Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99 gånger växtvärk

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av bossep:

De annonser som finns här är här av all välmening. Som jag ser det finns det inte någon hungrig krämare bakom.

Jo det förstår jag mer än väl och jag har heller inte sagt att Martin skulle vara en hungrig krämare - men likväl uppstår ett dilemma där en del medlemmar föredrar den anda av pionjärkänsla som fanns för något år sedan och konsekvenserna av när något växer sig för stort. Jag har ingen lösning på detta och det tror jag inte heller att Martin har det, hur som så hade jag uppskattat att hör vad HAN tänker om sammanslagningen och framtiden. OM det fanns en vilja att kunna ha det goda av två världar så vore det en lycklig lösning men hur man/jag än vänder mig så finns där ett moment 22. Den enda tänkbara lösningen blir nog att enbart bry sig om enstaka trådar och sedan lämna de andra åt sitt öde. Nu låter jag bli att dra fler möjliga paraleller från historien, de skapar lätt fler missförstånd när man gör sina egna tolkningar.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-03-11 19:13

Såg för några år sedan ett Tv-program, Vetenskapens Värld, typ, som handlade om oss människor. Där talades om att vi var ett flockdjur, men att vi bara hade förmågan att innefatta ungefär 200 pers i vår "flock". De andra klarade vi inte av att bry oss om, på så sätt kunde man förklara att vi kunde passera en sjuk människa på trottoaren utan att hjälpa. typ

Det var nog praktiskt och bra att slå samman de olika 99-sajterna, men vi var nog många som blev irriterade av massa nya okända människor som tog utrymme här. 99mac hade redan blivit för stor som den var.
En tanke har ju varit att detta forum skulle vara en jättekälla till kunskap och då är det ju bra med ett stort forum, men ska man använda det för att utbyta tankar med likasinnade så är denna storlek rent åt helsefyr för stor. Här är man knappast inte längre kändis med de flesta, här är man en liten myra på Sergels Torg, och då är man kanske inte så benägen att vara hjälpsam och bidra med kunskap.

Ursprungligen av tobbehj:

Det var nog praktiskt och bra att slå samman de olika 99-sajterna, men vi var nog många som blev irriterade av massa nya okända människor som tog utrymme här. 99mac hade redan blivit för stor som den var.

En tanke har ju varit att detta forum skulle vara en jättekälla till kunskap och då är det ju bra med ett stort forum, men ska man använda det för att utbyta tankar med likasinnade så är denna storlek rent åt helsefyr för stor.

Mitt i prick - tycker att analysen är strålande men vad kan man göra åt den mer än att försvinna ut på stäppen och leta nya likasinnade ? Hade ju varit roligt att få läsa 99se:s målgruppsanalys - fast en sådan finns säkert inte - jag har förvisso ingen rätt att få höra hur Martin ser på sitens utveckling, men det hade varit mycket intresant - nu får man möjligen nöja sig med att ett antal administratörer ställs i främsta ledet och det är liksom inte samma sak.

  • Medlem
  • 2007-03-11 20:30

Alltså, nu tycker jag det får bli lite perspektiv på det hela. Jag som kommer från 99musik ber att få presentera lite av mitt personliga perspektiv på det hela.

Hur stort var 99mac innan? Jämfört med 99musik och 99pod? För vilka forumsmedlemmar har sammanslagningen fungerat bäst?

För att citera tobbehj: "massa nya okända människor som tog utrymme här" - vad betyder det i realiteten? För mig som kommer från 99musik så har det här varit att kastas in i något som är minst 10 gånger större än vad 99musik var. Det har kommit en del mer eller mindre märkliga kommentarer från (jag antar) 99mac-folk av typen "varför frågar du om gitarrer här, det här är ett mac-forum".

Perfekt om man skall känna sig hemma på ett sammanslaget forum som inte gick att logga in på för merparten av 99musik-användarna pga att Internet Explorer inte fungerade. Ja, merparten av användarna från 99musik kör Windows.

Vill man ha ett forum där användarna känner varandra och hjälper varandra, då får man själv göra det till ett sådant forum, utan användarna så är ett forum ingenting. Vill man "höja kvalitén" (för att citera stfm tidigare i tråden), då får man börja jobba för att få forumet ditåt. Hur? Enligt mig så är bästa lösningen att föregå med gott exempel. Agera som du vill att andra skall agera.

Jag tillhör inte de flitigare skribenterna här men brukar titta in lite då och då och läsa. Eftersom det gått att söka på tidigare inlägg så har jag klarat mycket på det. Trots mina ringa inlägg så kanske jag kan tillåtas ge mig in i diskussionen.

