Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple introducerar iPod!

Tråden skapades och har fått 124 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2001-10-24 17:07

Att man inte kan överföra mp3orna tillbaka till datorn tycker jag inte förändrar något. Det är en funktionalitet som finns i stort sett alla mp3spelare och som inte stör mig.

  • Oregistrerad
  • 2001-10-24 17:07

Jösses! Det höll nog Jobs tyst om igår på produktlanseringen. Skitbra! Skyddet gör det t.ex. omöjligt att synka MP3 samlingarna hemma och på jobbet, exempelvis. Eller, en musikproducent kan inte ta hem sina _egna_ MP3 filer och tanka över dem till hemmamacen.

Hmm, jag antar att Apple är skiträdda för att stöta sig med de stora skivbolagen.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Milo:
Läste just i NewYork Times att Apple tydligen har lagt in ett kopieringsskydd i
iPod för att förhindra illegal spridning av MP3s. Vilken öken! Om det är sant kan man ju inte flytta musik mellan sin stationära och bärbara mac!

Ur NY Times:
"Mr. Jobs said the company had taken some steps to protect against piracy in its device. For instance, he said, songs loaded onto the iPod from a Macintosh computer, cannot then be loaded from the device to a different Macintosh computer, a step he said would make it difficult for people to distribute music they own to other users."
Läs hela artikeln
Här

http://www.macbarometern.com/ har nu uppdaterade iPod priser!

Kolla in dom idag...

  • Oregistrerad
  • 2001-10-24 17:21

Jahopp.. är det verkligen kopieringsskydd då eller? Man kan inte använda iPod som FireWire-disk och kopiera över mp3-filerna till datorn?

  • Oregistrerad
  • 2001-10-24 17:37
Citat:

Skapades ursprungligen av: Carl-Johan Eelde:
Jahopp.. är det verkligen kopieringsskydd då eller? Man kan inte använda iPod som FireWire-disk och kopiera över mp3-filerna till datorn?

jag undrar det jag med, och sen har jag några frågor till.
Är det någon som vet om iPod har någon Hold funktion, så att man inte trycker på en massa knappar ofrivilligt när man har den i fickan. Visst har den det? Finns det någon slags fjärr på hörlur-sladden som tillval eller så?

[ 24-10-2001: Meddelandet ändrat av: samul ]

  • Oregistrerad
  • 2001-10-24 17:42

Titta gärna på Apples film om iPod. Där ser man hur den funkar.
http://www.apple.com/hardware/video/ipod_intro.html

PS. kopieringsskyddet? Eftersom den funkar som en FireWire-disk borde man kunna arkivera sina mp3-filer och sedan kopiera över dom eller?

  • Oregistrerad
  • 2001-10-24 17:55

jag har sett filmen ett par ggr, men det svarar inte på min fråga (jag ser eller hör aldrig något om nån hold-knapp!)

IOF förefaller den klart spännande men jag undrar stilla vad det kostar att reparerar (byta hårdisk) efter att garantin upphört - vad jag noterat är att man kan lagra alla typer av filer på den... hyffast komplement. Man kan ju bara hoppas på att den inte måste flygas till Holland... vore ju synd om reperationspriserna för den överstiger en helt ny.

Olle

  • Oregistrerad
  • 2001-10-25 00:46

Tyvärr ryms fortfarande inte hela skivsamlingen, vilket ju är framtidsdrömmen. Då behövs en hårddisk på kanske 500 gb så man har lite utrymme kvar när man fyllt bapparaten... En utopi förstås. Trevlig manick ser det ut att vara. Vi är bara på baby-stadiet vad gäller dessa maskiner, om 5-10 år så är de självklarheter i våra hem, det är jag helt övertygad om. Och då finns en uppsjö av maskiner från olika tillverkare, och de stora elektronikkedjorna kommer vräka ut dem till strålande priser för oss konsumenter. Jag skulle gärna vilja ha en här och nu, den verkar smart, men tyvärr så är det något av en "datorpryl" plötsligt i och med att den har hårddisk. Då blir den inte lika tidlös som "vanliga" audioprylar. Men men.

En sak slår mig: Om hårddisken vore lätt att byta ut så skulle man bara kunna köpa nya hårddiskar när man fyllt upp den, då skulle den inte kännas begränsad alls. Vore tufft. Man skulle kunna ha en fem sex hårddiskar med sitt samlade musikarkiv. Se´n skulle en iPodServer komma, i fullbreddsformat för hemstereon, som rymde de där 500 gb´en.... En produkt som i någon form säkert kommer, var så säkra. Det är ju framför allt hemma man vill ha bekvämligheten.

