Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslagslådan till 99musik 3.0

Tråden skapades och har fått 94 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Borde inte forumet allt om Macintosh som pekar vidare till 99mac.se tas bort helt från forumslistan och istället finns det en länk till 99mac.se längst ner på sidan?

99musik bör väl ändå stoltsera med att vara plattformsoberoende?!

Bilderna överst tar upp för mycket sidutrymme. När man klickar sig mellan sidorna så tycker jag att inläggen ska börja nästan högst upp, utan en massa annat i den höjd dit ögat går först. Kör man med lite lägre upplösning (typ 800x600) så får man kanske också scrolla en bit för att se det första inlägget.

Förslag för att komprimera utseendet:

Skippa den stora bilden under loggan och bannern. Synd på det snygga kollaget med 606:an mfl, men det kan inte hjälpas.

Flytta avatar till vänster/höger och lägg inlägget bredvid. Konservativt kanske, men det är nog det mest logiska om man vill spara utrymme på sidan och som följd minska scrollningen.

Det finns 700 medlemmar och säkert lika många åsikter om hur forumet ska se ut, detaljönskemål och tankar på hur saker ska drivas här.

Jag är väldigt nöjd med utseendet på nya 99musik, jämför gärna med andra tråk-phpbb som det vimlar av på nätet.

Huruvida 99musik är plattformsoberoende när det finns en länk till 99mac.com känns inte så relevant, om vi drev ett PC-forum skulle vi kunna ha en länk dit. Jag driver både 99musik och 99mac och det känns smidigt att den som har Macfrågor vänder sig till vårt systerforum.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-14 20:33

Christian, lustigt att du skrev:

"Borde inte forumet allt om Macintosh som pekar vidare till 99mac.se tas bort helt från forumslistan och istället finns det en länk till 99mac.se längst ner på sidan? 99musik bör väl ändå stoltsera med att vara plattformsoberoende?!"

Var det på eget bevåg eller hade du sett det jag skrev innan (tidigare i samma tråd):

"Vad som måste fixas "direkt" är t ex: "Allt om Macintosh" - ligger lite för tydligt och för ensamt - om en sådan länk finns ska även en "Allt om PC" finnas. Remember, det finns redan ett 99mac, jag tycker vi ska försöka undvika lillebrorskomplex; här är vi plattformsoberoende. // Saknar även länkarna som fanns i förra versionen, länkarna som ska ligga längst ned i forumet (här kan man även lägga 99mac-länken i stället)"

Annars var det ju lustigt att vi sade nästan exakt samma sak!

Martin: Om det kommer sådana macfrågor att de passar 99mac så hänvisar vi alltid dit. Men oftast är frågorna mer av karaktären att macen är _en_ av de faktorer som bygger frågeställarens undran, och frågan som helhet passar 99musik bra, då besvarar vi den här. Jag tycker även att du ska se till att musikfrågor kommer "our way" (genom att tydliggöra det på 99mac), det är jämförelsevis inte 99mac som behöver besökare, det är tvärt om. Sedan är det ju lite roligt att vi har en mycket skönare attityd till rena plattformsfrågor här. Du får städa bort de värsta PC-skitsnackarna på 99mac om den sajten ska kunna bli lika hjälpsam på det området. Tråden om Exposé på Windows t ex, mycket trist att se den gamla astrista vi-kastar-smuts-på-alla-som-har-en-annan-plattform-diskussionen. Trodde den dog i och med att Aftonbladet rensade sin sajt...

Vissa diskussioner spårar ur på 99mac - det är skittråkigt och jag hoppas verkligen att en ny omorganisation och nya forumverktyg ska råda bot på det. Det har blivit för stort för snabbt tror jag (2200 - 5400 medlemmar på ett år).

Jag kommer satsa mycket mer på 99musik nu så räkna med att det blir fart på utveckling och nya satsningar. Nytt redaxsystem på väg in, ska fixa motsvarande "musiklänk" till 99musik så fort 99mac har uppdaterats (kräver vb3).

Jag finns på ICQ 78300353 om någon vill ställa kommentarer direkt till mig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-14 21:11

Schysst Martin! Själv kör jag inte ICQ men det är kul att höra att du är så "på!"

Patrick... Det var på eget bevåg, såg först efter min postning att det redan nämnts, men kände då att det kan behöva poängteras igen. Just för att nya besökare som inte är medlemmar inte ska få en felaktig uppfattning om att det bara är Macintosh-musiker som forumet riktar sig mot.

Fast lite kul att vi har samma typ av åsikt i åtminstone den här frågan

Upptäckte precis att storleken på den översta tabellen i trådarna är bredare än tabellen för själva diskussionen. Detta är inte fallet på de respektive forumen eller första sidan. Tog en snapshot av hur det ser ut för mig. Kanske bara hos mig det ser ut?

