Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur småföretagare blir lurade

Tråden skapades och har fått 156 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av William WM:

Här är ett bra och antagligen vanligt exempel på hur det kan gå till:

http://www.vk.se/Article.jsp?article=140610

Jag kan hålla med om att man ska fasen känna till att ett avtal är ett avtal, även över telefon och muntligt. Och då får man skylla sig själv om man säger ja.

Jag vet inte riktigt hur man ska kunna avgöra vilka säljare som ringer som är seriösa eller rena lurendrejare. Ni som har jobbat, eller jobbar nuvarande med telefonförsäljning mot företag - hur ska man kunna veta det? Eller måste man utgå från att alla som ringer är lurendrejare (som jag tyvärr har börjat göra).

På grund av alla bedragare så måste man ha som utgångspunkt att det kan vara en bedragare. Har man inte det så blir man lurad. Det går naturligtvis ut över de mer seriösa, men är det verkligen mitt problem att seras bransch är så nedlusad med brottslingar?

Vad gäller muntliga avtal och spela in så vet de hur man gör: Först lovar de en sak utan att spela in, sedan börjar de spela in och upprepar men skruvar de orden till något som KAN tolkas annorlunda men som låter som samma sak för offret (gärna genom att utelämna något som tidigare sagts, garantier, ångermöjligheter). Pang! Det är klart, om offret då spelat in hela samtalet så är det polisen nästa (om det är grovt nog), men hur många gör det?

Som sagt, antag att det är en bedragare, håll öronen öppna efter de där luriga ordvändningarna, speciellt vad som egentligen sägs efter att inspelningen börjat - och vad som INTE sägs.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-02 20:00

Jag har suttit pch läst dessa 4 sidor nu ... helt otroligt vad folk håller på !
Det märkliga med telemarketing har ju också blivit att "telefonspärrare" ringer runt och vill kränga abbonemang för att du skall bli av med telefonförsäljare. Hehe, jag har en vän som jobbat på ett sådant företag som utåt sätt agerar typ seriöst ... men enligt honom inte alls är bättre än vanliga telemarketing företag.

Hej

det värsta som som finnes är alla dessa telefonsäljare som ringer
det kan ring 3 till 4 st per dag

jag brukar lysna på vad dom har att erbjuda och sen säger att inte intreserad
eller att dom får
skicka bekräftelse på ordern

Men jag undrar om det är inte biligare för dom att skicka ett brev till sina eventuela kunder

och det ger dom mera trovärdighet

mvh hanibal

  • Medlem
  • 2007-09-22 11:46

Det har sagts tidigare men tål att nämnas igen. Trovärdighet eller inte. I vissa branscher når du ut bäst med TM. Det mesta av alla utskick som görs kastas direkt och dessa utskick är i regel även väldigt dyra att ta fram. TM är ofta en billigare väg att snabbt få ordrar.

Ursprungligen av hanibal:

Hej

det värsta som som finnes är alla dessa telefonsäljare som ringer
det kan ring 3 till 4 st per dag

jag brukar lysna på vad dom har att erbjuda och sen säger att inte intreserad
eller att dom får
skicka bekräftelse på ordern

Men jag undrar om det är inte biligare för dom att skicka ett brev till sina eventuela kunder

och det ger dom mera trovärdighet

mvh hanibal

Var på "intervju" / kickoff för Svenska Branchmagasinet en gång i tiden.
Drog där ifrån illa kvickt efter man fått deras lilla "kurs" i hur man blir en bra lögnare.

Vedertagen praxis vid branchmagasinets "redaktion" är att slumpa fram företagsnamn regionsvis via eniro, eller helt enkelt beta av telefonkatalogen (!) Därefter ringa upp, och lura..

Vill inte småföretagaren betala en annonskostnad på minst 8000kr, så slänger man bara helt enkelt "reportaget" i papperskorgen.

Varning utfärdas! Idag har jag dock ett riktigt jobb, och tycker galet synd om de (anställda som kunder) som fallit offer för bluffen Svenska Branchmagasinet.

Personligen tycker jag det är sjysst om:

1) Man har skickat ut ett informationsblad/demo/etc till den potentielle köparen
2) Man ringer, presenterar sig och berättar att man skickat info-bladet och frågar om de tittat på det. (OBS - alltid presentera vad man heter och vem man ringer för innan man frågar efter personen man söker)

eller

Man ringer och säger t ex "Hej, jag heter Olle och ringer från Somsun. Vi säljer skrivare."
Eller något liknande - dvs, är klar och tydlig och framför allt ÖPPEN med varför man ringer. När kunden säger "Nej tack" så säger man typ "Ha en bra dag, hejdå".

