Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ragnarök: Speltillverkning

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2002-06-28 13:33

Toppen, fasen det börjar rulla lite

Har tänkt mig mer starcraft fast inte med så stor vinkel som deras kamera har. Mera tredjeperson som tombraider, eller kanske Myth att man kan styra kameran själv.

Säg till om du vill jag ska prova bygga ett hus. ska läsa igenom vilka filer motorn stödde

  • Medlem
  • 2002-06-28 13:44

Jag byggde en bana i en Halflife editor (för Windows) Hammer... hette den... då får man ut en .map fil som man kan göra om till en .zip fil som man kan testa att gå runt i sedan... det är med kollitions koll och allt.. fast det är ett redan färdigt program som man provar banorna i

Jag ser framför mig att TombRaider-vyn (eller Oni, om man så vill) skulle va coolness. Speciellt om man kan ändra kameravinkeln som i Myth...

Det var kanske det ni sa ja. Menlöst inlägg kanske!? Men ändå! Ville bara visa mitt intresse igen!

Kan hjälpa till med grafik biten, texturer etc...håller på att lära mig modellering för spel i maya samt animering.

  • Medlem
  • 2002-06-28 17:40

Toppen, jag har 3 år i maya programmet. Min starka sida är animering så det är perfekt om du kan modellering och texturering

  • Medlem
  • 2002-06-28 18:51

Gjorde en liten grafik test i maya 259 polysar. Går nog att optimera mer än så.

Hydda av hudar och ben

Jag och Per ska göra lite research och posta bilder.

[ 28 Juni 2002, 23:18: Meddelandet ändrat av: telis ]

Inte för att jag kan mycket om speltilverkning men detta är SÅÅÅ DJ...A COOL!!!! Håll ångan uppe grabbar (och tjejjer???)! Ni har mitt beundrande stöd!!!!
T-son

Snyggt Telis! Vad menas med 259 polysar?

Funderat lite på synopsen. Kanske lite tidigt med detaljidéer!? Men vore det inte coolare om man endast startade med en yxa och ett metspö? Då blev man tvungen att hitta en bra plats (nära skog) att bygga sin hydda på!! En liten tanke bara!!?

Nåja, det kan man ju fundera mer på vart det lider!

/JO

  • Medlem
  • 2002-06-28 23:00

Hej, det betyder att hela huset består av 259 polygoner, ju fler polygoner ju trögare går spelet därav måste man optimera.

Japp sånt får vi klura på längre fram när vi ser hur svårt spelet blir. Om det är någon som har bild referenser på vikinga hus så hojta till.

Har varit ute och letat efter lite bilder på vikingahus. Ni kanske redan har sett det här men om inte, så finns här lite länkar till allt möjligt matnyttigt!

Juneborgs medeltida länkar

Museum 1

Museum 2

Museum 3

Museum 4

Museum 5

På Juneborgs finns flera matnyttiga länkar till vikingaprojekt, byar med fulla uppsättningar redskap osv. Kan kanske vara användbart!?

Eder entusiast!

/Jont Olof

  • Medlem
  • 2002-06-29 11:01

tack för bilderna, precis sånt som vi behöver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-29 11:08

fin hydda telis!!

Fick mig en funderare när jag skulle försöka lista ut vad de var för elefantbets liknande "betar" som slingrade sig uppåt hyddan

Telis pratade om att man ska kunna bråka med andra byar, ska de bli StreetFighter vy vid sådana tillfällen eller ska de vara en slumpgenerering vem som vinner bråk eller statistisk vinst, den som har bäst vapen får den 2/3 chans att vinna slaget tex.

Mycket bra att tänka på att de ska vara så fo polygoner som möjligt telis, roligt om spelet flyter på ordentligt!

keep it up

Inte för jag vet hur svårt det är rent kodningsmässigt, men skulle man inte kunna göra striderna i lite samma typ av anda som Rune!? Vore lite kul om man ändå kunde "bli bättre" på att slåss, även rent arkadmässigt! Sedan kanske en ökande rang skulle erbjuda mer styrka, uthållighet eller nåt, kanske! Vore lite kul om man visste att en stor kämpe fanns i det andra laget så man blev tvungen till lite taktiskt tänkande om man skulle besegra henne!

Hur hade du tänkt dig striderna Telis?

  • Medlem
  • 2002-06-29 12:40

Tack för synpunkterna.

Striderna hade jag tänkt vara ett enda "kaos". Dvs man slåss till ena sidan är omintegjort eller har givit upp. Idéen om rang system tycker jag vi skall använda med typ skill points och sånt. Detta gör att folk som vill specialicerade på att slåss blir belönade för sånt.

Tänk er slagen som i Myth fast man styr en gubbe var.

Jag är grymt imponerad!

Säg till vad ni behöver för resurser - jag hjälper gärna till på alla sätt. Som ni vet så så har jag ju servrar, kan fixa domäner, mailserver, listserver, forum etc.

Kan nog fixa fram det mesta ni behöver om ni bara ropar till.

[ 29 Juni 2002, 21:12: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2002-06-29 22:43

Jag vill gärna hjälpa till men jag är varken en kodare eller grafiker. Men jag skulle kunna komma med idéer, hjälpa till med efterforskningen och betatesta spelet när den väl når det stadiet(för det kommer den väl att göra).

Sen hade jag en server-fråga med den har Martin redan svarat på med sitt ovanstående inlägg.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-06-30 00:58

Hur bra kontroll har du tänkt att man ska ha på gubben? Är det lika stor kontroll som i Rune, mellan som i Myth eller kanske mindre ändå? Mitt förslag är Myth, då behöver vi inte lika jobbig kod för kontrollen utan kan styra det med enkla musklick på marken och det ger defintivt en bättre översikt..

