Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple introducerar iPod!

Tråden skapades och har fått 124 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2001-10-23 23:36

Jag tycker den verkar helt underbar och kommer beställa en mkt snart.

Om man ser en mp3 spelare är priset för högt, men att kunna använda den som firewire disk samt ha all intressant musik på den i bra kvalitet, helt klart värt det!

Undrar om jag kan övertala min chef att jag behöver den som firewiredisk på jobbet?

Citat:

Skapades ursprungligen av: kent:
Jag tycker den verkar helt underbar och kommer beställa en mkt snart.

Om man ser en mp3 spelare är priset för högt, men att kunna använda den som firewire disk samt ha all intressant musik på den i bra kvalitet, helt klart värt det!

Undrar om jag kan övertala min chef att jag behöver den som firewiredisk på jobbet?

Why not, använd den som extern disk för program eller backup eller nåt, klart chefen går med på det!

  • Oregistrerad
  • 2001-10-24 00:19

Kan inte vara kul att ha jobbat på teamet för iPod just nu...

Jag har tittat igenom reaktionerna i USA på lanseringen, jag kan inte minnas att någon Apple produkt har blivit så här dåligt bemött, även om en del tycker att den är bra och försvarar den, så är merparten ordentligt kritiska och en del är riktigt elaka (då har jag ändå bara läst macsiter).

  • Oregistrerad
  • 2001-10-24 00:41

Kunde man inte gå ihop, alla här som
är intresserade, och sambeställa ett lass med iPod? Borde ge bättre pris! Eller hur?

iBjorn, vad exakt är problemet med iPod förutom det något höga priset? Jag har läst på en del macsajter också och majoriteten klagar på priset men hyllar allt annat som den erbjuder. Jag tycker det är en fantastisk produkt och skulle vara oerhört stolt om jag hade varit med och skapat den.

Det är inte iPod-teamet som bestämmer priset...

En tanke: Hur kan någon som köpt en MD för 3500+ vara nöjd idagsläget? Det är en vettig frågeställning tycker jag. MD vs iPod är en vettig jämförelse också.

Jag har aldrig stött på en krångligare produkt att använda, Minidiscen. Köpte en ny Sony-spelare och var väl hyfsad nöjd (dåligt med alternativ) fram tills idag. Ser framemot min iPod och plug ang play!

PS. Trots mina hyllningar anser jag också att den borde vara prissatt något lägre, runt $299.

  • Oregistrerad
  • 2001-10-24 01:39

Jag skulle vilja ha en, som så många andra, utan tvekan men när priset är kring 4000-5000 kr så måste jag säga att det känns för mycket. En MD från sharp, som jag spanat in kostar mellan 2800-3000 kr (en värstingmodell. En enklare MD kan man få för mellan 1500 och 2000 kr) och den är mycket prisvärd och smidig. Men nackdelen med MD är att det kan vara lite tidskrävande att göra nya skivor. iPod är snabb i att överföra låtar och rymmer långt mer än en MD-skiva. Och det går att använda den som en extremt portabel hårddisk. Men det ser lite för dyrt ut just nu.

"Kunde man inte gå ihop, alla här som
är intresserade, och sambeställa ett lass med iPod "
Milo -Jag är lätt på den idén!

Jag är med i det kollektiva inköpet också!
Ja, om det blir nån prisskillnad alltså

Anders
(smålänning)

Finns det någon konveter FireWire till USB? Tänkte ev använda den som portabel HD, och på min PC (och alla mina kompisars) sitter bara USB port. Vore bra att kunna tanka från do även om det tar väldigt mycket längre tid!

  • Oregistrerad
  • 2001-10-24 09:13

Jaha, nu måste man förklara för tjejen att man bara MÅSTE ha en iPod...

Lyckades just förklara hur viktigt det var att jag fick köpa en Ericsson T68....

/Stefan

  • Oregistrerad
  • 2001-10-24 09:16

Jon, egentligen är väl iPoden ganska OK, bortsett från priset. Tavlan som Apple gjorde var väl att trissa upp förväntningarna med att tala om revolution, och "groundbreaking device".

