Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

12" MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 123 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Heh.. Nu konkar jag inte speciellt mycke på min MBP men jag tror inte att problemet ligger i att man inte orkar bära den, utan kanske att de är skönt att slippa om det finns alternativ

Vill ha.... Då åker min nuvarande PB 12". Med en rejäl skärm extern och vanligt tangentbord på jobbet så är den perfekt. Funkar utmärkt även för mindre jobb i Creative Suite.

Att sitta med i knät på tåg eller flyg så är 12" perfekt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-05 18:59

Sony har ett par synnerligen läckra väldigt små maskiner.

Ursprungligen av bossep:

Sony har ett par synnerligen läckra väldigt små maskiner.

Kan man utnyttja parallell åt andra hållet och installera MacOS på en sån då

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-06 12:46
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Kan man utnyttja parallell åt andra hållet och installera MacOS på en sån då

Testa och hör av dig om det fungerar.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-05 01:11
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Kan man utnyttja parallell åt andra hållet och installera MacOS på en sån då

Ehh... Ja det kan man

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-12-06 07:07

Japp. Den hade jag definitivt köpt. Den måste ha bra batteritid, bra skärm och inte vara alltför dyr.

Jag förstår mig verkligen inte på de som ifrågasätter andras önskemål och säger "du har fel, egenskapen x är inget problem", trots att personen tycker det.

Själv reser jag omkring med en 17-tummare, vilket är som att packa ner en hel diskbänk i väskan. Prova att jobba med den i ett flygplan, eller för den delen klara viktgränsen för handbagage på 8 kg som många flygbolag har.

Jag förstår till fullo önskemålet att ha en så liten burk som möjligt, och kommer det en ny 12-tummare så slår jag till direkt

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag förstår mig verkligen inte på de som ifrågasätter andras önskemål och säger "du har fel, egenskapen x är inget problem", trots att personen tycker det.

Själv reser jag omkring med en 17-tummare, vilket är som att packa ner en hel diskbänk i väskan. Prova att jobba med den i ett flygplan, eller för den delen klara viktgränsen för handbagage på 8 kg som många flygbolag har.

Jag förstår till fullo önskemålet att ha en så liten burk som möjligt, och kommer det en ny 12-tummare så slår jag till direkt

Ingen som direkt ifrågasätter andras "önskemål" men det är ett jävla gnäll hela tiden tycker jag.
Att den väger några hekto mer eller mindre. Ska den inte väga ngt så kanske man ska fixa en fickdator eller liknande

Det var ingen som tvinga dig att köpa en 17" laptop. det finns mindre modeller och andra system.
Varför valde du inte ngn lättare och mindre modell?

Hoppas du inte tar illa upp, men jag är så trött på det vanliga hederliga svenska gnället.
Gnäller faan i mig om precis allt. Kan inte folk vara nöjda? Om dom inte är det så kan dom ändra på det istället för att gnälla.

/manne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 11:22
Ursprungligen av Emanuel L:

Hoppas du inte tar illa upp, men jag är så trött på det vanliga hederliga svenska gnället.
Gnäller faan i mig om precis allt. Kan inte folk vara nöjda? Om dom inte är det så kan dom ändra på det istället för att gnälla.

Sluta gnäll nu! Jag är faktiskt helnöjd med min Powerbook 12"!

Ursprungligen av pesc:

Sluta gnäll nu! Jag är faktiskt helnöjd med min Powerbook 12"!

Gött mos
Äntligen en som inte gnäller :rolleyes:

Ursprungligen av Emanuel L:

Hoppas du inte tar illa upp, men jag är så trött på det vanliga hederliga svenska gnället.
Gnäller faan i mig om precis allt. Kan inte folk vara nöjda? Om dom inte är det så kan dom ändra på det istället för att gnälla.

/manne

Jag tycker du verkar vara den som gnäller mest...

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag tycker du verkar vara den som gnäller mest...

Hehe! Det beror på hur man ser det

Jag har en pb 12a med trasig cd-drive. Jag kan säga att jag saknar den inte. (ska nog plocka ut den faktiskt så jag sparar några hekton

Skulle döda för en 12a med extern cd-drive - och gärna en som klarar 30" skärmen! mums..

..jag är nöjd när min väska väger mer än datorn.. i framtiden tror jag datorn sitter i musen, som är en ipod, som är en telefon, och mus då..
hehe ok

Ursprungligen av soul8o8:

Jag har en pb 12a med trasig cd-drive. Jag kan säga att jag saknar den inte.

Samma med min 12a, saknar inte cd-spelaren ett dugg.

Ursprungligen av soul8o8:

Skulle döda för en 12a med extern cd-drive - och gärna en som klarar 30" skärmen! mums..

Precis!

Så här är drömmen konfigurerad...
• 12" i 1280x800 som blir lagom stor i wide, ger även ok storlek på tangentbordet
• tunn som fasiken, med underdelen i högst dubbla locktjockleken
• ingen CD/DVD
• flashdisk, helst över 32 GB = skitlång batteritid
• ordentligt med plats för RAM, min 1 GB max 3 GB
• grafikkort för att kunna koppla till 30-tummarn, inte optimerad för spel

Ursprungligen av soul8o8:

Jag har en pb 12a med trasig cd-drive. Jag kan säga att jag saknar den inte. (ska nog plocka ut den faktiskt så jag sparar några hekton

Skulle döda för en 12a med extern cd-drive - och gärna en som klarar 30" skärmen! mums..

