Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

12" MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 123 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-12-07 19:48

en minimal 12" mbp blir perfa, det kommer lagom med revisioner tills AppleCare:n på sambons nuvarande PB 12" går ut... De som gnäller över vikt förstår jag mig inte riktigt på - tyckte aldrig att min pismo var särskilt tung (3 Kg) och min nuvarande PB 17" (3,1) är inget att klaga på heller... (fast jag har alltid ryggsäck och gillar att kunna bära med mig studion överallt).

sitter på en macbook... och imo så ja... portablare än så behöver jag inte Men det där med flashdisk lät ju lite intressant.
Vad säger ni om en flashdisk (20gb kanske) som stödjer pnp med sataII interface? jag hade blivit sugen som ett as till min skrivmaskin macbooken... ärligt alltså...

hej på er

Apple har idag 17", 15" och 13" widescreen laptops. är det lönt att apple släpper en 12" widescreen och i så fall vad skulle fokus vara för att göra den "unik"? huvudfokus lär vara just lätt och portabel och i det sammanhanget lär man ju får göra kompromisser - eller? Vad kan man byta ut som är "stort" - hårddisk och/eller optisk enhet. Apple skulle ju faktiskt kunna använda 1.8" (ipoddisk) eller flash. Optisk enhet...är det inte lite svårt...då måste ju apple släppa en extern cd/dvd-brännare. för om jag skall installera operativ, program etc så behöver jag ju det. sen behöver jag ju också kunna bränna cd's och dvd's ibland.

När jag fick min 15" Mactel - fanns inte Macbook - om den hade funnits hade jag valt en sådan istället. Jag måste nämligen kunna köra Windows och jag reser myyycket - så liten och lätt är viktigt. Hm...15" väger bara 200 gram mer än 13"aren. Men en 12" widescreen är det frågan om jag verkligen kan arbeta bra med? Jag irriterar mig idag på 15"aren just för att den är så "låg" får inte plats med dokument på ett bra sätt (indesign, word etc). Så - på jobbet har jag en "vanlig" 1600x1200-skärm...sällan jag "använder" widescreen...mer än när jag kollar på film.

den bästa bärbara laptop jag har haft var min 12" ibook och powerbook - formatmässigt alltså. i övrigt är jag väldigt nöjd med min 15" mactel.

så - nog finns det en marknad för en subnotebook - men de personer som har bruk för en sådan har nog större behov av en "vanlig" skärm - inte widescreen...

Senast redigerat 2006-12-10 12:48
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-10 13:08
Ursprungligen av el gringo:

så - nog finns det en marknad för en subnotebook - men de personer som har bruk för en sådan har nog större behov av en "vanlig" skärm - inte widescreen...

Instämmer!

Då man har en så liten skärm så ser jag helst att man har så stor yta som möjligt; 12" widescreen (lowscreen?) har mindre yta än 12" 4:3. Dessutom vill jag gärna ha lite högre upplösning (jag ser bra). Kanske Apple vill släppa en liten högupplöst skärm då OSX blir resolution independent?

att apple kommer gå tillbaka till 4:3skärmar kan ni glömma... det kommer inte hända. men att dom gör den högupplöst 1280*800 är ju inte omöjligt...

nä - det är väl eg. ingen som tror på 4:3 - men principiellt...så behöver man ofta höjden när man "arbetar". en kollega fick precis sin 13" och med mindre upplösning än det så avtar användbarheten snabbt....

Ursprungligen av el gringo:

nä - det är väl eg. ingen som tror på 4:3 - men principiellt...så behöver man ofta höjden när man "arbetar". en kollega fick precis sin 13" och med mindre upplösning än det så avtar användbarheten snabbt....

håller med till fullo... bildbehandling var såååå mycket trevligare på 4:3 skärmar... speciellt på skärmar utan pivot. men annars så är ju macbooken helt ok... imo väldigt portabel.

Ursprungligen av northernlight:

håller med till fullo... bildbehandling var såååå mycket trevligare på 4:3 skärmar... speciellt på skärmar utan pivot. men annars så är ju macbooken helt ok... imo väldigt portabel.

