Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför skrivs det så många nya inlägg i onödan?

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-18 11:12

I och med att 99mac blir mac.99.se (tror jag) så får vi ju fler medlemmar, då nya teman, även förutom Mac antagligen kommer att öppnas upp. Där kommer möjligheten för en Wiki. Jag ställer upp, kan klistra/klippa/skriva

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-18 13:05
Ursprungligen av boris91:

I och med att 99mac blir mac.99.se (tror jag) så får vi ju fler medlemmar, då nya teman, även förutom Mac antagligen kommer att öppnas upp. Där kommer möjligheten för en Wiki. Jag ställer upp, kan klistra/klippa/skriva

Jag kan oxå tänka mig att bidra till en wiki!

99wiki kommer tillbaka (den finns kvar men syns inte) efter 99.se sammanslagningen.

Jag skulle gärna vilja veta vad som suger med sökfunktionen - förtydliga gärna det!

Den som verkligen vill bidra till 99 ska ju bli moderator för ett eller flera forum, då har ni en chans att rätta rubriker, dela/slå ihop trådar och se till att allt fungerar. Sajten är rätt stor och det behövs mycket folk för att få allt att lira.

I nästa uppdatering som lanseras i mellandagarna kommer nya moderationsfunktioner där vi knäpper medlemmar på näsan när dom gör dåliga rubriker och startar trådar som redan finns. Hoppas att det ska hjälpa lite.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-26 19:13
Ursprungligen av Björnström:

Jag skulle gärna vilja veta vad som suger med sökfunktionen - förtydliga gärna det!

Det lämpligaste vore ifall ett nytt inlägg i vilket ämne det nu må vara genererade en automatisk sökning i databasen innan den kan publiceras av trådskaparen, lite som vissa supportgränssnitt har. Hur stor sökningen ska vara (endast forum, ej sälj/köp osv) och om den ska utgå ifrån endast rubrik eller även brödtext låter jag vara osagt, men principen är densamma.

Exempel - trådskaparen skriver följande inlägg:

Rubrik: Panik. Kalles kaviar i datorn
Brödtext: Min son har fyllt alla öppningar på min Ibook xxx med Kalles kaviar och glass. Jag har stängt av datorn och försökt ta bort det värsta, men vad gör jag nu? Tacksam för alla tips!

När trådskaparen trycker på "Skapa inlägg" matchas hans inlägg mot tidigare inlägg i forumet och vips dyker det upp fler tidigare liknande trådar varav en som heter "Kaviar i Ibooken - vad gör jag" med x antal kompetenta svar på problemet. Trådskaparen kan då välja att ändå publicera inlägget därför att svaret inte riktigt duger (det var en annan kaviar, inte Kalles) eller han kan ångra eftersom svaret motsvarar hans behov.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-18 16:53
Citat:

Jag skulle gärna vilja veta vad som suger med sökfunktionen - förtydliga gärna det!

När man söker ser man ju bara i vilka trådar ordet finns, men inte var i tråden, såvida jag inte missat nåt. Alltså man vet inte vilken sida i en lång tråd man ska leta i.

Ursprungligen av kottenkotten:

När man söker ser man ju bara i vilka trådar ordet finns, men inte var i tråden, såvida jag inte missat nåt. Alltså man vet inte vilken sida i en lång tråd man ska leta i.

Har du sett att man kan söka i en tråd när man står i den?

Aha! Nej, Danke. Det underlättar ju iaf.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-20 18:54
Ursprungligen av kottenkotten:

Aha! Nej, Danke. Det underlättar ju iaf.

Jawohl, alles klar.

En anledning till att många nya trådar startas i onödan är ju att det fungerar. Någon tar upp ett ämne som diskuterats massa gånger tidigare, någon svarar att det HAR diskuterats tidgare: sök och sedan ramlar det in några överdrivet hjälpsamma som inte har sinne för den stora bilden och svarar på samma fråga igen. Alltså får den slarvige trådskaparen som inte söker faktiskt svar på sin fråga - och ur hans perspektiv så fungerade det alldeles utmärkt att inte söka, starta en ny tråd och så får man svar. Alltså lär man sig att det fungera bra.

Så min uppmaning/tillägg är just att inte svara återigen på ofta ställda frågor, bara hänvisa kort till sökfunktionen.

Exempel: http://www.99mac.se/foeretagande/109641-faktura-bokfoeringsprogram.html

Någonting som kanske bidrar till att man snabbt ger upp är att köp/sälj-forumen automatiskt kommer i sökresultaten. Då får man en jätteskog av svar att sortera bland. Säg att man undrar något om sin PowerBook, då får man 3900+ svar om batterier till salu. Har man dåligt tålamod så..

