Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99.se känns långsamt just nu

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Frågan om det var meningen för att sänka mac.se eller om han inte visste bättre.

Mitt rekord än så länge på dum användare var en som försökte skicka en CD skiva via mejl. 6-700 Mb och var rosenrasande när det inte fungerade.

Det verkar faktiskt röra sig om ett misstag. Det visar sig nu att han stavat fel på .mac kontot och mailet studsade därför och när det kom till mac.se så... ja ni fattar.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-04 17:47

Då är han väl värd att få komma tillbaka?
Och en ursäkt!

Yes!!

Mail till mac.se har inte kommit fram

Mail till mig på mac.se har varit fördröjd i veckan, upp till ett dygn i några fall. Viss e-post har inte kommit fram alls vilket ju är helt förödande. Förstår att det kan ha samband med vad jag läser här och vill bara signalera att jag alltså fortfarande saknar mail från veckan som gått. Hoppas att det går att fixa?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-05-05 09:37
Ursprungligen av anna-maria:

Mail till mig på mac.se har varit fördröjd i veckan, upp till ett dygn i några fall. Viss e-post har inte kommit fram alls vilket ju är helt förödande. Förstår att det kan ha samband med vad jag läser här och vill bara signalera att jag alltså fortfarande saknar mail från veckan som gått. Hoppas att det går att fixa?

Jag trodde jag fått alla mina mail igår men när jag vaknade nu så fick jag säkert 50 mail från veckan som gått.

Är däremot osäker på om jag kan ha så många mail till att få.

Vi har inte kontroll på enskilda mail som ni säkert förstår utan det är grundläggande principer som "avsändarens server försöker igen om vi har problem" som kickar in. Precis som iggy skriver kan det innebära att avsändarservern skickar en massa mail i ett svep.

Betyder det att min möjlighet att till sist få de saknade mailen hänger på avsändarserverns förmåga att skicka igen och igen? Gör alla avsändarservers så? Eller finns det en risk att typ "tiden gått ut" och att jag aldrig får de saknade mailen?

Tiden brukar ligga på 1 vecka, sen försöker inte servern igen och skickar ett error till avsändaren om att det inte gick.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-06-28 19:07

Är det bara jag som tycker att det går långsamt nu? Har väl varit så i ett par dagar nu, för mig i alla fall.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-06-28 21:36

Jag måste hålla med. Jag tycker att det har varit så ett par dagar nu.

  • Medlem
  • 2007-07-01 22:06

Känns väldigt segt nu, tar lång tid att få upp sidor.

Jag är tillbaka framför datorn. Kollar lite på servrarna och försöker hitta något fel

  • Medlem
  • 2007-08-07 23:08

Nu är det väldigt långsamt igen. Många timeouter.

Ursprungligen av jgb:

Nu är det väldigt långsamt igen. Många timeouter.

Det är en sån kväll ikväll, när Jobs visar upp nya produkter vill alla in. Med Björnström borta i Portugal finns det ingen som kan kolla på det akut, så vitt jag vet. Förhoppningsvis lugnar det sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-07 23:14

sirap. ='(

ôh, mein gütt, jeg sitter i unt sirapsbyrk, ja?

Då kan jag väl passa på att göra lite musik kanske, det hinner man ju aldrig med annars när man bara sitter å trycker [F5] var 20:e sekund för att se om det kommit in någon ny post på forumet. Turn off internet - Turn on life

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-08 00:05

99.se serverade just mig en 8-9 tomma sidor, endast skickat "" trots att apache svarar på tcp kopplet korrekt..

Jag kan inget om hur webbservrarna fungerar och hur lastbalanseringen är uppbyggd, men utifrån hur sidorna laddar verkar det som att vBulletins PHP-del jobbar på mycket snabb (och därmed också databasen) men sen faller allting på att några extra filer som ska länkas in inte svarar, det är javascript, CSS och bilder. (Kör man Safari kan man se tydligt hur den blå "progress bar:en" i adressfältet snabbt når mer än 90 procent, men sen stannar det upp.)

