Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99 gånger växtvärk

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Rent teoretiskt så går mer eller mindre allt att lösa, men frågan är hur villiga Björnström med gäng är att ändra i koden för vBulletin som de använder.

En "bokmärkesgenerator" behöver ju inte vara kopplad till forumet alls. Bara lite checkboxes som bygger en URL som man kan sätta som bokmärke.

Nej, jag vet inte hur man gör ett sånt script

Alltså, vad är poängen med denna diskussion egentligen? Det klagas över att forumet inte känns litet längre, att nyheter saknas, att tester saknas, att funktioner av olika slag saknas och precis samtidigt (gärna av samma personer) så klagas det över att kommersiella inslag ens förekommer i form av annonser? Samma kommersiella inslag som krävs för att kunna lägga tid på att skriva nyheter, testa saker och lägga till funktioner till forumet och förstås kunna lägga tid på att få en mer familjär känsla genom att vara närvarande i diskussioner mm. Hallå? "What's wrong with this picture?".

En annan sak jag inte riktigt förstår är att en del av de som klagar är relativt okända på forumet och säger sig nu vara "trötta" på det hela och inte tänker besöka forumet lika ofta som förr? Jag menar inte att vara elak men är det meningen att någon skall bli upprörd över att en del personer som inte deltar i forumet speciellt mycket och i praktiken inte bidrar till forumets innehåll eller stämning, annat än för att höja sin röst i sådana här trådar då, bestämmer sig för att göra mindre av ingenting?

Om det verkligen vore så att man tycker forumet är bra och behövs och att en mer familjär stämning är vad som saknas, varför då inte helt enkelt bidra till detta? Skriv inlägg som är roligare än vad de brukar vara, anmäl dig som moderator för ett underforum och bidra till och skapa bra diskussioner där och få på så sätt fram en mer familjär stämning och höj samtidigt nyttan med forumet. Samla in pengar genom att bli Plusmedlem och påverka även andra att bli det eller samla in pengar på något annat sätt och sluta skriva inlägg med klagomål och sluta även med att lägga all kreativitet på att hitta på MER jobb för moderatorer och utvecklare.

Ursprungligen av Taz_1999:

Jag menar inte att vara elak men är det meningen att någon skall bli upprörd över att en del personer som inte deltar i forumet speciellt mycket och i praktiken inte bidrar till forumets innehåll eller stämning, annat än för att höja sin röst i sådana här trådar då, bestämmer sig för att göra mindre av ingenting?

Frågan är ställd på ett sätt som gör att den lätt uppfattas som att du sitter inne med svaret - gör du det så säg det gärna högt, ja du menar uppenbart inte att vara "elak" så låt oss höra. Jag tror inte att man ska underskatta de som är relativt nya medlemmar på 99se, dom kanske kan se sakerna med lite klarare ögon än oss som hängt här i åratal, det är lätt att bli förblindad när det blir stora förändringar. Tror faktiskt att just detta är en bidragande orsak, den när man blir äldre och får det en aningen svårare med omställningar och förnyelser så känns det inte som att man passade in längre.

Förut lovade jag att inte göra jämförelser, jag ljög tydligen då. Här kommer en liten jämförelse mellan 99se och Ättestupan hämtat från Wikipedia:

En ättestupa är ett brant stup, där åldringar ska ha kastat sig (eller blivit kastade) mot sin död under medeltiden. Enligt myten gjordes detta i brist på annat socialt skyddsnät då den äldre blivit oförmögen att försörja sig själv eller bidra till arbetet på gården.

"Gården" skulle då kunna jämställas med 99se - OBS & VARNING det är "HUMOR" och har INGET att göra med den VERKLIGA verkligheten

Ursprungligen av Taz_1999:

En annan sak jag inte riktigt förstår är att en del av de som klagar är relativt okända på forumet och säger sig nu vara "trötta" på det hela och inte tänker besöka forumet lika ofta som förr?

Är du medveten om att det är flera forum som har slagits ihop och tråden du postade är gemensam med de andra? Användare som du aldrig har sett kan mycket väl ha varit väldigt aktiva på något av de andra. Jag har tex aldrig sett dig förut

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-13 20:35

Kan inte moderatorerna köra scriptet nu då! Ingen verkar ju få det bättre nu som det är?

