Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper ny iPod

Tråden skapades och har fått 171 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jaha. Då MÅSTE man ju bara byta upp sig. Något bud på en finfin 20GB iPod?

/J

  • Oregistrerad
  • 2003-04-29 02:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Varför kan vi inte få en iPod med stor tele mic/line (+phantom) in.
Vill ju kunna använda den som reporterbandare.

Kanske för svag processor för att kunna encoda i 1x hastighet?

Knapparna på iPod!!!

Men snälla nå'n! Varför är knapparna på den nya iPodarna placerade på rad!? Varför inte på det sätt som förut? Har den ursprunglige designern dött? Och varför en ful röd backlite-färg på knapparna? Vad hände med den "cleana" designen?

Apple, jag är mycket besviken.

Citat:

Skrevs ursprungligen av attila
Men snälla nå'n! Varför är knapparna på den nya iPodarna placerade på rad!? Varför inte på det sätt som förut? Har den ursprunglige designern dött? Och varför en ful röd backlite-färg på knapparna? Vad hände med den "cleana" designen?

Apple, jag är mycket besviken.

Vissa (om inte alla) av Apples prylar är såna som växer när man får se dom live. Man måste helt enkelt få känna på dom för att förstå hur bra designade dom är.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-29 09:19

Är det någon som vet de exakta måtten på den nya iPoden i mm. Nu har jag inte i huvudet hur många mm en "tum" är.

Skrev ut bilderna på den nya iPoden så att tjockleken blev 16mm och det visade sig att den är både högre och bredare än den utskriften jag har på den förra iPoden??

Citat:

Skrevs ursprungligen av MigueI
Är det någon som vet de exakta måtten på den nya iPoden i mm. Nu har jag inte i huvudet hur många mm en "tum" är.

Skrev ut bilderna på den nya iPoden så att tjockleken blev 16mm och det visade sig att den är både högre och bredare än den utskriften jag har på den förra iPoden??

61 x 104 x 15,8 mm för 10gb och 15gb

Det apple också är bra på är att omdesigna en befintlig produkt utan att göra mycket åt prestandan. iPod är väl ett litet undantag, men se på iBook! Tänk vad de kunde ha tjänat in pengar på att hålla den första vita designen (och sätta in slot-in-CD)

Verkar inte som att nån annan reagerat på det, men verkar det inte som att FW-porten är borta?

Betyder inte det att den blir betydligt mindre smidig som hårddisk om det krävs att man har en docka också?

Eller har jag missuppfattat nåt? Finns det nån mindre konverterare för dockkontakten till FW/USB?

  • Oregistrerad
  • 2003-04-29 10:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av attila
61 x 104 x 15,8 mm för 10gb och 15gb

Tack för det!

  • Oregistrerad
  • 2003-04-29 10:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Verkar inte som att nån annan reagerat på det, men verkar det inte som att FW-porten är borta?

Betyder inte det att den blir betydligt mindre smidig som hårddisk om det krävs att man har en docka också?

Eller har jag missuppfattat nåt? Finns det nån mindre konverterare för dockkontakten till FW/USB?

Det följer med en kabel som du kan sätta både i dockan och direkt i iPod:en. Tyvärr är det ingen "riktig" FireWirekabel.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-29 10:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Verkar inte som att nån annan reagerat på det, men verkar det inte som att FW-porten är borta?

Betyder inte det att den blir betydligt mindre smidig som hårddisk om det krävs att man har en docka också?

Eller har jag missuppfattat nåt? Finns det nån mindre konverterare för dockkontakten till FW/USB?

Lite osmidigare blir det ju eftersom du måste ha Apple speciella sladd med dig hela tiden. Det går inte att använda vilken FW-sladd som helst.

Jag har min ipod-FW-sladd och laddare permanent vid stereon och använder en vanlig sladd vid resa/sync till datorn. det går ju inte längre.

En extra specialsladd kostar $19.