Talar man om revolution så känns det tunt att komma med en högst ordinär MP3-spelare. Jag hade inte väntat mig någon OSX-newton med airport, firewire, USB2 och färgskärm för 99 dollar. Men jag är besviken och tycker ändå att deras "device" kunde ha varit mer nyskapande. Det enda som egentligen får folk utanför Mac-sfären att höja på ögonbrynen är prislappen

  • Oregistrerad
  • 2001-10-24 09:29

Revolutionerande var det inte, men väl värt att köpa. När det gäller priset måste man jämföra med de alternatvi som finns och då handlar det om Creative Labs Creative Jukebox. Den har en hårddisk på 6 GB och kostar cirka 3 500 kronor. Fördelen med Creative Jukebox är att det är bra ljud och rejäl hårddisk, i förhållande till Rio och dylikt. Nackdelen med den är att den är rejält stor. Som en rejält förväxt cd-spelare. Inte riktigt så portabel som man vill ha den tyvärr. Dessutom är det USB-koppling. Så 2 500 kronor tror jag inte Apple nödvändigtvis behöver sänka priset till men 3 500 inklusive moms vore ett mycket rimligare pris.

  • Oregistrerad
  • 2001-10-24 09:54

vill man ha klass får man faan stödja apple.. vill man leka med krafs som rio och creativ pryttlar så får man la göra det men.. ipod.. är .. hittar inget ord.. vill ha en.. bara äpplet gör värdet

  • Oregistrerad
  • 2001-10-24 09:55

Jag rekommenderar varmt att ni läser tråden på slashdot där dom snackar om iPod. Alla som har något kontruktivt att skriva där hyllar den, och har många bra argument till varför man borde det..

En av dom roligare posterna:

Citat:

"Unfortunately $400 is about twice as much as I´d want to pay for something the size of a pack of cards."
 
Damn straight! For four hundred smackaroos, I expect something at least as big and heavy as a brick!

  • Oregistrerad
  • 2001-10-24 10:05

jag är med på samornade köpet.. utan tvekan.. skall bara få pengar för min stulena bil först..

  • Oregistrerad
  • 2001-10-24 10:16

iPod verkar ruggigt fin. Hoppas bara Apple inte gjort samma misstag som de andra tillverkarna av MP3 spelare med HD, nämligen att ha ett alderles för segt och buggigt gränssnitt. Hoppas verkligen inte det.
Sånt där kan man inte veta i förhand, utan det måste ju testas i praktiken.

Undrar förresten hur bra HD´n mår av stötar och sånt ? Även fast den har 20min(!) cache känns det som skrivhuvudet på disken kan ta väl mycket stryk för att ta med sig den överallt.

  • Medlem
  • 2001-10-24 10:26

Som talare innan skriver så kan man undra hur den klarar stötar och ryck.. Det som är det bästa med mp3 spelare basserade på smart media, memorystick och flash cards är ju att de ej har några rörliga delar som slits eller försämrar ljudet. Undrar hur många jogging pass iPod klarar. Tycker annars att den är grymt läcker men rätt dyr även om man får en firewire HD på köpet så att säga. Hade kanske varit bra om det fanns ett alternativ med mindre Hd som var billigare. kanske en 3 gigare istället.
/Johan

Lite kommentarer till kommenterar:

Jürgen B: ...samt att den skulle vara billig.

Hade Apple verkligen sagt det?

Jürgen B: samt priset.. oj oj.. kommer nog inte o sälja mer än en handfull för det priset

Jag tror du har fel. Visserligen håller jag med om att priset är för högt för mig och många andra, men nog tror jag dom kommer att sälja mer än en handfull i den amerikanska julhandeln som tar fart om en månad. Det finns tillräckligt många med pengar och ha-begär, tro jag. Ja ja, tiden får väl utvisa vem som har rätt.

Jernberg: Det största problemet är att den är "Mac only".

Tvärtom! Detta är ju ytterligare ett starkt argument för byta till mac. Och ytterligare en sak som får oss redan invigna att känna oss speciella, på samma sätt som det geniala iTunes gör. Jag tror nog det är ett huvudmål för Apple just att det *ska* vara "Mac only".

iBjorn: Kan inte vara kul att ha jobbat på teamet för iPod just nu...

Varför inte? Dom har just skapat planetens smartaste, smidigaste och bästa mp3-spelare...

iBjorn: Talar man om revolution så känns det tunt att komma med en högst ordinär MP3-spelare.

Den är väl *allt annat* än högst ordinär?!? I mina ögon är den THE mp3-spelare. Kombinierat med det bästa programmet för mp3 (iTunes) så är den ju suverän. Förutom priset då.