Länk till bild

  • Medlem
  • 2004-01-14 22:41

lappalainen: Byt till Atari så försvinner problemet! Skämt åsido, det verkar vara en sidoeffekt av fontbyten. Björnström har det på sin lista över saker att fixa.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-19 16:14

lappa, kör du mac? Finns Internet Explorer och MSN Messenger där?!

Här kommer lite förslag på hur forumet kan förbättras:

- Tror PF också sagt det i nån tråd, men iaf... Lägg till lite blått i alla färger här. Grått är ganska... grått

- När det finns nya inlägg i en tråd - gör bakgrundsfärgen där det står "Rubrik, av, tid" antingen ljusare eller mörkare, så att man ser lätt var nya inlägg finns.
När det finns nya diskussioner/trådar i en kategori, gör då bakgrunsfärgen på t ex "syntar å sånt" antingen ljusare eller mörkare.

- Ta bort den där studiobilden där nere och dra ihop alla tre delar (Studiobilden där uppe, forumet och forumstatistiken). Dem är ganska långt ifrån varandra nu, tycker jag.

- Lägg ikonförklaringarna efter varandra, på en rad. Inte på en ny rad för varje ikon som det är nu.

Hoppas detta går att genomföra att det inte blir alltför krångligt

"profilen till vänster" är ändrad idag. Ser ni förändringarna?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2004-01-20 23:19
Ursprungligen av Martin Björnström:

"profilen till vänster" är ändrad idag. Ser ni förändringarna?

Visst gör vi det. Och det är bättre. Jag tycker att den stora mörka linjen som separerar inläggen är för dominant.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-20 23:08

Faktum är att det största problemet jag upplever är all "luft" som blir när man skriver, som du nu, korta inlägg. Det finner jag lite estetiskt störande. På 99mac så finns ju knapparna i underkant så att det känns lite mera "tight".

Skulle föredra att länken till användarens hemsida poppar upp i ett nytt fönster, vi vill ju inte att folk ska lämna 99musik i onödan right? Det vore också gött om den länken inte existerade om vederbörande inte har fyllt i nån hemsida.
Du ska ha stort tack för allt jobb! Sånt kan inte sägas för ofta.

Fel av mig, det var pme som lurade mig med en ej fungerade länk. FY SKÄMS PME!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-23 09:42

Okay, det här kanske inte är så populärt - men jag tycker det känns nödvändigt. Om sedan Fleno anser att jag "skriker ut min ångest" så må det väl vara så. Men det är många, många saker som är "fel" med den här sajten nu och jag vill att ni som administrerar tar det jag säger på allvar och "straightar out" dessa prylar.

1. När man gör förändringar ska detta INTE loggas, typ "senast ändrad...". Detta tog vi bort för länge sedan - varför gå tillbaka? Tillbakagång är B. Samma sak med användartitlar, antal inlägg osv. Bort. "Registered User", bort. Bort med de fula ikonerna (v-bock och !-tecken).

2. Designen ser ärligt talat hemsk ut nu. Otroligt mycket olika typsnitt och storlekar. Och hela "sidblocket" ligger ömsom centrerat, ömsom vänsterställt. What's this. Centrerat ska det vara. Men inte alls så accentuerat av linjer och ramar som nu. Det är för lite luft i överkant på inläggen och för mycket i underkant.

3. Man ska kunna göra sökningar oftare än var 20:e sekund. Det är retligt att varningrutor kommer upp bara för att man är en för effektiv surfare.

4. Man ska kunna göra inlägg kortare än 10 tecken. Ändra till två tecken. Det ska gå att göra ett inlägg där man bara skriver "ja" om man så önskar.

5. Det är fler prylar som förändrats till det sämre men dessa är de jag kommer på i skrivande stund. Kritiken handlar om att sajten har känts helt perfekt men nu ger mig ett annat intryck, vilket inte är så kul.

Världen mår inte illa av mer estetik. Var tvungen att framföra kritiken.

Ursprungligen av PF:

Okay, det här kanske inte är så populärt - men jag tycker det känns nödvändigt. Om sedan Fleno anser att jag "skriker ut min ångest" så må det väl vara så. Men det är många, många saker som är "fel" med den här sajten nu och jag vill att ni som administrerar tar det jag säger på allvar och "straightar out" dessa prylar.

1. När man gör förändringar ska detta INTE loggas, typ "senast ändrad...". Detta tog vi bort för länge sedan - varför gå tillbaka? Tillbakagång är B. Samma sak med användartitlar, antal inlägg osv. Bort. "Registered User", bort. Bort med de fula ikonerna (v-bock och !-tecken).

2. Designen ser ärligt talat hemsk ut nu. Otroligt mycket olika typsnitt och storlekar. Och hela "sidblocket" ligger ömsom centrerat, ömsom vänsterställt. What's this. Centrerat ska det vara. Men inte alls så accentuerat av linjer och ramar som nu. Det är för lite luft i överkant på inläggen och för mycket i underkant.