Då tycker jag det är OK.

Sen måste man kunna skicka ut information och eventuella avtal per post för att kunden ska kunna godkänna på sina egna villkor.

Tycker jag.

Idag ringde de igen. "Ringer från Sonera" sade hon hur tydligt som helst. Nej, Phonera var det förstås. Bluff! Och de vet nog vad de gör.

"Företaget Yellow Register växer så det knakar på att sälja hemsidor till småföretagare.
Men många kunder känner sig blåsta - och för Uppdrag granskning avslöjar nu också företagets egna medarbetare de lögnaktiga säljmetoderna."

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=77956&a=960365&lid=puff_961274&lpos=extra_0

/c

Ursprungligen av Christian Å:

"Företaget Yellow Register växer så det knakar på att sälja hemsidor till småföretagare.
Men många kunder känner sig blåsta - och för Uppdrag granskning avslöjar nu också företagets egna medarbetare de lögnaktiga säljmetoderna."

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=77956&a=960365&lid=puff_961274&lpos=extra_0

/c

Lukrativ branch det där. De omsatte förra året 142 679 000 kronor!

den värsta sorten är de som är riktiga bedragare, ofta telefonförsäljare men med en rent befräglig affärsidé. Motsvarighet till Nigeriabrev fast på telefon. Ofta finansiella verksamheter som försöker framstå som legala genom websiter och snygga broschyrer. Säljarna bryter ibland på engelska med dialekt från Asien eller mögligen sydamerika - men ofta kan det vara amerikanskt eller brittiskt. Jag har som regel att alltid tala med dessa så länge de själva önskar.

Syftet är att uppta så mycket av deras tid som möjligt (så att de inte kan lura någon annan istället) och göra deras kontakt med mig så kostsam som möjligt.
Det kostar ju mig också men jag ser det som en investering och en unik möjlighet att få tala med dessa skurkar: Jag försöker tala dem till rätta - att sluta med vad de håller på med, och ägna sig åt ärlig yrkesverksamhet.
Det är nog den enda - relativt riskfria möjlighet - som modern IT erbjuder oss att bekämpa denna cancerböld på samhällkroppen.

Jag beskyller dem så snabbt som möjligt att vara bedragare och tjuvar. Vilket de av någon anledning ser som någon slag perverterad köpsignal. jag förmodar att de känner sig kränkta av att bli tagen på bar gärning och lägger stor möda på att försvara sig.
Flera samtal slutar med att de kallar mig vid fula namn och talar om att de vet var jag bor ...

Senaste varianten stod det om i dagens tidning: Någon som säger att han/hon ringer för "tobakshandlarnas riksorganisation" (eller nåt i den stilen), men detta är ett företag som representerar exakt NOLL av Sveriges tobakshandlare. De ringer upp tobakshandlare och säger att de kvalificerat sig för nåt slags diplom för att de är "ärliga handlare" (ironiskt nog). Att det kostar pengar undviker man att prata om, priset nämns i förbigående på slutet, så snabbt att det är svårt att uppfatta, och vid det laget har förstås offret börjat tappa koncentrationen. (Källa: Corren.)

Det är alltså mycket likt Phonera-tricket: Få det att låta som om du ringer från någon känd och pålitlig aktör, få det att låta som om det inte en beställning, men vänd på det på slutet, otydligt.

Bondfångeri är vad det är. Det är nog dags att skaffa en företagstelefon som man aldrig svarar i, som har telefonsvarare som förklarar att företaget inte kan svara i telefon och hänvisar till andra kanaler.

Det som är intressant med detta fall är likheten med Phonera. Det är uppenbart satt i system.

mrfootage: Jag tror det är som med spam, det hjälper inte att slösa med deras tid. Det kostar så mycket av vår, och de tjänar desto mer när de lyckas. Det som behövs är att sätta ett par av dem bakom galler. Det tror jag skulle rensa upp i träsket rätt snabbt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-30 14:19
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Bondfångeri är vad det är. Det är nog dags att skaffa en företagstelefon som man aldrig svarar i, som har telefonsvarare som förklarar att företaget inte kan svara i telefon och hänvisar till andra kanaler.

Är själva telefonen som kommunikationskanal verkligen problemet här? Är det inte naivitet och blåögdhet hos konsumenten? Jag är tveksam till att telefonvägran löser det.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2007-11-30 19:51

Varför öda varandras tid i telefon eller adrenalin: Mitt svar på erbjudanden som inte låter något vidare brukar vara att "jodå, jag köper allt som är gratis".

