Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken lag reglerar när företag säljer tjänst till andra företag?

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-17 22:54
Ursprungligen av Picasso:

Kul att en så här komplicerad fråga kunde få ett professionellt svar på det här forumet.
Mera så´nt!

Håller med !!
Har bara läst tråden och är helt "amazed" över hur ett sådanthär forum funkar!

Fullkomligt lysande

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-17 00:57

Tack så mkt för uppskattningen! Det värmer verkligen! Men det borde väl finnas fler folk här inne med juridisk kompetens?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-17 01:01

Jo, men jag kan bara arbetsrätt...det finns säkert fler med annan jur-komp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-17 01:09

Hej!

En annan aspekt att ta hänsyn till. Om du ska stämma in redovisningsbyrån vid tingsrätten, är det den kommun där den är verksam som är 'giltig' instans. Reskostnader kan alltså bli aktuella för din del. Vidare kan du komma ihåg att om stämningen omfattar en summa mindre än ett halvt prisbasbelopp, tror det är lag om allmän försäkring som reglererar det, är det parterna själva som står för rättegångskostnaderna. Om du däremot stämmer på mer än hälften(tror det är runt 39000), betalar du även deras kostnader om du skulle förlora.
Stäm dem alltså på mindre än hälften av 39000 och representera dig själv.

Mitt tips är dock att du inte kommer att vinna det här.. Men det är kul att processa!

Henric (som är juriskandidat )

Ursprungligen av hicke:

Hej!

En annan aspekt att ta hänsyn till. Om du ska stämma in redovisningsbyrån vid tingsrätten, är det den kommun där den är verksam som är 'giltig' instans. Reskostnader kan alltså bli aktuella för din del. Vidare kan du komma ihåg att om stämningen omfattar en summa mindre än ett halvt prisbasbelopp, tror det är lag om allmän försäkring som reglererar det, är det parterna själva som står för rättegångskostnaderna. Om du däremot stämmer på mer än hälften(tror det är runt 39000), betalar du även deras kostnader om du skulle förlora.
Stäm dem alltså på mindre än hälften av 39000 och representera dig själv.

Mitt tips är dock att du inte kommer att vinna det här.. Men det är kul att processa!

Henric (som är juriskandidat )

Jepp, jag vet att man stämmer i den tingsrätt där styrelsen har sitt säte, dvs Stockholm, samma som jag bor i så - inga resor alltså.

Intressant det där om prisbasbelopp mm. Tack för tipset - skall kolla detta.

Men jag blir förstås nyfiken på varför du tror att jag inte kommer att vinna detta? Jag vet mycket väl att i Sverige är det en himmelsvid skillnad på att ha rätt och få rätt och att systemet som det är gjort och underhålls av alla de som verkar i det, gör att det är svårt att utan pengar få rätt mot någon som har pengar. Dvs inte alls det intryck av hur allmänheten uppfattar rättsväsendet.

Så vad grundar sig din gissning på?

Senast redigerat 2006-12-17 16:45
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-17 19:44
Ursprungligen av Taz_1999:

(...)
Så vad grundar sig din gissning på?

Rättsfallen är som du förstår ganska omfattande i antal vad gäller just stämningar av den här typen. Det är sällan som målsäganden får rätt i dessa fall, i alla fall på yrkande som enbart grundar sig på byråns kvalitet på arbetet den utfört. Du som näringsidkare har det slutliga ansvaret för din bokföring.

Om du kan påvisa att bokföringsbyrån uppträtt så klandervärt att du kan bevisa att det uppstått (ren) ekonomisk skada, kan du kanske få rätten att döma till din fördel. Det kostar väl 450 spänn att stämma in vid tingsrätten, vilken blir din enda kostnad om du håller dig till 10-15' i yrkanden.

Jag begriper inte hur handelsagenturlagen kan vara tillämplig i ett sånt här fall?
Den reglerar väl villkoren mellan en agent och de företag han representerar?
Inte mellan en revisionsbyrå och dess klient!
Jag kan inget om sånt här men är lite förvånad över förslaget!

