Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spel på Macen = Nerköp

Tråden skapades och har fått 118 svar. Det senaste inlägget skrevs .

oki, vad bra!
Jag håller med dig på sätt och vis Daniel, så hemsk är ju Macen inte. Lite efter bara
Det är ju synd för man vill ju helst att Macen verkligen ska vara bäst på allt!

Passar på att fråga lite OT: vet ngn om det skulle det gå att stoppa i ett PC gf4ti4200 i en PMac mha av ngt trix? Känns lite trist att behöva köpa speciella mac-edition GPU:er som kostar mer...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Filip Wänström:
oki, vad bra!
Jag håller med dig på sätt och vis Daniel, så hemsk är ju Macen inte. Lite efter bara
Det är ju synd för man vill ju helst att Macen verkligen ska vara bäst på allt!

Passar på att fråga lite OT: vet ngn om det skulle det gå att stoppa i ett PC gf4ti4200 i en PMac mha av ngt trix? Känns lite trist att behöva köpa speciella mac-edition GPU:er som kostar mer...

I nuläget har ingen lyckats flasha ett Geforce4Ti4600 kort till Mac. 4600 korten är de kort som Apple använder som de Geforce4Ti man kan köpa från Applestore. Det är möjligt att någon lyckas med det i framtiden om det kommer en firmwareuppdatering av korten.

Men snälla macanvändare, för att ens kunna diskutera något ska man väl veta vad man snackar om.

1. testa vilket spel som helst som finns både för mac och pc, allt går snabbare på en pc,

2. varför spela på mac? det finns ju ingen anledning, det kommer nästan inte ut några spel, de som kommer laggar på 90% av alla macar

3. en pc för 6000 kickar verkligen skiten ur macen när det gäller spel, sedan att macen e snabbare med vissa filter i photoshop! vem fan bryr sig!!!?? apples prestandamätningar är så dåliga att tom mina fiskar i akvariet hemma mår dåligt.

4.apple, vad har de? max 5% av marknaden?! lägg ner killar, ni kan inte vinna den här diskutíonen, om macen nu var så snabb/prisvärd/bra, varför har inte apple större marknadsandelar?

macanvändare har oftast inga datakunskaper whatsover(99%), gå o läs på lite innan ni öppnar glappkäften.

//Linus

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: cloud79:
macanvändare har oftast inga datakunskaper whatsover(99%), gå o läs på lite innan ni öppnar glappkäften.

//Linus

Jag tycker 99mac.com är ett utmärkt bevis på att macanvändare besitter stora datakunskapar.

Citat:

quote:1. testa vilket spel som helst som finns både för mac och pc, allt går snabbare på en pc

- Nej, det stämmer inte. Civ III går t.ex. bra mycket snabbare på Mac.

Citat:

quote:2. varför spela på mac?...

- För att ha lite underhållning så klart...

Citat:

quote:3. en pc för 6000 kickar verkligen skiten ur macen när det gäller spel, sedan att macen e snabbare med vissa filter i photoshop! vem fan bryr sig!!!?? apples prestandamätningar är så dåliga att tom mina fiskar i akvariet hemma mår dåligt.

- Jag tror nog att mörtarna i ditt akvarium mår dåligt av andra saker. Men att en PC för ett pris under 10 000 kronor har bättre prestanda i 3D-spel än en Mac för en liknande summa ifrågasätter ingen.

Citat:

quote:4.apple, vad har de? max 5% av marknaden?! lägg ner killar, ni kan inte vinna den här diskutíonen, om macen nu var så snabb/prisvärd/bra, varför har inte apple större marknadsandelar?

- För att det finns fördomsfulla nötter som du som köper dator efter hur mycket MHz den har, inte efter hur användbar datorn är.

Citat:

quote:macanvändare har oftast inga datakunskaper whatsover(99%), gå o läs på lite innan ni öppnar glappkäften.

- Du är nästan lika underhållande som SIBA reklamen...

