Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Imac:en sned...:(

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-02-21 08:12

Är det sant??

Jag fick beskedet om att den måste in igen på lagning. Office motreagerade med att de faktiskt lovade att byta ut den om den varit inne 3 ggr, men nu sa de att det måste vara tre olika feltillfällen. Jag undrar jag....

Ring Konsumentombudsmannen!! Det är helt oacceptabelt att det blir så som du haft det nu. HELT OACCEPTABELT!

Som egen företagare kan jag inte låta bli att fundera över hur mina kunder skulle reagera på ett bemötande liknande Apples, från min sida.
Känns ju nästan som Telia ju!

Är inte detta något vi borde ´fråga Apple´ om här på forumet. Inte nog med att vi manas att köpa burkarna på postorder (= ÅF kan ha ett minimalt lager = ekonomiskt effektivt för den samme). Det blir VI som skall reda ut trasslet när det är deras produkter som det är fel på. Därmed har de vältrat över även den (administrativa) kostnaden på kunden.
Vad säger Apple och vad säger ´Office´ - så j-la omodernt kundbemötande!!! Smakar Sovjet långa vägar!!

Nä, smisk skulle de ha hela gänget! Arrogans och makt i kombination provocerar mig mer än mycket annat!!

Therese - vi är bakom dig hela tiden. Namnlistor för i h-e, vad som helst. Och du som läser detta och ler och tänker ´berör inte mig!´: nästa gång är det din tur att sitta och skicka burken fram och tillbaka istället för att producera, spela eller vad du nu hade tänkt ha din maskin till.

Anders

Tokarg redan på morgonen! - Ojvoj

  • Oregistrerad
  • 2003-02-21 11:14
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Tesa:
Är det sant??

Jag fick beskedet om att den måste in igen på lagning. Office motreagerade med att de faktiskt lovade att byta ut den om den varit inne 3 ggr, men nu sa de att det måste vara tre olika feltillfällen. Jag undrar jag....

Jag vet inte så mycket om olika feltillfällen men den skrivning jag sett är att säljaren får tre försök att reparera felet sedan erbjuds byte. Sista gången jag tog i detta var med min mors Renault Clio som hade det delikata felet att motorn dog när man var ute och körde titt som tätt. Efter tre reparationsförsök så byttes bilen till en ny.

Konsumentköplagen [Rixlex]

Se även information på Konsumentverkets hemsida:
Om konsumentköplagen

Fel på varan

[ 21. februari 2003, 11:38: Meddelandet ändrat av: pepparkaka ]

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-02-21 17:32
Citat:

citera: Vad säger Apple och vad säger ´Office´ - så j-la omodernt kundbemötande!!! Smakar Sovjet långa vägar!!

Apple sa senast att jag kunde laga den hos min närmaste återförsäljare och då blev det Office.
Officetjejen var ju lagom glad och muttrade nåt i stil med: jaså då lägger de över Lan-Masters problem på oss, men hon har varit en klippa på att ringa och tjöta på Apple, både på kundmottagningen och till Apple Care men möts av samma dumma frågor och samma dumma svar som jag. Man tycker ju att de borde ha lite respekt för sina återförsäljare åtminstone även om de inte har det för "småkunder" som mig.

Den får till veckan på sig, och sen...ni har rätt....hamnar ärendet hos Konsumentombudsmannen.
Det hade varit roligt som sagt att få ersättning för det här, men sådant ger inte Apple enligt den kvinna på Customer Relationship Officetjejen talade med.
De kunde banke mig ha grejat fram en ny dator redan från början. Det här tjafsandet kan ju inte vara speciellt billigt för Apple heller tycker man.

Nej men du skall ju helt klart ha en ny iMac enligt dagens specifikationer! Du har ju inte kunnat använda den så se det som att du lämnar tillbaka den, får pengarna tillbaka för att sedan direkt utan att lämna butiken köpa en ny = snabbare!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Tesa:

Citat:

citera: Vad säger Apple och vad säger ´Office´ - så j-la omodernt kundbemötande!!! Smakar Sovjet långa vägar!!

Apple sa senast att jag kunde laga den hos min närmaste återförsäljare och då blev det Office.
Officetjejen var ju lagom glad och muttrade nåt i stil med: jaså då lägger de över Lan-Masters problem på oss, men hon har varit en klippa på att ringa och tjöta på Apple, både på kundmottagningen och till Apple Care men möts av samma dumma frågor och samma dumma svar som jag. Man tycker ju att de borde ha lite respekt för sina återförsäljare åtminstone även om de inte har det för "småkunder" som mig.