Sventa/ handelsagent

Ursprungligen av sventa46:

Jag begriper inte hur handelsagenturlagen kan vara tillämplig i ett sånt här fall?
Den reglerar väl villkoren mellan en agent och de företag han representerar?
Inte mellan en revisionsbyrå och dess klient!
Jag kan inget om sånt här men är lite förvånad över förslaget!

Sventa/ handelsagent

Det är en allmän juridisk princip som kommer in i spel här, det som nämndes för några inlägg sedan, att lagar kan tillämpas analogt. Analogt i det här fallet betyder inte motsatsen till digitalt utan det är en avledning av ordet analogi - dvs likhet.

Lagar och regler täcker inte alla situationer, så är det bara. Alltså har man tillåtit för att om det i en lag som är avsedd att täcka en viss situation, står något som fastslår en princip av något slag, så kan det avsnittet i den lagen dock ändå användas för att fastslå vad som är rätt och fel i en annan liknande situation. Så genom att se över flera lagar som kanske säger ungefär samma sak om något så kan man mena att samhället har enats om vad som är gällande rätt i situationer som liknar varann.

Jag beskrev fyra situationer ovan, varav det finns en lag skriven speciellt för tre av situationerna och det fattas en enskild lag för den fjärde. Dock kan dessa lagar tillämpas analogt då de beskriver vad som gäller i liknande situationer och även andra lagar som nämts i tråden kan användas på samma sätt. Detta kallas då att tillämpa en lag analogt.

Exempel: I Köplagen står tex att:

Citat:

Påföljder vid fel i varan

Påföljderna

30 § Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något
förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva
avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom
kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §."

Nu är visserligen inte bokföringstjänst en vara - men principen man fastslår här är att om det är fel på en vara så har man någon rätt som köpare, det finns saker man kan kräva.

Det finns en liknande formulering i Konsumenttjänstlag:

Citat:

Skadeståndsskyldighet på grund av fel eller dröjsmål

31 § /.../
Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som
denne tillfogas på grund av fel, om inte näringsidkaren visar
att det har förelegat ett sådant hinder som avses i första
eller andra stycket för en felfri tjänst. Näringsidkaren är
alltid skyldig att ersätta skadan, om resultatet av tjänsten
avviker från vad han särskilt har utfäst.

... så bör man alltså kunna hävda att dessa två exempel (det finns flera i andra lagar, tex handelagenturlagen och komissionslagen mfl osv) - att principen är att den som utför en tjänst felaktigt - är ersättningsskyldig för vad denne ställer till, även om det alltså inte verkar finnas en enskild lag som säger just detta.

Lite som trafikregler i en korsning - om det står en polis där så gäller hans signal i första hand, om trafikljusen fungerar så gäller de i andra hand, om de inte fungerar så gäller skyltar i tredje hand, om skyltar saknas så gäller högerregeln i fjärde hand. I första hand gäller lag specielskriven för situationen, i andra hand gäller andra lagar som beskriver liknande situationer, i tredje hand gäller praxis och sunt förnuft (eller det kanske är 99:e hand?).

Jag tänkte lite senare sammanfatta i denna tråd vad jag funnit på området och vad det är som gäller, men fram till dess vill jag gärna höra flera tips.

Tack för den juridiska inblicken Taz!

/sventa

Här är en som tydligen råkat ut för samma sak som Taz!
Och han stämmer revisorn!
Fast jag begriper inte hur man kan få betala 209 % i skatt.
Borde han inte få tillbaka det som är betalt för mycket?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,956492,00.html

Nja, vad som hade varit verkligen användbart är om någon talat om under vilka förutsättningar man KAN få rätt och vinna en sådan här stämning.

Har samlat på mig en del ideer på andra ställen.

Jurister och advokater är i regel jätteduktiga på att se vilka möjligheter man inte har - och ser inte de möjligheter man har. Jag har ingen aning om varför det är så - men har sett det tillräckligt ofta för att vara säker på att det är en regel. Kanske har med utbildningen att göra, eller systemet i stort?

Men med det menar jag förstås att jag är väldigt tacksam för den hjälp jag har fått här! Tusen tack alla och envar!

  • Oregistrerad
  • 2006-12-18 12:48

Hej:
Verkligen trist att du råkat ut för detta.