OBS!!!

Det sista vi vill ha är ett PC vs. Mac flame war. Börjar du ett sånt så stängs du av ganska snabbt Cloud79.

[ 14 Augusti 2002, 11:49: Meddelandet ändrat av: William W M ]

Men rent generellt är det så att pc användare kan mer, jag jobbar med support på både mac o pc på ett företag med ca 220 anställda. Antalet timmar support per macanvändare/mac är mycket större än den för pc, det borde ju säga er en del. Men inte sagt att det inte finns säkra macanvändare.

//Linus

Men farbror barbro!

Jag är inte fördomsfull, jag har använt mig av både mac och pc sedan väldigt länge. Antalet Mhz har jag aldrig brytt mig om, kolla ex Sun´s burkar, inte många Mhz i jämförelse med en pc, det är beräkningar per klockcykel som e viktig!!

Vad menar du med användbarheten, det finns mycket mer program till pc´n än till macen, för att inte tala om alla extra tillbehör du kan köpa till en pc som inte fungerar på en mac.

Flamewar? Jag har just bara svarat på ditt inlägg!

Dags att stänga av det här trollet kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-14 13:02

Cloud79, får du ut något av att vara här? Uppenbarligen är du ingen Macanvändare och har inte mycket att tillföra en diskussion om Macen. Det är helt okej, vissa människor åker Volvo hela sitt liv och förstår inte varför BMW lockar till sig människor.

Att du hävdar att Macanvändare är mindre datorkunniga än Windowsanvändare ser jag som ett skämt. Sen kan man fråga sig ehuru det har den minsta relevans, jag kan absolut ingenting om bilar och blir inte bespottad för att jag inte kan reparera min Audi.

Nåja. Försök att inte vara så trångsynt, kanske du får ett bättre liv när du inte enbart följer strömmen utan tar dina egna beslut.

[ 14 Augusti 2002, 13:04: Meddelandet ändrat av: Linus ]

Jag avslutar mina närvaro i denna tråd med att skratta lite granna.
Du måste vara VÄRLDENS enda IT-support kille som får mer inringda Mac-besvär än PC-besvär. Jag skämtar inte...världens enda. Nej nej, jag sa ju att jag skämtar inte. På blodigt allvar...jag skämtar inte. Världens enda.

EDIT: Hehe, jag faller för adrenalinet lite för ofta. Skulle bra gärna vilja visa grabben ljuset

[ 14 Augusti 2002, 13:15: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

Hehe... men apple är ju = volvo.. Sen kan man fråga sig vad bilar har med datorer att göra?!

Jag använder en blåvit G3´a på jobbet, så jo jag använder mac också. Du har ju inte förstått, jag menar inte att macen är genomkass, den är bra till vissa saker (utskrifter går snabbare på mac

), men pc´n har ett bredare användningsområde.

PS. Jag väljer heldre BMW´n

Tillägg: Och ja Daniel, mac är världens ände

[ 14 Augusti 2002, 13:17: Meddelandet ändrat av: cloud79 ]

  • Medlem
  • 2002-08-14 13:18

Antalet support timmar mac/pc kan ju också bero på support-teknikerns kunskap om respektive OS, sitter man i 3h för att lösa något basalt drar det ju lätt iväg. Min personliga erfarenhet efter 10år som konsult på Mac/Win/BSD är att en kund som har 50% 50% mac/pc och servern borträknad oavsett OS har ungefär 70% av kostnader på PC sidan trots att maskinerna där ofta är administrativa och inte grafisk arbetsstationer. Just att Mac är billigare i support än PC torde vara ganska vederlagt vid det här laget.

Sedan kanske detta inte talar om varje enskild användares kunskaper men faktum är att vårt arkiv av idiothistorier innehåller fler pc än mac-användare, vad det nu kan innebära.