"Jamen jag vill bara kolla några uppgifter, brukar följdfrågan bli". Varpå jag svarar: "Jodå, jag köper allt som är gratis".

Upprepar man detta ett par gånger brukar det vara med tydlighet klart att man inte köper något, eller "verkar" köpa något.

Detta skapar ingen motsättning eller aggression. Den som sitter i andra änden av teleledningen har ett jobb som är svårt så varför slå ihjäl denne verbalt bara för att man inte vill köpa.

För sjutton, om säljare inte funnes på denna jord vore det en ganska grå värld. Det finns säljare som man inte vill ha att göra med, och av dem kan man köpa gratis. Alltså går samtalet fort.

Krångla inte, spara på adrenalinet. Förklara bara vad du vill. Klart!

Kommer kravbrevet från fogden eller någon annan. Var lika tydlig: Jag har inte beställt! Skriv inte under med egen namnteckning. Det finns fall där namnteckningen kopierats in i en beställning.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-30 20:22

pekka: Bra knep, nästa gång kan du prova ett annat — hemligt knep — som faktiskt är ännu mer effektivt: säg "Nej tack" och lägg på.

Ursprungligen av Jogin:

pekka: Bra knep, nästa gång kan du prova ett annat — hemligt knep — som faktiskt är ännu mer effektivt: säg "Nej tack" och lägg på.

Eller bara göra som jag när jag fick en knäpp ingivelse. Lät säljaren presentera sin tjänst och sedan sitta tyst i ca 20 sek. Säljaren säger "hallå?", varav jag härmar honom i allt han säger. Så håller det på i ca 1 minut innan säljaren lägger på.

Sjukt barnsligt. Men man måste ju ta fram barnet i sig ibland..

– Nej tack, jag är inte intresserad, säger jag.
Om försäljaren inte respekterar det lägger jag på.

Ursprungligen av Clarabella:

– Nej tack, jag är inte intresserad, säger jag.
Om försäljaren inte respekterar det lägger jag på.

Det funkar bara mot seriösa säljare. Bluffmakarna får det att låta som något annat. Om du tror att du är uppringd av någon som du redan har affärer med så lägger du inte på. Det har blivit allt klarare för mig hur de arbetar. Det gäller bara att känna igen nästa variant. Diplomtricket var nytt för mig, men är tydligen inte ovanligt.

Problemet är ju att småföretagare ofta är grymt arbetsbelastade i sitt eget företag. Att då bli uppringd av ett callcenter som säljer "whatever" och säljaren i fråga läser innantill i ett manus, är bara rent slöseri med ens tid.

Tror inte att någon företagare bli ledsen om en säljare som ringer verkligen jobbar med den produkt han försöker sälja och produkten dessutom är relaterad till den verksamhet man själv jobbar med.
Då finns i alla fall skuggan av en chans att man blir intresserad.

Men man blir lite less när man för tionde gången på samma dag får frågan vilket telefonbolag man ringer med i dagsläget.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2007-12-04 21:03

Det roligaste säljsamtalet jag har utsatts för var för nån vecka sen när en snubbe ringde och sade "Hej jag tänkte att vi kunde starta ett samarbete". "Jaha", sa jag, "vad skulle det innebära?"
"Jo, vi har en webbsida där ni får annonsera mot en låg kostnad. *lång tystnad*"

"Jaha", sa jag "och sen?"

"Ehm, längre har jag inte kommit..."

Ursprungligen av tomcat:

Det roligaste säljsamtalet jag har utsatts för var för nån vecka sen när en snubbe ringde och sade "Hej jag tänkte att vi kunde starta ett samarbete". "Jaha", sa jag, "vad skulle det innebära?"
"Jo, vi har en webbsida där ni får annonsera mot en låg kostnad. *lång tystnad*"

"Jaha", sa jag "och sen?"

"Ehm, längre har jag inte kommit..."

Det var ju bara gulligt. Han hade inte tänkt så långt. Glad och naiv entusiast som kommit på att han kan göra webbsidor och ger sig ut för att göra affärer?

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2007-12-06 13:48
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det var ju bara gulligt. Han hade inte tänkt så långt. Glad och naiv entusiast som kommit på att han kan göra webbsidor och ger sig ut för att göra affärer?

Eller hur? Ett av få säljsamtal som jag faktiskt minns. Kanske inte för att produkten eller försäljningen var fenomenal, men ändå...