Lite råd i all vänskaplig mening:
Om du verkligen avser att stämma redovisningsbolaget och kräva ersättning för den ekonomiska skada du lidit så är en advokat i det närmaste ett måste. Du skriver att du inte vill anlita en sådan och tror att du kan vinna denna tvist själv. Ställ dig då dessa frågor:

* Hur många stämningsansökningar har du skrivit?
*Vet du något om vilka bevis som kommer krävas?
*Har du erfarenhet av att processa i domstol?

Av det du skriver framgår verkar det som om du relativt enkelt skulle vinna i domstol om du använder dig av en advokat. Motparten måste givetvis ersätta dina ombudskostnader.

I händelse av att du ändå väljer att gå vidare själv så ska jag senare under dagen återkomma i tråden med en utförlig beskrivning av rättsläget.

//ny exad jur.kand

Ursprungligen av donper02:

Hej:
Verkligen trist att du råkat ut för detta.

Lite råd i all vänskaplig mening:
Om du verkligen avser att stämma redovisningsbolaget och kräva ersättning för den ekonomiska skada du lidit så är en advokat i det närmaste ett måste. Du skriver att du inte vill anlita en sådan och tror att du kan vinna denna tvist själv. Ställ dig då dessa frågor:

* Hur många stämningsansökningar har du skrivit?

Flera stycken.

Ursprungligen av donper02:

*Vet du något om vilka bevis som kommer krävas?

Jepp jag vet exakt.

Ursprungligen av donper02:

*Har du erfarenhet av att processa i domstol?

Ja, tyvärr.

Ursprungligen av donper02:

Av det du skriver framgår verkar det som om du relativt enkelt skulle vinna i domstol om du använder dig av en advokat. Motparten måste givetvis ersätta dina ombudskostnader.

Ah, men problemet där är hur det fungerar och en förklaring följer: Först skall man leta efter en bra advokat, det tar flera dagar att kolla i bekantskapskretsen vilka advokater som inte är "bottom-feeding money-sucking ambulance-chasing sociopaths" (det där går tyvärr inte att översätta...)

En rekommendation från någon innebär tyvärr inte speciellt mycket då en persons positiva erfarenhet av en advokat kan vara ytterst intermittent.

Sedan kommer vi till nästa steg: Innan advokaten säger flasklock, följt av goddag yxskaft följt av "glupp glee glupp" måste du mata denne med 12.500:- ink moms. Efteråt säger de tyvärr exakt samma sak.

En advokat är så noga och så försiktig och så räddhågsen om sin fina tjusiga ansvarsförsäkring så att de inte törs säga något alls som kan vara till användning för dig. De kommer tex konsekvent vägra uttala sig om huruvida du kan vinna något (de säger i regel att du inte kan vinna, för ingen verkar tydligen någonsin vinna något, vilket i sin tur möjligtvis har att göra med kvaliteten på de usla verktyg en advokat har att arbeta med).

De vill heller inte uttala sig om huruvida du har en chans och hur stor den är och på vad de baserar detta. De kommer också och det är detta som gör mig förbluffad, att vägra sammanfatta sin juridiska kunskaper, sin erfarenhet av tidigare fall och hur praxis fungerar och erbjuda dig vettiga konkreta råd om vad du skall göra för att vinna. Min teori är att om de talar om hur du skall göra - så kommer ansvarsförsäkringen in i spelet och om de sagt något åt ena eller andra hållet, och klienten kanske är så dum att han tror på vad man påstår. Då kanske man som advokat lite senare blir ställd till ansvar för att man sagt något annat än "glupp glee glupp" och hur utfallet av det blev. Det är tydligen sådant som håller advokater uppe på nätterna vad jag förstår.

De kommer också att hålla varandra om ryggen, detta tror man inte riktigt, men om man varit så godtrogen att man inte har involverat en advokat i hela sin affärsprocess från offertskrivande, till avslut, till genomförande och köpt den ena tjocka bibban med knasiga papper med konstiga ord och onödigt komplicerade villkor för oerhört dyra pengar, så anses man vara en idiot och ingen advokat anser att de kan jobba under förutsättningen att bibban med papper fattas. Då blir de totalförvirrade och kan inte säga flasklock ens. Det är därför alla advokater alltid rekommenderar att man anlitar en person från det egna skrået så fort man skall göra något. Lite absurt tycker jag men så är det tydligen.

