Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spel på Macen = Nerköp

Tråden skapades och har fått 118 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tycker det är bra mycket mer tragiskt när du inte kan köra dagens spel på högsta upplösningen och allt på max med en mac för 30 papp...

Jag har en hyffsat bra pc som i dagsläget skulle kosta ca 14 papp och om du slave dyker upp på MacLan i slutet den här månaden så kan du få en demonstration på plats...Mitt grafikkort är inget att skryta över ett GF2GTS...Kommer knappt av upp i prestanda av ett GF4MX 420

Att påstå att ett GF4 MX440 är som ett GF2 är en stark överdrift det är bra mycket snabbare.

Här kan du jämföra NVidias kretsar mot varandra och se med egna ögon istället för att tro på vad andra säger

http://www.nvidia.com/view.asp?PAGE=home

[ 13 Augusti 2002, 01:20: Meddelandet ändrat av: xplane ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Hela den här diskussionen har blivit helt hjärndöd. Vad går den ut på? Är folk störda över att spelen blir bättre?

Absolut inte! Däremot att spelen fungerar betydligt sämre på Macen än på Win! (i alla fall för vissa)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas J:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson

Vet inte varför jag blir sur, finns egentligen säkert ingen anledning. Men alla som klagar borde ta en rejäl funderare varför det bara strular för vissa personer.

Ok då, det var lite hårt, MEN faktum är att ALLA spel som har kommit ut till Macen idagens läge, rinner på finfint på en 700 MHz QS. Gör dom inte det så är det fel på installation, .cfg-filen eller nått i systemet. Punkt slut.

Solsting konstaterat!

:rolleyes:

  • Medlem
  • 2002-08-13 01:45

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Thomas J:
[QUOTE]...att spelen fungerar betydligt sämre på Macen än på Win! (i alla fall för vissa)[/quote]Ja, det var ju det det började med. Där kan jag inte uttala mig tyvärr, eftersom jag bara spelat Tetris och Myst på Mac... Men i princip så borde väl en 733mhz funka hyffsat.

Betänk dock att en QS/733 är en betydligt sämre dator än Graphite/733, och kanske t om än en 667, pga risig cache. Även QS/800 lider av detta. Kanske är viktigt i spel?
Det är ju inget Apple har skyltat med direkt, att deras nya datorer är sämre än de äldre.

Jag kan fortfarande inte förstå hur du kan "racka ned" på Macen som helhet (mitt intryck av dina inlägg) när jag *vet* att till exempel Medal of Honor körs klanderfritt på min mor och fars QS 733 MHz:are. Du har förmodligen gjort något galet någon gång under din uppdaterings-frenzi.
Jag har ingen aning om hur du uppgraderat ditt system, men mycket kan gå galet beroende på hur många uppdateringssteg man genomgår. Sitter du på en 10.0 skiva och uppdaterar dig till 10.1.5 så vet du säkert mycket väl att det finns buggar som kräver fulhack. Detta gäller även om du har 10.1.0 skiva.

Jag vet att om du har en fräsch installation av 10.1.5 och har ett gott handlag med din Mac, så kan du *utan* problem köra MOH på en 733 MHz:are.

Jag säger ju att det är i din dator som strulet sitter i. Inte i Macar generellt.
Precis som någon tidigare nämnde så är det så på alla plattformar. Sök reda på var problemet sitter för dig. Låna någons rena 10.1.3, eller senare, installskiva och prova. Kanske löser det sig då. Det är ju ett dokumenterat problem med uppdateringarna via softare update om du kör med tidigare installskivor.

EDIT: Min mor och far har en 733:a, inget annat

[ 13 Augusti 2002, 01:58: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

Bör även lägga till att jag inte ändrar något i grafikinstallningarna, förutom att dra upp kvaliteen en aning, direkt efter install av MOH.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas J:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson

Vet inte varför jag blir sur, finns egentligen säkert ingen anledning. Men alla som klagar borde ta en rejäl funderare varför det bara strular för vissa personer.

Ok då, det var lite hårt, MEN faktum är att ALLA spel som har kommit ut till Macen idagens läge, rinner på finfint på en 700 MHz QS. Gör dom inte det så är det fel på installation, .cfg-filen eller nått i systemet. Punkt slut.

Solsting konstaterat!

:rolleyes:

Ok, lite hårt kanske? Men vilken Mac spelar du MOH på?

Har bara kört MOH på 733:an, 768 Mb i RAM (där kanske vi har en avgörande faktor? Vet faktiskt inte).