Ursprungligen av jgb:

Alltså, nu tycker jag det får bli lite perspektiv på det hela. Jag som kommer från 99musik ber att få presentera lite av mitt personliga perspektiv på det hela.

Hur stort var 99mac innan? Jämfört med 99musik och 99pod? För vilka forumsmedlemmar har sammanslagningen fungerat bäst?

Om detta är raka frågor så är de väl de 2 första inte så svåra att kontrollera och den senare kräver väl en undersökning.

Men jag tolkar dem, kanske felaktigt, som retoriska frågor (eller interrogatio - påstående som förklätts till frågor - om man ska vara petig) som kombinerats så att den sista ska bli en slutsats och där hänger jag inte med. Jag saknar argument för att det skulle fungera sämre för dem som är minst. Av inläggen här har man kunnat förstå att, i vart fall några anser att det fungerat sämre för dem som kommer från 99mac

Ursprungligen av jgb:

För att citera tobbehj: "massa nya okända människor som tog utrymme här" - vad betyder det i realiteten? För mig som kommer från 99musik så har det här varit att kastas in i något som är minst 10 gånger större än vad 99musik var. Det har kommit en del mer eller mindre märkliga kommentarer från (jag antar) 99mac-folk av typen "varför frågar du om gitarrer här, det här är ett mac-forum".

Perfekt om man skall känna sig hemma på ett sammanslaget forum som inte gick att logga in på för merparten av 99musik-användarna pga att Internet Explorer inte fungerade. Ja, merparten av användarna från 99musik kör Windows.

Förstår jag det rätt - att det har inte heller fungerat för 99musik-folk? I så fall är det väl något man bör diskutera för att få till stånd en så bra lösning som möjligt för alla.

Ursprungligen av jgb:

Vill man ha ett forum där användarna känner varandra och hjälper varandra, då får man själv göra det till ett sådant forum, utan användarna så är ett forum ingenting. Vill man "höja kvalitén" (för att citera stfm tidigare i tråden), då får man börja jobba för att få forumet ditåt. Hur? Enligt mig så är bästa lösningen att föregå med gott exempel. Agera som du vill att andra skall agera.

Men är det inte just detta som diskussionen handlar om? Att folk inte riktigt "känner sig hemma" och därför vill diskutera det. Dom vill att det ska vara ett forum "där användarna känner varandra och hjälper varandra" om de inte brytt sig hade de väl bara dragit och lämnat oss andra.

Jag är kanske naiv men jag tycker att det är ett friskhetstecken när "gamlingar" diskutera problem de ser och att man borde vara tacksam för det istället för att försvara rådande ordning.

Vad jag själv tycker om sammanslagningen? Nja, jag saknar nog lite av den gamla 99mac-känslan men jag vet inte om det är storleken enbart. Går och grunnar på detta och återkommer om diskussionen fortsätter

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-11 21:08

Det finns väl starka kopplingar mellan Mac och Musik! Förklaring överflödig? Vad jag inte förstår är hur någon lyckas med konststycket att 'glida' över i 'fel' forum? Händer aldrig mig!
Helt fantastikt med 25 000 medlemmar! Stavningen här kan bli klart bättre. Många här är nere på 'Expressen-nivå'. Ingen korrekturläsning.

Ursprungligen av bossep:

Det finns väl starka kopplingar mellan Mac och Musik! Förklaring överflödig? Vad jag inte förstår är hur någon lyckas med konststycket att 'glida' över i 'fel' forum? Händer aldrig mig!

Hände mig nyss när jag efter att ha postat mitt inlägg tryckte på "Dagens Diskussioner";)

Ursprungligen av bossep:

Det finns väl starka kopplingar mellan Mac och Musik! Förklaring överflödig?

Näe, det är den inte. Saken är den att det är stundtals & bitvis väldigt stor skillnad på personerna som hänger på 99mac och de som hänger på 99musik.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-11 23:31

Ok! Jag har aldrig förärat 99musik ett besök.

Redan Herakleitos sa att det enda beständiga är förändringen.
Kostnaden vi får betala för att vara många är att det blir en ökad anonymitet - sen kan man tycka olika om vilket som är viktigast: medlemsantal eller familjekänsla, men faktum är att man inte kan vara jättemånga och ha det fortsatt mysigt och puttrigt.

Själv saknar jag 'The Lounge' - eller är det bara så att jag inte hittar den?

Anders

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-03-12 10:56
Ursprungligen av Anders Ingelstam:

Redan Herakleitos sa att det enda beständiga är förändringen.
Kostnaden vi får betala för att vara många är att det blir en ökad anonymitet - sen kan man tycka olika om vilket som är viktigast: medlemsantal eller familjekänsla, men faktum är att man inte kan vara jättemånga och ha det fortsatt mysigt och puttrigt.