Dom enda jag har hört säga detta är folk som satt med en antik mac och redigerade i PageMaker...

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Dom enda jag har hört säga detta är folk som satt med en antik mac och redigerade i PageMaker...

är det så?

Jag gav upp hoppet om en 12" MBP nyss. Det kommer en 15" C2D Macbook Pro med Glossy skärm och i övrigt minsta konfig fast 2GB RAM imorgon.

Ursprungligen av Björnström:

Jag gav upp hoppet om en 12" MBP nyss. Det kommer en 15" C2D Macbook Pro med Glossy skärm och i övrigt minsta konfig fast 2GB RAM imorgon.

Låter perfekt, då Adobe släpper betan av Photoshop CS3 på fredag

Björnström, berätta mera!

hej igen - en kollega fick sin MacBook förra veckan. Nu har jag testat lite fram och tillbaks mellan hennes 13" och min 15" MBP - och även om jag reser mycket så hade jag INTE valt MB'en. Det blir helt enkelt för liten skärmyta - i alla fall för mig - och så är den marginellt lättare 200 gram tror jag. kan inte tänka mig att en 12" MBP ger en bättre känsla...

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-12-16 01:09

Skärmytan är ju helt klart relativ till vad man ska använda datorn till... och dessutom är det ju hur hög upplösning man kan köra som är relevant. Jag programmerar mestadels och har en max upplösning på 1024x600 på min FujitsuSiemens P1510... och det räcker gott för mitt ändamål... men jag förstår fullständigt att en som arbetar med t.ex photoshop vill ha en skärm som klarar minst 1600x1200.

iaf så spelar inte den fysiska storleken någon roll enligt mitt tycke så länge max upplösningen är den samma.

jo - det var väl lite min poäng. man skall alltid utgå ifrån vad man skall göra med sin mac. jag reser mycket - varför jag vill ha liten/lätt, men samtidigt behöver jag relativt stor skärmyta/upplösning - så utifrån det så är nog en 15" sweetspot - för mig i alla fall

jag kopplade till en 1600x1200 20"are på jobb - och pivot'ade den - suveränt skönt att ha 1600 på höjden - helst när man jobbar i långa dokument (text+bild).

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-12-16 13:35

Jag övergav apple av den enkla anledningen att jag inte längre kunde klara mig med trackpaden... har alltid avskytt trackpads och ville (efter 5 år användade av enbart apple laptopar) ha en trackpoint igen.
Dessutom tyckte jag att Macbooken var förstor... tyckte att min 12" Powebook var i största laget (förstår inte hur jag kunde acceptera storleken på min 15"PB som jag hade mellan 2001 tom. att 12":aren släpptes).

Det enda som skulle kunna få mig att köpa en bärbar Mac igen skulle vara om de släppte en dator men max en 12" skärm med minst 1024x768 (eller 1280x768 på en widescreen) i upplösning och med trackpoint eller ett jämnlikt alternativ (något som låter mig behålla händerna i touchtype position när jag ska flytta muspekaren)

Jag vill ha en 13.3" MacBook Pro som väger under 1.4 kilo med allt inkluderat. Sony har lyckats med VAIO, varför kan inte Apple? 13.3 med 1366x768, men jag ger aldrig upp min 15.4" MacBook Pro, en kombination får det bli.

Ursprungligen av MiBook84:

Jag vill ha en 13.3" MacBook Pro

I'll second that

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-28 17:26

Ojojoj, här diskuteras det om storlekar och prestanda. Ja, då får jag väl säga mitt. Jag önskar också att det släpps någon MB eller MBP i alu-utförande med 12,1-tums skärm. Då tycker jag att "familjen" är komplett och bör tillfredställa alla. Och då får man kompromissa med prestanda och innehåll. Alla modeller har sitt ändamål. Angående vikten så klassas ju en bärbar med 12,1 tum som "ultra portabel". Men detta är ju ingen nyhet för er här. Och om man är stark eller inte, hör inte hit. Håller med om att det är en bekvämlighetsgrej. Jag vill ha en 12-tummare för att den är liten och smidig. Och framför allt väldigt snygg i sitt alu-utförande. En parantes är att den hade passat bra ihop med min Mac Pro. Synd att våra diskussioner inte kan påverka Apple och få dem att hosta upp ännu en läckerbit.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-12-29 00:35

@Reisan:

http://www.apple.com/feedback/macbookpro.html

Bara att lämna feedback... om tillräckligt många lämnar feedback att de vill ha en liten dator så bör det komma en.