De är även till sin natur endast reaktiva och inte aktiva. De kommer att i stor detalj berätta för dig allt som inte är möjligt - men att berätta vad som är möjligt eller under vilka förutsättningar man kan vinna anses tydligen av något skäl ligga utanför både deras yrkesroll och den sinnliga värld som en advokat förmår uppfatta.

Så om samhället fungerade som advokaterna ville så är det första en egen företagare anställer eller hyr in åtminstone på halvtid, just en advokat som kan producera papper att bifoga med ditten och datten - vilket sedan ger andra advokater mera jobb och vips har vi ett system som underhåller sig själv där spelarna i stort sett har en enda talang - rekommendera att de själva används och läsa innantill, inte säga flasklock, överdriva svårigheten i den egna yrkesrollen och vilken begåvning som krävs för den och möjligtvis ibland skriva något som ingen orkar läsa eller förstå. Att arbeta för att förändra sakernas tillstånd och tex få till ytterst nödvändiga ändringar i de egna verktygen (se länken ovan till Handelsbalken från 1736) är av något skäl helt ointressant - vilket man ju förstår, man kan tjäna mycket pengar på saker som är onödigt krångliga.

Jag hoppas nu att det framgår tydligt varför jag inte gillar advokater varför jag tycker att de inte tillför något och varför jag har kommit fram till att jag INTE behöver en sådan? Eller?

Ursprungligen av donper02:

I händelse av att du ändå väljer att gå vidare själv så ska jag senare under dagen återkomma i tråden med en utförlig beskrivning av rättsläget.

//ny exad jur.kand

Tack det uppskattas enormt mycket!

Edit: Lite småfel, lite meningsbyggnad och ett par små tillägg.

Senast redigerat 2006-12-18 15:09

Taz_1999: Egentligen är inte detta så komplicerat.

1. Du har anlitat en bokföringsbyrå som inte skött sitt jobb och orsakat dig olika typer av problem.

2. Sammanställ kortfattat (det är faktiskt bättre att det är kortfattat än en uppsats eftersom du får möjlighet att korrigera/sammanställa allt senare) deras uppdrag, vad dom utfört och på vilket sätt det är felaktigt. Sen beskriver du vilka följder detta fått för ditt företag.

3. Observera att transaktionen gjorts mellan ditt bolag och bokföringsbyrån - blanda inte in dig personligen i detta.

4. Därefter sammanställer du ett krav där du tydligt anger vilka direkta och indirekta kostnader som detta medfört. Ju mer siffrorna är kopplade till verkligheten desto bättre.

5. Boka ett möte med din bokföringsbyrå och presentera dina krav. Ingen stämning, ingen advokat och ingen tingsrätt.

6. Avvakta svar från bokföringsbyrån. Du kommer med väldigt hög säkerhet få svar där dom godkänner dina krav eller bestrider dom.

7. Om bokföringsbyrån bestrider dina krav och du anser att du kan motbevisa deras ansvar överlämnar du ärendet till tingsrätten i formen av en stämning. Då kommer dom avgöra hur saker egentligen står till. Ditt bolag har troligen en företagsförsäkring som kommer täcka en del av dina kostnader.

Mitt tips är: PRATA med den du är osams med. Var beredd att kompromissa. Var tydlig i dina krav och blanda inte in känslorna.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-18 16:26

Köp av tjänst.

Tyvärr blir det inte ett så utförligt svar eftersom jag tappade lusten lite efter ditt i mitt tycke relativt onyanserade påhopp på advokatkåren =). Eftersom jag får sägas till höra det skrået så torde ändå inte mina råd vara värda så mycket.

