Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslagslådan till 99musik 3.0

Tråden skapades och har fått 94 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Å titta... avarternas avatar är tillbaka. Tack så mycket korven

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-04 18:39

< center > www.99musik.com < / center >

Varför hoppar forumet i sidled hela tiden? Jättefult. Fix please!

  • Medlem
  • 2004-02-05 14:23

Automatinlagg av det som postas som nyheter pa forstasidan? Eller lanka ihop det med forumsinnehallet pa ett bra satt? Som det ar nu sa tittar jag aldrig pa forstasidan, och missar da att det skrivs saker dar. Gar det att fa ihop det automatiskt?

P.S. Om ni undrar varfor de svenska tecknen saknas sa beror det pa att jag sitter pa en dator med japansk W2K nu...  にっちにえむしk
 :D D.S.

Instämmer med föregående talare.

Sen ska kanske inte artikeln ha "Hela nyheten" som titel i webbläsaren.

Klockan går ju en kvart fel i forumet?!?!?

  • Medlem
  • 2005-07-01 07:25

Vi vet. Problemet är att vi inte har tillgång till burken så att vi kan ändra tiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-15 12:18

Nu går klockan rätt igen. Tack Björnström.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-15 14:13

Kan skrik sättas till fast vidd också? snälla? *ler gulligt och viftar med ögonfransarna*

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-15 19:03

- byta tapet! (jaja corporate ID... men en annan färg kanske, eller liknande olikt mönster?) färgen passar inte alls med nya loggan....
- använda monospace font så att det blir fasoner på looken (är jag nog ensamm om att tycka)
- Ha en "våran musik" rubrik där alla kann lägga FäRDIGA låtar som sen kanske varanan månad skulle kunna hypas ut efter att ha blivit utvalda av något jury liknande filter system, (som på micromusic.net) typ 99musik label.... öppen för allmänheten typ (Men det kanske blir strul och svartsjuka av sådant? vem vet... att fundera över!)
- Förbättra sök funktionen. Den är lite konstig.
- smala ner den tjocka feta fula grå linjen som separerar inläggen. dom behöver inte vara så berda om själva inläggen ligger så pass otätt som dom gör nu.
- är det någon av er som ser avatar ovanför inläggen? jag fattar inte vad ni menar... jag har den på vänster sida och tycker det är utmärkt med tanke på hur långa varje sida skulle bli om dom fanns ovanför inläggen.
- en sån här:
"99musik.com - 99% musikproduktion > Offtopic > Offtopic
Förslagslådan till 99musik 3.0"
meny längs ner oxå! inte bara sid nummerering

kanske lite mer otrevliga människor.... så att blir mindre sugen på att vara här, jämmt! : D

Tack för ert generösa energi bidrag till ett ultimt-funktionnellt forum!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-15 19:12

En "färdig musik"-avdelning av "din musikl" vore inte helt fel!
Den idén tycker jag admins ska slita loss ur Sets huvud och applicera på 99'an

  • Medlem
  • 2005-07-17 12:44

Intressant tanke med "ofärdiga låtar" kontra "färdiga låtar". Tar med den i den mentala noteringen över bra saker.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-07-17 13:18

Faktiskt en bra idé!!

På nått vis så brukar en hel skiva eller ep få mindre respons än en halvklar låt, jag tror att man inte vill kliva på tår när någon presenterar en färdig skapelse. Det skulle ist fungera mer som recentioner på klara låtar, mindre tech mer feelings kanske.... beror på oss att vi är nördar kanske?? kanske!.... hmmm?

För övrigt håller jag på med en skiva som inte kommer pluttas ut på 99an förän den är klar, eftersom det ska bli en enhet och att låtarna inte går att ändra på i efterhand.

Varför inte lägga in en "Månadens Artist" eller typ "Veckans MP3" som får glassa lite extra i solen. Där artisten får förklara hur han/hon skapade sin 99:an-hit.

För _en_ mp3:a borde 99:an kunna hosta? Som byts ut då efter en vecka/månad. bara lite småtankar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-17 23:11

Problemet med hostning på det sättet är väl stim (och har stim svarat än Martin?). Officiellt framförande blahablaha. Gaaaaah!!! Alla bra nätbaserade idéer skjuts till helvetet av detta kolossala arsle kallat stim!

RSS-import av Music thing vore kanon. Motsvarande finns på 99mac, så det är väl rätt enkelt att fixa?

Javisst! RSS-meck har vi stöd för i forumsmotorn. Men jag vet inte hur mycket jobb det blir för björnström och grabbarna. Vi har snackat om det förr iaf.. men då inte hittat några vettiga feeds.

Ursprungligen av Volantiz:

Javisst! RSS-meck har vi stöd för i forumsmotorn. Men jag vet inte hur mycket jobb det blir för björnström och grabbarna. Vi har snackat om det förr iaf.. men då inte hittat några vettiga feeds.

bump!

Ytterligare en RSS-feed som vore trevlig att få importerad är Analog industries, plugintillverkare och lagom sarkastisk snubbe som skriver om musik.