En bekant med eget företag brukar alltid lyssna uppmärksamt på telefonförsäljare som ringer och låter positiv till allt. Sen avslutar han samtalet med: "Javisst, det låter jättebra! Men du får ta det med min konkursförvaltare. Vänta så ska du få numret..."

Jag blir sjukt stord nar jag laser i denna trad.

Att det finns manniskor som pa fullt allvar tycker att foretagens ratt att marknadsfora sina produkter ar viktigare an invividens ratt att varna sitt privatliv och sin egen tid.

ALL reklam i samhallet skall vara mojlig for individen att blockera pa ett enkelt satt. dvs all reklam som kommer i posten, all telemarketing, alla epostreklam. Detta skulle spara manga manniskors tid, talamod och goda humor. Dessutom mangder av energi och ramaterial som bara slangs bort till ingen nytta.

Foretag som struntar i reglerna och anda kontaktar individer som avbojt intresse for reklam skall alaggas med boter som direkt tillfaller offret.

Om foretag har svart att hitta kunder och att fa sin verksamhet att ga runt kanske man skall inse att man ar i fel branch och helt enkelt tanka om.

Jag ser dagens konsumtionssamhalle och ekonomiska system som lika idiotiskt och ineffektivt som den gamla planekonomin som anvandes av sovjetunionen. Ett ENORMT spill av resurser gar at for att prangla ut produkter pa en marknad, reklam ar i manga fall en stor del av produktionskostnaden. Hur ineffektivt ar inte detta??

"reklamskatten" som vi konsumenter tvingas betala ar manga ganger milsvida storre an den skatt (moms) som gar till staten, men ingen klagar? Det finns stora foretag som lagger 50% eller mer av sin vinst pa reklam.

Jag hoppas jag urinerar pa mangas arbetsomrade nu, for reklam ar verkligen kapitalismens svarta flack och den friatankande individens storsta fiende. Fram for saklig och korrekt produktinformations som presenteras pa INTRESSENTENS begaran och inte trycks ned i halsen pa oss.

Istallet for att tvinga pa konsumeterna en massa snuskig och ineffektiv reklam sa kan man endera sanka priset pa produkten under marknadsvardet eller skanka bort stora mangder av produkten eller tjansten i ett inledande skede. Det skulle for min del inge otroligt mycket mer respekt for foretaget och dessutom mojligen ett intresse for att testa produkten. Da far man en arlig chans att testa en produkt istallet for en massa osaklig reklam eller daliga forsaljningsargument.

Skams pa er som forsvarar nagot sa otroligt lagt som telemarketing.

//K

Ursprungligen av kebarb:

Jag blir sjukt stord nar jag laser i denna trad.

Att det finns manniskor som pa fullt allvar tycker att foretagens ratt att marknadsfora sina produkter ar viktigare an invividens ratt att varna sitt privatliv och sin egen tid.
...
Jag ser dagens konsumtionssamhalle och ekonomiska system som lika idiotiskt och ineffektivt som den gamla planekonomin som anvandes av sovjetunionen. Ett ENORMT spill av resurser gar at for att prangla ut produkter pa en marknad, reklam ar i manga fall en stor del av produktionskostnaden. Hur ineffektivt ar inte detta??

Det ligger mycket i vad du säger, och problemet är att vi lever med överflöd. När alla har vad de behöver så måste reklamfolk övertyga oss om att vi behöver mer.

En fördel med telemarketing är att det mest kostar arbetskraft, inte mycket råmaterial. Så rätt använt borde det, samt E-post, vara de bästa reklamkanalerna. Det är de inte, och anledningen är hänsynslöshet, oärlighet, och ren kriminalitet. Oseriösa aktörer har lärt oss att allt som kommer på telefonen och E-posten med stor sannolikhet är mer eller mindre bluff. Spam och telefonbedrägerier är det man ser mest av, de har förstört dessa kanaler nästan helt.

Sedan har telemarketing dessutom nackdelen med folk som ringer när man inte vill. De ringer ju jämt mitt i maten.

Själv söker jag mest produkter med Pricerunner och Prisjakt. Direktreklamen blir allt mindre effektiv, i alla fall på mig. Vi är i stora förändringar på marknaden. Man undrar om telemarketing har någon framtid i dem.

Medvetna konsumenter ar mer palasta an dagens saljare, pricerunner och framforallt prisjakt ar tva superbra forum for konsumentmakt och konsumentbildning.

Pa 10minuter kan man pa ett forum lara sig mer om produkten i fraga an efter 10minuter med en saljare pa OnOff eller Elgiganten.