Den får till veckan på sig, och sen...ni har rätt....hamnar ärendet hos Konsumentombudsmannen.
Det hade varit roligt som sagt att få ersättning för det här, men sådant ger inte Apple enligt den kvinna på Customer Relationship Officetjejen talade med.
De kunde banke mig ha grejat fram en ny dator redan från början. Det här tjafsandet kan ju inte vara speciellt billigt för Apple heller tycker man.

Följande hade jag gjort efter att ha läst din komedi till service.

Räkna ut vad din dator tid kostar och fakturera office /apple varenda spänn för den tid som du inte "kunnat arbeta".
Kolla med tidningen och se till att office /apple får veta detta. Har du dokumenterat all vändor så är de till råttorna
Kräv en rejäl ersättning för den tid / fraktkostnader du har lagt ut på detta högst o opproffsiga bemötande ,
(på gränsen till nackskott). Jag vill bara med detta säga
Give them hell! Behöver du förslag på Hot / krav brev hojta till. Detta är inte klokt!
ps.Jag fick min bank att ge mig gratis bank användade efter lite mail "konverasation" då jag hade haft en viktig transfer att göra när deras system var nere, givetvis i slutet av månaden..ovanligt. plus en del andra ärenden(luttrad)

Stå på dig!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-03-04 10:56

AAAARRG!

Fick tillbaks min dator idag. Den skärm de fick fast och fin genom byte av armen är återigen glappig. Om de inte kan skruva isär skiten utan att förstöra något annat fattar jag inte varför de överhuvudtaget försöker!!! Är den verkligen så svår att greja med?
Nu ska jag ha en ny maskin. Därmed basta. . Jag har för tillfället tappat allt förtroende för Apple nu.

kollade också lite snabbt...den är t.o.m sned tillbaks!! :rolleyes: fattar inte det här alltså...

[ 04. mars 2003, 11:11: Meddelandet ändrat av: Tesa ]

Du skall ha en ny dator och dessutom en som motsvarar den (bra bättre bäst) du köpte fast idag! Tänk på att du har hela 99mac bakom dig när du klagar!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Tesa:
AAAARRG!

Fick tillbaks min dator idag. Den skärm de fick fast och fin genom byte av armen är återigen glappig. Om de inte kan skruva isär skiten utan att förstöra något annat fattar jag inte varför de överhuvudtaget försöker!!! Är den verkligen så svår att greja med?
Nu ska jag ha en ny maskin. Därmed basta. . Jag har för tillfället tappat allt förtroende för Apple nu.

kollade också lite snabbt...den är t.o.m sned tillbaks!! :rolleyes: fattar inte det här alltså...

Du ska helt klart ha en ny dator. Vad är det för j-a id****r du haft att göra med? Hela den här farsen påminner om alla problem jag haft med min trasiga tv. Den gick sönder i augusti 2002 och jag fick en ny i januari i år. Däremellan hade den varit på lagning 3ggr och hemma hos totalt en vecka. Vid sista lagningen hade t o m bort fjärren!! Då tröttnade jag och tokkrävde en ny vilket jag till slut fick.

Vad jag menar är att du ska stå på dig och ge dem vad de tål. Är de det minsta rädda om sitt rykte fixar de en ny.

Har du inte gjort det än så skriv till bjorklund.a@euro.apple.com . Hon är nån slags custom relations manager eller nåt sånt. Hon har varit mig behjälplig tidigare. Beskriv vad du råkat ut för och hur du blivit behandlad så lovar jag dig att det tar fart.

Lova att hålla oss uppdaterade!!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-03-06 08:38

Ja, en fars är det minsta man kan kalla det här!
Office får inte igenom ett byte på Customer Relationship, då de påstår att det inte är 3 olika incidenter, men den Officetjej jag pratat med har en annan kontakt på apple som också tycker det hela är bedrövligt och skulle ta det nu på morgonen med serviceansvarig tror jag.
Sen har jag snackat lite med vår jurist på företaget eftersom det egentligen är de som köpt datorn. Skrev till Office att blir det inte en ny (och bättre) dator häver jag helt enkelt köpet och köper en ny.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-06 10:57

Ibland hamnar man (som du) hos idiot ÅF:ar som i sin tur kommer i kontakt med okunig personal inom Apple. Jag har varit med om detta själv en gång och det är inge kul - tog c:a 6 månader att få ett par ärenden fixade på en G4:a vi köpte 2000.

