Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99Datorkrig?

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-18 08:57

iBjorn, lämna inte 99mac bara för senaste dagens debatter. Det behöver inte vara en utveckling, bara sommartrötthet. Folk blir utslagna och hjärnan går på lågvarv i sommarvärmen vi dränks i.

Måla inte fan på väggen.

Men jag håller annars med, det vore synd om det blev en utveckling och lite lätt urspårning. Speciellt i spelforumet upplever jag det som att många inlägg tydligen måste besvaras med att pc är överlägsen, vilket oftast är en helt ovidkommande upplysning.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-08-18 09:06

En av de fina sakerna med internet är att det är lätt att bläddra (nähä?). Det innebär att man inte _behöver_ läsa alla bidrag/inlägg. Dessutom kan man ju lätt ignorera de där inläggen som bara är till för att skapa bråk. Ibland undrar man ju vad som fattas de människor som tar sig tid med ett forum bara för att skapa bråk, det låter liksom lite "over the top". Som van news-användare vet jag precis hur lätt det är att retas upp av ett inlägg och starta ett flamm-krig som kräver full asbest-dräkt. På något konstigt vis lever man ut sina aggresioner mot andra anonyma alias på nätet, som en säkerhetsventil. Faktum är att det brukar lösas genom skapande av en egen tråd: Kom in här om du gillar värme, typ

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-08-18 09:23

Faktum är att det brukar lösas genom skapande av en egen tråd: Kom in här om du gillar värme, typ

Jag vet, den tråden hette 99Mac, snyft...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-18 09:28

Men det är mycket frustrerande när intressanta, sakliga trådar helt plötsligt spolieras genom att återkommande kverrulanter skapar aggresiva inlägg som ju alltid nån hänger på. Luften går ur ursprungliga tråden. Det är rent sabotage mot alla som vill diskutera fakta sakligt och på en trevlig nivå. Det är svårt att undvika att se en tråd som spårar ur.

Tyvärr måste jag hålla med om att samtliga trådar S_W blandat sig i har spårat ur och helt lämnat den ursprungliga frågan. S_W ständiga ickebudskap upprepas med en åsnas envishet. Han tillför inget nytt sakligt i trådarna utan är bara ute efter att förstöra all kommunikation bland oss som vill diskutera Mac. Jag ser inget behov av såna deltagare i forumet.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-08-18 09:47

Det som hände på Usenet var att man hela tiden blev tvungen att tänka efter innan man skrev ett inlägg. Man kunde aldrig berömma Apple för något, kunde aldrig säga att dom hade uppfunnit något, man fick aldrig någonsin kritisera MS och ibland räckte det bara med att man nämnde Windows i ett inlägg för att någon skulle komma med "upplysningskampanjen" och vips, 5 minuter senare var det fullt datorkrig. När det var som värst så blev nästan alla trådar sönderhackade med dessa datorkrig.

99Mac har varit underbart förskonat från detta, men jag tycker det är lika bra att ta upp frågan för diskussion så fort som möjligt -innan det har spårat ur- när det börjar dyka upp även här. Sedan blir jag lite fundersam om det är en tillfällighet att flera "troll" dyker upp samtidigt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-18 10:02

Nu är vi så många här, men borde det inte gå att kontrollera genom att inte mata trollen? Hur gick det på usenet, ignorerade ni eller gick inte det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-18 10:03

Som jag ser det är det lika bra att moderatorgänget stämmer i bäcken med en gång.

Kanske behövs en regel till?

"Destruktiva inlägg vars enda syfte är att förhindra att postad tråd diskuteras på ett sakligt och trevligt sätt är inte tillåtet"

  • Oregistrerad
  • 2002-08-18 10:56
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Blok:
Sen tycker jag att administratörerna här ska överväga att stänga av uppenbara troll och radera deras inlägg.

Att stänga av någon för "regelbrott" kan kanske vara motiverat. Men att sedan hadgripligen gå in och censurera i inläggen är inte alls lyckat tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-18 11:17

Börjar man ta bort personer och texter, så vet man alldrig var det hela slutar. Det blir som i "vissa" diktaturer, när någon blev obekväm så raderades denne helt från historien, böcker, och fotografier.

Jo, jag överdriver nu! Men det är bara för att få min poäng belyst, och inte för att starta ett nytt "krig"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-18 11:26

Demokrati betyder inte att allting är fritt att göra som man vill. Snarare betyder det att majoriteten bestämmer. Är majoriteten för ett visst agerande så är detta ett demokratiskt beslut.

Stalin har inte med detta att göra.....

Jag fattar vad du menar, MrT.