Ser ut som det är samma specialkontakt i som används i dockan/ipoden så du behöver inte bära med dig dockan runt.).

  • Oregistrerad
  • 2003-04-29 11:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Lite osmidigare blir det ju eftersom du måste ha Apple speciella sladd med dig hela tiden. Det går inte att använda vilken FW-sladd som helst.

Du får väl lobba för att dina kompisar och folk och fä + arbetsplats skaffar iPods.

Så kan du ladda upp den hos dem.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-29 12:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
varför uppdateras inte även spelen för oss med de äldre ipodarna????

är det stor skillnad i själva hårdvaran???

plus att man inte kan ändra spellistan som de visar på hemsidan.

någon som vet

Jag håller med dig... jag upplever samma problem... eller är det ett problem? Vi med äldre ipoderna saknar den nya NOTES funktionen också!! Maccentral: "the iPod now supports the reading and storage of text-based notes. " Men inte för oss med äldre ipoderna??? HJÄLP!

  • Oregistrerad
  • 2003-04-29 12:24

riktigt fattigt faktist. trist..

men men.. folk måste ju ha en anledning att köpa dom nya åxå.. dålig anledning, menvadfan

Citat:

Skrevs ursprungligen av AUTOMATTI
riktigt fattigt faktist. trist..

men men.. folk måste ju ha en anledning att köpa dom nya åxå.. dålig anledning, menvadfan

Så fort de tar bort den röda färgen från knapparna (och helst stoppar tillbaks knapparna till där de var förr) så köper jag en ny! .... eller kanske lite senare ändå... min lilla Mita är ju bara ett år...

  • Oregistrerad
  • 2003-04-29 14:13

Hur funkar samma version både till PC och mac? Hoppas att dom inte är formaterade i FAT32 (eller vad det där sega heter?)

  • Oregistrerad
  • 2003-04-29 14:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av AUTOMATTI
riktigt fattigt faktist. trist..

men men.. folk måste ju ha en anledning att köpa dom nya åxå.. dålig anledning, menvadfan

Men... Köpte ni inte iPodsen för lyssna på musik?

  • Oregistrerad
  • 2003-04-29 14:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Hur funkar samma version både till PC och mac? Hoppas att dom inte är formaterade i FAT32 (eller vad det där sega heter?)

Kan tänka mig att man får formatera den själv vid första användningstillfället...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-29 16:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av thevil
Du får väl lobba för att dina kompisar och folk och fä + arbetsplats skaffar iPods.

Så kan du ladda upp den hos dem.

Jo, det såklart men alla dessa specialkablar/adaptrar som företag kommer på gör det mekkigare och ipoden var ovanligt smart i det hänseendet.

När jag reser tar jag bara med en FW-minikabel som funkar med ipoden, FW-Hdn samt till target disk mode om man behöver det.

Fram för färre specialvarianter!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-29 16:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Men... Köpte ni inte iPodsen för lyssna på musik?

Håller med! Ser man på grundfunktionen så är det faktiskt inte ngt avgörande nytt i de nya modellerna (för Macare) förutom mer plats på HDn, annars mest lite lullull som dock, usb2, spel etc. Iofs lite lättare/mindre men gamla iPoden är ju inte direkt tung/stor.

Jag sitter kvar med min 5 GB till ipod rev4 släpps.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-29 16:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Page Not Found/ Per
Prissättningen är ju konsting men jag tycker annars nya iPoden verkar riktigt trevlig.

$299 i USA 3595kr i Sverige, börjar man räkna på det så ser man att Svenska apple stor tar ca 9,60kr för en dollar. Dollaren ligger ju i ca 8,27kr. Så en 10GB iPod borde ju kosta ca2473 plus moms vilket ger 3090 kr totalt. Besviken.

Varje marknad får betala sina kostnader för översättning av programvara och manualer mm.

Så att saker som är "försvenskade" blir dyrare än den amerikanska förlagan är inte så underligt.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-29 18:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
-- du läste det först på 99mac.com --

Nej.

