Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förändring av forum - åsikter uppskattas!

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Men färger är ju tidlösa

Finns ingen annan som använder denna död-grävling-i-diket-brun som vi kör!

/ V

  • Medlem
  • 2002-01-27 02:54

Nej! byt inte färg, 99mac är så lugn och fin för ögonen som den är nu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-29 19:58
Citat:

Skapades ursprungligen av: Venger:
Men färger är ju tidlösa

Finns ingen annan som använder denna död-grävling-i-diket-brun som vi kör!

/ V

Ha-ha-ha-ha! Där fick du verkligen till färgnyansen!
Men är det inte roligare med mer levande grävlingar än döda ?
Varför inte "skadeskjuten-kråka-blå" ?!?

njae, jag gillar det som det är, synd att ändra på något så att man inte känner igen sig...

hehehe, jag bara skojade, ville bara låta som en del äldre som tycker att det var bättre förr.
Tycker att lite förändringar bara är ett sätt att förbättra, så kör på, Martin!!!

En grej som jag tycker hade varit speciellt kul hade varit just regioner, eftersom det då blir lite enklare att hitta likasinnade. Smidigt och trevligt.
Och en brinnande folder? Vet inte om jag e så himla förtjust i det, men visst fyller det ett syfte.
Hade ju gärna sett ett nytt forum, utöver bara annonser, eftersom jag sett en del "andra prylar" under just annonser, t.ex. synthar och dylikt. men det kanske också är så att det ligger för långt ut i periferin till vad som är dator-relaterat? Men fundera på det, det skulle kanske behövas

Och som vanligt, Keep Up The Good Work!!!
Gillar vad ni gör här och det behövs verkligen.

  • Oregistrerad
  • 2002-01-31 18:04

jag skulle vilja ha som alternativ att bli påmind via e-post, inte bara på sin egen diskussion, utan kunna kryssa i det i vilken tråd som helst!

om man är intresserad av flera trådar i olika forum vore det skönt att slippa kolla alla för att få veta om någon sagt nånting..

Vi har ändrat datumformen nu till "expanded european 24h". Skillnaden är att vi nu skriver ut månaden i text, t ex "21 februari 2002".

Ni kanske inte funderar på att byta mjukvaran till forumet, men det kan alltid vara intressant att se vad det finns för alternativ. Ett forum som jag tycker är ett av de bästa är nog forumet på http://www.nordicaudi.com. Det har bra funktioner, snygg och enkel design och så diskuteras givetvis Audi !

Och nu när jag kollar ordentligt så är det samma företag som utvecklade både ert och det forum som Nordicaudi använder. Det som skiljer är att NA forumet körs med PHP och MySQL. Kanske något att tänka på den dagen 99mac går över till OSX Server ?

Kolla in Nordicaudiforumet så får ni se själva !

/hegge

[ 05 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

Någon här ovan nämnde recensioner av programvara som ett inslag på 99mac.
Utmärkt ide! Glimrande!

Men:
Gärna då en recension när någon använt programmet i fråga ett par månader i yrkesmässigt bruk, och ansträngt det lite, i vardagsknoget.
Jag har själv gått på en del minor när jag litat på entusiastiska recensenter och handlat program som visat sig ha jobbiga brister (vem minns inte pdf-trasslet med första InDesign... mellanslagsbuggen i Sibelius?)
Jag tycker att man ibland, till och med i den allra "fackligaste" fackpressen, publicerar recensioner för snabbt, och att de andas lite avskrivning av texten på kartongen...:-)
Även om skribenterna naturligtvis oftast är mycket initierade, jobbat med tidigare versioner, systerprogram osv, så har vederbörande av deadline- och andra naturliga skäl inte hunnit dyka speciellt djupt i programmet. Programvara är en dyr post, och ibland blir erfarenheterna dyrköpta.
Dessutom lyssnar åtminstone jag mera på Kalle Karlsson på Säffle Ljud&Video än på den välformulerade recensenten på MacUser, för jag brukar oftast få samma problem som Kalle...:-)

Vad tror ni om följande förändring:

NYHETSFORUM
- Nyheter
- Rykten

ALLMÄNNA FORUM
- Allmänt
- Digital bild, ljud & video
- Livsstil
- Synergi (nytt forum)
- Återförsäljare

MJUVARA
- MacOS X klient
- MacOS X server
- MacOS classic (nytt forum)
- Spel
- Övriga program (tidigare support)

HÅRDVARA
- Powerbook, iBook & handdatorer
- Power Mac & iMac
- Tillbehör (nytt forum)

KÖP & SÄLJ
- MacBarometern.com & köptips (i samarbete med macbaro...)
- Radannonser

SPECIALFORUM
- Feedback
- Moderator

Lägg till en Support under hårdvara så är allt helt perfekt.