Förstår att du vill göra dig lite rolig, men om man följer tråden så är det helt klart att det inte är frågan om "mysigt och puttrigt"

Ursprungligen av Anders Ingelstam:

Själv saknar jag 'The Lounge' - eller är det bara så att jag inte hittar den?

Anders

Det är nog du som inte hittar den!
I gamla 99mac så fick man betala för den, i gamla 99musik ingick den.

Ursprungligen av tobbehj:

Förstår att du vill göra dig lite rolig, men om man följer tråden så är det helt klart att det inte är frågan om "mysigt och puttrigt"

Jag försökte inte alls göra mig rolig - jag gillar när det är mysigt och puttrigt, och i likhet med Olle saknar jag det

A

Ursprungligen av Anders Ingelstam:

Själv saknar jag 'The Lounge' - eller är det bara så att jag inte hittar den?

Vi som fått våra konton sabbade i sammanslagningen kommer väl inte in där längre.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-12 12:03
Ursprungligen av TZW:

Vi som fått våra konton sabbade i sammanslagningen kommer väl inte in där längre.

'Lounge' finns kvar! Åtminstone om vi pratar '/mac'.

Ursprungligen av bossep:

'Lounge' finns kvar! Åtminstone om vi pratar '/mac'.

VAR?

A

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-03-12 12:21
Ursprungligen av Anders Ingelstam:

VAR?

A

Eftersom det inte står Plus på ditt konto så kommer du inte in där. Ditt konto har väl inte blivit helt återställt! (om du nu var 99mac:are, och det kan man ju inte längre riktigt veta)

Ursprungligen av tobbehj:

Eftersom det inte står Plus på ditt konto så kommer du inte in där. Ditt konto har väl inte blivit helt återställt! (om du nu var 99mac:are, och det kan man ju inte längre riktigt veta)

Jag var PLUS/PRO...allt som finns....får väl kolla upp detta..

Tack för tipset

Många tankar dyker upp... att träda in i 99mac var som en förälskelse, en fantastisk kick så länge den nu varade. Fast förr eller senare så svalnar intresset. För min del så har 6,5 år varit ganska bra - kanske man nu skulle välja att bara vara kompis, ja titta in när man har lust och rent utav och försöka finna nya intressen. Känner igen lite utav det här - hängde en del på Göteborgs Studentnät och även där svalnade intresset pg.a för många småbråk om helt meningslöst trams, ja ni vet hur det är i relationer, man tappar till slut styrfarten när det ger för lite att fortsätta. Egentligen är det ingens fel, det blir bara svårt att vårda relationer.

Puss & Kram på er - alla ni som hängt här i tid och otid.

Olle@mac

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-12 19:06

Tycker det är trist om du kastar in handduken, men mitt intryck är att du gör det för att du känner att du vill gå vidare och känner dig rastlös. Har jag fel?

Ursprungligen av bossep:

Tycker det är trist om du kastar in handduken, men mitt intryck är att du gör det för att du känner att du vill gå vidare och känner dig rastlös. Har jag fel?

Jo lite fel har du även om jag känner mig lite rastlös - vill försöka hålla mig lite borta från 99se, kanske kan vi kalla det för att jag vill försöka begränsa mitt deltagande. Att jag startade den här tråden kommer sig av att jag försöker ha en fingertopskänsla när något inte fungerar så bra, självfallet förstår jag att alla inte kan tycka lika dant som jag och att jag stundvis retar gallfeber på några medlemmar, men kvar står att någorlunda många har liknande uppfattning om att 99se har växtvärk och då tycker jag att frågan borde ventileras... forumet är trots allt döpt till "Feedback" och då är det väl det som man bör ge input till.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-12 20:20

Jag har inte ändrat mitt sätt att använda 99an, dvs jag surfar in på /mac och håller sedan till där. Däremot så har jag vidgat mina vyer ifråga om macfeber. Där tittar jag mycket på bilfeber också och om djur. Men här är det bara /mac som gäller.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-13 13:20

Sökfunktionen måste förbättras för att undvika alla dessa dubletter utav trådar osv.

Något som skulle vara kul är om någon kommer på några bra och konkreta förslag på hur man kan skapa den där familjära känslan eller liknande.
Jag är mest inne på att utnyttja 99plus, och att skapa något mer än loungen. 99plus är bra att utnyttja då det skalar bort en mängd användare redan där, och de som bara vill ställa frågor kan göra det.
Men vad och hur ska man skapa denna mer familjära känsla, vore kul om ni som är missnöjda och även ni som är nöjda då kunde tänka till hur ni skulle vilja ha det.
Om ni inte vill skriva det här i tråden så kan ni gärna PMa mig, om det är genomförbara och bra idéer så kan jag ta upp det med resten utav teamet.
Jag själv vill gärna skapa denna känsla som fanns här förr.