Det handlar precis som du beskriver om ett overflod. Och det kanske ar dags for oss att se over hur varan ekonomi gar runt, skall konjuktur verkligen vara beroende av overproduktion och spill for att vi skall ha pengar att leva for? (detta ar dock en politisk debatt och inte en debatt om reklam)

Hur som haver, det VIKTIGASTE i debatten ar individen, marknaden och naringslivet ar till for att gynna individen och inte tvartom. Om marknaden maste anvanda metoder som inte passar individen sa kanske det ar marknaden som skall tanka om. Alla har ratt att neka kontakt fran marknaden oavsett om vi ar individer med privat telefonnummer eller egenforetagare.

Om jag fakturerare mina kunder 1000:- timman for mitt jobb, sa kan ni ge er f#n pa att jag skall ha 1000:- timman aven for att tala en vilsen telefonforsaljare till ratta. Det ar MIN tid de ockuperar, det ar MIN vardag de forstor och MITT hurmor. Det ar MINA resurser de parasiterar pa. Den har marknadsforingen betalas alltsa delvis av MIG aven om jag ar helt ointresserad av produkten..

//K

Ville bara tillagga att det som gor prisjakt och pricerunner sa vackert ar att reklamen traffar ratt. Om jag soker pa Sony 60" widescreen sa far jag ocksa reklam for TV apparater. Den vagen far jag upp ogonen for en annan produkt an just den jag sjalv har valt pa ett hogst passande satt och pa ratt stalle, nar jag sjalv har valt det.

Dvs, nar jag ar mottaglig for informationen och dessutom uppskattar den.

All annan reklam ar som att skjuta ut samhallets resurser med hagel, det mesta hamnar i naturen men da och da traffar det nagon olycklig fagel som gor ett inkop de kanske inte behovt.

//K

Det skulle vara ett omvänt förhållande än vad som är idag. D.v.s att man skulle ANMÄLA sej till en lista typ NIX för att FÅ REKLAM och TM samtal. Det skulle vara olagligt att ringa nån i TM sammanhang utan att den som äger numret har anmält att de är intresserade av sådana samtal.

Precis som att jag sätter en popup blocker i min browser eller spamfilter i Mail ( spam är väl olagligt förresten? ) / Midmus

Jag tror den aldra storsta delen av sveriges befolkning haller med dig.

Omvant forhallande vore helt korrekt. De som bryter mot lagen skall fa betala boter.

Problemet mes lagen mot spam ar att den ar tandlos, de far inte ens en varning.

Dessutom finns det en massa kryphal, om man har varit kund hos dem osv.. Det galler formodligen inte kundundersokningar och annat heller.

Jag tycker lagen skall galla ALL trafik fran foretag till kund som INTE galler en specifik order som kunden sjalv lagt. Inga erbjudanden eller undersokningar skall skickas ut om inte kunden medvetet klickat i detta.

Det skall ocksa vara lagstadgat att denna ruta skall vara URKLICKAD som default sa att man inte missar den av bara farten och far en massa reklam.

//k

Ursprungligen av Midmus:

Det skulle vara ett omvänt förhållande än vad som är idag. D.v.s att man skulle ANMÄLA sej till en lista typ NIX för att FÅ REKLAM och TM samtal. Det skulle vara olagligt att ringa nån i TM sammanhang utan att den som äger numret har anmält att de är intresserade av sådana samtal.

Precis som att jag sätter en popup blocker i min browser eller spamfilter i Mail ( spam är väl olagligt förresten? ) / Midmus

  • Medlem
  • Västervik
  • 2007-12-08 09:52

Vad gör ni för att värja er?[/QUOTE]

Jag för min del är konsekvent, svarar alltid med ett nej!

Ilkka Ranta/ IR-FOTO

Ursprungligen av Ilkka:

Vad gör ni för att värja er?

Jag för min del är konsekvent, svarar alltid med ett nej!

Ilkka Ranta/ IR-FOTO[/QUOTE]

Beror ju pa humoret. Om man ar stressad sa ar jag sjukt otrevlig och
taskig. Om jag har tid over och det later som en trevlig tjej sa kan jag ta mig
tiden att prata om precis allt annat an vad som saljs.

Annars fungerar NEJ valdigt bra, NIX ocksa. Men telefonundersokningar
slinker fortfarande igenom, och de handlar oftast om just konsumtionsbeteenden
sa det ar ju igentligen HUR det skall utforma reklamen till mig.

//K

Bevaka tråden