Å andra sidan kommer då jag aldrig sluta köpa CD och vinylskivor. Beställde Aphex Twin´s "Drukqs" på 4 vinylplattor idag, direkt från Warp. Härlig känsla med äkta gammal klassisk vinyl!

Alla medieformat står i djup kontrast till varann, jag har kämpat med någon slags universal-lösning länge, mitt hem är belamrat med VHS-band, CD-skivor, CD-singlar, Vinylplattor, Minidiscar, Datordisketter (från Ataritiden), CD-romskivor för Mac, CD-romskivor för PC, Små videoband till videokameran, ROM-kort till syntar, Alla gamla kassettband, Vinylsinglar...

som jag skrev i en annan tråd så hittade jag i ett diskussionsforum på ArsTechnica en som trodde att det är en Toshiba MK5002MAL som sitter i iPod. Som jag fattar det så är den 5.0 GIG som störst just nu. Men naturligtvis kommer det att komma större diskar, och Apple lär väl inte vara sena med att stoppa in dom då.

Annars kan jag säga att dom åsikter som kommit fram där (bland pc-användare alltså) är ett klart ha-begär och en del gnäll över "mac only". Men samtidigt så har ju Apple sagt att de planerar windows-stöd och det är flera som tror att det antagligen går att hacka ett stöd (även för Linux). Majoriteten är helt klart positiv bland pcanvändare alltså (vadå subjektiv undersökning? och de är allt lite avundsjuka på oss...

[ 25-10-2001: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Till Nixon som undrade om jag inte insåg att det var en 5Gb disk som gick att utnyttja till lagring.. jo, men jag har då inget vidare behov av en sån "liten" disk då mina andra fw diskar är på 40 o 80Gb (visst större o klumpigare men likväl flyttbara via datorväskan)

Sen var det mer el mindre fler kommentarer man kunde svara på samt hålla med om.. Men skitsamma, alla har ju vädrat sina åsikter.

En sak utöver HOLD funktionens vara eller icke vara (som typ måste vara där, annars blir det jobbigt med musik som försvinner, startar etc) är om den har analog ljud ingång? Kan man spela in musik direkt till den? (kan iofs inte andra mp3 spelare heller kanske, men min Ti saknar ju ljud in så.. )

Kan återigen bara hålla med övriga som tycker den är för dyr.

Vill Apple vara revolutionerande kan dom börja med priset.. resten klagar jag inte på.

En förklaring till varför iPod är så dyr är själva disken innuti, kolla vad killen på Accelerate Your Macintosh har kommit fram till:

When I saw the size and 5GB capacity of the Apple iPod, I assumed it used the same drive that was the base of the Smartdisk 5GB "firefly" firewire drive which I saw at MWNY in July. The drive used in both is the Toshiba 1.8" (PCcard size) 5GB model. I did not realize how expensive that drive is however. It costs much more than the standard notebook 2.5" drives used in Creative Jukebox and other brands of hard drive based MP3 players. (The "Nomad C" 6GB Jukebox model now lists for $219.)
After a reader´s comments noted the Toshiba 5GB drive alone sells for $399 (list), I did some checking last night. Toshiba´s original press release noted the 5GB drive would list for $499, but their where to buy page price as of last night was $399 for the MK5002MPL (5GB) model. That´s the same price as the iPod sells for (which has the drive, battery, firewire interface, stainless case, LCD screen, etc.).
iGo, a dealer of notebook accessories as of yesterday had a price of $299 for 2GB Toshiba 1.8" PCCard drive.
Granted we all wish the iPod was lower in price, but considering what the current 5GB drive alone sells for, $399 doesn´t seem out of line. (Large volume OEM pricing for the drive of course is much less than the retail price.)

Med andra ord: iPod:en är väldigt prisvärd!

Och jag tycker inte det är rätt att jämföra den med någon annan firewire-disk på marknaden eftersom dom är mycket större (rent fysiskt alltså). Poängen med iPoden är ju att den är så himla liten och smidig. Ska den konkurrera i storlek med dagens MD-spelare skulle en 2,5 tumsdisk vara på tok för stor och klumpig. Visst, den går ner i en datorväska, men om man vill ha den i innerfickan blir det värre.

[ 25-10-2001: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

  • Oregistrerad
  • 2001-10-25 16:08

se steve visa iPod:en
http://www.apple.com/quicktime/qtv/ipod/

Häärligt, nu fick jag det äntligen bekräftat, en fin liten hold-knapp på undersidan.