För att notera den synnerligen infantila speldebbaten måste jag bara kommentera följande, om du portar ett spel baserat på DirextX eller annan perverterade MSlib kommer det ofelbart bli slött i andra varvet dvs på ett annat OS som inte har dessa "tekniker". Det är synd... så visst fan ska du bara spela köp en PC (jag har både och numera) men det är ju inte det enda jag gör på datorn precis.

Lukas: Det är mycket troligt att det är din erfarenhet men den är ju inte lik min.

I mitt fall beror det mycket på användarna. De klarar in många fall inte ens av att lägga till en skrivare!

Ang prestanda. Jag har gett många macanvändare en pc, reaktionerna har bla. varit.

"Oj va snabbt det går att surfa på pc´n"

"Säg det inte till någon, men jag använder pc´n mer än macen"

"va snabbt allting går!"

Citat:

quote: Sedan kanske detta inte talar om varje enskild användares kunskaper men faktum är att vårt arkiv av idiothistorier innehåller fler pc än mac-användare, vad det nu kan innebära.

antagligen för att det här är ett macforum!?

[ 14 Augusti 2002, 13:25: Meddelandet ändrat av: cloud79 ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-14 13:26

Inte vet jag varifrån Cloud 79 fått sina erfarenheter, men dom stämmer inte överens med mina i alla fall. Min erfarenhet är att man har faktor X 10 mer problem med alla PC-klienter och PC-användare än Macar. Macarna bara går i regel. Men det är som vanligt, lite blåskärmar, frysningar och oönskade avslut är ju inte fel på PC:erna det är ju standard, det vet ju alla användare så till den milda grad att dom inte ens rapporterar in driftstörningarna, det tjänar ju ändå inget till.
Hur kan man koppla antalet applikationer till användbarhet, visst finns det mer till PC men mycket av det är ju ren skit...bidrar knappast till användbarheten.

Nej, här har vi ett fall av en MS-älskare som verkligen tror att MS är bäst eftersom dom är störst (monopolet spelar nog ingen roll) att dom är snabbast därför att dom har flest Mhz och att dom är mer användarvänliga eftersom det finns 752174 fler program till plattformen. Suck!

Det är sådana ståndpunkter som motverkar en sund marknadsutveckling och försvårar för alla tillverkare av nånting som inte heter M.......oft.

Hade det gällt bilar så hade sådant agerande lett till att 95% tvingats åka runt i Trabanter...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-14 13:33
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: cloud79:

Citat:

quote: Sedan kanske detta inte talar om varje enskild användares kunskaper men faktum är att vårt arkiv av idiothistorier innehåller fler pc än mac-användare, vad det nu kan innebära.

antagligen för att det här är ett macforum!?

Läsförståelse är grundläggande. Läs Lukas inlägg en gång till.

Cloud79 måste vara 99macs första Troll

  • Medlem
  • 2002-08-14 13:46

For the record...

Vårt syftar på mig och mina arbetskamrater och vänners "arkiv". Vi är två mac-lojalister och 4 pc-dito. Vi är inte helt skruvade av våra lojaliteter dock utan är helt beredda att nyttja lede fi när detta är bättre och dett gäller oss alla, vi har en hobbylokal tillsammans som vi spelar spel och kodar i... flexibilitet sa bull

Allting handlar om kunskapsnivåer har man skygglappar ser man endast ett smalt fält, i min värld är intresset av att expandera sina vyer och lösa problemen man har klart mer intressant än att kasta skit åt alla håll och kanter. Med tillräcklig kompetens är det oftast skit samma om man kör mac eller win. (Mac eller PC är nämligen inget bra urval då det inkluderar Linux och hel del andra OS också, jämförelsen torde vara mot windows.)

Våffla, det är macanvändare som har problem med omstarter, de tycker att datorn fungerar bra även fastän de startar om den 3-4 ggr per dag. Vår pc park innehåller förhållandevis nya hårdvara så de fungerar bra.