Om jag upplevde samma problem igen skulle jag direkt koppla in konsumentobudmannen. Det är inte realistiskt att du som kund ska köpa en maskin som du inte kunnat använda propert på 6 månader.

REKLAMERA KÖPET OCH KÖP EN NY MASKIN!

Om du tycker Office betett sig som en dålig ÅF -> BYT! Även om ex. postorder är lite omständigt vid problem så har bl.a. Macoteket varit EXTREMT hjälpsamma då jag haft strul med minnen, uppgraderingar etc.

Lycka till...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-06 11:04

Ring Plus! Det brukar sätta fart på saker och ting!

"ska det vara så här"

"Du lurar på kunderna ren skit"

Med rätt dialekt!

Apple är säkert livrädda för att komma i dålig dager i TV.

Vänligen, Ylan

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Tesa:
Ja, en fars är det minsta man kan kalla det här!
Office får inte igenom ett byte på Customer Relationship, då de påstår att det inte är 3 olika incidenter, men den Officetjej jag pratat med har en annan kontakt på apple som också tycker det hela är bedrövligt och skulle ta det nu på morgonen med serviceansvarig tror jag.
Sen har jag snackat lite med vår jurist på företaget eftersom det egentligen är de som köpt datorn. Skrev till Office att blir det inte en ny (och bättre) dator häver jag helt enkelt köpet och köper en ny.

Låter som du fått upp ångan!, *tipsar*håll dig dock saklig och lugn annars lägger du kanske energi på sådant du egentligen inte kan påverka exempelvis personal som lämnar mycket att önska kompetens mässigt sätt.

låt inte dem styra ditt ärende, du styr deras ärende .)
Lycka till.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-03-12 13:38

Jag tycker snarare det känns som att luften har gått ur mig, och jag funderar på att bara skippa allt.
Ärendet bollas bara fram och tillbaks och jag är trött på att vänta. Det här stör mig, jobbet, Office och andra inblandade.
Hela spektaklet har förvandlats till en tidsödande principsak och jag vill verkligen inte bråka.

Nu har jag fått en sammanställning från Office iallafall över alla turer, mitt mail, deras mail till Apple etc. Jag tycker allt är pinsamt och det tycker Office också. De är nog rätt trötta på mig nu, och tror att jag kommer att driva det här med "företagets jurist" över alla gränser om jag inte får "mina krav uppfyllda" (dvs en ny dator av dagens som motsvarar det jag köpte min för och som kompenserar tiden det tagit som jag inte kunnat använda den.)
Så är dock inte fallet, jag häver möjligtvis köpet men måste ju veta vad som gäller ekonomiskt för företaget och mig om jag gör det...därav juristens inblandning.
Jösses...jag tänker ju inte starta krig mot Apple.

Nu har jag åtminstone fått veta vad 3 olika feltillfällen betyder. Det ska ha bytts 3 saker på datorn och Customer Relationship räknar upp två: chassit och logikkortet.
Att armen också är bytt, vilket Office har poängterat, räknas tydligen inte för det var "inte giltigt"!
Vadå inte giltigt!? Det var ju det den var inlämnad för från början.
Konstigt.

Hursomhelst...det kanske är jag som har fel. Apple kanske gör som supporten sa vid ett tillfälle: tillverkar skärmar som är så här.
Jag skulle kanske ha fattat det från början och istället köpt en annan dator.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-03-12 14:52

Alltså, du har fortfarande inte fått en "fullt fungerande" dator?

Om du hotar med att ta upp detta ärende i Plus så kanske apple lyfter sina feta arslen och ger dej en ny dator!

Det är ju klart att du ska ha en ny dator eftersom att du inte kunnat använda den du fick av apple.

Själv fattar jag inte att apple inte tar tillbax datorn direkt och ger folk en ny dator direkt, och lagar den gamla och sedan säljer den till en annan kund, detta borde väl spara en massa tid för både kunden och apple? fast den kanske räknas som beggad då....

aja, iaf så är detta inte ett seriöst sätt att hantera saken av apple, att hävda att armen inte är en giltig reparation är ju löjligt! den är ju en del av datorn och då är det ju en reparation på datorn!!!!!