Angående ljud in: Nej, det finns inte.

När det gäller det påstådda kopieringskyddet så är jag inte så säker på att det är sant. För jag har lusläst Apples FAQ om iPod och där står det:

Because synchronization
occurs only one way, from your Mac to your iPod, your music collection cannot be auto-matically updated between your two computers using iPod. To transfer music between your computers, or to add songs to iPod from both systems, you can selectively drag and drop songs, albums, or playlists between iPod and either computer using the manual update mode.

Jag kan inte tolka detta annat som att man mycket väl kan använda iPod för att flytta musik mellan två datorer, eller hur?

Däremot verkar det inte gå att bara kopiera över musik till den del av iPod som är en firewiredisk eftersom iPoden har två separata delar, en musikdel och en datadel. iTunes kommer åt musikdelen och datadelen kan man montera på skrivbordet. (Det kanske går att hacka, men det fungerar iaf inte så out-of-the-box.)

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2001-10-25 19:46

Jävla tur! köpte just en Sony MP3 spelare på Good Guys i L.A för 300 dollar förra veckan, men lämnade tillbaka den då den bara funkade med Windows, Mac verkar inte existera för Sony. Nu blir det en iPod istället!

  • Oregistrerad
  • 2001-10-26 00:39

Ligger Skutskär i Los Angeles? Det var som tusan. Bra att veta dock, har alltid undrat var fasen Skutskär ligger.

  • Oregistrerad
  • 2001-10-26 14:29

Jag kollade på presentationen, och den klargjorde det enda som gjorde att jag var lite osäker, dvs att det skulle vara bra kontroller, och dom såg helt fantastiska ut.

Gillar också överföringen av låtar.. Snabbt som en hare med diverse tarmbesvär!

  • Oregistrerad
  • 2001-10-26 16:07
  • Oregistrerad
  • 2001-10-26 16:58

Jodå, det verkar väl vara en trevlig produkt (särskilt FireWire och batteriladdningen), men som så många andra har påpekat, fanimig inget revolutionerande, det finns ju liknande apparater redan. Och det blir rätt dyrt...

Själv köpte jag i våras en mp3-CD, lite större, mycket billigare, iofs mindre lagringskapacitet, men utbytbar & billig d :o. Plus - kan spela vanliga CD på den.

Jag tycker det känns som en miss, faktiskt. Eller - det blir ju ingen storsäljare, men det kanske de inte heller har räknat med.

Jodå, det verkar väl vara en trevlig produkt (särskilt FireWire och batteriladdningen), men som så många andra har påpekat, fanimig inget revolutionerande, det finns ju liknande apparater redan. Och det blir rätt dyrt...

Efter vad jag läst (och skrivit här tidigare) så är det hårddisken i iPoden som gör den så dyr. Att enbart köpa den från Toshiba kostar ju lika mycket som hela iPoden.

Och det finns faktiskt *inte* någon liknande spelare. Jag tror inte folk fattar hur liten den faktiskt är. Tycker man att en cd-spelare är lagomt stort så ska man inte lägga pengarna på en iPod för då finns det smidigare mp3-spelare som lagrar mycket mera på större diskar (som Nomad t.ex.).

Jag tycker det känns som en miss, faktiskt. Eller - det blir ju ingen storsäljare, men det kanske de inte heller har räknat med.

Jag tror du har fel, den har all potential att sälja riktigt mycket, men det är ju enkelt att ta reda på, bara vänta och se...

  • Oregistrerad
  • 2001-10-26 20:10
Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
h det finns faktiskt *inte* någon liknande spelare.

Sant.
Den är liten. Den lever i symbios med Itunes 2. Firewire vilken även laddar den.

Jag hoppas på fler trevliga produkter från Apple.

  • Oregistrerad
  • 2001-10-26 20:51

Kanske är 399 dollar ett "fejk"-pris, o jobs kör med sin populära pris-överraskning när den lanceras för att öka hypen? Man vet aldrig, men jobs gillar ju att säga "for only... dollars"!

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2001-10-26 21:55
Citat:

Skapades ursprungligen av: pata:
Ligger Skutskär i Los Angeles? Det var som tusan. Bra att veta dock, har alltid undrat var fasen Skutskär ligger.

Jo då, åk Sunset österut, sväng vänster på Highland, åk över bergen så kommer du till Skutskär!
Näe, jag jobbar och bor i L.A från och till.

Jaha, så har man testat iPod då! Först på forumet?

