Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper ny iPod

Tråden skapades och har fått 171 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Vad jag hört så är marginalerna för Apple-ÅF vad gäller iMac och eMac vååldsamt dåliga. Så det kanske stämmer att de tjänar lika mycket i pengar. iPod är ju skitdyr. Tror inte heller det är lika mycket R&D bakom iPod som tex iMac.

När första iPoden kom så kostade den 399 dollar. Samtidigt sålde Toshiba, som gör diskarna, samma 5 GB-disk för 399 dollar. Naturligtvis har Apple ett bra avtal med Toshiba när de köper stora mängder diskar, men det kanske ger en fingervisning om hur tajt prissatt iPoden faktiskt är. Visst, det är mycket pengar, men den är ändå prisvärd.

Jag skulle dock gissa att marginalerna numera är bättre än från början.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-30 12:48

Det var lite detta jag också funderade över. Det är ju hög ingenjörskonst att få ihop allt i det formatet, så utvecklingskostnaderna kan inte varit låga. Sedan navigeringen, kvaliteten, finishen och materialvalet - jag tror prissättningen är grymt tajt. Det måste ju finnas en anledning till att konkurrenternas materialval mer eller mindre är mörkgrå plast och att de saknar FW...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-30 14:01

Jag vet inte vad Toshibas 20GB-drive kostade när 20BG iPod lanserades, men idag kostar den (MK2003GAH) mellan 2-2.500:- + moms. Om man köper en enda... Såklart var marginalerna tajtare förut, men idag tror jag Apple tjänar bra på iPod. Just styckpriset på hårdvara är dessutom ofta mycket mycket långt ifrån vad man betalar om man köper en hel container direkt från tillverkaren.

Sedan är ju iPod en rätt simpel historia jämfört med iMac eller PB12" vad gäller R&D. Att sedan konkurrenterna inte ens lägger en tiondel på utveckling jämfört med Apple är en annan historia. Grå plast säljer i drivor i vilket fall.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
När första iPoden kom så kostade den 399 dollar. Samtidigt sålde Toshiba, som gör diskarna, samma 5 GB-disk för 399 dollar. Naturligtvis har Apple ett bra avtal med Toshiba när de köper stora mängder diskar, men det kanske ger en fingervisning om hur tajt prissatt iPoden faktiskt är. Visst, det är mycket pengar, men den är ändå prisvärd.

Jag skulle dock gissa att marginalerna numera är bättre än från början.

Artikeln som det länkas till i Music Store-tråden säger annat, enligt den så tjänar Apple nästan lika mycket på en såld iPod som dom gör på en såld Mac (vilket jag iof tycker låter liite konstigt), men marginalerna är nog inte så små. Inte om man ska tro Fortune.

"Now Apple makes almost as much operating profit on each iPod it sells as it does on each iMac, even though the iPod costs a fraction as much to manufacture. So it should come as no surprise that Jobs is releasing three new versions of the iPod in conjunction with the Music Store"

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-30 18:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Det var lite detta jag också funderade över. Det är ju hög ingenjörskonst att få ihop allt i det formatet, så utvecklingskostnaderna kan inte varit låga.

Grejen är att Apple tydligen la ut en hel del på underleverantörer i designprocessen, men utsidan och GUIet är nog Apple's egna. Här är en intressant artikel som forskar lite i det hela.

http://www.designchain.com/coverstory.asp?issue=summer02

  • Oregistrerad
  • 2003-05-01 07:11

Kan någon hjälpa mig med det här?

Jag funderar på att köpa en (ny) 10GB iPod till min syster som fyller 18 nästa vecka.
Hon använder Windows XP på en dator med enbart normal USB. USB 2.0 är väl bakåtkompatibelt så även med den iPoden så borde det väl funka med 10GB:aren eller måste jag köpa 15GB modellen med en dock åt henne?

Tack.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-01 07:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av romanenko
Hon använder Windows XP på en dator med enbart normal USB. USB 2.0 är väl bakåtkompatibelt så även med den iPoden så borde det väl funka med 10GB:aren eller måste jag köpa 15GB modellen med en dock åt henne?