Jag har vid ett flertal tillfällen påpekat att flera av mina viktigaste trådar, som jag vill läsa igenom igen, har försvunnit. Det verkar inte heller vara någon annan här på forumet som fått sina problem åtgärdade på sistonde.

Någon moderator har sagt att scriptet är fullt körbart och finns redan klart, varför kör ni inte den bara?

Ursprungligen av boris91:

Någon moderator har sagt att scriptet är fullt körbart och finns redan klart, varför kör ni inte den bara?

Administratör, inte moderator. För övrigt så håller jag med dig.

Taz_1999, du är väl medveten om att hyffsat många av oss fått en nedgradering på antalet skrivna inlägg. För egen del visar väl mitt på enbart ca: 150 stycken - ca: 2.700 försvann när siten gjordes om. OM det är så för flera så skulle det kunna vara lite förmildrande att dom har synpunkter. Nejdå, jag har inte tagit åt mig som en av de "trötta". Jag kan hålla med dig om att det skulle bli lite bättre OM man lade mer tid på att skriva inlägg, inte tu tal om annat - MEN risken är fortfarande den att allt det där bra och skrivna drunknar.

Lek med tanken att 1% av medlemmarna ( dvs. 250 personer ) under ett dygn skrev varsitt nytt inlägg och replikerade på 4 inlägg, ja då finns det plötsligt 1.250 inlägg som man ska försöka följa - vet inte med er andra men vilse i pankakan blir i alla fall jag av detta.

Fråga till en Moderator:

Hur många nya trådar skapas varje dygn och hur många svar genererar dessa under ett och samma dygn?

  • Medlem
  • 2007-03-13 19:43
Ursprungligen av Olle@mac:

Fråga till en Moderator:

Hur många nya trådar skapas varje dygn och hur många svar genererar dessa under ett och samma dygn?

Idag har det skapats 53 trådar och 410 inlägg upp till kl 1942.

Olle: Kan du förklara varför du skulle ens försöka följa 1250 inlägg i ämnen du sannolikt inte är intresserad av? Man får väl anta att dessa inlägg är ungefärligen jämnt distribuerade över alla forumets underforum? Så är du så bred så förstår jag att det är ett problem, men inte annars?

Ursprungligen av Taz_1999:

Kan du förklara varför du skulle ens försöka följa 1250 inlägg i ämnen du sannolikt inte är intresserad av?

Det är just det som är problemet - med ofantligt många medlemmar så ökar bredden och antalet inlägg som gör att man allt för ofta bara får en massa skräp att läsa. De första åren med 99mac så fanns en mer koncentrerad bredd i inläggen, numera så har det blivit svårare att hitta något vettigt som ger något utbyte. Comprende?

Ingen av oss moderatorer sköter de bitarna.

Timothy: Jag är medveten om var tråden är placerad och att flera forum är hopslagna med varandra och att det skulle kunna vara så att användare som är aktiva i de andra forumen inte setts av mig i någon större utsträckning. Men detta ändrar inte min poäng tycker jag - jag vill nog påstå att ingen av dem som klagat i denna tråd har ansträngt sig direkt för att åstadkomma den förändring de vill se och de vill även att någon annan skall göra det åt dem? Detta tycker jag står i skarp kontrast mot hur ett bra forum skall fungera. Rätta mig om jag har fel.

  • Medlem
  • 2007-03-14 00:23
Ursprungligen av Taz_1999:

Timothy: Jag är medveten om var tråden är placerad och att flera forum är hopslagna med varandra och att det skulle kunna vara så att användare som är aktiva i de andra forumen inte setts av mig i någon större utsträckning. Men detta ändrar inte min poäng tycker jag - jag vill nog påstå att ingen av dem som klagat i denna tråd har ansträngt sig direkt för att åstadkomma den förändring de vill se och de vill även att någon annan skall göra det åt dem? Detta tycker jag står i skarp kontrast mot hur ett bra forum skall fungera. Rätta mig om jag har fel.

