Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av Sony MDR-EX71

Tråden skapades och har fått 148 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av paff:

Jag har drabbats av samma problem (tappat en gummiplopp). Jag behöver en i mellanstorleken. Har m a o två små och två stora att byta med.

Peter

Det finns att köpa nya, lösa. På Sony affären. I Stockholm ligger den på Mäster Samuelsgatan precis bredvid Akademibokhandeln.
Men de är rätt dyra. När jag var där och frågade ville de ha 60kr för en enda liten gummiplopp...

  • Medlem
  • 2005-10-25 17:36
Ursprungligen av lyserg:

Det finns att köpa nya, lösa. På Sony affären. I Stockholm ligger den på Mäster Samuelsgatan precis bredvid Akademibokhandeln.
Men de är rätt dyra. När jag var där och frågade ville de ha 60kr för en enda liten gummiplopp...

de va ändå rätt billigt jämfört med teknikmagasinets 120kr för 2 st..

EDIT: oj såg nu att du sa för en :rolleyes:

Ursprungligen av SikeZ:

de va ändå rätt billigt jämfört med teknikmagasinets 120kr för 2 st..

EDIT: oj såg nu att du sa för en :rolleyes:

Finns dom på teknikmagasinet? hittar dom inte på internet.

Ursprungligen av quzzmo:

Finns dom på teknikmagasinet? hittar dom inte på internet.

Om du frågar efter dom i kassan så säger dom att dom kan beställa in dom o sedan priserna..

Nu har jag hittat ett bar billiga(billigare)!! på teknikmagasinet finns det ett par lurar som heter Ibud och dom kostar 49kr och jag är rätt så säker på att dom passar ex51/71.. så jag ska fråga teknikmagasinet imorn..

Ursprungligen av paff:

Jag har drabbats av samma problem (tappat en gummiplopp). Jag behöver en i mellanstorleken. Har m a o två små och två stora att byta med.

Peter

Jag byter gärna! Jag mailade dig, om du inte fick det får du gärna maila mig på kristian.hamberg@moderat.se

Jag är också på jakt efter sådan gummi ploppar till ex51/71 .. alltså det är ju hur dyrt som helst!! när jag får tag på nårgra som kostar under 70 kr (1par) så ska jag limma fast dom! tips till alla som har sina kvar.. lima lite lätt på kanten så sitter dom!

är inte detta samma som man får med till SE w800i?

Ursprungligen av mattsson312:

är inte detta samma som man får med till SE w800i?

Vet ej. men har iaf gråa kuddar. till mina vita ex71.

Ursprungligen av Mattsson312:

är inte detta samma som man får med till SE w800i?

Jag har både W800-lurar och EX71-lurar och de är väldigt lika i ljudet, men jag upplevar faktiskt att EX71 är lite bättre i basen. Så numera ligger W800-lurarna i "reserv-lådan" samtidigt som jag använder EX71 till min mobiltelefon K750i.

Däremot så är ju W800-lurarna lite lättare att stoppa in i örat eftersom de har ett hårt skaft där sladden går in. Nån som håller med?

ex51 har oxå samma hårt skafft.. och ja jag håller med dom mjuka är svårare..

Jag funderar på att skaffa ex51 men nästan alla på pricerunner som har lagt kommentar klagar på kvaliteten, sladdens gummi dras up efter milt användande, pluppar trillar av, ljudet försvinner ur ena hörluren ex..

Så det låter ju inte så positiv, issåfall finns det något vettig alternativ eller pratar de på pricerunner strunt?

Beställde ett par vita EX71 på Jensofsweden förut med medföljande Smartwrap.
390 SEK inklusive frakt. Billigt. Tror att Inet var någon tjuga billigare, men de hade inga i lager.

Ett tips till alla som har dessa lurar och bor i Uppsala:
Om ni behöver fler muffar till era lurar som besök Bärbart. Dom säljer muffarna för 5 spänn styck!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-21 09:49
Ursprungligen av Solidsoap:

Ett tips till alla som har dessa lurar och bor i Uppsala:
Om ni behöver fler muffar till era lurar som besök Bärbart. Dom säljer muffarna för 5 spänn styck!

original?

Låter bra, bor ju också i Uppsala

Jag hämtade idag ut mitt paket från JoS. Det var inte ett par vita EX71, det var ett par svarta!
Så nu ska man försöka få dessa utbytta på något sätt...

Ursprungligen av Archangel:

Jag hämtade idag ut mitt paket från JoS. Det var inte ett par vita EX71, det var ett par svarta!
Så nu ska man försöka få dessa utbytta på något sätt...

Aj aj, jädra otur du fick. Har du kontaktat JoS? Isåfall, hur var mottagandet?
Får mina av tomten, får hoppas att de är vita som beställt och inte svarta...

Ursprungligen av djdisc:

original?

Japp!

Jag köpte EX71 på cyberphoto här i Umeå aug05. Kabeln som går runt nacken förstördes ganska omgående och koppartråden syntes på flera ställen. Jag tog bort isoleringen och ersatte med en annan isolering från en vanlig strömkabel. Detta hjälpte inte, kabeln var styv och jag fick nya brott i isoleringen på originalkabeln. Nu har jag kasserat dessa lurar.

Ljudet är ok. Basen är tung, väldigt djup men entonig längst ner då den dånar mest. Mellanregistret var obefintligt, hela instrument kunde försvinna in i tystnaden mellan basen och den förhöjda diskanten. EX71 sitter väldigt skönt, enkla att ta ur och sätta i, kudden irriterar inte öronen, kan inte alls jämföras med gula öronproppar som driver en till vansinne efter 20min. Jag har sällan kört med EQ på min ipod, standardinställningen eller piano för ökad mellanregister räckte gott.