3. Man ska kunna göra sökningar oftare än var 20:e sekund. Det är retligt att varningrutor kommer upp bara för att man är en för effektiv surfare.

4. Man ska kunna göra inlägg kortare än 10 tecken. Ändra till två tecken. Det ska gå att göra ett inlägg där man bara skriver "ja" om man så önskar.

5. Det är fler prylar som förändrats till det sämre men dessa är de jag kommer på i skrivande stund. Kritiken handlar om att sajten har känts helt perfekt men nu ger mig ett annat intryck, vilket inte är så kul.

Världen mår inte illa av mer estetik. Var tvungen att framföra kritiken.

Bra med åsikter - antecknat i "att göra listan". Du kan även maila till mig på martin@bjornstrom.se direkt eller nå mig via ICQ 78300353.

Jag tycker att forumet ser ungefär fem gånger så bra ut som det gjorde innan uppdateringen men det återstår en hel del småfix innan det är perfekt. Jag förstår att du inte tycker som jag.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-01-23 09:55

Jag tycker att förändringar ska loggas. Annars ser det skumt ut när det efter en editerad post står en korrigeringspost som hänvisar till den ursprungliga posten(isåfall bör den senare raderas). Det blir bara snurrigt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-23 10:00

Då måste det finnas ett tidsspann (förslagsvis 30 minuter) för korrigeringar som inte loggas i så fall, för du måste ju kunna få ändra stav- och skrivfel, sånt upptäcker man när man läser igenom sin text efter att den publicerats. Men jag tycker ändå att det ska slopas helt, så man kan lägga till och dra bort när och hur man vill i sina egna inlägg. Maximal frihet är alltid roligast. Tänk Autobahn, inte "max 50".

"så man kan lägga till och dra bort när och hur man vill i sina egna inlägg"

Får man inte det om det loggas då?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-23 10:21

Snart är vi nog på samma plan av att tycka "fem gånger bättre"... vissa saker är onekligen bättre, men så fort något råkar bli sämre så reagerar gamla pedanträvar (pedantrövar?) negativt. Om dessa petitesser fixas känns nog allt bättre sen...

Jag tror vi kommer hitta rätt - jag försöker deala fram en superduperlina till servern och om det "går igenom" så kan vi lägga till en massa coola grejer.

Mitt mål just nu är att försöka skapa mer redaktionellt innehåll - 99musik ska ju visa att vi kan grejerna. Testa prylar, diskutera branschen, nyheter osv. Om vi har det innehållet kommer besökarna tillbaka - se bara på 99mac...hur snygg är den sajten jämfört med 99musik?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-01-23 10:33

Jag måste lägga till en sak, om man skriver fel i tetteln till en tråd, så funkade det inte att ändra, ska tillägga att det var ett tag sedan jag testade det.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-01-23 10:33

PF: jag fattar inte...om jag ändrar i mitt inlägg så läggs endast en liten notis till (typ "meddelandet ändrat bla-bla-bla"). Vad e dåligt med det? Problemet som jag ser det e om tex:

Post 1: Kent-Benny skriver:
Jag hatar vegetarianer! Däremot gillar jag varmkorv.

Post 2: Dennis-Anders replikerar:
Hörru!! Jag e faktiskt vegatarian, hatar du mig då?

3: Kent-Benny svarar med att tar helt bort "Jag hatar vegatarianer!" i sitt inlägg.

Förrvirringen e total då Cajsa-Lisa-Stina kikar in för första gången i tråden å undrar vad post 2 handlar om...ser man då att post 1 är redigerad kan man tänka sig att det stod ngt där tidigare som blivit just "redigerat".

Bra idé att begränsa storleken på avatarbilder, men är inte 6 byte lite väl snålt?

Ursprungligen av Johan:

Bra idé att begränsa storleken på avatarbilder, men är inte 6 byte lite väl snålt?

Skulle precis ställa samma fråga... Troligtvis saknas ett K.

En fråga: vad hände med de fiffiga små länkarna längst ner (till vendolin, blocket, google osv)? De var jättepraktiska! Kan ni inte sätta dit dem igen? Schyssta?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-26 13:58

sawtooth : De fiffiga små länkarna kommer tillbaka! Var så säker - jag har personligen grävt fram dom ur temporary internet files-cachen och filat till dom lite. Snart så!

johan & lappa : Ska kolla upp!

[QUOTE="encore"]sawtooth : De fiffiga små länkarna kommer tillbaka! Var så säker - jag har personligen grävt fram dom ur temporary internet files-cachen och filat till dom lite. Snart så!QUOTE]

...och svisch! så var de tillbaka. Fina fisken! Man tackar...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-26 16:12

sawtooth : Varsågod. Behövde lite CSS-coaching av Björnström bara, för att få dom att framträda på rätt sätt.

Bevaka tråden