En översyn av hur dessa extra filer serveras är nog på sin plats, de ska ju inte behöva vara flaskhalsar och förstöra allting. Det är ju till och med statiska filer som bara ska skickas till webbläsaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-08 00:30

mjo, utan info om archen som sidan har är det svårt att gissa, men det verkar som om det är IO block eller något som jävlas då sidan laddar segt först, men väljer man att uppdatera mitt i (innan sidan laddas) så kan man få upp den omedelabart istället..

  • Medlem
  • 2007-08-08 00:49

Jag kör med Fiddler (debugverktyg på http-nivå, kolla på sessioner och annat.

Initiala svaret från www.99.se tar alltid väldigt lång tid. Sedan verkar det vara helt slumpmässigt sett vilka http-requests som går åt skogen.

Exempelvis www.99.se/x.gif, den får man timeout på ca hälften av gångerna den accessas. Rent generellt så får jag timeout från än det ena, än det andra. Inga mönster som säger att t.ex. det alltid är script som inte går att ladda.

Nu går det skitsegt, men jag trodde det var pga iMacarna…?

Ursprungligen av Laseranders:

Nu går det skitsegt, men jag trodde det var pga iMacarna…?

Det är garanterat kvällens lanseringar av iMac som ställt till det, men exakt vad som hänt är svårt att veta. Det är ingen normal överbelastning där allt går lite segare, utan nästan all data skickas blixtsnabbt och sen är det några få filer som inte skickas alls, rätt slumpmässigt. Björnström och Belak har jobbat en del med att sätta upp ett antal servrar så vi borde klara av kvällens belastning utan så här stora problem. Men något har uppenbarligen gått snett.

  • Medlem
  • 2007-08-08 09:04

Går fortfarande långsamt, och nu borde väl iMac-hysterin vara släckt? Får alltså timeout på hela sidor när jag läser forumet.

Det kan inte ha att göra med "visa nya" som har dykt upp framför diskussioner med olästa inlägg?

Ja, som jag skrev ovan så tror jag något gick snett igår, det var något som pajade. Om det är en brandvägg som strular, en server som behöver startas om eller vad vet jag, men något gick snett och det hängde med hela tiden och gör det fortfarande. Någon med möjlighet att felsöka servrarna behöver titta på det. Björnström är i Portugal utan dator, så han har nog inte så stor möjlighet att titta på det, hur det är med Belak vet jag inte. Men jag är rädd att problemet inte löser säg själv, då hade det bara varit en tillfällig sak vid åtta-tiden igår.

Har inga problem alls med att det går långsamt nu, igår kväll var det en annan sak. Nu sitter jag i och för sig på en annan uppkoppling än i går kväll, men den enda sidan som var seg igår kväll var 99

Ursprungligen av Mikael E:

Har inga problem alls med att det går långsamt nu, igår kväll var det en annan sak. Nu sitter jag i och för sig på en annan uppkoppling än i går kväll, men den enda sidan som var seg igår kväll var 99

Så du får inga nästan-helt-laddade sidor alls? Ingen timeout på någon sida?

Ursprungligen av Adrian B:

Så du får inga nästan-helt-laddade sidor alls? Ingen timeout på någon sida?

Nej, inga alls! Flyter på bara fint! Men som sagt annat var det igår kväll då satt jag på min uppkoppling hemma, nu sitter jag på jobbet. Men det känns inte som om det är problemet, eftersom endast 99 var segt på min uppkoppling hemma igår kväll.

  • Medlem
  • 2007-08-08 09:27

Där försvann "visa nya" framför diskussionerna. Nu verkar det gå snabbt igen.

Ursprungligen av jgb:

Där försvann "visa nya" framför diskussionerna. Nu verkar det gå snabbt igen.

För mig kommer och går problemen. Är dom helt borta för dig?

  • Medlem
  • 2007-08-08 09:34

Adrian B: Får se under dagen. Det verkar vara lite hur som happ.

Bevaka tråden