Jag vågar inte köra det på min G3 350 direkt

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Jag kan fortfarande inte förstå hur du kan "racka ned" på Macen som helhet (mitt intryck av dina inlägg) när jag *vet* att till exempel Medal of Honor körs klanderfritt på min mor och fars QS 733 MHz:are. Du har förmodligen gjort något galet någon gång under din uppdaterings-frenzi.
Jag har ingen aning om hur du uppgraderat ditt system, men mycket kan gå galet beroende på hur många uppdateringssteg man genomgår. Sitter du på en 10.0 skiva och uppdaterar dig till 10.1.5 så vet du säkert mycket väl att det finns buggar som kräver fulhack. Detta gäller även om du har 10.1.0 skiva.

Jag vet att om du har en fräsch installation av 10.1.5 och har ett gott handlag med din Mac, så kan du *utan* problem köra MOH på en 733 MHz:are.

Jag säger ju att det är i din dator som strulet sitter i. Inte i Macar generellt.
Precis som någon tidigare nämnde så är det så på alla plattformar. Sök reda på var problemet sitter för dig. Låna någons rena 10.1.3, eller senare, installskiva och prova. Kanske löser det sig då. Det är ju ett dokumenterat problem med uppdateringarna via softare update om du kör med tidigare installskivor.

EDIT: Min mor och far har en 733:a, inget annat

Racka ner på Macen som helhet? Har väl jag aldrig gjort?

Älskar Mac OS X, och dess stabilitet. Att spel inte fungerar som förväntat ser jag dock som ett stort minus. Självklkart har jag inte köpt min Mac för att spela på, men när det erbjuds spel så förväntar jag mig att dom skall vara spelbara. Om du säger att alla spel som jag tidigare nämnde "rullar finfint" för dig så är det ju okej! Men hos mig "rullar det inte finfint" har även testat nämnda spel under 10.2 (6C115) och dom rullar inte fiinfint " där heller!

Kanske är det så att vi har olika uppfattningar hur spel skall fungera under ett OS?

Kollade in MOH hos några polare på deras Macar och inte gick det bättre där inte!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Har bara kört MOH på 733:an, 768 Mb i RAM (där kanske vi har en avgörande faktor? Vet faktiskt inte).

Jag vågar inte köra det på min G3 350 direkt

768mb ram har jag oxså

Nja, jag tvivlar att det har med min på det hela att göra. Jag är själv ganska krävande då det gäller slöa spel. Det går hur smidigt som helst då jag spelar MOH. Det är något skumt här.

Macen som helhet då det gäller spel, var det jag syftade på. Dålig formulering från min sida.

Köpte en Athlon 1200 för drygt ett år sedan. Kostade ca 20 000. Ångrar detta grymt mycket idag, de flesta nya spel hackar så problemet ligger inte bara på Mac. Det viktigaste är att ha ett bra grafikkort, Geforce2 MX räcker absolut inte. Konstigt att Apple fortfarande har det kortet i sina datorer.

Som tur är kan jag ta mycket minne o hårddisk från PC´n när det blir en PowerMac.

Ciryon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Köpte en Athlon 1200 för drygt ett år sedan. Kostade ca 20 000. Ångrar detta grymt mycket idag, de flesta nya spel hackar så problemet ligger inte bara på Mac. Det viktigaste är att ha ett bra grafikkort, Geforce2 MX räcker absolut inte. Konstigt att Apple fortfarande har det kortet i sina datorer.

Som tur är kan jag ta mycket minne o hårddisk från PC´n när det blir en PowerMac.

Ciryon

Att Apple inte har de fetaste grafikkorten på sina burkar tycker jag är bra. Totalpriset blir lägre för oss som inte spelar spel. Är man specialintresserad får man väl köpa till ett värstingkort.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-13 10:04
Citat:

quote: Jag tycker det är bra mycket mer tragiskt när du inte kan köra dagens spel på högsta upplösningen och allt på max med en mac för 30 papp...

Jamen, Macens fokus har väl aldrig varit speldator, hallå. Det är ju så mycket annat som är viktigare som ingår i dom där 30 pappen som behövs för dom som använder Macen i sitt jobb!!

Sen måste jag säga att mitt behov av spelande tillfredställs gott och väl av min QS 733. Problemet äör nog egentligen att alla ska ha dom senaste slakta- och skjut spelen i blodig 3D-openGL med hologrameffekter.....suck! Och sen blir dom sura när dom upptäcker att deras gamla B/W 300 med ATI 128 visst var omodern...

Spelen tenderar till att vara mer eller mindre okompatibla med allt utom den senaste hårdvaran (framförallt grafikkort) som är högst 6 månader gammal. Alltså ligger stor del av problemen på speltillverkarna.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Slave:
Jag bad dig sätta ihop en *komplett* PC, utan OS och skärm kan det bli svårt.