Macoteket.se har just justerat ner sitt preliminära pris på knappt 5000 plus moms till 3990 plus moms. Jag antar att det är listpriset i Sverige.

Jämför man med liknande spelare, så tycker jag inte priset är för högt. Det är ju en ganska exklusiv pryl, får man väl säga.
Den är mycket mindre än konkurrenternas spelare, väger mindre, snabbare överföring, bättre ljudutgång (enligt specarna), bättre hörlurar medföljer (enligt specarna), längre drifttid, större cache/buffer-minne (32 MB), större display, bättre gränssnitt och mycket snyggare
Klart att den betingar ett högre pris då.

[ 24-10-2001: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Dessutom brukar priset falla efter ett tag. Då produktions apparater och liknande är intrimmat...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Pegges:
Macoteket.se har just justerat ner sitt preliminära pris på knappt 5000 plus moms till 3990 plus moms. Jag antar att det är listpriset i Sverige.

Hmmm den tickade ner en tusing...det var det ju många som sa: ´minst en tusing för dyr´ Skall ni köpa nu då´rå. Jag kommer allt närmare köp - såååååå sugen!

Anders

Hmmm den tickade ner en tusing...det var det ju många som sa: ´minst en tusing för dyr´ Skall ni köpa nu då´rå.

Njae, alltså jag tror du har blandat ihop kommentar om Apples pris och Macotekets ytterst preliminära pris. Dom som tycker att iPod är för dyr gjorde nog det med priset på 399 dollar i åtanke (vilket ju brukar spegla dom svenska ex-moms-priserna rätt bra om man tar dollar x 10 = sv kronor).

  • Oregistrerad
  • 2001-10-24 14:16

Kan Ipoden användas som extern hårdisk? realtidskonverterar Ipoden CD spår på väg in?eller tar den in ljud formaten den får rakt av? kan man tänka sig att en mikrofon med FW lösning kan funka i framtiden? I såna fall växer ju genast de olika användnings områdena, och priset känns jättebra. Antar att allt detta är en Firmware fråga.

  • Oregistrerad
  • 2001-10-24 14:33

Adrian B:

Tror du på fullaste allvar att en enda mänska kommer att välja Mac före Wintel enbart pga iPod??? Jag står kvar vid min åsikt, och utvecklar den lite: Vore det så fel om Apple gjorde en _enkel_ programvara för Windows som gör att de kan lägga över MP3-filer från sin PeCe till sin iPod. Jag menar alltså INTE iTunes för PeCe, bara ett enkelt program. På så vis kanske Apple kan sälja några hundra tusen enheter extra! Pengar som sen kan investeras i andra fräcka inovationer som kommer oss Macare tillgodo. Jag ser inget fel i det. Och när PeCe gubbarna väl vant sig vid Apples tjusiga design och "ease of use" kommer de bli mer och mer intresserade av Apple som tillverkare. Många plus i min bok!

Fotnot: Hur är det egentligen med FireWire på dagens PeCe datorer? Det är väl fortfarande långt ifrån standard att de sitter inbyggda från fabrik??

  • Oregistrerad
  • 2001-10-24 14:34
Citat:

Skapades ursprungligen av: j skaneby:
Kan Ipoden användas som extern hårdisk? realtidskonverterar Ipoden CD spår på väg in?eller tar den in ljud formaten den får rakt av? kan man tänka sig att en mikrofon med FW lösning kan funka i framtiden? I såna fall växer ju genast de olika användnings områdena, och priset känns jättebra. Antar att allt detta är en Firmware fråga.

Det verkar ju som det är iTunes 2 som ska sköta själva överföringen av musik. Så jag antar att man måste konvertera skivan till vettigt mp3 format först. Men man vet ju aldrig om det kommer en automatik i iTunes 2 som gör att den buffrar mp3 formatet samtidigt som den kör över det till "podden"...eller nått...

Jäkligt cool pryl annars, den spöar ju lätt alla MD´s som finns för er som försöker jämföra den med det. Men det är klart, att punga ut 5000:- känns lite tungt för att få med sig skivsamlingen på stan.

  • Oregistrerad
  • 2001-10-24 15:06

Mycket bättre än att göra ett program till pc för att överföra låtar vore att berätta för välden hur överföringen går till genom att släppa specarna öppet.

j skaneby: Kan Ipoden användas som extern hårdisk? realtidskonverterar Ipoden CD spår på väg in?eller tar den in ljud formaten den får rakt av?

