandsBolaget 24 MB+ Abonemang ADSL ..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-07 20:10

Fattar nada! Jag har bredbandsbolaget och har 24Mb/1Mb på mitt ADSL-modem via telejacket... Fick lika dåligt i TP-testet. Alltså betalar jag 349 kr i månaden för såhär lite. Måste vara något fel. Tycker jag har hyfsat bra nedladdningstid på filmer och andra stora filer...

Jag bor i Stockholm, och sidan föreslog av någon anledning Lettland som närmsta server.. fick det här resultatet då:

När jag prövade Malmö fick jag istället det här:

Undrar ifall jag hade fått ännu bättre om det funnits en server i Stockholm..

Det varierar ganska kraftigt, men om jag stänger alla andra program och kör direkt mot bredbandsuttaget istället för via Airport går det att få rätt höga hastigheter (mot malmöservern).

Bevaka tråden