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Någonting som kanske bidrar till att man snabbt ger upp är att köp/sälj-forumen automatiskt kommer i sökresultaten. Då får man en jätteskog av svar att sortera bland. Säg att man undrar något om sin PowerBook, då får man 3900+ svar om batterier till salu. Har man dåligt tålamod så..

Då får man vara lite mer specifik i sin sökning, och inte bara söka på "powerbook". Man får kanske prova ett par olika sökningar, med lite olika ord, innan man hittar rätt.

Och även om sökningarna inte leder fram till ett exakt svar på den fråga man har, så kan de trådar man hittar kanske leda till fakta och tips som gör att man kan ställa en bättre formulerad fråga när man sedan startar sin nya tråd.

Man kan ju bestämma vilket/vilka forum man vill söka i.

Senast redigerat 2006-12-22 14:17

Tycker det är lite väl gnälligt här. En såpass bred och allmän diskussion som åsikter kring val av bokföring tycker jag inte är orimligt att få upp med jämna mellanrum. Utbudet förändras och åsikter ändras. Hellre nya trådar (som givetvis länkar till relevant information i forumet) än att behöva harva igenom ett ständigt ökande antal inlägg som blir allt mer inaktuella varje gång någon vill snacka om det.

Ursprungligen av Hagelin:

Tycker det är lite väl gnälligt här. En såpass bred och allmän diskussion som åsikter kring val av bokföring tycker jag inte är orimligt att få upp med jämna mellanrum. Utbudet förändras och åsikter ändras. Hellre nya trådar (som givetvis länkar till relevant information i forumet) än att behöva harva igenom ett ständigt ökande antal inlägg som blir allt mer inaktuella varje gång någon vill snacka om det.

Ditt resonemang vore giltigt endast om nya bokföringsprogram har dykt upp och en gammal tråd inte kan återaktualiseras och fyllas på med den nya informationen. Så du har fel.

Ursprungligen av Taz_1999:

Ditt resonemang vore giltigt endast om nya bokföringsprogram har dykt upp och en gammal tråd inte kan återaktualiseras och fyllas på med den nya informationen. Så du har fel.

1. Ett nytt bokföringsprogram är inte enda anledningen till att tidigare åsikter och påståenden kan förändras.

2. Det finns fördelar och nackdelar med att fylla på med ny information i en gammal tråd. En fördel är att all info finns samlad. En nackdel är att det blir väldigt många inlägg att harva igenom som inte alltid längre är relevanta.

3. Trådskaparen i den aktuella tråden ställde en fråga om fördelen med att använda den i bokföringsprogrammet inbyggda faktureringen kontra ett specifikt separat faktureringsprogram. Varför ska den frågan petas in i en annan tråd om bokföringsprogram? Ska jag i fortsättningen hänvisa till en tråd så fort det rör trådlösa nätverk? Vi har väl ändå ett underforum för varje ämne, inte en tråd?

4. Jag har inte fel. Du behöver dock inte hålla med.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-22 15:14

Ähh, mer trådar om väskor till MacBook, tack.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-12-22 23:31
Ursprungligen av Konrad:

Ähh, mer trådar om väskor till MacBook, tack.

Minnen till MB(P) inte att förglömma!

Ursprungligen av Le:

Minnen till MB(P) inte att förglömma!

Och hak-parenteser... Det startades ännu en tråd om det idag...

http://www.99mac.se/switcher-byt-till-mac/109766-masvings-och-hakparanteser-pa-mac.html

Det har hänt mig flera gånger att jag sökt ett svar här i databasen och läst ett inlägg som är från 2004, då blir man lite osäker på hur aktuell informationen är

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-25 16:57

God Jul finns också i flera trådar. Men å andra sidan firas det ju både lilla och stora julafton nu för tiden.
Har du önskat God Jul? I vilken tråd isf?

Yes!!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-26 19:19

Bra förslag calle!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-26 19:44
Ursprungligen av Homy:

Bra förslag calle!

Tack Jag vill tillägga att en sådan funktion förmodligen inte minskar antalet inlägg dramatiskt men däremot förbättrar kvaliteteten. Det blir möjligt för trådskaparen att referera till tidigare inlägg, till exempel att "jag har redan provat att blåsa bort glassresterna med tryckluft enligt förslag från andra som haft problem med Häägen dazs i usbporten men detta tycks inte fungera alls med Ben and Jerry för den är kladdigare i konsistensen - har ni några andra tips?" Då slipper vi läsa och skriva förslag om att använda tryckluft och kan gå direkt vidare på nästa lösning.

Calle: Hur hade du tänkt att man skulle i praktiken realisera ditt förslag?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-27 16:47
Ursprungligen av Taz_1999:

Calle: Hur hade du tänkt att man skulle i praktiken realisera ditt förslag?

