Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför skrivs det så många nya inlägg i onödan?

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-04 23:34

Hade jag varit en person med mer tid så skulle jag gärna ha engagerat mig mer i 99mac. Även om det inte ändrar resultatet så tycker jag man ska vara försiktigt med att gnälla för mycket då, senast jag kollade, sökfunktionen faktiskt funkar men framför allt detta forum underhålls av människor på sin obetalda tid.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-01-05 01:23

Därför att ni män har en förmåga att krångla till saker och ting.
Det har jag lärt mig och det har jag sett.
Inget illa menat, men så är det.
*Göra tre saker samtidigt?*

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2007-01-05 10:55

Självklart är jag införstådd med att all slags forummoderering tar tid, men oftast är det ju personer som är intresserade och vill pyssla med det som anmäler sitt intresse. Eller att man blir utvald pga att man visar intresse på något vis.

Det var en slags konstruktiv feedback på hur jag tror det skulle kunna förenkla det hela, självklart är sökfunktionen användbar. Men av egen erfarenhet så vet jag att det fortfarande är många som helt enkelt struntar i den, av vilken orsak kan jag dock inte svara på, kanske för att det är enklast att skapa en ny tråd.

Detta verkar vara någon slags trend som hakas på alltför lätt, sen om man gillar det eller ej är upp till var och en att tycka. Men för någon som är ny och letar efter svar på sina frågor så kan det lätt bli så att svaren drunknar i en massa andra trådar.

En wiki kanske är allra enklast, vad vet jag.
Man ska såklart inte krångla till det i onödan bara för att.

varför skrivs det så många onödiga inlägg i onödan?
vaddå "onödiga"?

jag tror inte folk hänger på 99mac bara för att få svar på sina frågor, utan även för att det är ett bra och trevligt community, och för att de trivs här.

någon sa tidigare i tråden att "forum också fyller en social funktion" och jag tror det är det bästa svaret på frågan i rubriken.

Om man kommer som ny medlem hit så är det inte helt lätt att veta vart man ska börja, man vill nog ofta "känna lite på stämningen" och ett "önödigt" inlägg kan vara ett ganska bra sätt tror jag.
Jag förstår att det kan vara ett problem om det skapas en massa trådar med samma frågeställning, men de "allmänna forumen" borde vara undantagna detta. det borde vara en plats där man kan fråga vad som helst (inom rimliga gränser) utan att det ska ses som "onödigt".

I de andra "smalare" forumen tror jag på att försöka implementera en rutin hos användarna att alltid söka först och fråga sen. Det kanske är svårt, eller omöjligt, men idén med fler klibbiga trådar och en utökad sökfunktion är nog en bra början.

det var mina två rand, jag bidrog nog inte med nånting, men som medlem här känns det bra i alla fall dela med mig av mina tankar. hoppas det inte uppfattas som onödigt

Det görs många inlägg i onödan och en hel del svarar på frågan utan att veta svaret eller för samtalet vidare på något annat som man tycker är intressant. Detta är både jobbigt och irriterande.

Om det endast är machjälp jag är ute efter kan man lika gärna anväda mig av apples forum.

Men utan utan allt detta och ett mer hårt hållet forum.
Skulle jag inte bemöda mig att surfa in på 99mac några ggr per dag om det var för få inlägg. Alla inlägg faller inte alla i smaken, detta är väl ett forum och inte ett uppslagsverk. Och ibland finns det fördelar med flera trådar om samma sak, då kan man börja med den senaste och gå tillbaka istället för att läsa 300 inlägg.

Det måste hållas lite levande också!

Bevaka tråden