Har du något annat förslag på hur vi kan hantera detta?

  • Oregistrerad
  • 2002-08-18 11:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Blok:
Jag fattar vad du menar, MrT.

Har du något annat förslag på hur vi kan hantera detta?

Jo jag tycker att man skall ha klara regler på vad som gäller i ett forum. Dessa regler skall man godkänna när man blir medlem, om man sedan bryter mot dessa (upprepade gånger) så skall man bli avstängd. Uppenbara sabotage och dylikt skall inte acepteras, däremot avvikande åsikter framförda med så kallad god ton.

Avstängda personers inlägg får absolut inte raderas, eftersom den hör till forumets historia varken man gillar det eller inte.

Kanske skulle vi ha en diskussion om vad som är otillbörligt beteende, som kan rendera en avstängning???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-18 11:47

I en perfekt värld hade betygsättning av medlemmar kunnat fungera.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MrT:
Börjar man ta bort personer och texter, så vet man alldrig var det hela slutar. Det blir som i "vissa" diktaturer, när någon blev obekväm så raderades denne helt från historien, böcker, och fotografier.

Jo, jag överdriver nu! Men det är bara för att få min poäng belyst, och inte för att starta ett nytt "krig"

Svensk regeliver ställer till fler bekymmer än de bekymmer de är tänkta att lösa. Om någon uppenbart försöker störa en meningsfull diskussion, bör de som vill diskutera lägga fokus på ämnet istället för på provokatören.

Alla här måste fråga sig om begränsningar i inläggen verkligen ökar kvaliteten, eller om regelivern istället provocerar medlemmarna till ovidkommande stickspår. Storebröder kommer alltid att bli ifrågasatta, det kan ingen av oss ändra på.

[ 18 Augusti 2002, 11:50: Meddelandet ändrat av: Olav Rust ]

  • Medlem
  • 2002-08-18 11:54

Hehe. totalt offtopic, men betänk att man skall göra en sådan retouchering, också tar man bort fel gubbe, "skulle jag ta bort den korta?? jag tyckte du sa den tjocka"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-18 12:01
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Hehe. totalt offtopic, men betänk att man skall göra en sådan retouchering, också tar man bort fel gubbe, "skulle jag ta bort den korta?? jag tyckte du sa den tjocka"

Eller också målar man dit 3 Jesus precis som Michelangelo

  • Oregistrerad
  • 2002-08-18 12:07

Återigen:
Kanske skulle vi ha en diskussion om vad som är otillbörligt beteende, som kan rendera en avstängning???

Kom med förslag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-18 12:13

Ser man på tråden under spelforumet som lyder "Spel på Macen = Nerköp" så ser man att en pubertal kille, Cloud79, registrerade sig här på 99mac och gick direkt in och la en massa helt ovidkommande inlägg. Under Cloud79´s profil på hur han hade hittat 99mac stod det "Ren otur".

Han hade inget här att göra, allt han ville var att jävlas en tråkig dag på jobbet sannolikt. Å andra sidan tvekar jag på att han kommer komma tillbaka, det var en "fluga"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-18 12:15

La ett förslag längre upp, man ska fokusera på inlägg vars enda syfte är att sabotera diskussionen och inte har nåt som helst med diskussionen att göra.

Hmmm......tja vad skall man säga..... Det hela handlar väl mycket om att vissa personer har en mycket vag uppfattning om de skyldigheter och ansvar som alltid följer med rättigheter - och detta manifesteras oproportionerligt ofta på nätet där man kan/väljer att vara anonym (fegfasoner när debatten inte gäller viktigare saker än datorer)

För det andra kommer alla generösa system missbrukas av rötägg (jmf sjukförsäkring mm) så är det bara. Så länge vi tillåter så blir forumet en idiot- och haveristmagnet.

Personligen tycker jag det är otroligt irriterande och föraktar haverister o dyl, men vattentätt regelsystem skulle vara värre.

Det handlar om ansvar.....

Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-18 17:42

LOL "idiot- och haveristmagnet" Håller helt med med!

Troll ska såklart istället tigas ihjäl tycker jag. Vad som sedan är troll är ju subjektivt. Därför funkar inte förbud.

  • Medlem
  • 2002-08-18 18:48
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Ingelstam:
Hmmm......tja vad skall man säga..... Det hela handlar väl mycket om att vissa personer har en mycket vag uppfattning om de skyldigheter och ansvar som alltid följer med rättigheter - och detta manifesteras oproportionerligt ofta på nätet där man kan/väljer att vara anonym (fegfasoner när debatten inte gäller viktigare saker än datorer)

För det andra kommer alla generösa system missbrukas av rötägg (jmf sjukförsäkring mm) så är det bara. Så länge vi tillåter så blir forumet en idiot- och haveristmagnet.