Och jag har aldrig pratat om Mhz, det är ointressant och säger inte speciellt mycket om en dators prestanda, det är mer som spelar in, moderkort minnen mm. Se exempelvis till macens hårdvara, de kommer nu med ddr minnen, de har funnits nästan 2 år på pc sidan, agp4x är det inte heller speciellt längesedan apple introducerade i sina burkar. Det är ni macanvändare som alltid bråkar om mhz o dyl. Men resten av systemet tas aldrig upp.

Och ja, det är inte mängden program som räknas, det är antalet bra program!

De flesta bra program för macen finns även för pc.

Och sluta jämföra datorer med bilar, man kan inte jämföra kossor med kakor.

Linus: Du har inte kommit med något konstruktivt i dina inlägg.

Citat:

quote: Allting handlar om kunskapsnivåer har man skygglappar ser man endast ett smalt fält, i min värld är intresset av att expandera sina vyer och lösa problemen man har klart mer intressant än att kasta skit åt alla håll och kanter. Med tillräcklig kompetens är det oftast skit samma om man kör mac eller win. (Mac eller PC är nämligen inget bra urval då det inkluderar Linux och hel del andra OS också, jämförelsen torde vara mot windows.)

sant Lukas, men på min arbetsplats använder vi windows 2000 på pc sidan samt macos 8,6 - 9,2 på macsidan, och du måste ju hålla med om att de gammla MacOS inte är de stabilaste OS som är skapade!?

[ 14 Augusti 2002, 13:57: Meddelandet ändrat av: cloud79 ]

Hehe denna diskutionen är helt sjuk.

Ni ska diskutera hur bra Spel funkar på Mac.. jämfört med PC.

Men det enda ni tjötar om är hur bra Mac är eller PC.. Ni kommer inte komma någon vart.

Att det finns fördomsfulla PC/Mac/Unix/Linux u name it användare vet vi väl allihopa.

Själv kan jag bara hålla med Cloud79 i det mesta.

Jag är själv Mactekniker.. ansvarar för 70 Macar och ca 200PCs. Macarna är inte stabila och det finns fortfarande inget som Apple gör för att dom skall fungera bättre i Nätverk.. *OBS nu kommer vi in på fel ämne igen *sowwwy*.. Men ville bara tillägga det.

Att sedan spelprestandan på Mac är bra mycket sämre är ju mer Fakta än något att tycka till om.. Mac blir råöverkörda!

Ha det gott och döda inte varandra nu!

[ 14 Augusti 2002, 14:11: Meddelandet ändrat av: Macteknikern ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-14 14:09
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: cloud79:
Linus: Du har inte kommit med något konstruktivt i dina inlägg.

Ditt inledande språkbruk sa väl allt om vad du var ute efter, sen när det dessutom stod att det var ren otur att du hittade 99mac i din profil torde det vara helt klart med vad du vill.
Ingenting jag bryr mig om, du är redan på det klara med vad du tycker och anser.

Dessutom kan jag inga datorer utifrån och in. Jag kan tillräckligt som krävs, mer viktigt är kunskapen i dom program jag använder. I klarspråk skiter jag i vad som händer tekniskt när jag vrider på ratten, bara bilen svänger när jag gör det så är jag nöjd.

Jag gillar att göra liknelser vid bilar, det gör jag på daglig basis.

Hej!

  • Medlem
  • 2002-08-14 14:13

Visst gör jag det (gillade aldrig 8.6 men det tycks vara poppis hos en del konsulter fortfarande), men du måste hålla med om att Windows 2000 inte är stans roligaste best heller, jag tänker inte ens gå in på vad hur eller när.

Vad jag menar är att debatten är ointressant finns det ett problem som behöver lösas, fine då får man fixa det. Är man däremot på ett platformskorståg ska man nog se över sina proriteringar. Jag gillar inte Microsoft av en hel del mycket specifika skäl, samtidigt finns det delar av det dom gör som saknar praktiskt motstycke. I och med OS X allmänna nyttjande framstår Windows som ett daterat och osäkert operativsystem, jag har änligen en Unix jag med gott sinne kan ha som desktop OS.