Det är ingen skillnad i det hänseendet på 10GB och 15GB/30GB modellen. MEN USB2-kabel ingår inte och släpps inte förrän i Juni i USA så hon får vänta tills dess. Kanske bättre att köpa ett FW-kort till henne om hon har plats för det... dyrare men snabbare. Nog inte så kul att tanka 10 GB via USB1.

Vad gäller bakåtkompabiliteten så kommer det att funka med USB1:

http://www.apple.com/ipod/autosync.html

  • Oregistrerad
  • 2003-05-01 08:41

Någon som vet när dom nya iPodarna kommer att börja shippa i Sverige? Minns att Jobs sa när dom kom till Europa men kommer inte ihåg. Kan inte vänta!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-01 09:08

När jag beställde min 30GB på AppleStore via telefon sa dom att leveranstiden är cirka två veckor.

Citat:

Skrevs ursprungligen av István
När jag beställde min 30GB på AppleStore via telefon sa dom att leveranstiden är cirka två veckor.

Sweet!

  • Oregistrerad
  • 2003-05-01 13:46

Uhh! Fick precis ifrån Apple...

"Hur lång tid tar beställningen?
Räkna med 8 - 10 dagar för att hantera beställningen.
2 - 6 arbets dagar(efter utskeppning)"

Två låååååånga veckor.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-01 18:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan

Vad gäller bakåtkompabiliteten så kommer det att funka med USB1:

http://www.apple.com/ipod/autosync.html [/B]

Underbar nyhet, det ökar användningsområdet för iPoden enormt (Digital wallet/portabel hårddisk om någon inte hänger med). Om nu bara Apple hade kunnat trycka dit ljud-in + mikrofon också...

  • Oregistrerad
  • 2003-05-01 20:22

Jag skulle vilja ha en svart iPod (även om det bara är foto-trixande).

Och ett live-event för premiär i Stockholm.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-01 23:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av david_v
Jag skulle vilja ha en svart iPod (även om det bara är foto-trixande).

Och ett live-event för premiär i Stockholm.

Det är en vit rackare plåtad (el. ritad) i motljus, antagligen för att få fram de fina röda lysdioderna. :rolleyes: Om Apple nu har en hang up på färger borde man kanske ha lagt krutet på en färgskärm istället. Känns lite som en retrogrej att köra svartvit skärm 2003. Jag har en gammal Palm V om någon är intresserad?
Den går inte heller att byta batterier på och är betydligt billigare.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-01 23:03

Hur ser fjärrkontroll-/hörlurssladden till iPod ut egentligen?

iPod - 80cm sladd - fjärrkontroll - 80cm sladd - hörlurar ???

Kan någon som vet försöka sig på en redovisning?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-02 01:54

Är detta nytt för er eller är jag lite efter angånde tillbehör för iPod

"Endelig FM-radio til iPod"
"Apples iPod er en enormt populær MP3-spiller. Nå dukker det stadig opp tilbehør til iPod. Som FM-radioen fra Griffin, noe mange mener er det eneste iPod-en mangler.
http://www.lydogbilde.no/render.asp?article=1161&chp=Forsiden&gr=101.L_B_Avisen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-02 07:52

iTrip har diskuterats förut och Griffin har nyss börjat skeppa dem. Tydligen är det så många som förhandsbeställt iTrip att de har svårt att komma ikapp med leveranserna. Inte så konstigt då det är det hittills överlägset koolaste tillbehöret. Dock finns det ingen version till nya iPod ännu. Lovar återkomma med recension så fort FedEx hittar till Götet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-02 10:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
...men utsidan och GUIet är nog Apple's egna.

Nja, läste någonstans att den största delen av GUI utvecklas av Pixo.

Fick precis mail med följande.
"Bästa kund!

Vi är glada att kunna meddela att din beställning från Apple Store nu levereras ifrån fabrik. Inom de närmaste dagarna kommer du att bli kontaktad av transportföretaget för att avtala tid för leveransmottagandet."

Ni som har erfarenhet av Apple Store, hur lång tid får jag vänta?
Trodde inte de skulle vara tillgängliga i Europa innan 9 maj.