Du själv metaklagar ju bara. Det är väl nästan ännu värre? Något direkt konstruktivt har du ju inte bidragit med själv heller.

Se där, metametaklagomål.

Det är väl inget problem med att diskutera eventuella nackdelar med att forumet växt sig så stort. Björnström har ju aktivt arbetat på att det ska bli så stort som möjligt, dels för att få bra samarbetspartners, och även för att ta forumet till nästa nivå hela tiden. Det är ju bara roligt. På papperet. I verkligheten finns det ju många nackdelar med större grupper av människor, varav den mest påtagliga är anonymiteten. För vissa är det OK att vara en i mängden på ett forum, medan andra kanske tycker att det är kul att få en profil och känna igen andra profiler.

I den här tråden diskuteras främst vad som kan göras bättre. Att du ploppar upp som gubben i lådan och klagar på att man inte redan gjort det man diskuterar känns synnerligen kontraproduktivt och leder bara till ännu sämre stämning. Jag tyckte inte heller att Olles skämt om Mammon var direkt huvet på spiken, men kan ändå relatera till pudelns kärna. Vilken enligt mig är att man blir mer och mer vilsen. Intressanta figurer har försvunnit, och många av de nyare kanske inte skriver så spännande inlägg.

En del i problematiken tycker jag också kan vara att trådar ibland modereras lite hårt med utgångspunkten att man inte får kapa trådar som leder diskussionen vidare. jag kan inte minnas senast jag hade en pratstund i verkliga livet som inte på ett naturligt vis gled iväg och började handla om något som möjligen var vagt relaterat till det man började prata om. Moderering bör endast ske i yttersta nödfall. Även hårdare retorik bör kunna användas i en dispyt om man ska kunna komma fram till något, och lära sig alls.

Och nu har jag alltså landat någon helt annanstans än där jag började. Progression.

  • Medlem
  • 2007-03-13 21:47

Det är bara Belak och Björnström som kan ratta det där.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-13 22:49
Ursprungligen av Baron:

Det är bara Belak och Björnström som kan ratta det där.

Kan dom inte göra det då.. stämningen här på forumet börjar bli lite dåligt i och med alla klagomålstrådar!

Ursprungligen av Baron:

Det är bara Belak och Björnström som kan ratta det där.

Finns dom på riktigt - trodde att dom nicknamen var påhittade

Jag saknar känslan som genomsyrade forumet för några år sedan. Det här var på den tiden då kvalitet var viktigare än kvantitet. Då bokstäverna fortfarande betydde mer än siffrorna.

Vad är egentligen målet med de olika forumen nuförtiden? Tidigare var det väl att samla ihop riktigt duktigt folk inom ett visst gebit. Nu handlar det väl mer om att samla ihop så många som möjligt oavsett vad de har för intressen eller kunskap?

När forumets framgång diskuteras så tas ofta antal ditt och antal datt upp. Vad spelar det för roll om x antal GB har skickats hit eller dit? Är det inte mer intressant att beskriva nyttan eller poängen med respektive fora?

När lärde man sig något nytt senast på 99.se?

Merovech: Senast härom dagen lärde jag mig viktiga detaljer om ett ljudkort.

Hela den här tråden fascinerar mig en smula, efterssom det fortfarande känns som att många inte riktigt hängt (iaf inte jag) med i sammanslagningen. Ok jag inser att det även handlar om utvecklingen innan dess men iaf...

Jag låg på både mac & musik innan och såg dom som två helt olika forum. Helt olika sätt att prata, olika oskrivna lagar och olika stämning. Nu sitter dom ihop, vissa subforum är för alla medans andra är inom den ena delen även om sökningen går över bägge så man missar lätt vilket forum man läser ibland. Jag försöker hålla koll på det efterssom jag just ser det som två olika forum. Det kanske man inte ska behöva göra utan det hela bara är en övergångstid innan det flyter på som en enhet men tills dess behöver nog alla försöka vara lite extra noggranna att tänka på vilka man skriver till och ha lite extra tolerans för sånt. Jag personligen har rätt svårt för att gnälla på nåt som är gratis men jag har å andra sidan varit en rätt passiv medlem. Ni som länge bidragit aktivt på olika sätt har såklart en helt annan position att kritisera.