Windows i mitt tycke gör många saker bra men mycket lite lysande medan Macar med OS X gör en hel del saker lysande och det mesta bra. Linux är fortfarande omoget i min bok (GUI sidan alltså).

Tycker ni ska kolla på den här länken..

Passar rätt bra för just den här diskutionen..

KOllllla

linus: ja, men du har iaf. inte gjort ngt för att övertyga mig om att mac är bättre, det enda du princip har gjort är att säga " du är dum i huvudet, mac är bättre"

Lukas: Du är den enda i den här diskutionen som kommit med något bra innehåll i dina inlägg, det är sant det du säger, det jag ville få fram var att mac användare säger att saker är bättre, men de kan inte tala om varför, alla plattformar har sina för och nackdelar

[ 14 Augusti 2002, 14:20: Meddelandet ändrat av: cloud79 ]

  • Oregistrerad
  • 2002-08-14 14:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: cloud79:
Men rent generellt är det så att pc användare kan mer, jag jobbar med support på både mac o pc på ett företag med ca 220 anställda. Antalet timmar support per macanvändare/mac är mycket större än den för pc, det borde ju säga er en del. Men inte sagt att det inte finns säkra macanvändare.

//Linus

*skrattar så jag gråter*

Du måste skämta!

Vi har ca 350 macanvändare och 350 Pcanvändare. Vi är ca 1,8 tjänster på mac sidan och nästa fem tjänster på PC sidan.

Det mest avanvcerade i PC burkarna är office medans vi på macarna gör alla grafiska program. Ändå är det mest strul med PC användarna. Hade vi standardiserat på macplattformen hade vi max behövt att vara 4 pers. PC sidan är dubbelt så problematisk. Användarnas knowhow är urusel i jämförelse med macfolket!

Upplever nästan alltid så att en macanvändare kan sköta om sin dator, medans PC användare konstant måste ha hjälp...

Sen en annan sak. Jämför Roughe Spear mellan plattformarna, macversionen är snabbare med samma form av hårdvara!

  • Oregistrerad
  • 2002-08-14 14:35
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: cloud79:
Våffla, det är macanvändare som har problem med omstarter, de tycker att datorn fungerar bra även fastän de startar om den 3-4 ggr per dag.

Jo det var kanske "sant" med OS 9, oftast berodde det på systemadministratörens/ägarens okunskap. Så är det inte nu i alla fall, OS X har ställt alla begrepp på huvudet. Jag undrar cloud79, har du använt Mac med OS X? Eller har du bara sett den på bild? Jag har flera vänner som har konverterat till Mac, dom avgudar OS X samt totalt avskyr OS 9.

Instabilitet på Win-sidan är inte heller ett ovanligt fenomen, det är först nu med XP som man har börjat få lite stabilitet i burkarna (har jag hört). Testade XP i helgen och tyckte att operativet var lika fult, trist och intetsägande (som vanligt). Jag "kör" Mac för att det ger mig en härlig datorupplevelse, som jag aldrig kan få nog av. Denna upplevelse har jag hitintills aldrig upplevt med en PC-maskin.

Hårdvarumässigt så kan man säga att Apple allt som oftast har branschens häftigaste hårdvara, samt även ibland den mest efterblivna! Mången gång har man sneglat på billiga PC-burkar. Jag har till och med ägt några. Dom var billiga men hemskt tråkiga, trista och fula.

Macen är "kanske" inte den bästa spelplattformen. Jag äger en Playstation istället som ger mig en "bättre" spelupplevelse än jag får med någon dator.

PS: Jo det finns Macanvändare som helt struntar i tekniken och inte fattar ett dyft, men det finns även på PC-sidan. Dom allra flesta i detta forum är väldigt kunniga och sitter allt som oftast med bägge plattformarna (Både PC & Mac). Hur många PC användare gör det?