Ännu mer kanon vore P3 Lives program, det är lätt att man missar vilka konserter det är i veckan om man inte har radion på. Fast där verkar det saknas RSS, så då får man antingen lobba SR eller hacka något eget.

(jag förväntar mig inte att nyhetsimport kommer igång inom den närmaste framtiden, skriver upp det här mest för att ha det nedskrivet.)

  • Medlem
  • 2005-07-19 21:44

Arete: Har för mig man kan komma runt stim-biten i och med att musiken är låst för icke-medlemmare, dvs det är inget offentligt framförande. Martin Pettersson vet mer om det.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-19 22:13

Jo det är sant jgb, var under intrycket att det skulle vara en "öppen" mp3a för allmänheten. Isf vore det bara att tuta och köra, fast då måste ni nästan lägga in en röstningsfunktion för allmänheten som man kan använda när man postar sina låtar. Fast det skulle ju funka om vi fick avdelningen "klara låtar"

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-17 23:23

question.php?=semioftopic

klart alla 99mafior ska sitta ihop... platfrom eller ej... det finns dom som styr och dom som använder... om det blir skit är det ju bara att sluta använda ändå
vafan.. tapet som tapet! gämnför med bäbä scriptet som sheriffen sa...

utan tvekan det bästa forumskonceptet jag någonsin sett....
På mitt förnamn.

lite props så där av en nöjd kund.

  • Medlem
  • 2005-08-19 15:20

Förmodar att det nämnts tidigare. Skulle vara trevligt med en mer advance profilsida där du kan ha tex gearlist, pressentation, länkar osv.

Sida för bilder och gearlist osv var på väg.. men vet inte vad som hände där riktigt

  • Medlem
  • 2005-08-19 15:25

Bilder ser jag som sekondärt. Bilder tar plats. Text tar mindre plats.

  • Medlem
  • 2005-09-09 13:56

Jag tror det har disuterats förr, men går det inte att ha i alla fall några kb minne för bilderna på förstasidan så dessa inte måste länkas externt? Det är ju inte alltid alla servrar runt om i världen klarar av att leverera... Just nu står det "Connecting to bitcrushed.com..." i min browser jättelänge. Inget stort problem kanske, men användarnamnet och lösenordet dyker ju inte upp förrän allt är laddat, så jag måste skriva in det manuellt. (Kanske inget stort problem i alla fall... Men det sabbar lite av helhetsintrycket av 99musik.)

Tyvärr så fick jag en ny uppkoppling i onsdags. Med det så fick jag ett nytt modem som min interna router inte gillar.. vilket gör att servern som jag och vissa andra lägger upp bilderna på just för att komma undan sådana problem inte går att nå just nu. Det kommer fixas så fort jag har ett par timmar över.

Jag visste inte att det innebar något problem annat än att bilderna inte syns.. kör en fulfix på en gång!

  • Medlem
  • 2005-09-09 14:28

Aha, där ser man! Inget stort problem som sagt. Kanske bara gäller Firefox?

Uppdatering.. jag får ett nytt modem av annan sort.. tydligen rätt så många som åkt på samma sjukdom ..med andra ord så kommer mina servrar antagligen vara nere ett par veckor.. skitkul..

99Tips

Vad sägs om en separat del av 99musik, kanske till och med en separat site, med tips och guider till hur man löser några av de tekniska problem som är mest vanliga?

T.ex. så återkommer frågor som "Hur ska jag koppla in mitt ljudkort?" och liknande ganska ofta. Visst kan man söka i forumet, men några proffsigt gjorda artiklar/guider med ev. illustrationer vore mumma.

Det skulle innebära en hel del jobb att knåpa ihop en samling guider. Kompetensen finns ju onekligen här, men orkar/vill vi? Behövs det?

Ex. på guider:
Så kopplar du ihop din hemstudio.
Så fungerar en DI-box (line-box).
Grundkunskap i MIDI-teknik.
Att micka upp och spela in trummor/slagverk.
Så fungerar en kondensatormikrofon.

Det finns artiklar lite överallt om detta men det vore kul att göra en egen 99Guide. Med tanke på allt jobb det kräver så kanske man dock bara vill ha det öppet för medlemmar. Alternativt även sälja guiderna vidare till någon tidning eller så.

Läser man guiderna och ändå känner att man behöver mer hjälp så kan man ju fråga om det i forumet, men guiderna vore en bra grund och ett suveränt hjälpmedel för alla aspirerande hemstudiotomtar. Åtminstone när det gäller ständigt återkommande frågor om det mer grundläggande.

Bara en spontan idé i skissform.

Feedback?

  • Medlem
  • 2005-09-23 07:59

Mycket bra idé, största haken är att man måste sammanställa materialet för att kunna få en någorlunda överblickbar bild av en viss fråga. Om någon frivilligt gör det här så lovar jag att vi kan fixa en tips-avdelning.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-12 14:13

Det kanske nämnts tidigare i tråden, men varför inte kunna få "dagens inlägg" eller "nya inlägg" som rss-feed?

Bevaka tråden