Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99.se känns långsamt just nu

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-08-08 09:34

Jag tycker att det mesta är väldigt segt.

9:40, Onsdag, får begära "ladda om" väldigt ofta. Segt men märker ingen förlust i funktioner

Det verkar bli värre. Sådana här har jag inte fått förut.

Jag har 0.25 lina och har samma problem som när våra kära grannar 99mac hade mitt-i-veckan-fest igår kväll. Tittar jag under "aktivitet" så ser jag att det är vissa sidor som inte laddas, står bara ett frågetecken. Refresh brukar fixa grejen.

Det är erat fel, förbannade festprissar! Bara för att Jobs visade upp ett slimmat keyboard så ska ni sätta refreshen på var femte sekund! FÖRGROMMADE ONGAR!
*Dunkar i väggen och hytter med näven*

( )

Ursprungligen av Valfrid:

Det är erat fel, förbannade festprissar! Bara för att Jobs visade upp ett slimmat keyboard så ska ni sätta refreshen på var femte sekund! FÖRGROMMADE ONGAR!

Det var två slimmade tangentbord! Näe, men ärligt talat så ska serverarna stå pall för en sådan kväll, det finns rätt mycket hårdvara så vitt jag vet. Det är något som gått snett helt enkelt och måste lösas innan det blir bra igen.

Jag har stört Björnström i hans semester, så nu vet han om problemet i alla fall. Får se om han lyckas ta sig online någonstans och titta närmare på det.

Konstigt att det fungerar så bra för mig då, kanske måste ut och köpa en lott och hoppas på samma tur!

Tillägg: Det var lite strul nu när jag skulle posta inlägget! Tog två försök!

Även jag får väldigt många timeouts...

Ok, nu har två strulande servrar kopplats ut serverklustret. Förhoppningsvis ska det rulla på bättre nu. (Och det verkar också så, när jag testar runt lite.)

Ja, det verkar ha rullat bra på sedan även den andra servern kopplades bort. Jag har själv märkt det och det märks på tystnaden i den här tråden också...

(Visst är det lustigt, när det fungerar bra är det ingen som säger något, men går det trögt blir det annat liv i luckan, otacksamt att driva webbsajter med andra ord )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-08 19:33

det funkar jätte bra nu !

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-08 19:39

Jaaa! Tack Adrian, allting laddas in supersnabbt och vi är supernöjda för att vi får surfa in på denna underbara sida!

  • Medlem
  • 2007-08-08 20:10

Japp, fungerar finfint nu. Gillas.

(Jag vill poängtera att det inte var mig själv jag syftade på, jag sköter inte om driften utan drog bara i trådarna.)

Jag fick SMS vid 12-tiden idag och då åtgärdade vi felet.

En Xserve i vårt cluster: "Woods" hade dött och då laddar allt som sirap eftersom lastbalanseraren är dum och fortsätter skicka anrop.

Jag ska göra detta för att förhindra att det händer igen:

- Servrarna Woods och Ping ska jag byta ut mot andra maskiner.
- Köpa en ny lastbalanserare som är smart och känner av om något dör.
- Lägga till två till server admins med SMS jour som kan rycka in om något händer.

...nu ska jag dock fortsätta min semester

Nu har jag bytt ut servrarna som krånglat mot nya maskiner. Hoppas verkligen på stabil drift nu!

  • Medlem
  • 2007-08-26 22:48

Långsamt för mig nu ikväll. Någon annan som känner samma sak?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-26 23:39

flyter på bra för mig iaf.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-27 00:43

Inte långsamt alls.

Toksegt igen!

tog fem minuter att komma in så jag kan bekräfta att det är tokseeeeeeeeegt

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-01 10:05
Ursprungligen av olivetti:

tog fem minuter att komma in så jag kan bekräfta att det är tokseeeeeeeeegt

Samma här.

  • Medlem
  • 2007-09-01 10:17

Dito.

Jag har precis dubbelkollat noderna - alla är online. Ser ni om den väntar på något i serverfältet i "status" på webbläsaren?