Vi hade spelkväll på jobbet, med pizza, chips, öl, och klassikern Marathon. En av tjejerna på jobbet har en pojkvän som jobbar på Apple, och han kom över och hade med sig en "pre-production unit" dvs en iPod tillverkad innan produktionen kom igång.

Wow! Gränssnittet slår alla tidigare mp3-spelare, eller andra liknande enheter också för den delen. Snurr-plattan är oerhört lättanvänd och intuitiv, och det går som en dans att välja fram och tillbaka mellan olika låtar, artister, spellistor osv.

Såg just på MacNytt att den har ett spel också, det visste jag inte så det testade jag inte.

Vill ha om möjligt änu mer!!!

Fräckt! Det har varit lite meningsskiljaktigheter här, det finns dom som tror att den inte alls kommer att sälja och dom som tror den är en hit. Du kanske kan ge en spontan kommentar om detta?

Såg just på MacNytt att den har ett spel också, det visste jag inte så det testade jag inte.

Synd, jag blev glatt förvånad tidigare i denna tråd när det postades en bild på Brickout på iPoden. Klart fräckt! Tänk bara om Apple kunde ta och göra lite gsm-telefoner...

[ 27-10-2001: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Titta på Jobs demo som han hade för specialinbjudna journalister och säga vad man vill om honom men han har en enorm karisma... fast räcker detta?

Det som för min del var mest intresant var den kommande reklamkamanjen och jag är beredd att tro på att den kan bli en storsäljare fast tyvärr bara hos dom som har macar som kan köra iTunes. Som jag ser det finns ett orosmoln vid horrisonten när man ska bedömma iPods eventuella framtid och det är om marknaden är mogen. Man ska nog inte glömma bort hur orätvist Cuben försvann, risken är uppenbar att idekläckarna även denna gång ligger FÖR långt framför vad som kommer att bli efterfrågat.

Tanken med den "digitala hubben" implementerad i "den digitala livsstilen" är annars bra och jag funderar febrilt vad som fattas i den för att allmänheten ska se vitsen i att det vettigaste är att välja Mac hela vägen... vill gärna se en liknande koppling med iMovie... kanske en sådan pryl kan heta iTube.

En sak jag undrar över och det är om garantin på själva hårdisken är längre än på själva iPoden - hårdiskar brukar mig veterligen ha bortåt 3 års garanti... kanske jag har fel, vill bara vara garderad på att iPoden håller efter den 365:e dagen. Kanske det är värt att vänta tills efter julrusningen och få ett mer tilltalande pris...

Olle

iPhone, ingen dum idé!

Kanske nåt att tänka på för Ericsson/Sony - dom kan ju tillverka en tredjepartsprodukt till den befintliga iPoden.

Packa ihop ett GSM chip som pratar iPodiska, förpacka det i ett "antenn"hölje - som ansluts i Firewireporten (den finns ju redan där)


/Micke Seid

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Fräckt! Det har varit lite meningsskiljaktigheter här, det finns dom som tror att den inte alls kommer att sälja och dom som tror den är en hit. Du kanske kan ge en spontan kommentar om detta?

Tja, jag tror att det kan bli en hit. Jag är helt förälskad i den, det enda som egentligen hindrar mig från att köpa en är att jag inte har råd.

Gränssnittet är det snyggaste och bästa jag sett, och ger en skön flashback till gamla MacOS genom att det använder samma typsnitt (Chicago). Hörlurarna låter bra... Tja vad mer kan man säga? Jag tror att har man bara råd så är detta den enda portabla musikspelare man behöver titta på. Får man bara testa den så är man fast!

Btw, har en Rio 500 till salu...

  • Oregistrerad
  • 2001-10-28 00:41
Citat:

Skapades ursprungligen av: Magnus Krantz:
Gränssnittet är det snyggaste och bästa jag sett, och ger en skön flashback till gamla MacOS genom att det använder samma typsnitt (Chicago).

Jepp, Kul att se att Susan kare´s design håller sisådär 18 år senare.. http://www.kare.com/portfolio.html

Den verkar helt outstanding. Jag tycker det är fel att jämföra iPod med Cuben., som en del i denna tråd gjort.

iPoden fyller faktiskt en position och är värd sitt pris. Desto mer jag läser och studerar kring den så, ja, mer och mer prisvärd upplever jag den. Cuben var vacker och liten ja, men en alltför överflödig produkt. Konstigt positionerad gentemot Apples övriga produkter. Det blev också dess död.

iPod kommer leva vidare, den kommer utvecklas och så småningom sjunka i pris när komponenterna sjunker, framför allt hårddisken då.

Bevaka tråden