Blir bara arg när man läser sånthär...tänk om de skulle hända mej, jag skulle ringa apple 24/7 tills dom ger mej en ny dator!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-03-12 16:12

Jag förstår att du känner dig trött, men felet är inte ditt, Apple kan inte leverera en maskin som inte fungerar och sedan skylla på kunden. Möjligtvis så är det det man hoppas på, köra dig trött så att du ger upp. Det är givetvis du som bestämmer när du skall lägga av, men ha inte dåligt samvete för att du "bussar" juristen på leverantören, de har förbundigt sig att leverera en dator som uppfyller specen när de accepterat din beställning och tagit emot dina pengar, gör de inte det så är det avtalsbrott! Du kan häva köpa och kräva pengarna tillbaka.

Om det nu är företaget som står som beställare gäller ju inte konsumentköplagen, men det är ju solklart att maskinen inte uppfyllde kraven vid beställningen. Det är helt befängt att hävda att det skall vara tre olika saker, då skulle man kunna hålla på i evighet om de bara bytte samma sak hela tiden. Är ni dessutom en kund som vanligtvis köper datorer från den här leverantören så har ni en viss tyngd, de borde vara rädda om sin kundrelation.

Kom ihåg det är inget personligt mot supporten på Office, du skall inte avstå från din rätt för att du tycker synd om dem, det är deras f-b-de jobb!! Det är en risk de löper när de säljer datorer, hamna i kläm mellan kund och leverantör, men kom ihåg de tar betalt för det!!

Jag blir ilsk när jag hör sånt här, dessutom så tror jag att tjejer råkar mer illa ut, leverantörerna räknar kalt med att ni inte är lika ihärdiga som vi killar. ATTACK!!

/Göran

[ 12. mars 2003, 16:13: Meddelandet ändrat av: gpd ]

Lägg av och bli överkörd så vinner Apple, Office och deras dåliga service! Leve dålig service!

Var säker på att du inte är den sista kommer att drabbas av detta...

Du har nu en chans att drabba apple och office, ta chansen och ta med ditt jävlar annama humör och slå näven i bordet. Sluta be om ursäkt för att du tar upp deras tid.
Det är ju faktiskt så de tar upp din tid eller hur?
Hur svårt hade det varit för dem att säga:
Det ska självklart inte vara så här, vi ber om ursäkt för det inträffade. Du får en ny dator. Detta är det minsta vi kan göra.
Detta är service! inte för mycket begärt.

Stå på dig!

  • Medlem
  • 2003-03-12 23:54

Jag bara måste kommentera den här tråden. Det är bedrövligt, skamligt och jävligt dålig stil.
Det är inte dyrt med bra service, snarare lösamt.

Tesa, kan inget annat än sympatisera med dig. Bli inte ledsen, bli förbannad!
Ibland är det det enda som hjälper men framförallt försök att inte låta det gå ut över resten av din vardag. Jag menar att gå omkring och vara ledsen det tar så mycket energi att man nästan inte tror det är sant.

Dumas viste vad han ville ha sagt när han skrev: "En för alla, alla för en!" Och jag, jag kan bara hålla med.

Hade problem med en digitalkamera jag köpte hos en apple ÅF i våras, kameran började krångla fick upp felmeddelanden. Ringde å skickade in den. Jag skulle få väntya max 2 veckor, men det dröjde länge ca 2 månader... Jag blev rent av förbannad när jag ringde upp dom, men till sist så erbjöd VD:n på företaget att antingen ge tillbaka pengarna eller låta mig vänta å ge mig ett minneskort CF 128 mb som ersättning (plåster på såren). Jag fick även till slut låna en billig modell under tiden.

Men det var första å sista gången jag har haft problem med det företaget... Handlar faktiskt fortfarande där utan problem.
Felsteg kan alla göra, men då får man banne mig rätta till efter sig å visa sin goda vilja att ersätta för "sveda och värk"

Mvh Daniel

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-03-19 14:24

YEEEES!

Jag får en ny 17" superdrive!
Office ringde idag och berättade nyheten!

Tack Office...eller snarare den extremt uthålliga tjejen som jagat Apple i några månader!
..och jag som igår satte mig och började installera i min sneing för att åtminstone kunna göra något så länge...tur att jag inte hann så långt!

Hoppas nu att alla döda pixlar håller sig undan nu bara, för annars får jag väl spatt!

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-03-19 14:49
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Tesa:
YEEEES!