Själv så skulle jag vilja att de släpper en som är mellan 10" och 12" med godtycklig grafik och processor kraft men med möjlighet att sätta in mycket ram (typ 2gb eller så... mer än 1gb iaf)

Dessutom kan dom för mig gärna slopa intern dvd/cd spelare. Använder det så sällan att jag lika gärna kan koppla en extern när jag behöver det.

Och så vill jag självklart ha trackpoint eller motsvarande också. Det är en grundförutsättning för att jag ska köpa en bärbar mac igen.

Precis lämna feedback till Apple. Det gör troligtvis mer än att skriva sina önskningar här.

Trackpoint är det den där lilla snuskiga saken mitt i t-bordet. Vad är det för bra med en sån i jämförelse med det vi har idag? (det är en fråga inget påhopp, jag är bara nyfiken, har aldrig själv haft en bärbar med sådan så därför undrar jag)

Jag har en IBM häck med trackpoint på och den är ju inte direkt skön att hålla på med.... Den är seg och sen så händer det att den "hänger sig". Alltså att den fortsätter att flytta musen även då jag släppt spaken.

En annan fråga, Sen när har Apple haft trackpoint på sina datorer??? Jag kommer ihåg den tiden dom hade en kula istället för en pekplatta men nån spak vill jag inte minnas jag sett...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-29 13:58

Jag skulle vilja ha en kula Ganska logiskt då det finns på Mighty Mouse redan.

Tror ni inte att suget efter en 13.3" MBP skulle vara större?

  • Medlem
  • 2006-12-29 14:21

Jag skulle vilja ha en lättare 17". Jag hade en 15" MBP men bytte till 17 eftersom mitt primära verktyg är InDesign. Den är ett halvkilo tyngre, och det känns, men jag är ändå väldigt glad för de extra pixlarna.

Vad väger egentligen en pixel?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-29 20:05

Kan man fråga sig

Ursprungligen av boris91:

Kan man fråga sig

Något för snillen spekulerar kanske?

På tal om snuskiga trackpoints: iGamla thinkpaddar körde med sådana där suddgummin istället för trackpad - herreminskapare vad omöjligt det var att använda den till något vettigt... Inte gick det inte att redigera text och ännu mindre rita eller på annat sätt bildbehandla. Inte spela heller skulle jag tro. Så inga suddgummin för mig tack. Men smaken är tydligen delad i den här frågan.

För att återgå till ämnet: En ultraportabel (9-10") har nog en marknad i alla som behöver något snyggt och lätthanterligt för presentationer. Min iBook med snabbt uppvaknande från vila, OSX med Exposé samt förstås Keynote har imponerat på en del - tänk då hur en _liten_, snygg burk med aluskal skulle slå världen (kunder) med häpnad...

  • Oregistrerad
  • 2007-01-02 17:42

Vad jag vet finns det ingen hårdisk i ipodformat (storlek) som är tillräckligt snabb för en dator? Iaf inte med 80gb eller mer. Jag sitter med en pb 12" och precis som alla andra i tråden väntar jag på dess slimmade ersättare. Men eftersom jag använder min 12" till allt från textredigering till hobbyvideo och lite spel så falnar köplusten om den inte har optisk enhet och rejäl hårdisk.
Jag tror att det finns fler som inte har råd med både stationär och bärbar, eller som helt enkelt bara är i behov av en kraftfull, superportabel dator som klarar allt utom de absolut tyngsta jobben.

Intelifiera powerbooken så är jag nöjd!! (och den får gärna räcka finger åt macbook!)

Bevaka tråden