Vad menar du???
Kan man inte söka på Kalles Kaviar;)

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Vad menar du???
Kan man inte söka på Kalles Kaviar;)

Yes!!

Jo, om man skriver det för hand ja.

Men vad jag kanske har invändningar emot är att en god ide för att vara en god ide skall vara genomförbar. Om vi anser att det är gratis med utvecklingstid och vi kan helt fritt ändra i databaser och php-kod för forumprogramvaran vBulletin som 99Mac använder och vi också kan upprepa konst-stycket varje gång en ny version av densamma släpps och skall installeras, så jomenvisst då går det ju!

Så om någon föreslår att man skall programmera om en ganska så grundläggande funktion i en forumprogramvara, så att en sökning på liknande trådar dyker upp som ett steg i processen att skapa en ny tråd, så ställer jag mig tveksam till det och frågar artigt hur man tänkt sig det hela - i praktiken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-27 22:37
Ursprungligen av Taz_1999:

Så om någon föreslår att man skall programmera om en ganska så grundläggande funktion i en forumprogramvara, så att en sökning på liknande trådar dyker upp som ett steg i processen att skapa en ny tråd, så ställer jag mig tveksam till det och frågar artigt hur man tänkt sig det hela - i praktiken.

Du har helt rätt i din tveksamhet. Vi får hoppas att en sådan funktion kommer som plugin eller rentav integrerat i Vbulletin. Jag tror att det är en bra funktionalitet i forum med hög trafik och många nya användare med varierande kunskaper. Det kan finnas ett brett intresse, men jag har full förståelse för att ingen vill koda och underhålla detta enkom för 99.se

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2007-01-04 09:34

Jag tycker det finns för få Klibbiga trådar, alltså trådar som ständigt ligger överst.
Med detta menar jag absolut inte att det ska börjas klistras hejdlöst, utan snarare att det borde finnas fler sammanställningar av olika ämnen som är trådspecifika där man förhoppningsvis kan finna en lösning snabbt och enkelt.

Låt mig ta ett exempel, i Mac OS X tråden finns det 5 st. klibbiga.
Det borde kunna förbättras mycket enkelt. Nu tar jag ett annat väldigt stort forum som exempel, hoppas ingen blir sur nu för att jag jämför med www.sweclockers.com/forum forum. Där finns över en halv miljon trådar med flera miljoner inlägg.
Där finns flera exempel på att man tar en nystartad tråd, tex: "Sammanställning över bra kortkommandon i OS X" sen skriver folk in allt de kan komma på, många dubletter kommer säkert dyka upp eftersom långt ifrån alla orkar läsa en väldigt lång tråd. Efter en tid så har man en tråd på låt oss säga 300 inlägg över en herrans massa sidor, mao så är den rätt jobbig att skumma igenom om man inte är en hejare på att söka, som många tipsar om i just denna tråd.
Då mina damer och herrar är det dags att moderera lite. Då kliver en moderator eller någon annan med rätt behörighet in och rensar ut och sammanställer alla inlägg så att det blir ett enda inlägg med uppstrukturerad information, visst det tar tid och därför kanske det kan läggas ut på nån som verkligen vill pyssla med detta.

Sen tycker jag enligt min smak att dessa klibbiga trådar borde vara uppe i det fältet där följande nu står: Kungörande: Viktig information om ditt användarkonto

Förstår ni grundprincipen jag är ute efter, det är alltså inte att skapa 100 klibbiga trådar. Utan att få lite struktur i de redan klibbiga och sedan att separera dem samt de vanliga trådarna.
Jag gillar struktur och att det är rent och fint, joråmensåatt.
Jag anser att det finns mycket att lära av sweclockers forum vad det gäller själva forumupplägget.
Sweclockers har dock, i mitt tycke, problem med att trådar försvinner väldigt fort från första sidan eftersom det postas så otroligt mycket där, så ens egen tråd kan lätt försvinna i mängden. Som tur är har jag inte märkt av den tendensen här än så länge.
De modererar väldigt hårt och bumpning m.m. är strikt förbjudet, men sånt kommer man väl aldrig slippa helt och hållet eftersom människor är olika.

Annars tycker jag en Wiki vore fantastiskt bra, hoppas det kommer tillbaka.

Jaja, det var mina 2 kronor.

Potah - jag tycker det är ett bra förslag, flera klibbiga trådar (ett annat exempel är http://www.oscforum.se/ som använder det mycket och i den klibbiga tråden hänvisar till andra trådar). Men jag tror att det kommer att krävas mycket arbetstid och det är en bristvara.

Klibbiga trådar, FAQ's osv är en jättebra idé, om man kan underhålla det man har skrivit. I nuläget så måste man ju kontakta moderator om man vill ha något ändrat, vilket är lite väl omständigt för att jag ska orka bry mig iaf.

Bevaka tråden