Shure E2c ingandlades igår. Dessa lurar sitter lika skönt med de små svarta propparna som är nästan identiska med EX71, dock lite tjockare material. Ljudet har samma karaktär som de vita original-lurarna, men allt låter bättre. Instrumenten är mer separerade, basen lite djupare, etc. Samtidigt blir man mer isolerad från omgivningen än med EX71, men om man stänger av musiken så är det inga problem att höra ljudet från tangentbordet eller prata med folk. Helisolerande är de knappast om man inte pressar in dem mer än vad tillverkaren har tänkt sig. Att trycka in dem för långt försämrar ljuset, ljudbilden krymper, likaså dynamiken i ljudet. Detta beror på nedsatt känslighet hos örat pga. övertryck därinne.

Shure E2c är värd pengarna, speciellt eftersom de ser ut att vara riktigt hållbara. Kabeln över örat ger dämpning vid ryck och kabeln i sig är väldigt tjock och fin.
Ljudet är inte ens i närheten av topplurar som Sennheiser HD600, men shure är lättdrivna (mer än EX71 eller de vita standard) och isolerar bra. Ljudbilden är mindre än hos öppna lurar, musiken är inne i huvudet, men dessa är tänkta att användas i bullriga miljöer då inget annat duger.

Jag är ingen basbög, men E2c har lite väl torr bas, eller rättare sagt går den inte tillräckligt djupt vid vanlig musik. Antar att ljudet är korrekt som den är, men jag vill att lurarna ska ha samma varma ljud som HD600 och det får jag med EQ inställningarna Latin eller Hiphop. Alla mina låtar är inställda på 90dB med programmet MP3Gain, på detta sätt undviker jag att lurarna eller ipoden klipper.

Ljudet kanske ändras med inspelning, förhoppningsvis till mer och djupare bas, de har dock spelats i 12 timmar. Vet att vissa lurar kan kräva hundratal timmars inspelning, ingen aning hur E2c beter sig. Ändrar min review ifall jag upptäcker större förändringar (som inte är tillvänjning)

Sony EX71 får tummen ner pga. den taskiga kabeln och avsaknaden av mellanregister, vilket inte kan accepteras oavsett hur rolig basen än är. Med EQ piano får ljudet godkänt.

Shure E2c får tummen upp med EQ, klart värda 700kr vilket de kostar på nätet eller i NY.

Men shure måste man ha bakom öronen! det är så jobbigt speciellt o mman vill kunna ta ur och i dom snabbt......

Man drar bara ut dem och låter hänga utanför örat, behöver inte ta loss kabeln runt öronen. Ser kanske konstigt ut, men vafan.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-12-20 16:30

Gone_Away: Hur går det med din beställning från JoS? Jag skulle också beställa från dem, men vågade inte pga deras dåliga rykte. Och Inet hade som du sa inga i lager.

Ree_Tab: Även jag beställde ett par vita med smartwrap av Jos. Beställde förra fredagen och fick idag hem en lapp i brevlådan att jag kan hämta dem på posten (ICA). Skall väl inte lova för mycket, kanske är ett tomt paket, Men jag tror att det är rätt risktfritt att handla från dem. Tror de behandlarr kunder rätt bra, de som fick skit tidigare var ju deras levernatörer. Konkade väll för att han inte ville betala vissa fakturor?...

ne det var för att deras mp3 spelare hadde en bugg som inte fabrikerna ville stå för och var tvungna att betala för dom själva

Ursprungligen av Minderz:

ne det var för att deras mp3 spelare hadde en bugg som inte fabrikerna ville stå för och var tvungna att betala för dom själva

Det är i alla fall vad Jens påstår...

Ursprungligen av Archangel:

Ree_Tab: Även jag beställde ett par vita med smartwrap av Jos. Beställde förra fredagen och fick idag hem en lapp i brevlådan att jag kan hämta dem på posten (ICA). Skall väl inte lova för mycket, kanske är ett tomt paket, Men jag tror att det är rätt risktfritt att handla från dem. Tror de behandlarr kunder rätt bra, de som fick skit tidigare var ju deras levernatörer. Konkade väll för att han inte ville betala vissa fakturor?...

Fick min avi idag

Var en ovanligt stor låda får ett par små in-ear-lurar och en plastbit

Ursprungligen av Ree_Tab:

Gone_Away: Hur går det med din beställning från JoS? Jag skulle också beställa från dem, men vågade inte pga deras dåliga rykte. Och Inet hade som du sa inga i lager.

Jag har inte hört något om dåligt rykte om JoS som företag, bara om deras spelare
Vad är det för rykte du tänker på?
Iallafall, jag beställde i söndags och dom kom idag. (tisdag.) Det kan man inte säga annat om än att det är riktigt bra leveranstid. Har du bestämt dig för EX71:orna så varför inte beställa från JoS?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-12-21 09:03

Jag vet ju inte om det var JoS eller deras underleverantörer som misskötte sig, men att inte ge tillräckligt med support eller garantier tycker jag räknas till ett dåligt rykte.

Sedan gillar jag heller inte Jens stil i sig, går egentligen bara ut på att få gratisreklam. Jag har iallfall inget förtroende för honom. Och det kan bara ändras genom att han sköter sig ett tag.

Om leveranserna kommer fram så kanske man ska våga testa JoS! Återkommer med hur det gick ...

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-12-23 00:30

Jag, den största JoS skeptikern av alla, har precis ändrat min uppfattning. Jag vågade tillslut lägga en beställning på ett par vita Sony EX71, och redan efter tre dagar har jag dem nu hemma.

Mitt förtroende är ännu inte på en bra nivå, men det är mycket bättre än vad det var tidigare!

Och Archangel: Jag hoppas verkligen att du får dina vita lurar, för de är extremt snygga!

Bevaka tråden