Lagom många forum, inte för många så att det är oöverskådligt och inte för få så att det blir konstiga diskussioner på fel forum.

Citat:

Skapades ursprungligen av: iBib:

Lägg till en Support under hårdvara så är allt helt perfekt.

Ett supportforum känns överflödigt. Allt som rör hårdvara, både diskussioner och frågor kan tas upp i de forum som Martin föreslagit.

Ingen som reagerade på att det står "mjuvara"?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Ingen som reagerade på att det står "mjuvara"?

Nej, men jag har stört mig länge på att du skriver iBook, iPod, iMac men Powerbook utan stort ´b´.

Välj sida. Med eller mot Apples stavning.

jag brukar skriva rätt..hmm..hade bråttom...

kolla macbarometern så ser du!

När kommer de nya forumen då???

Det kommer, jag har haft så himla mycket att göra med MacBarometern.com dom senaste dagarna.

Där kommer det bli underverk!

Ge mig bara en ledig kväll så är det dags för uppdatering av 99mac.com också!

"...and were live!"

  • Medlem
  • 2002-02-20 16:00

En sak som ajg irriterar mig på är att man inte längre kan välja att söka på hela forumet! Det kunde man förut (sök i: ""alla öppna forum" eller något, kunde man välja i sök funktionen)

Det tar för mycket kraft av Martins lilla server att söka i alla forum.

Läs här

Det är sorgligt men sant...

Våra "databasfiler" är så enorma nu pga alla inlägg så sökningen tar för mycket kraft.

Visste ni om att bara loggfilen för webbservern är över 1GB stor!! Vi snackar alltså 1000 meg textfil! :eek: Om en rad i loggfilen är 72 tecken (normal bredd) så är den 13.9 miljoner rader lång...

(loggfilen skapar en textrad för varje anrop som sker mot servern. I loggen sparas vem som går in på sidan och vad man tittar på)

  • Medlem
  • 2002-02-20 18:10

DOH!

Det var synd

Jag anser fortfarande att det finns stora behov av ett nätverks- och säkerhetsforum. Men det är ju jag det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-21 11:59
Citat:

Det är sorgligt men sant...

Våra "databasfiler" är så enorma nu pga alla inlägg så sökningen tar för mycket kraft.

Visste ni om att bara loggfilen för webbservern är över 1GB stor!! Vi snackar alltså 1000 meg textfil! Om en rad i loggfilen är 72 tecken (normal bredd) så är den 13.9 miljoner rader lång...

(loggfilen skapar en textrad för varje anrop som sker mot servern. I loggen sparas vem som går in på sidan och vad man tittar på)

Martin, det är nog bäst om du skriver ut en säkerhetskopia ifall databasen skulle krascha.

Själv tycker jag att forumet är helt perfekt. Gillar till och med den snusbruna färgen.

[ 21 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-02-28 13:43

Vill bara erbjuda ytterligare en lite smiley för alla smakfulla diskussioner som dyker upp emellanåt...

[ 28 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Wiberg ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-28 14:12

Den hade jag behövt ett antal gånger, ja!

Har inte läst igenom hela tråden så jag vet inte om detta nämnts tidigare men jag tycker det skulle vara bra att ha ett klockslag vid varje inlägg i listan över "Dagens aktiva diskussioner".

/John

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2002-03-24 11:01

Jag skulle önska att senaste inlägg i en tråd presenterades först.
Alltså, allra först inlägget som startade tråden, sedan alla inlägg i omvänd kronologisk ordning.

Kolla på
Brighthand
så förstår ni hur jag menar.

Kan det va nåt?

[ 24 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Hasse A ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-24 12:02

Bra idé! Av två anledningar - dels att det blir lättare att överblicka resp tråd, dels att man kanske inte tappar ämnet lika många gånger (ibland har vi lätt för att komma in på massa stickspår som egentligen borde vara nya trådar).

Och så saknar jag fortfarande en snabblänk till "dagens aktiva diskussioner" på SAMTLIGA sidor som man är inne på.

Jag skulle önska att senaste inlägg i en tråd presenterades först.
Alltså, allra först inlägget som startade tråden, sedan alla inlägg i omvänd kronologisk ordning.

Det är jättelätt att fixa - krävs några klick så är det klart. MEN det orsakar grymt mycket förvirring åtminstonde i början.

Och vill du läsa slutet först? När man hoppar in i en ny diskussion är det lite knepigt att läsa hela diskussionen baklänges - eller??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-24 16:29

Men har vi inte i västvärlden en vana att börja uppifrån och ned med allt vi läser (tidningar, text-TV, webbsidor, reklamskyltar...) Varför skall man göra tvärtom i detta forum?! Det vore logiskt och konsekvent att ha det senaste inlägget högst upp (alt. näst högst upp, då man helst vill läsa trådens "start / förstainlägg s.a.s.)...

Bevaka tråden