Du har lidit ekonomisk skada eftersom bokföringsbyrån inte fullgjort sina förpliktelser i enlighet med det ingångna avtalet

Jag antar att du har krävt ersättning för av dig nedlagd tid. Tänk på att det inte är den av dig faktiska nedlagda tiden som är utgångspunkten utan vad som i sammanhanget är normal tidsåtgång för att åtgärda bristerna. Vidare är det svårt att säga vilket belopp per timma som ska fastställas. Det är till exempel inte rimligt att kräva mer i ersättning om du jobbat på kvällar/helger om det inte har krävts eftersom du inte har kunnat förlägga arbetet på annan tid. Ett rimligt sätt att bestämma ersättningsbeloppet är att fastställa hur stor ”del” av tjänsten som utförts felaktigt och sen kräva att du återfår din betalning för den delen, samt eventuella merkostnader.

Vanligtvis så bör det ingångna avtalet mellan dig och bokföringsbyrån reglera vad som gäller vid brister i den utförda tjänsten. Det är detta avtal som du ska basera din stämningsansökan på. Eftersom du verkar vara väl insatt i lag juridikens värld så vet du själv betydelsen av att upprätta tydliga skriftliga avtal och följaktligen bör ett sådant finnas. I din stämningsansökan så beskriver du vilka fel som begåtts av bokföringsbyrån och hänvisar till de klausuler i avtalet som reglerar ersättning för skadan du lidit.

Ditt sökande efter lagar som reglerar situationen tyder dock på att avtalet inte innehåller regleringar om vad som gäller vid fel på den utförda tjänsten. Du har själv uppmärksammat att det inte finns någon lag som direkt träffar situationen fel i tjänst mellan två näringsidkare. Tidigare i tråden har det skrivits om analog tillämpning av andra lagar och det är den vägen man får vandra i detta fall.

Av rättspraxis framgår att det är köplagen som ska tillämpas i detta fall. Lagen om handelagentur är företrädelsevis tänkt att reglerar förhållanden mellan en näringsidkare har avtalat med en annan, huvudmannen, att för dennes räkning självständigt och varaktigt verka för försäljning eller köp av varor genom att ta upp anbud till huvudmannen eller sluta avtal i dennes namn. Detta är inte riktigt en jämförbar situation. Samma förhållanden gäller för kommissionslagen. Det är alltså i köplagen du ska söka stöd för din talan.
Bara för att återknyta till mitt förra inlägg om att du bör skaffa advokathjälp i detta fall vill jag säga följande: Du söker svara på juridiska frågor, de som är mest skaffade att ge dig den hjälpen är advokater. Din invändning mot denna yrkesgrupp tycks mest vara att de sällan kan lova hur en process ska sluta. Det är alltid vanskligt att uttala sig om det eftersom klienten kan ta det som ett löfte om att vinna. Till exempel så verkar ditt fall som du beskriver det vara solklart, men egentligen vet jag ingenting eftersom jag inte tagit del av någon bevisning.
Tillsist vill jag även säga att när du avvisade bokföringsbyråns förlikningserbjudande så hoppas jag att du tog i beaktande att det kommer ta relativt lång tid innan din sak har prövats i domstol. Det är inte heller givet att du kommer vinna där, eller att ersättningen i domstol blir mycket högre än vad de nu har erbjudit.

/ Lycka till

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-18 23:26
Ursprungligen av donper02:

Av rättspraxis framgår att det är köplagen som ska tillämpas i detta fall. Lagen om handelagentur är företrädelsevis tänkt att reglerar förhållanden mellan en näringsidkare har avtalat med en annan, huvudmannen, att för dennes räkning självständigt och varaktigt verka för försäljning eller köp av varor genom att ta upp anbud till huvudmannen eller sluta avtal i dennes namn. Detta är inte riktigt en jämförbar situation. Samma förhållanden gäller för kommissionslagen. Det är alltså i köplagen du ska söka stöd för din talan.

Hur kommer det sig att kommissionslagen och lag om handelsagentur inte kan användas som stöd i denna situation? Det rör sig om en immateriell tjänst och jag fick uppfattningen, efter att ha studerat lagtext och doktrin att det just är dessa två lagar som är lämpliga att tillämpas analogt i detta fall. Du nämner att av rättspraxis så är det KöpL som är tillämplig i detta fall? Kan du ge mig ett rättsfall så jag själv kan få se det?