Personligen tycker jag det är otroligt irriterande och föraktar haverister o dyl, men vattentätt regelsystem skulle vara värre.

Det handlar om ansvar.....

Anders

Jag håller med fullständigt Andres. För övrigt känns som om folk borde "Tänka först och skriva sen"...

...i alla fall ibland.

Sorglig tråd, komplett med nedlåtande generaliseringar från samma gamla person som tycker att det är meningsfullt att förolämpa Macanvändare kollektivt.

Citat:

quote:Men sedan så tycker jag att alldeles för många Macanvändare är så Macfrälsta att de ser på Cupertino som andra ser på Jerusalem, och på Steve Jobs som om han vore en påve. Allt som kommer från reklamavdelningen hos Apple sväljer man, bokstavstroget.

Jag har också slutat läsa swnet.mac på grund av sånt här. Skulle man vara okunnig och blind bara för att man tycker Macen är praktisk? Det är oförskämt och ren lögn alternativ långt gången dumhet, inget annat. Jag är inte förtjust i censur, men i det här fallet är jag beredd att göra ett undantag.

Såna här inlägg är till för att förstöra debatt. Klart vi ska ifrågasätta, debattera vad Apple gör rätt eller fel. SW hindrar debatten genom att infektera den med sån här skit.

Detta problem är inte ovanligt, men väldigt onödigt och barnsligt, i de fall diskussionerna slutar med katastrof dvs. Vi vet alla att de oftast gör det också, tyvärr.

Har ni synpunkter på vissa medlemmars inlägg eller vill tipsa om diskussioner som varken leder nånstans eller har ett syfte (alltså större delen av alla PC vs. Mac-diskussioner), kontakta mig på [email protected].

iBjorn, jag hoppas du stannar kvar hos oss trots vissa personers kommentarer.

[ 18 Augusti 2002, 19:37: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Detta problem är inte ovanligt, men väldigt onödigt och barnsligt (då diskussionerna oftast går fel väg). Har ni synpunkter på vissa medlemmars inlägg eller vill tipsa om diskussioner som varken leder nånstans eller har ett syfte (alltså ungefär 99% av alla PC vs. Mac-diskussioner), kontakta mig på [email protected].

iBjorn, jag hoppas du stannar kvar hos oss trots Svantes kommentarer.

Det är möjligt att Svante tidigare har ställt till det för en del av er, men när det gäller hans inlägg i just denna tråd tycker jag att han är återhållsam. Även om ni som retar er på hans inlägg inte känner igen hans beskrivning av en del macägare så finns det sådana fanatiker inom alla möjliga grupper.

Antingen trampar Svante på en öm tå, eller så får ni strunta i vad han säger om ni inte tycker att det är relevant.

[ 18 Augusti 2002, 19:41: Meddelandet ändrat av: Olav Rust ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: S_W:
Men sedan så tycker jag att alldeles för många Macanvändare är så Macfrälsta att de ser på Cupertino som andra ser på Jerusalem, och på Steve Jobs som om han vore en påve. Allt som kommer från reklamavdelningen hos Apple sväljer man, bokstavstroget. Och alla brister som upptäcks förklaras bort med att det finns en högre mening med det och dessutom så fixas det till nästa gång det släpps maskiner/OS/whatever.

Ja, det är väl ingen hemlighet att många Macanvändare "ser upp till" Apple och Steve Jobs. Inget liknande existerar hos pcanvändarna. Det vet vi sedan tidigare.

Men, jag tycker 99mac är ett bra bevis på Macanvändare också kan och gärna vill komma med synpunkter på vad Apple gör och inte gör.

Titta runt i forumet, sök i arkiven, så ser du allt från klagomål till kreativa förslag rörande Apple. Släpper Apple en ny dator finns det många positiva människor, ja, men också många med negativa synpunkter.

Detta är också något mycket bra, men allmän smutskastning på Apple och Mac (utan anledning eller tanke) godtas ej ifrån någon.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-08-18 21:05

Jag vill tacka för många kloka och bra kommentarer i det här som nog är det svåraste problemet att tackla i ett diskussionsforum.

Det måhända att jag kanske är överkänslig sedan newstiden, men jag tycker att ett problem ska diskuteras så fort det börjar uppstå. Och innan det har gått för långt.
Det var också därför jag startade den här tråden. Jag hoppas själv att dom trådar som har förekommit dom senaste dagarna skall bli en parentes i 99Mac´s historia.