Rättelse: Woods var faktiskt nere. Har startat om den i strömplinten nu, borde vara online om någon minut.

verkar funka.
thanks

Tidigare hade vi tre (av 11st) Xserves som strulade men för någon vecka sedan bytte jag ut Ping och Klickback i racket och sedan dess fungerar dom fint. När jag kommer tillbaka till Stockholm (sitter i pappas kök nere i Göteborg och fjärr-administrerar Xserves) ska jag nog byta Woods också.

Vi kommer bygga om lite i racket i höst för att få plats med två nya mac.se servrar + Xserve RAID och samtidigt ska jag installera en ny lastbalanserare som känner av om en server gått ner. Då kan den plocka bort den dåliga servern ur systemet automatiskt och ingen märker om t e x Woods somnat in.

Rätt smidigt att jag kan göra hård-boot via strömplinten oavsett var i världen man är!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-01 14:08
Ursprungligen av Björnström:

Tidigare hade vi tre (av 11st) Xserves som strulade men för någon vecka sedan bytte jag ut Ping och Klickback i racket och sedan dess fungerar dom fint. När jag kommer tillbaka till Stockholm (sitter i pappas kök nere i Göteborg och fjärr-administrerar Xserves) ska jag nog byta Woods också.

Vi kommer bygga om lite i racket i höst för att få plats med två nya mac.se servrar + Xserve RAID och samtidigt ska jag installera en ny lastbalanserare som känner av om en server gått ner. Då kan den plocka bort den dåliga servern ur systemet automatiskt och ingen märker om t e x Woods somnat in.

Rätt smidigt att jag kan göra hård-boot via strömplinten oavsett var i världen man är!

Vad är det för lastbalanserare som ni kör nu? för utan heartbeat funktion är den om inte annat en bra kandidat att hålla sig borta från

Ursprungligen av ntity:

Vad är det för lastbalanserare som ni kör nu? för utan heartbeat funktion är den om inte annat en bra kandidat att hålla sig borta från

Idag använder vi den inbyggda NAT-balanseringen som finns inbyggd i brandväggen från Astaro. Det är en passiv balansering som inte känner av om mottagarna finns och den är dessutom ganska dum som inte erbjuder "sticky" connections. En sida som laddas av en besökare får nämligen data från upp till fyra olika servrar idag: html från en, en bild från en annan osv.

När vi byggt balanserare kommer det problemet försvinna. Jag funderar på denna lösning: http://www.inlab.de/balanceng/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-01 17:21
Ursprungligen av Björnström:

Idag använder vi den inbyggda NAT-balanseringen som finns inbyggd i brandväggen från Astaro. Det är en passiv balansering som inte känner av om mottagarna finns och den är dessutom ganska dum som inte erbjuder "sticky" connections. En sida som laddas av en besökare får nämligen data från upp till fyra olika servrar idag: html från en, en bild från en annan osv.

När vi byggt balanserare kommer det problemet försvinna. Jag funderar på denna lösning: http://www.inlab.de/balanceng/

Astaro är väll trevligt till en gräns om inte annat, personligen fann jag astaro prylarna bökiga men som tur är slipper man dem nu mer

blir det linux eller solaris, solaris 10 är nog den som skyfflar mest trafik i förhållande till hårdvara om inte annat..

Ursprungligen av ntity:

Astaro är väll trevligt till en gräns om inte annat, personligen fann jag astaro prylarna bökiga men som tur är slipper man dem nu mer

blir det linux eller solaris, solaris 10 är nog den som skyfflar mest trafik i förhållande till hårdvara om inte annat..

Jag ger Astaro mer än 5 av 5 i betyg. Fungerar sjukt bra som brandvägg och 100% stabil i alla väder. Enkel att administrera och sjukt kraftfull. Vi byter till en nyare version senare i höst.

Vet inte vad du menar med "Linux eller Solaris"? Den där Balanceng lastbalanseraren har eget Linux OS integrerat i lösningen.

Bevaka tråden