Jag får en ny 17" superdrive!
Office ringde idag och berättade nyheten!

Tack Office...eller snarare den extremt uthålliga tjejen som jagat Apple i några månader!
..och jag som igår satte mig och började installera i min sneing för att åtminstone kunna göra något så länge...tur att jag inte hann så långt!

Hoppas nu att alla döda pixlar håller sig undan nu bara, för annars får jag väl spatt!

WOHO! SÅ SKA DOM TAS!

Jag har följt tråden sen du startade den och upplevt den väldigt intressant. Det lönar sig att stå på sig.

Stort grattis till den nya iMacen, som du förtjänat med all rätt!

Hälsn.
Sebastian

Grattis!!!!!
Detta är bra att veta ifall man själv råkar ut för nåt liknande nån gång.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Tesa:
YEEEES!

Jag får en ny 17" superdrive!
Office ringde idag och berättade nyheten!

Tack Office...eller snarare den extremt uthålliga tjejen som jagat Apple i några månader!
..och jag som igår satte mig och började installera i min sneing för att åtminstone kunna göra något så länge...tur att jag inte hann så långt!

Hoppas nu att alla döda pixlar håller sig undan nu bara, för annars får jag väl spatt!

Så det kan gå! Grattis till den nya maskinen och hoppas den funkar som den ska.

Men jag måste ändå säga att det var en jäkla segdragen process. Stackars dig som behövt vänta i så många månader. Själv hade jag nog blivit galen om det hänt mig. Jag kommer ihåg när min iMac G4 15-tummare, kom i kartongen... det var exakt samma maskin som du ursprungligen beställt, fast min funkade prima från början. Har inte haft ett enda problem med den hittils och är rätt nöjd med burken faktiskt. Grattis igen!

Väl kämpat! Lägg det i ryggsäcken om någon/något i framtiden beslutar sig för att ställa sig i vägen för din bevisade järn vilja att vinna!

Lycka till med nya maskinen!

[ 22. mars 2003, 10:36: Meddelandet ändrat av: cubeuser ]

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-03-27 18:31

Jag ville bara avsluta hela den här tråkiga tråden med några glada rader.
Idag lämnade jag in min "gamla" glob till Office och på vägen hem ringer arbetskompisen och berättar att den nya redan stod och väntade på mig.

Nu har jag tagit hem den och den är ursnygg!
Ingen sned skärm, inget glappt, systemet verkar funka som det ska...ja allt jag hunnit prova på den. Och....det saknas inte en enda pixel i den!

Slutet gott allting gott!
Tack 99macare för stöd, tack Apple för att ni var bättre än jag trodde och tack Office för envisheten!
Nu har jag jobb som väntar!

  • Oregistrerad
  • 2003-03-27 19:10

Grattis och hoppas att den kommer att fungera felfritt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tesa
Döm om min förvåning när jag börjar greja i Photoshop och upptäcker att allt lutar!! Den är helt sned!
Döm ännu mer om min förvåning när jag mäter skillnaden på skärmens högra och vänstra sida och det diffar mer än 5 mm!!

Jahapp då var det min tur att drabbas. Har fått 2 fel på min iMac 17" 1ghz....

Dels har jag upptäckt att skärmen är sned precis som för Tesa- fast här skiljer det 9mm (!) mellan höger och vänster sida. Jag har inte märkt så mycket först förrän den stod bredvid en kompis iMac. Nu tänker jag på det jämt. Och det irriterar mig.

Som om inte det vore nog så har den fått för sig att jag har en extern skärms ansluten fastän jag inte har det. Det resulterar i att jag bl a inte kan spela spel med högre upplösning än 800*600 för annars blir det svarta kanter som täcker bilden. Mer om detta i separat tråd.

Nu ska i a f skiten in på lagning och jag är på mäkta dåligt humör. Gud förbjude att det blir lika mycket krångel som för Tesa. Då vete tusan vad jag tar mig till...

Det här är den 3:e av 3 macar jag köpt helt nya som gått sönder strax efter leverans. De jag köpt begagnat har däremot hållit i evigheter lustigt nog.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-05-09 19:33

Lycka till Rickard!
Berätta gärna hur det går!

Det är bara att ta tag i skärmen och knöka till den om den är sned.
Jag har ingen iMac G4 själv, men jag har gjort i ordning flera stycken åt mina kamrater, ett par var lite sneda, men det är lätt fixat. Det är bara att vara lite modig.

Bevaka tråden