Jepp den går att använda som extern disk. Det står på Apples hemsida. När det gäller konvertering så kan den ta AIFF tror jag, men vill du ha mp3 får du nog rippa med iTunes, då kan du se till att det automatiskt hamnar på din iPod.

Jernberg:

Ja, jag tror på fullaste allvar att det kan hända. Jag tror att förstagångsköparen, som står inför att köpa en dator och får veta att till macen kan du minsann ha en superenkel mp3-spelare, mycket väl kan välja en mac av detta skäl. Sen byter inte alla pc-ägare till mac över en natt bara för iPod, det tror jag förstås inte.

Men det handlar inte om att omvända hela världen i ett svep, utan en långsiktig strategi där Apple successivt bygger upp macen som en plattform för bra produkter som är enkla att använda där programvaror och kringenheter (som iTunes, iMovie, iPod, iTools, iDVD och även Final Cut Pro) ger plattformen ett stort mervärde.

Jag förstår precis dina tankegångar och självklart skulle det öka försäljningen av just denna iPod, vilken ju är trevligt, kortsiktigt tänkt. Men risken är det samtidigt förstör den långsiktiga planen. Risken finns väl att dessa win-användare fortsättar att förutsätta att Apple alltid gör versioner för deras plattform.

När det gäller firewire på pc-datorer så är det nog rätt ovanligt att de leveras med firewire inbyggt (förutom vissa bärbara och Compaq-datorer tror jag). Däremot är det hyfsat billigt och rätt enkelt att stoppa in en firewire-kort i en pc idag.

  • Oregistrerad
  • 2001-10-24 16:39

Läste just i NewYork Times att Apple tydligen har lagt in ett kopieringsskydd i
iPod för att förhindra illegal spridning av MP3s. Vilken öken! Om det är sant kan man ju inte flytta musik mellan sin stationära och bärbara mac!

Ur NY Times:
"Mr. Jobs said the company had taken some steps to protect against piracy in its device. For instance, he said, songs loaded onto the iPod from a Macintosh computer, cannot then be loaded from the device to a different Macintosh computer, a step he said would make it difficult for people to distribute music they own to other users."
Läs hela artikeln
Här

  • Oregistrerad
  • 2001-10-24 16:59
Citat:

Skapades ursprungligen av: Jernberg:
Adrian B:

Tror du på fullaste allvar att en enda mänska kommer att välja Mac före Wintel enbart pga iPod??? Jag står kvar vid min åsikt, och utvecklar den lite: Vore det så fel om Apple gjorde en _enkel_ programvara för Windows som gör att de kan lägga över MP3-filer från sin PeCe till sin iPod. Jag menar alltså INTE iTunes för PeCe, bara ett enkelt program. På så vis kanske Apple kan sälja några hundra tusen enheter extra! Pengar som sen kan investeras i andra fräcka inovationer som kommer oss Macare tillgodo. Jag ser inget fel i det. Och när PeCe gubbarna väl vant sig vid Apples tjusiga design och "ease of use" kommer de bli mer och mer intresserade av Apple som tillverkare. Många plus i min bok!

Fotnot: Hur är det egentligen med FireWire på dagens PeCe datorer? Det är väl fortfarande långt ifrån standard att de sitter inbyggda från fabrik??

iPod är en del av Digital Hub-konceptet. Det är till för att man inte skall tveka när man skall köpa en ny dator - är det en Mac eller PC man skall köpa? Macen klarar iPod!

Det är (antagligen) lönsammare för Apple att övertyga folk att köpa nya Macar än att sänka priset för iPod för att sälja flera iPod än vad man hade tänkt sig.

Ett varningens finger vill jag utfärda för att USB 2.0 kommer till PC (och Mac) och då kommer man att ha snabb överföring mellan PC och MP3-spelare. Idag är det USB 12 Mpbs (dvs max 1.5 MB/s) som är en stor flaskhals för USB medan FireWire sedan (typ) år 1997-1998 klarar upp till 50 MB/s.

Men det lär ju dröja ett bra tag tills PC kör med USB 2.0...

Intressant med iPod vs Creative är att Creative har en 2.5" HD (lånad från laptops) medan iPod har en 1.8" HD som är helt ny typ av HD. just nu finns bara 5 GB.

Antagligen sänker Apple sitt pris på iPod 5 GB när en iPod med 10 GB släpps...

Bevaka tråden