Sen minns jag en tid när man ofta pratade om "netiquette", har knappt sett det ordet på länge men det kan vara värt att söka upp. Verkar ibland som hela nätet har smittats av allmänt sämre manér.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-15 01:27
Ursprungligen av kottenkotten:

Jag låg på både mac & musik innan och såg dom som två helt olika forum. Helt olika sätt att prata, olika oskrivna lagar och olika stämning.

No shit, folk från 99musik är galna. Jag blev anklagad för att ha inavlade föräldrar för ett tag sedan. Som en dankstrumpa i bakhuvudet bara, såg det aldrig komma. Pang!

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-03-14 21:24

En lösning kunde ju vara att användarna i sina inställningar kunde kryssa för de ämnen som man var intresserad av. Hade man då gjort det och valde dagens diskussioner så skulle man bara få upp de diskussioner i de ämnen som hade valts. Listade man forumet så skulle bara de ämnen som man valt visas. Ville man se andra ämnen fick man gå in och välja till fler, alternativt kunde det finnas en knapp som visade samtliga ämnen.

Sedan gällde det att lägga upp ämnena så att det lätt gick att välja bort nybörjare som frågar samma som man läst hundra gånger förut. På så sätt kunde de få fortsätta att fråga och Baron behövde inte gå in och pekpinna om att det har frågats förut och att man måste söka i gamla svar. För en nybörjare är allt nytt och alla frågor är nya för dom, och de borde få fråga utan att bli pekpinnande. Vi som varit med en stund borde få kunna välja bort dessa nybörjarämnen och bra se de trådar som vi var intresserade av.

Vidare tycker jag att det idag är alldeles för besvärligt att gå in och titta i de diskussioner där jag är, och har varit aktiv. (ja, jag vet hur man gör!)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-14 21:30

Om vi inte ska se "nybörjartrådarna" vem ska då hjälpa dom?

Yes!!

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-03-14 23:09
Ursprungligen av Yes:

Om vi inte ska se "nybörjartrådarna" vem ska då hjälpa dom?

Yes!!

Tror inte du behöver vara orolig för att det inte finns de som vill hjälpa.

  • Medlem
  • 2007-03-14 22:50

äsch, jag har safari och har bokmärkt jgb's "99musik-aktiva-sen-sist"-sökning och den funkar jämt, behövs nåt mer?

  • Medlem
  • 2007-03-15 00:04

tobbehj, det ligger nåt i det du säger om att det skulle vara skönt att slippa "nybörjartrådar" men det är ju vi "gamla" erfarna medlemmar som vet svaren, och som måste påminna nya användare om att söka. Skulle vi göra så här skulle det kunna bli jobbigare för nybörjare. Jag vet att det är lite överdrivet och att det fortfarande kommer finnas folk som är villiga att svara. Men jag tycker ändå inte att det är en bra idé. Men annars är det en bra idé det där med att kunna kryssa för intresseområden.

Sen tror jag att den värsta chocken från sammanstlagningen börjar lugna ner sig, är så för mig i alla fall. Jag säger det igen, kan vi inte få tillbaka det sköna tapetmönstret som fanns som bakgrundsval inne på iPod.se?

  • Medlem
  • 2007-03-15 08:07

Flyttade alla diskussioner kring forumshoppning och dylikt till buggrapporteringstråden, http://www.99.se/feedback/208720-99-buggrapporter-4.html#post1245304 och framåt.

Tjatig inställning på bl a Taz som bara aggressivt bjäbbar emot Olle och säger att han tycker fel! Lyssna lite kanske? Dialog?

Jag tycker det är sorgligt Olle, att du känner så här, men visst utveckling har sitt pris. Svårigheten är att komma överens om det rimliga priset för en utveckling....

Det är synd om människorna!

Full respekt Anders...