..jag är nöjd när min väska väger mer än datorn.. i framtiden tror jag datorn sitter i musen, som är en ipod, som är en telefon, och mus då..
hehe ok

Det trodde jag också att jag hade tills jag kört reparera behörigheter och andra underhållsscript med Onyx sen funkade cd:n igen

Personligen så har jag hoppats på en 13,3" MBP sedan dag ett... 12" är verkligen jättetrevligt, men det är så liten skärmyta, 15,4" känns lite väl maffigt däremot...

Det jag är mest nyfiken på är ju priset - Var hamnar den i förhållande till MacBook? Sen en tum hit eller dit spelar väl mindre roll, hemma kopplar man ju in den till en större skärm.

Ursprungligen av Calleponken:

Det jag är mest nyfiken på är ju priset - Var hamnar den i förhållande till MacBook? Sen en tum hit eller dit spelar väl mindre roll, hemma kopplar man ju in den till en större skärm.

Mellan 11 500 - 12 200kr om man ska lita lite på:
macworld

Ursprungligen av Emanuel L:

Mellan 11 500 - 12 200kr om man ska lita lite på:
macworld

Jo, men frågan är om de lyckas med det konststycket... Flashminnen är grymt dyra, dessutom vill man ju få en del disk också!

Utan att ha läst hela tråden (halva).

Har tillgång till två bärbara datorer, den ena är en Thinkpad T41:a med 2 gig i ram medans den andra är en gammal Thinkpad X21:a (500 MHz PIII:a). Gissa vilken jag tar med mig?

Reser man mycket uppskattar man en liten dator. På kontoret/hemma dockar man och kör med externt tangentbord+mus+skärm. Har länge gått och väntat på en bärbar mac i 12" format och kommer det så är en av två önskningar uppfyllda (den andra är en trackpoint).

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-12-15 19:08
Ursprungligen av DeeJam:

Har länge gått och väntat på en bärbar mac i 12" format och kommer det så är en av två önskningar uppfyllda (den andra är en trackpoint).

Håller fullständigt med. Trackpoint är underbart. Jag slutade använda mac efter att ha haft det som enda plattform i 5 år enbart för att jag inte klarade av trackpaden. Fast jag skulle vilja ha ner den till 10".

Min nuvarande pc laptop har 8.9" skärm och trackpoint. Skärmen är lite för liten. En tum extra hade varit perfekt.

Sedan är det inte nödvändigt att det är just en trackpoint. En sån där liten trackball som sitter på Mighty Mousen hade nog vart minst lika bra. Bara den sitter på samma ställe som en trackpoint (dvs. mellan B, G och H).

Det känns som om den bara måste komma. Suget verkar ju enormt, och varför skulle Apple låta bli att tillverka en dator som kommer att sälja som smör?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-07 08:35

Jag skulle vilja ha en 12" med 160GB hårddisk, 4GB RAM, Superdrive och med ett grymt grafikkort (för spel). Den skall inte väga mer än 500 gram och kosta runt 1000:-, vilket jag tycker är rimligt för en sådan konfiguration.

Varför kan inte Apple tillverka en sådan? Lyssnar dom aldrig på oss användare?

Ursprungligen av pem_pem:

Jag skulle vilja ha en 12" med 160GB hårddisk, 4GB RAM, Superdrive och med ett grymt grafikkort (för spel). Den skall inte väga mer än 500 gram och kosta runt 1000:-, vilket jag tycker är rimligt för en sådan konfiguration.

Hehe, det kommer nog ska du se. Fast vid det laget klarar den inte ens systemkraven för Tetris.

Man tycker ju att apple borde kunna producera en ultra-portable. Min jobbdator är (tyvärr) en dell, men formatet på den är väldigt bra. Det är en Latitude D420, 12", väger 1,35 Kg. Just att den är lätt gör så himla mycket. DVD-läsaren är en separat låda som man kopplar in med en sladd, men ärligt, hur mycket gör det? Kan inte påstå att jag använder den jätteofta.

Lite OT, men på temat bärbara: Varför har inte apple en dockningsstation? Det är oerhört smidigt att ha sitt skrivbord iordning med skärm, mus, tangentbord etc och bara trycka i sin laptop i dockan för att allt ska funka. Ganska liten issue, men det är lite jobbigt att koppla in alla sladdar för sig som man måste göra på en mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-07 15:13

Jag bytte från en Dell Latitude L400. Jag var lite betänksam över att PB 12" var så stor, men det har gått bra, tycker jag.

Själv har jag inte saknat ett dockningsstation.

Hemma har jag en Apple Cinema Display. Kabeln till PB har en DVI-kontakt och en USB-kontakt (som går till USB-hubben i skärmen). Från skärmen är ett externt tangentbord och mus inkopplat via USB.

Jag öppnar inte skärmen på PB då jag kopplar in den utan lägger den stängd i ett hörn på skrivbordet. Den vaknar då jag viftar på musen.

På jobbet har jag en LG-skärm utan USB-hub. Men där har jag Bluetooth keyboard och bluetooth mus. Ännu enklare att koppla in sin stängda PB; ström och DVI-sladd bara.

Jag har funderat på att göra en hylla på väggen bakom skärmen där man kan stoppa undan PB stående på högkant, så blir skrivbordet rent. Kanske med kylfläns? Hmm.....

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-12-07 16:01

Vore riktigt najs med en 12" alltså.

Varför inte en superlightweight 10" eller 11" a la flybook? Och det kan ju funka med hårddisk också, måste ju inte vara flashdisk. Nu finns ju t ex 100GB drivar av samma typ som i iPod Video.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-07 17:06

Jag reser hela tiden. I tre år har jag alltid haft med mig en 12-tums iBook, men har från början tyckt att den varit lite för tung. Kommer Apple med en lätt liten sak slår jag till direkt!

Bevaka tråden