Det är inte på något sätt att jag inte tror på dig, du har din examen och du har ofantligt mer kunskap än jag! Det är bara så att jag skulle vilja veta hur det verkligen ligger till i detta fall så därför ställer jag mig lite frågande till ditt resonemang. Hoppas du förstår hur jag menar.

donper 02
Varför inte bemöta det som du ser som ett angrepp på advokatkåren?
Det här är ju en sträng som jag antar många läser med intresse och det vore intressant med en kommentar med lite råd om hur det funkar med advokater och hur man ska gå tillväga för att få en bra advokat.
Det kan ju faktiskt vara så att Taz råkat ut för en dålig sådan tidigare.
För jag antar att det även existerar sådana i ditt skrå?

En?

Jag filar på ett längre svar till donper02 och Martin och vill förstås framföra mitt varmaste tack till donper02 och Martin för att ni har tagit er tid att svara på min fråga. Uppskattas mycket. Jag ber att få återkomma.

Senast redigerat 2006-12-18 20:07

Låt oss fokusera på vad denna tråd handlar om - vilken lag som reglerar avtal mellan olika företag som säljer tjänster till varandra.

En godtycklig diskussion som huruvida advokater gör sitt jobb eller ej är inte direkt en fråga för 99mac och framförallt lite offtopic i denna tråd.

I den här diskussionen är den väl i allra högsta grad aktuell med tanke på Taz erfarenheter.
Men det är så typiskt 99mac att tom strängarna ska modereras in i detalj!
Så du menar att donper02 ska inte kunna kommentera det han uppfattar som ett påhopp på hans yrkeskår?

Martin kanske menar att jag inte borde tagit upp det från början? I såfall skulle man inte behövt kommentera det alls.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-19 11:06

teddi: Sök relevanta rättsfall så lär du finna :-), dock var jag jag lite väl snabb igår och gjorde inte ett tillräckligt nogrant arbete. Mina skäl för att hävda köplagen var bla NJA 1989 s 215. Givetvis har du rätt i att taz kan söka stöd i sin talan i även kommisionslagen och lag om handelsagentur. Det framgår som du säger av doktrin. Dock ska man tänka på att köplagen främst bör vara utgångspunkt eftersom det handlar om ett "köp". Lag om handelsagentur träffar främst när någon träder i annanställe, samma sak med kommissionslagen. Men precis som du tidigare redogjort för så kan Taz även analogt tillämpa dessa lagar. Detta bör alltså ses som en rättelse av vad jag skrev igår.

Har även prata lite om denna typ av fall med några kollegor och de anser precis som Teddi att alla tre lagar kan tillämpas analogt i detta fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-19 11:24

Advokater ska användas när dom behövs. Varken färre gånger eller oftare.
Jag har haft oerhört stöd av advokater, och oerhört lite stöd av andra, problemet är att oftast får man inte rekommendationer av advokater som är rätt, utan man behöver en viss kunskap för att shoppa advokater rätt annars kan det kosta pengar i onödan, mitt förslag är att skapa en relation med en advokat man respekterar och berätta under vilka förutsättningar som arbetet ska genomföras.

Detta sagt allmänt om advokater/jurister.

Vad gäller ditt problem mot byrån, så rekommenderar jag dig precis som Martin att söka ersättning från den person som äger bokföringsbyrån du har anlitat. Jag tycker dock till skillnad mot Martin att dina anspråka skall vara uppdelade i delar om.
1.
Faktiska kostnader, varenda spänn
2.
Skadestånd

Anledningen till skadeståndet är att det är lättare att förhandla bort skadeståndsanspråket, utan att röra dina "faktiska" kostnader. I alla förhandlingar är det vettigt att ha en ståndpunkt som sträcker sig längre än de faktiska kostander.

Om man anlitar advokat, vilket kan vara bra, men jag tror inte det i detta fall i alla fall inte förrens man ska in i tinget. Om man tror att det kommer att komma dit så ska man inte i diskussion vara beredd att ge eftergifter i skadeståndet, eftersom det då kan användas mot dig.

Sen är det viktigt att veta att byrån har möjlighet att betala, inte bara att du vill dom måste ha möjlighet också - så en UC kan vara vettig. Om dom har problem kan det vara vetiigt att ge efter lite för att få nåt i alla fall.

