Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förändring av forum - åsikter uppskattas!

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Men har vi inte i västvärlden en vana att börja uppifrån och ned med allt vi läser (tidningar, text-TV, webbsidor, reklamskyltar...) Varför skall man göra tvärtom i detta forum?!

Skojar du? Vi i västvärlden skriver från vänster till höger uppifrån och ner, helt rätt. Men i mina deckare brukar mördaren avslöjas på SISTA sidan, inte första. Vi som återkommer ofta till en tråd kan spara tid om vi skulle vända på, för att på så sätt inte läsa om början, men nog skulle det vara förvirrande för en person som inte hade varit med från början, och helt mot vårat vanliga betende. Dessutom så tror jag inte att uppochnervändaförslaget skulle göra att trådarna spårade ur mindre, snarare tvärt om. Med dagen system så påmins man ju om vad tråden handlade om ursprungligen.

I news kallas ditt förslag att "top post", vilket många inte gillar. Hursomhelst. Mig gör det inte så speciellt mycket hur vi än gör.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2002-03-24 17:19

Det har nog hänt att jag kollat lite i slutet på en bok innan jag läst den - erkänner !

Några forum jag följt får gärna trådar som är 17 sidor långa, då upplever jag det smidigare att se de färskaste inläggen direkt så att jag slipper bläddra mig fram och leta på sid 15-17 för att se var jag var sist.

Men inte vill jag förvilla någon, det var bara detta forum som förvillade mig en smula.

Stödjer förslaget om direktknapp till "Dagens aktiva diskussioner" på alla sidor.

Stödjer förslaget om direktknapp till "Dagens aktiva diskussioner" på alla sidor.

Jepp. Jag tycker jag skulle vara en förbättring

Angående uppochnerförslaget så skulle det inte behövas om länken i till det senaste inlägget i "dagens aktiva diskussion" faktiskt ledde till det inlägget i tråden. Dvs, hoppade till sidan 2 och scrollade till inlägget ifråga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-24 19:55

Hm...på chattar brukar ju senaste inlägget ligga högst upp...

Citat:

Skapades ursprungligen av: ace4711:
Angående uppochnerförslaget så skulle det inte behövas om länken i till det senaste inlägget i "dagens aktiva diskussion" faktiskt ledde till det inlägget i tråden. Dvs, hoppade till sidan 2 och scrollade till inlägget ifråga.

Jag vet att vissa saker när det gäller att komma till rätt sida direkt (som när du postar - att hoppa tillbaka till rätt sida då är ju minst sagt önskvärt) är redan fixade i UBB 6.2, som Martin ska installera så småningom. Men om det även fixar detta som du skriver om vet jag inte, men det vore ju helt klart önskvärt.

Annars så tycker jag att omvänd ordning är mera förvirrande än bra, jag föredrar dagens upplägg, fast med förbättringar som dom ovan. Men vad vet jag, jag är ju nästan aldrig här och läser nåt...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-03-25 13:45

Kan inte uppochner-frågan bli en option för varje användare att peta in i sin profil/inställningar - eller blire´ segt då?

Med åren när synen blir sämre för en hel del av oss så är 99mac´s sidor svåra att läsa, mycket beroende av färgvalet. Skulle uppskatta att detta kunde lösas.

- Olle

Citat:

Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Med åren när synen blir sämre för en hel del av oss så är 99mac´s sidor svåra att läsa, mycket beroende av färgvalet. Skulle uppskatta att detta kunde lösas.

- Olle

Olle, jag vet inte hur gammal du är, men många som fyllt 40 får ganska snart sämre syn, det blir svårt att se på nära håll beroende på att ögats lins stelnar och har svårare att anpassa sin form och därmed till önskad brytning.

Detta visste du säkert, men läs- och terminalglasögon är ju nästan en folkrörelse.

Tänkte på en annan sak. Jag vet att glasögon inte på långt när är så vanligt i Kina som i Japan. Det sägs att många kineser varje dag gör ögongymnastik som håller linsen smidig.

Jag vet inte hur det är idag, men tidigare fanns i Stockholm något som hette Apeironinstitutet som hade framgångsrika kurser i "Bates metod" som innehåller ett träningsprogram för ögonen. Enligt Apeironinstitutet ska ingen som inte vill ha glasögon behöva använda dessa.

När jag var i 20-årsåldern hade jag ett mindre brytningsfel, astigmatism, som jag genom ögongymnastik lyckades reducera så att jag fick mindre trötta ögon.

Jag funderar på att idag då jag använder glasögon vid läsning åter ta kontakt med institutet ovan.

Olle, även om 99mac ändrar läsvänligheten så har du ju fortsatta problem med miljontals andra siter, tidningar, böcker osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-26 14:01
Citat:

Skapades ursprungligen av: Wiberg:
Kan inte uppochner-frågan bli en option för varje användare att peta in i sin profil/inställningar - eller blire´ segt då?

Ska väl inte bli segare alls, sidorna är ju inte statiska utan skapas on-the-fly.
Fler cookies åt folket!

BTW, lägg inte till en mängd forum, det är för få inlägg redan nu.

Vad som vore bättre än att ha en knapp på varje sida till dagens aktiva diskussioner (vilket jag förövrigt tycker är en utmärkt idé) vore att ha en ruta med de tio senast aktiva diskussionerna på varje sida, kanske längst upp där det ändå finns mycket luft?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2002-03-31 20:11

Även jag skulle uppskatta en snabbknapp till
senaste aktiva diskussioner

[ 31 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Erling N ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Erling N:
Även jag skulle uppskatta en snabbknapp till
senaste aktiva diskussioner

[ 31 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Erling N ]

Här är "knappen":
http://99mac.com/cgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_daily

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-10 14:45

Börjar ledsna på den smutsbeiga bakgrunden. Kan man tänka sig ett byte?

Bevaka tråden