Köper du en Mac får du ingen skärm...

Många PC-användare har en licens på valfri Windows-variant sedan tidigare. Annars går det utmärkt att lira med Linux, det kommer mycket spel till det.

Prisskillnaden mellan Mac och PC är för stor för att det ska vara vettigt att gnälla på detaljer angående en ihopsatt spelmaskin. Det viktiga är väl att du får en bättre PC för halva priset mot en motsvarande eller sämre Mac. - Och ja, jag pratar bara om PowerMacar, för de är de enda vettiga spelmaskinerna som Apple har.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-13 10:20
Citat:

quote: Många PC-användare har en licens på valfri Windows-variant sedan tidigare

Nä du, den tiden är förbi. Licensen är bunden till den fysiska hårdvaran som du fick operativet med. Du kan alltså inte återanvända en gammal licens från en gammal burk i en ny hopsnickrad. Den möjligheten har MS tagit bort, möjligtvis nåb gammal W 95 eller möjligen W 98. Definitivt inte XP eller W2K.

Läs licensavtalet på en bundlad W2K så ska du få se....

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Sen måste jag säga att mitt behov av spelande tillfredställs gott och väl av min QS 733. Problemet äör nog egentligen att alla ska ha dom senaste slakta- och skjut spelen i blodig 3D-openGL med hologrameffekter.....suck! Och sen blir dom sura när dom upptäcker att deras gamla B/W 300 med ATI 128 visst var omodern...

Det är väl inte i första hand det handlar om här, Tomas J var irriterad på att nya spel inte funkade på hans nästan nya QS 733. En maskin som kan anses vara av den senaste generationen Macar (än så länge). En ståndpunkt som jag kan förstå.

I egenskap av moderator så sammanfattar jag tråden en smula:

1. Macar har prestandaskillnader gentemot PC när det gäller spel. Mycket beroende på Macens begränsande hårdvara. Ibland är dock spelen snabbare på Macen, tack vare bra optimering och översättning till Mac.

2. Standardgrafikkortet räcker ALDRIG, skaffa ett bättre om du vill lira.

Det är de saker som vi alla kan enas om.

Jag är oense med dig William

Jag kör standardkonfiguration på 733:an rakt av, förutom RAM. Och den spelar alla spel hittils klockrent. Så det så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-13 13:42

Instämmer med Daniel. Min standard QS 733´a (640 RAM) räcker för dagens spel, jag har inget att klaga på där.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Massebasse:
Att Apple inte har de fetaste grafikkorten på sina burkar tycker jag är bra. Totalpriset blir lägre för oss som inte spelar spel. Är man specialintresserad får man väl köpa till ett värstingkort.

Det håller jag med om. Det som är löjligt är dock att grafikkorten till Mac är mycket dyrare än till PC. Geforce2MX går knappt att köpa längre till PC. Ett Geforce4 MX kan du få för under en tusenlapp till PC.

Ciryon

Jag är också helnöjd med min QS 733 och Gf2MX, alla nuvarande spel funkar skitbra på den. Men jag var lite klumpig i mitt uttalande. Vad jag menade var:

För att spela många av de kommande spelen smärtfritt bör man skaffa ett bättre grafikkort än Geforce 2 MX eller motsvarande.

Tänkte bara säga att jag lirar en del spel på farsans 450 MHz:are (PC). I burken sitter ett GeForce2 TI 64MB DDR, och jag lirar X-plane i 1024x768 utan problem.

Även Train Simulator går hyffsat i 800x600 och Counter-Strike och Quake3 går som smort.

*** Inlägget borttaget ***

- Moderator William

[ 13 Augusti 2002, 15:44: Meddelandet ändrat av: William W M ]

-- > Xplane

Liten oskyldig korrigering bara

Jag tror knappast att du loggade in mot Telia samtidigt som din polare var inloggad på samma lina med sitt konto.
Det spelar ingen roll om du har en router eller inte så går det inte.

DÄREMOT, så kunde du surfa på hans konto (just det jobbet som en router fixar nämligen).
Sen att din E-post mm. funkar beror på att du har ju fortfarande DINA inställningar i DIN burk.

Sen angående tråden,

PC SUGER ! Det är fult, äckligt och urbota dumt.
Macen har lite finess och är dessutom en "liten uppstickare" och sånt ska främjas.

MEN, när det gäller spel så rockar PC´n (inte för att spelen går sämre på min Mac, men det tar ju sån jämrans tid innan dom kommer fram till Mac).
Apple jobbar på för att komma ikapp, men har inte lyckats ännu (they will, trust me !).