Om jag hade varit en känslig människa så hade jag kanske tagit åt mig när tongångarna och röstläget höjs - men icke så, knappast min läggning men möjligen stör det andra. Det är nog riktigt att utveckling har sitt pris, ska inte bestrida att det faktiskt är så. Funderade även lite på detta med att några av oss gamlinga degraderats till att ha blivit av med några tusen inlägg, du har t.ex skrivit betydligt fler än de 42 inlägg som nu visas för dig. Samma gäller för mig, och kanske är jag barnslig över att bli lite sur och grinig då all svett och möda i år av väl avvägda formuleringar nu förpassats till det fördolda bara för att just "utveckling" har sitt pris, har svårt att svälja att detta faktum snudd på tigs ihjäl.

Allt hade varit enkelt om man/jag hade kunnat skylla på att vara förändringsobenägen men fullt så enkelt är det inte, lutar mer åt att forumledningen gör ett strategiskt feltänk när man gör ett super_site_forum av hela alltet, det får dom faktiskt tåla att höra. På samma sätt är det tyvärr deras fulla rätt att hantera 99se på det sätt som dom själva väljer. Min kritik är bara ämnad att vara välmenande och i någon mån konstruktiv.

DET KONSTRUKTIVA:

Kanske skulle dom ha FC Barcelona som föredömme, ja DÄR äger medlemmarna hela föreningen.. hmm.. kanske dags att sälja ut andelar i 99se och då får råd att bl.a betala moderatorerna full lön för allt slit? Kan se framför mig ett årsmöte där styrelse och moderatorer väljs...kul, hmm.. vet inte...

Att du skulle vara förändringsobenägen har aldrig föreflugit mig...aldrig! Lyssnar intresserat på dina (och de flesta andras) inlägg.
Ville bara säga att jag tycker det är fjantigt när stilla kritik av rådande situation ses som nåt så hotfullt som vissa inlägg andades.

Själv tror jag det är en oåterkallelig förändring. Jag VET att det aldrig tjänats några stora pengar på det här. Intäkter har gått till maffigare hårdvara och utveckling av mjukvaran. Antagligen är det stora flertalet användare mycket nöjda. Det är ju i regel missnöje som hörs, så är det även i andra debatter.

Småskaligheten och 'kamratgängsandan' försvann tidigt. En människa orkar i princip hålla reda på 150-200 sociala kontakter...växer gruppen ytterligare så bildas undergrupper (pro/plus, moderatorer, etc) eller så fragmentiseras gruppen (kanske lite det som hänt nu)
Fast det primära målet med 99mac har väl kanske inte varit social trivsel, det har varit en skön spin-off. Det primära målet har nog varit en enorm mötesplats med arkiverad information och nytt kunnande. Och det är det ju faktiskt fortfarande. Makalöst bra, i min mening.

Kommentar till ditt konstruktiva: Tänk dig vilket årsmöte!! Många landgångar blir'e...
Allvarligt talat så är det för lite kitt som håller ihop medlemmarna för att vi skulle kunna bli kamratföreningen igen. Den gemensamma identiteten av att vara macägare räcker inte längre - en negativ spin-off effekt av ökad marknadsandel kanske? Vem vet...

Måste du vara så jäkla klok... instämmer därmed lite lätt road.. sagt från mig som flydde storstadens Göteborg och bosatte mig på en ort som har färre än 300 invånare på ca: 5 kilometers radie. För mig är det mer berikande att hålla koll över det småskaliga än att drunkna i jyttret av en storstad. ( Läs. 99 före och 99 efteråt ).

Ursprungligen av Anders Ingelstam:

Den gemensamma identiteten av att vara macägare räcker inte längre - en negativ spin-off effekt av ökad marknadsandel kanske? Vem vet...

Det där är en ganska intresant sak du tar upp, har funderat på avigsidorna av att switchandet påbörjades, ja att allt skulle komma att förändras var nog ganska klart även fast många av oss nog inte ville kännas vid detta, vi ville nog bara att *macen* skulle vinna plusspoäng. Nog om detta som rullar på av egen kraft.

NÄSTA FÖRSLAG:

En del tidningar har lokala varianter, kanske något för 99se att bryta upp modersiten i underavdelningar. Inom TV-världen så är det helt klart så att det är nishkanalerna som vinner mark, om det sedan är applicerbart på en webbsite ska jag låta vara osagt.

Bevaka tråden