Vi syftade inte på just dig. Men alla andra!

  • Oregistrerad
  • 2003-04-29 19:25

Jag hörde nyss att Apple tjänade lika mycket på iPodarna som på all annan Apple-hårdvara tillsammans (Powerbooks, iBooks, Powermacs och iMacs).

Är det sant tror ni? Är iPoden verkligen en sån stor hit som det sägs hela tiden?

  • Oregistrerad
  • 2003-04-29 19:45

Är nya iPod ett tecken på att Apple jobbar vidare på att stänga in apparaterna i "the digital hub"? Ännu en kontakt som inte passar till sladdar användaren redan har. Det är väl inte ett "eget" format på hörlursutgången också (igen).... Och så ännu en docka som inte behövs.

Belysning är tydligen Apples nya ljusa idé. Nu väntar jag bara på att iPod III kommer med skiftande färger som pulserar i takt med musiken.

iPod är samtidigt ett så bra koncept att det troligtvis kommer att lyfta Apple en bit till. Att USB2 släpps senare tror jag beror på att Apple vill sälja slut WiniPod och ge ytterligare argument för switchare i USA. Byt till Mac & köp musik på nätet ...NU! En märklig version av Mac är snabbare än Windows, onekligen.

Blir jag tvungen så sälja min gamla fina iPod nu :/

Hörde att den nya har sämre batteritid ha! screw you!

Citat:

Skrevs ursprungligen av bstark
Blir jag tvungen så sälja min gamla fina iPod nu :/

Hörde att den nya har sämre batteritid ha! screw you!

Dock har den något som de gamla inte har: möjligheten att köpa till extra batteri-"ryggsäck" för vanliga batterier, ifall det uppladdningsbara batteriet tar slut. Man kan ju köpa batterier var som helst , men inte ladda upp med el-uttag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-30 00:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Jag hörde nyss att Apple tjänade lika mycket på iPodarna som på all annan Apple-hårdvara tillsammans (Powerbooks, iBooks, Powermacs och iMacs).

Är det sant tror ni? Är iPoden verkligen en sån stor hit som det sägs hela tiden?

Apple tjänar lika mycket på att sälja en iPod som att sälja en iMac. Så var det jag hörde det.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-30 02:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Apple tjänar lika mycket på att sälja en iPod som att sälja en iMac. Så var det jag hörde det.

Hmmm... låter otroligt. Hårddiskarna i ipodarna är ganska dyra bara de, sedan ligger det nog ganska mkt utveckling bakom etc. Snarare har de lika stor procentuell vinst - det var inte det du hörde?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-30 09:02

Fyra knappar på rad var alltså ingen ond dröm. I min mening är den nya designen ett steg bakåt vad gäller navigering, med ett litet litet undantag för att ännu inte ha provat den IRL. Fattar inte hur man ska kunna navigera lättare/snabbare med knappar som sitter längre bort från hjulet. Visst, knappar har tydligare funktion än de gamla "listerna" - men jag tycker att smidig navigering borde vara viktigare än konventionellt formspråk. Dessutom gör knapparna iPoden några snäpp mindre kool. Trist.

Rundare/tunnare form och docka är däremot ett jätteplus. Och lysande knappar kanske behövs i större grad med knappar som är mindre differentierade. Nog gnäll, hoppas bara Ives & Co har vågat lite mer vad gäller nya PM-lådan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-30 09:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Hmmm... låter otroligt. Hårddiskarna i ipodarna är ganska dyra bara de, sedan ligger det nog ganska mkt utveckling bakom etc. Snarare har de lika stor procentuell vinst - det var inte det du hörde?

Vad jag hört så är marginalerna för Apple-ÅF vad gäller iMac och eMac vååldsamt dåliga. Så det kanske stämmer att de tjänar lika mycket i pengar. iPod är ju skitdyr. Tror inte heller det är lika mycket R&D bakom iPod som tex iMac.

Bevaka tråden