Ja om man ändå hade haft sommarlov som du Blok! Hur känns det nu inför skolstarten? Stort steg från lekis till ÅK1

Skriv något konstruktivt för att visa att jag har fel istället!

  • Oregistrerad
  • 2002-08-14 14:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Macteknikern:
Jag är själv Mactekniker.. ansvarar för 70 Macar och ca 200PCs. Macarna är inte stabila och det finns fortfarande inget som Apple gör för att dom skall fungera bättre i Nätverk.. *OBS nu kommer vi in på fel ämne igen *sowwwy*.. Men ville bara tillägga det.

Att sedan spelprestandan på Mac är bra mycket sämre är ju mer Fakta än något att tycka till om.. Mac blir råöverkörda!

En rätt konfigurerad Mac med Mac OS 9.1 är mer stabil än en NT4 med SP6. Om man vet vad man skall plocka bort och hur man installerar.

Sen spelprestandan mellan en märkes PC och en Mac är ganska likvärdiga. Medans det är lättare att få ihop LAN spel med macen samt att man får ut fler FPS i flertal spel på macen...

Men det beror kanske på vad för någon som sitter bakom tangenterna...

Hehe Nikke från MacSupport.. Inte speciellt konstigt att du säger så.. Ni Har säkert rätt mycket Mackillar där..

Men måste säga en sak om Macsupport.. Ni har skickat fel Minnen i Macarna.. Ni står inte högt upp på min trovärdighetslista. Skicka olika CAS/CL på minnena är ett grundläggande fel. Alla datorer funkar sämre då. *nog med påhopp där*
Det hände ett par gånger.. Men ordna sig tillslut.

Vad jag menar med att Mac funkar sämre i Nätverk är. MacOS 8 eller 9 är inte speciellt stabila *det tror jag även du kan hålla med om*.

Jämför man med PC windows 2K/XP så är det bra mycket stabilare. Visst man kan få en bluescreen nångång. Men det finns ändå sätt att administrera rättigheter och program med mera i PCn. Hur gör man på Mac jo släng in en tredje parts programvara. Okie kanske funkar men känns lite som WIN/Netware stadiet (Win3x/Netware3x). Jag är ingen person som strävar efter att gå backåt i tiden så jag vill inte sitta i den situationen med buggiga 3dje parts tillverkare.

Jag är inte här för att säga att något är sämre eller bättre mera påpeka på vad jag tycker Apple ska tänka på innan dom släpper något som dom tycker e skitbra (MacOS X tex).

Nog sakt för min del i denna diskutionen som för övrigt är Mac/PC krig mer än det den bör handla om! *detta inlägget är riktat till Nikke ingen annan.*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-14 14:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: cloud79:
linus: ja, men du har iaf. inte gjort ngt för att övertyga mig om att mac är bättre, det enda du princip har gjort är att säga " du är dum i huvudet, mac är bättre"

Vart har jag sagt att du är dum i huvudet, och vart har jag sagt att Mac är bättre?

Jag känner inte att jag behöver övertyga dig eller någon annan. Alla gör sina val. Jag tycker däremot att det är synd att du känner att du måste gå in på en Macbaserad sida med ditt irrelevanta budskap.

Man kan lätt konstatera att de flesta moderna spel flyter bättre på en modern pc än på en modern Mac. För min del spelar det ingen som helst roll eftersom det går _tillräckligt_ bra på Macen. Tillräckligt bra för att spöa skiten ur många som sitter med fetaste garagepezen.
Det finns fler spel till pc. Visst. Hur mycket som helst. För min del spelar inte det heller någon större roll eftersom de spel som finns för Mac räcker och blir över. Särskilt om man ett par timmar om dagen vill göra något annat än spela spel.
Man köper inte en Mac för att ha enbart som spelmaskin.

Bevaka tråden