Så är det !

- Slice -

Tacka jag vet Amiga och Defender of the Crown.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-13 19:17

Atari och Bubbel trouble, det var tider det!

En QS 733 skall ju gå att spela med. MEN det finns ju måndags ex som man först upptäcker då man gör något mer kraftfult. Har en kompis var QS733 betedde sig konstigt. Visade sig vara fel på moderkortet....

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: xplane:
...Att påstå att ett GF4 MX440 är som ett GF2 är en stark överdrift det är bra mycket snabbare.

Här kan du jämföra NVidias kretsar mot varandra och se med egna ögon istället för att tro på vad andra säger

http://www.nvidia.com/view.asp?PAGE=home

Inte direkt ett opartiskt test hörru !!!

Men du som är så snabb och kritisera slave...Visa mig ett test som visar på motsatsen!

NVidias länk som jag angav är knappast någon test i dess rätta bemärkelse snarare ett försök att visa på skillnaderna mellan olika produkter... Ungefär som att kolla in Apple store och jämföra macar mot varandra...Knappast mindre partiskt för det eller hur...Men det är ju knappast meningen heller...

Visa mig en mac slave som är lika dyr/billig som en pc och som klarar eller är bättre än pc:n på spel...Jag är den förste att gratulera isåfall...Tills dess så håller jag mig till den mörka sidan och satsar krutet/pengarna på den plattformen som ger mig mest "bang for bucks"...

Hjälp! Gossar, gossar... Är det inte lite fånigt att försvara macen som speldator? Macens hårdvara är ju trist nog på efterkälken oavsett hur mycket vi gillar Apple. Det är bara att göra några enkla tester i spel som Q3 eller liknanade.
Vissa tycker uppenbarligen att det är ok att spela med 15 fps eller så men subjektiva uppelvelser är knappast godkänt som argument....
Jag har ingen mac som går att spela på överhuvud taget ( en iBook 500) men har suttit bredvid en polare med just en QS733 som spelade RTCW. Han sa att han tyckte det fungerade helt ok. Själv kiknade jag nästan av skratt då han påstod att en slideshow på 20 fps var ok...Visst kunde han köra spelet och det såg ok ut men det vore ju i det närmaste lögn att påstå att det rullade på bra.
Vad vill jag säga med det här då? Jo, sitter man och spelar spel på en undermålig maskin så tror man gärna att det är ok efter ett tag. Man vänjer sig helt enkelt. Tycker man att spel flyter på bra på en standard QS733 så har man antigen extremt låga krav (vilket kan vara praktiskt), "söndertweakade" configfiler eller fastnat allt för kraftigt i Steves RDF...

Macar är fina kvalitetsmaskiner med en underbar integration mellan mjuk- och hårdvara men att påstå att de är bra att spela på är dumt och bidrar till att göra argumentation för Macen´s förträfflighet ganska ihålig.

FYI: Spelar gör jag på en PC med 850Mhz P3 och ett GF4ti4200 Det räcker till ok i dagsläget enligt min subjektiva bedömning baserat på att de spel jag spelar på den har en FPS på ca 60 med de inställningar jag har. I intensiva situationer kan FPS:en gå ner till 30-40, vilket, även om jag inte upplever det som idealt, går att klara av en kortare stund.

Nåja, vet inte varför jag skrev det här egentligen. Känns som om det flesta redan har sina fasta åsikter och bara kommer att uppfatta detta som något slags påhopp....

Ingen hoppar på dig om du inte kommer med dumma inlägg. Det där var klart ett värdigt inlägg, oroa dig inte

Dock så håller jag inte med dig på alla sätt. Klart som tusan jag itne försvara Macen som spelmaskin i JÄMFÖRELSE med en PC ihobyggd för att bland annat klara senaste spelen bra.

Det enda jag fastnade på var att folk kastade onödigt mycket skit på Macen. Så j--la dålig är den inte som spelmaskin att den bara ska ha skit. En 733:a kan presssa upp spel i bra höjder. Sätt i ett GF4Ti128Mb grafikkort i den och flyg fram. Så kan man ju göra. Men det kommer kosta dig

Jag köper inte Mac bara för att spela spel. Självklart inte, det vore ju bara idiotiskt. Ska man spela spel så köper man en konsoll eller en PC.

Ska man göra riktigt arbete så köper man en Mac som man har god smak
Om man då har en Mac och ibland vill spela spel, så funkar det skitabra, om man inte kräver 2 miljarder FPS i UT2003.

[ 14 Augusti 2002, 01:28: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

Bevaka tråden