Kaos i striderna låter mkt bra tycker jag, i dom riktiga striderna förr i tiden måste det ha varit väldigt kaotiskt, inte så fint och ordnat som en duell eller Rune, man måste ju inte heller kontrollera hela striden, utan kan fokusera på sig själv..

Vi kanske borde diskutera mer om vilken typ av dynamik och kontroll det ska finnas på världen, utan att försöka bli för detaljerade. Blir vi väldigt detaljerade är det lätt att vi fastnar, men det är samtidigt bra att veta vad som är tänkt..

Detta låter som en toppen idé. Ett spel för endast mac. Jag antar att ni inte kommer att släppa det för PC.

Skulle kunna hjälpa till lite smått i senare skede. Jag hör i så fall av mig.

I ett första steg har vi lagt upp en separat forumdel för detta projekt, nu döpt till "Kodnamn Ragnarök".

Forumet finner ni längst ned på 99mac.com, under "Specialforum". Flyttar härmed också denna tråd till dess nya hem. Nu kommer det bli lättare att föra diskussioner och planera; dela upp grafik, programmering osv.

Framöver kommer vi tillsammans med telis ta fram ett eget forum och hemsida. Även stå för serverplats. Så länge, diskutera tills ni blir tokiga på:

Kodnamn Ragnarök

[ 30 Juni 2002, 05:52: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2002-06-30 08:48

Kul ide pojkar.
Ska till gotland om någon vecka , kan se om jag hittar några bilder på vikingagrejer.
säg till vad ni vill ha.
Kör hårt.

Myth idén för striderna tycker jag låter bra. En sak som jag tycker är lite tråkigt med grafiken i myth (åtminstone med myth 1 och 2 jag har inte testat 3:an) är betraktelsevinkeln i vyn. Att man inte kan vinkla kameran så man kan se trupper på långt håll, om ni förstår vad jag menar?

Är det svårt att göra en kombination av Myths stridssystem med exempelvis Runes eller Onis kameravinklar? Helst med Myths panoreringsmöjligheter, så att man kan ändra kameravinkeln för mer "plan" betraktelse?

Haha, är det bilder från Gotland ni vill ha va?Ropa till bara, är här konstant, och visst finns det väl några bilder som ni skulle kunna använda.

Som sagt, gotlänning till förfogande för bild insamling från Gotland (med en pappa som är fotograf

)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-30 11:50

Härligt med en egen sektion för spelet!

En sak mindre för oss att behöva ta tag i! härligt

  • Medlem
  • 2002-06-30 15:35

Styrningen blir nog bra om man bara klickar sig fram. Kan ju vara praktiskt om man vill skicka iväg sin filur långt bort för att göra nått samtidigt som man bevittnar fienden. är med och röstar/bygger i byn.

Appropå foton. samla allt av värde. Gotland är ju en riktig guldgruva för sånt. Det vi behöver är bilder på arkitektur, kläder, vapen. Finns väl riktig sjysta reliker inne i visby fornsal.

Är det nån här som tycker om att teckna så skapa gärna concept skisser på karaktärer etc.

Här är en idé på karaktärer i spelet. Vi kan ju diskutera detta men jag vill helst inte ha realistiska människor. Hellre "settlers" gubbar.

Settlers gubbar, såna vill jag ha

  • Avstängd
  • 2002-06-30 16:33

Mjödhävning måste med *nicka*

Sjurre bra idén asså, *vill testa sen*

Det går inte att erbjuda alternativa styrningar (i alla fall i icke stridande situationer) så att man antingen klickar sig fram eller pinnar fram med hjälp av piltangenter eller nåt. Skulle kunna göra navigationen friare i det civila livet!?

Jag brainstormar vidare. Ni får sålla bland förslagen.

Med tanke på Telis förslag om skillpoints som man får när man stiger i graderna, vore det då inte rätt cool om man hade olika yrken som man kunde speciallisera sig inom? Man kunde exempelvis bli smed, snickare, fiskare eller präst och för det yrke man just för tillfället hade kunde man lära sig vissa egenskaper som kanske kunde komma till användning. En fiskare kan fånga fisk som han kan sälja, eller en smed kan smida vapen osv. På så sätt kan man också få saker att göra i det civila livet s.a.s.

Kanske, eller nåt?

  • Medlem
  • 2002-06-30 19:11

Japp det har funnits med i min vision men har lagt det år sidan för stunden eftersom jag inte vet hur mycket extra jobb det skulle bli. Det vore så himla häftigt om man verkligen kunde skapa en comunity simulering där spelare kan specialicera sig på yrken och genom dem försörja sig, bygga maffiga hus. Bilda egna armérer etc.

Får sen hur det blir längre fram men det vore helt klart coolt att ha med denna funktion.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-06-30 19:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: telis:
Appropå foton. samla allt av värde. Gotland är ju en riktig guldgruva för sånt. Det vi behöver är bilder på arkitektur, kläder, vapen.

Jag har rollspelet Viking här hemma. I det finns det framförallt lite teckningar på vapen. ska se om jag hinner scanna in dom imorrn på jobbet...

Skibra idé det här btw!

  • Medlem
  • 2002-06-30 21:36

Ska dra på en mini-semester ett par dagar så jag kommer att vara oförmögen att kolla av forumet till och med den 8:e juli. Tills dess så klura fram idér, skissa lite eller njut av sommaren

ha´det bra

Telis

Bevaka tråden