Angående tester osv. så vet jag inte alls hur man ska lyckas med sådant utan att skapa bra partners. Men just nu är det lågsäsong på macprylar, så det tar nog extra hårt nu också.

[QUOTE="Sidde;1247010"]Men vad och hur ska man skapa denna mer familjära känsla, vore kul om ni som är missnöjda och även ni som är nöjda då kunde tänka till hur ni skulle vilja ha det. QUOTE]
Jag har vant mig nu efter några månader men...
Det blir inte särskilt familjärt när man delar forumtrådar med andra forum. Det blir rörigt när man loggar in sig på "musik" och trycker fram "dagens diskussioner" där tex denna tråden dyker upp. Jag förstår tanken med att dela vissa trådar men det funkar inte så bra. Gör en egen hel underavdelning istället där gemensamma trådar ligger. Sen hade det varit fint med den gamla fina tapeten tillbaks igen.

  • Medlem
  • 2007-03-13 14:16

timothy: Det finns några få forum som är gemensamma för hela 99.se. "Feedback" (där den här tråden ligger) samt "99nyheter". Det som finns där borde vara tillräckligt gemensamt för att kunna delas utan problem. Exempelvis om man rapporterar inloggningsproblem i "Feedback" så berör det med största säkerhet folk från alla delforumen.

Den här tråden tycker jag ligger helt rätt i "Feedback"-forumet.

Håller helt med dig om utseendet, hade varit trevligt med de två 99musik-utseendena som var vanligast. Det blå samt den med tapeten. Även jag saknar dem.

  • Medlem
  • 2007-03-13 15:33

Jag tror stenhårt på att göra en sökfunktion som kan filtrera ut specifika ämnen, som man kan nå i en meny. Alternativt att man enkelt kan specificera egna sökningar och spara som bokmärken. Man tröttnar ibland på att läsa "det är ju helt loco att mac bara har en musknapp" etc, eller olika mer eller mindre tokroliga rykten, och det skulle vara skönt att kunna slippa se det alls.

Att få igång bra tester är en väldigt bra idé, och enda sättet att göra det på tror jag faktiskt är att dela ut saker till "betrodda" medlemmar (som de får behålla). Man måste då vara noggrann med att det handlar om oberoende testade saker, men inte hymla med att betalningen är produkten ifråga. Uppföljningen i forumform blir ju inte sämre av att testaren fortsätter att använda produkten (eller inte). Framförallt billiga, icke macspecifika prylar är ju intressant att testa. Man kan ju tänka sig olika tjänster också. Webutrymme och framkallning av bilder t ex. Då kan man dra nytta av alla duktiga medlemmar som faktiskt finns.

  • Medlem
  • 2007-03-13 16:08
Ursprungligen av stfm:

Jag tror stenhårt på att göra en sökfunktion som kan filtrera ut specifika ämnen, som man kan nå i en meny. Alternativt att man enkelt kan specificera egna sökningar och spara som bokmärken.

Dagens aktiva för 99mac ser ut så här. Den strängen kan man ju bygga ut som man vill, men det vet du säkert redan.

http://www.99.se/search.php?do=getdaily&exclu...
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-13 16:12
Ursprungligen av Baron:

Dagens aktiva för 99mac ser ut så här. Den strängen kan man ju bygga ut som man vill, men det vet du säkert redan.

http://www.99.se/search.php?do=getdaily&exclu...

Man skulle ju faktiskt kunna skapa en funktion där man själv kan välja vilka kategorier man vill ha, typ personligt urval, och ha den som en knapp.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-13 16:34
Ursprungligen av Sidde:

Man skulle ju faktiskt kunna skapa en funktion där man själv kan välja vilka kategorier man vill ha, typ personligt urval, och ha den som en knapp.

Kul att du tycker så.
För längesedn kom jag med det förslaget ( tyvärr kan jag inte söka rätt på det inlägget:) )
men det gick inte av någon anledning att lösa. Sa dom då.
Du kanske kan?

Yes!!

  • Medlem
  • 2007-03-13 16:20
Ursprungligen av Baron:

Dagens aktiva för 99mac ser ut så här. Den strängen kan man ju bygga ut som man vill, men det vet du säkert redan.

http://www.99.se/search.php?do=getdaily&exclu...

Jag skolkade från så-byggde-vi-upp-vårt-forum-på-99mac-lektionen på gymnasiet ... sorry.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-13 16:26

Sökfunktionen är kass! Jag har gjort flera sökningar som slutat med att jag startat en ny tråd.

Bevaka tråden