Det är viktigt dock att denna typ av bolag fattar att det inte är ok.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-19 11:25

jag älskar 99mac

Stort tack till Teddi, DonPer02 och Tangen som tagit sig tid att svara. Uppskattas.

Jag har nog missat att berätta även att vi redan är förbi stadiet att snällt be om ersättning från byrån i fråga - de har efter några email/telefonsamtal/brev däribland en sammanställning av mina faktiska och verkliga kostnader kopplat in en advokat som avvisat mina krav.

Senast redigerat 2006-12-19 13:13
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-19 13:40
Ursprungligen av Taz_1999:

avvisat mina krav.

Vilande på vilken uppfattning, att bolaget i fråga inte har åsamkat dig någon skada, har dom skrivit nån -ja du vet sån där advokat mambo jambo

/Tangen

Nä - de chansar helt enkelt på att jag ger upp. Han nämnde tex att jag måste i en tingsrätt bevisa att jag lidit skada för att få skadestånd - beviskraven är alltså på min sida, och det kan man hålla med om är kanske inte helt enkelt att bevisa. Enormt med tid tar det också.

Kanske skall jag förtydliga en sak till - det existerar inget speciellt avtal man kan titta i som reglerar hur denna tjänst skall utföras, de har aldrig visat mig något eller hänvisat till något i någon kommunikation (epost, fakturor, webbsite mm). Vanligen har man ju som leverantör av ett sådant avtal, det finns i de flesta branscher och ibland benämns de standardavtal. (Det enda jag hittat för bokföringstjänster är ett från Finland som är på svenska och heter KL 2004).

Men att ett avtalsförhållande existerar är i juridisk mening klart då jag har betalt fakturor de sänt mig, detta regleras i Avtalslagen.

I avsaknad av speciellt avtal mellan parterna, vilka generella lagar gäller då denna situation - det var det som var min ursprungliga fråga gällde och nu med alla bra svar så förstår jag hur det ligger till.

Det är ungefär så här - lagstiftarna har underlåtit att i lag fastslå vilka principer som gäller just försäljning av tjänster mellan företag - där är det är upp till varje enskilt företag att skriva (med hjälp av advokater och jurister) sådana avtal som reglerar den situationen och därför har man bara med ett villkor i Avtalslagen - att oskäliga villkor inte är tillåtna (§36)

Jag skrev en liten harang här om varför lagstiftarna gjort så och vad det får för konsekvenser och vilken nytta ett visst skrå kan ha av det mm, men jag strök den för det hör inte till tråden.

Så för att sammanfatta:
1. Så har parterna tecknat ett avtal som gäller för situationen så är det det som gäller, mig veterligen finns inget, så vidare till nästa steg.

2. Alltså är det lagar och regler som gäller som nästa steg, där har man formuleringen i Avtalslagen som visar att ett avtal är ingånget.

Men sedan är det stopp i form av speciella lagar - i första inlägget skriver jag fyra situationer, varav tre av dem har egna lagar, den fjärde har alltså ingen. Vidare till nästa steg.

3. Då tillämpar man de lagar och regler som finns analogt, man får destillera fram likheter mellan dessa lagar och tillämpa dem istället för det speciella avtal upprättat mellan parterna, som inte existerar.

Lag (1914:45) om kommission

Lag (1991:351) om handelsagentur

Köplag (1990:931)

... men kanske inte i den ordningen.

Och det är när man kommer så långt inser att denna situation i stort inte är alls som den borde vara - vems fel det är kan vi ta i en annan diskussion.

Skadeståndsrättliga principer
Sedan visar det sig vid ytterligare sökande att när det gäller skadestånd finns något som heter Skadeståndslagen - som dock inte alls täcker denna situation då varken person eller sak har skadats, endast pengar och tid. Det finns då något som heter Skadeståndsrättsliga principer - där man fastslagt (håll i er nu för här kommer en rejäl skillnad mellan rättsuppfattningen hos allmänheten och den hos jurister/domstolar/advokater mfl) - din egen tid är inte ersättningsbar. Så om någon soppar till det för dig - du löser detta med 1000 timmars eget arbete, får du inte ersättning för den tiden. Kul va?

Jag är visserligen lekman, men under punkt tre borde du väl tagit med Praxis, i de fall det finns.

Bevaka tråden