För dom som inte har varit med under newstiden, så tycker jag faktiskt att det bra att bakgrundshistorien tas upp för vissa personer, även om det ser ut som(och även till viss del är) smutskastning. Det är jäkligt tråkigt, men kanske nödvändigt.

Ett av dom bästa inläggen jag någonsin har läst i ett diskussionsforum gjordes av ace4711, och jag citerar det igen eftersom SW nog missade det:

Tack Svante för svaret. Jag respekterar din rätt till åsikter av typen; Alla moderna Macar suger, och Steve Jobs har kört Apple i botten, samt att OS X inte har någon fördel över XP. Du har all rätt i världen att tycka så.
Men, och nu skall jag vara 100% ärlig tillbaka, varför registerar sig på ett 99mac-möte för att torgföra sådana åsikter? Jag menar, det är som att gå på en Ace of base-konsert och tala om för alla dom andra som har gått dit hur värdelösa Ace of base är. Min poäng är att det är dubbelt lönlöst. Det är slöseri med både din och min tid. Du är ganska duktig på PC och sånt grunk, varför inte sprida värme, glädje och kunskap bland folk som behöver PC-råd. Då kommer du få värme och glädje tillbaka. Detta avsett som ett medmänskligt ärligt råd i bästa välmening.

Jag ser många kloka tankar nedskrivna i denna tråd. Jag sitter och funderar, försöker hitta en lösning som många andra försökt...försöker hitta på något som ingen annan har. Men det verkar svårt. Vi måste försöka oss fram med olika metoder, någon gång kanske vi hittar rätt.

Jag, som moderator, gillar inte att ta bort sådant som är skrivet. Det känns som om man försöker täcka över skiten. Ni vet vad jag menar. Man ska göra en snabb städning innan den nya kvinnan i livet kommer och hälsar på, man sopar dammet under mattan...hon ser inget, men man vet själv att skiten ligger där.
Detta måste skötas med att trådar låses, men då vet ni själv hur irriterande det kan vara.

Det är riktigt riktigt svårt, åtminstånde för mig, att veta när man kommit till gränsen för när en tråd ska låsas. Man vill ju inte att kloka inlägg ska gå förlorade bara för att man var för "trigger-happy".

Jag tycker vi hittils hoppat på denne SW lite för hårt. Jag har ingen aning hur gammal han är, men det är inte omöjligt att han vuxit upp en aning, och hans destruktiva sidor kanske ligger i historien. Ge honom en chans. Om han missköter sig så stänger vi av honom på samma sätt som vi stänger av andra som missköter sig.

Inga fler raka "personangrepp". Vi måste ge killen en andra chans.

EDIT: Stavfel

[ 19 Augusti 2002, 00:53: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-19 01:00

S_W har faktiskt skött sig bra hittills. Ingen anledning att slänga ut honom än.

[ 19 Augusti 2002, 01:01: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
S_W har faktiskt skött sig bra hittills. Ingen anledning att slänga ut honom än.

Slänga ut honom?!Varför skulle vi göra det?
Han har trots allt varit ganska neutral än så länge. Ni verkar känna till honom sen tidigare, men jag som aldrig hört talas om honom tycker inte att han har förstört.
Visst ifrågasätter han Apple, men det är inte mer än rätt av en användare att göra det, förutsatt att personen i fråga själv använder Apples produkter och vet vad han snackar om och inte häver ur sig en massa strunt som "Mac suger" och sen inte kan tala om varför Mac suger, det är det värsta jag vet.

Men, skall du disskutera PC´ens fördelar med oss S_W, jag är då ledsen att behöva säga det, då har du aboslut hamnat i fel forum. Vi är Mac-freaks här. Och ifrågasätt inte Macens existens mm, för du vet vilken plattform vi älskar. Det kan varken du eller någon annan ändra på, så försök inte ens!

Vi vet var PC står på marknaden, och vi vet var Apple står. Och vi har valt vår sida, och du din. Låt det vara så, reta inte upp en massa Mac-användare genom att provocera oss genom att försöka smutskasta den nya PowerMacen direkt när den släppts och du inte har testat den själv. Du kan omöjligt veta hur pass mycket långsammare eller snabbre än en PC den är, bara för att det skiljer i Mhz betyder det inte att de är mycket långsammare, eftersom Macen utnyttjar sin processor på ett annat sätt.

Om vi följer det som alla egentligen vill, disskutera Apples produkter och eventuella problem kring Mac-relaterade produkter, UTAN datorkrig så kommer forumet att förbli lika trevligt som det var innan någon började disskutera hur kassa Apple är och hur bra PC är mm.

Bara lägg av, snälla?

Bevaka tråden