/Johan

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fideljr
Är detta nytt för er eller är jag lite efter angånde tillbehör för iPod

"Endelig FM-radio til iPod"
"Apples iPod er en enormt populær MP3-spiller. Nå dukker det stadig opp tilbehør til iPod. Som FM-radioen fra Griffin, noe mange mener er det eneste iPod-en mangler.
http://www.lydogbilde.no/render.asp?article=1161&chp=Forsiden&gr=101.L_B_Avisen

Vad jag har förstått är iTrip en FM-SÄNDARE, för att kunna använda iPod i bilen, på gym där de spelar dålig musik på radio osv

Är inte den olaglig i Sverige? Eller var det iRock, eller vad den nu hette?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Nilsson
Fick precis mail med följande.
"Bästa kund!

Vi är glada att kunna meddela att din beställning från Apple Store nu levereras ifrån fabrik. Inom de närmaste dagarna kommer du att bli kontaktad av transportföretaget för att avtala tid för leveransmottagandet."

Ni som har erfarenhet av Apple Store, hur lång tid får jag vänta?
Trodde inte de skulle vara tillgängliga i Europa innan 9 maj.

/Johan

:eek:

TÄnk om Du får den GAMLA!!!?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-02 11:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Nilsson
Fick precis mail med följande.
"Bästa kund!

Vi är glada att kunna meddela att din beställning från Apple Store nu levereras ifrån fabrik. Inom de närmaste dagarna kommer du att bli kontaktad av transportföretaget för att avtala tid för leveransmottagandet."

Ni som har erfarenhet av Apple Store, hur lång tid får jag vänta?
Trodde inte de skulle vara tillgängliga i Europa innan 9 maj.

/Johan

Jag fick också precis samma meddelande. Hurra! Underbart! Fantastiskt! Jag kan knappt hålla mig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-02 11:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av attila
Är inte den olaglig i Sverige? Eller var det iRock, eller vad den nu hette?

Just därför måste man köpa dem från andra sidan atlanten...

Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Just därför måste man köpa dem från andra sidan atlanten...

True. True.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-02 12:08
Citat:

"Endelig FM-radio til iPod"

Det nya är inte iTrip som är en FM sändare utan iFM som är en radio. Mottagare alltså. Som kopplas i sladdvägen från iPoden till hörlurarna. Snygg men inte revolutionerande...

  • Oregistrerad
  • 2003-05-02 14:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Varför kan vi inte få en iPod med stor tele mic/line (+phantom) in.
Vill ju kunna använda den som reporterbandare.

Jo, det är väl den enda som fattas för att musiker, reportrar, ljudtekniker ska dumpa sina portabla DAT och minidiskspelare och köra direkt till disk i fält för en billig peng.

Har kollat in Nomad Jukebox 3 som både har analog och optisk in. Skitbra för att koppla in en extern portabel micförstärkare.
Nomad 3 har dessvärre inget stöd för Mac vad jag vet. Kanske finns i Itunes 4?

Hur som helst vill man ju gärna också stödja Apple. Eller hur!

  • Medlem
  • 2003-05-02 18:48

Befinner mig just nu i USA och lyckades otroligt nog fa tag i nagra nya iPods redan igar kvall - trots att releasen har ar idag, fredag!

Tar val med nagra hem till butiken pa torsdag, sa nagra kunder far tidig leverans.

De sitter harligt i handen!

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-05-02 21:54

Kommer att försöka bege mig in till Apple Store vid Fashion Valley idag för att klämma och vinna T-shirt.

Om kreditkortet kommer med finns det en stor risk att jag får sällskap med mig hem...

  • Medlem
  • 2003-05-03 13:32

Då var det uppenbarligen klart att de nya Ipodarna har en line-in och kan spela in ljud på hårddisken. Just nu går det bara att spela in i 6s men om ett par månader släpper Apple en officiell uppdatering / ett tillbehör som gör att man kan utnyttja det fullt ut.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-03 13:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av qrist
Då var det uppenbarligen klart att de nya Ipodarna har en line-in och kan spela in ljud på hårddisken. Just nu går det bara att spela in i 6s men om ett par månader släpper Apple en officiell uppdatering / ett tillbehör som gör att man kan utnyttja det fullt ut.

YOU SAY WHAT!!! Länk, länk, länk, fort...

Bevaka tråden