Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är skivbolagen riktigt friska?

Tråden skapades och har fått 117 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Simon Templar:

Det fanns nedladdningssiter 2004 i Sverige men de drog inte in några pengar alls i princip.
Första halvåret i år drog nedladdade låtar in runt 27 miljoner att jämföra med CD försäljningen som drog in runt 340 miljoner.

Med andra ord såg nedladdningen av låtar till att täcka upp för nästan 50% av minskningen i försäljning av CD-skivor utgivna av utvalda svenska skivbolag i Sverige. Hur stor andel av den resterande summan köps via nya skivbolag och butiker utomlands? En gissning säger att det spenderas mer än på nedladdningar.

Ursprungligen av pesc:

Intressant. Man ser att 1988-1993 så går CD om LP-försäljningen. Teknikskiftet gör att LP-intäkterna dalar till förmån för CD.

Och nu har vi ett nytt teknikskifte.

Jepp, så var det. 1988 var egentligen det sista året som LP-skivan var det som gällde. Sen kom CD'n på allvar. Teknikskiftet skulle ha kommit några år tidigare om det inte hade varit för Skivbolagen. För de bromsade redan då...

Ursprungligen av Svante S:

Jepp, så var det. 1988 var egentligen det sista året som LP-skivan var det som gällde. Sen kom CD'n på allvar. Teknikskiftet skulle ha kommit några år tidigare om det inte hade varit för Skivbolagen. För de bromsade redan då...

Det var inte skivbolagen som bromsade, utan kunderna. Sverige var ett av de land som det tog längst tid för att gå över till CD.

Ursprungligen av Simon Templar:

Det var inte skivbolagen som bromsade, utan kunderna. Sverige var ett av de land som det tog längst tid för att gå över till CD.

Var det så? Minns inte riktigt men det är till viss del sanning. Alla dessa diskussioner om kvalitet, 16-bitar, D/A-omvandling som pågick.
Min första CD-spelare var en Yamaha och den hade ett plåtljud i allt den spottade ur sig. Jag köpte nog den runt 85-86. Den höll ett år!
Men skivbolagen bromsade, så var det, även om kunderna var konservativa också. De såg redan då de kommande "riskerna" med att kopiering skulle kunna ske utan kvalitetsförlust.

Ursprungligen av Svante S:

Var det så? Minns inte riktigt men det är till viss del sanning. Alla dessa diskussioner om kvalitet, 16-bitar, D/A-omvandling som pågick.
Min första CD-spelare var en Yamaha och den hade ett plåtljud i allt den spottade ur sig. Jag köpte nog den runt 85-86. Den höll ett år!
Men skivbolagen bromsade, så var det, även om kunderna var konservativa också. De såg redan då de kommande "riskerna" med att kopiering skulle kunna ske utan kvalitetsförlust.

Jag tycker Vinyl>CD övergången i Sverige gick ganska bra och mjukt till. I vissa andra länder så slutade de mer direkt att sälja LP skivor vilket gjorde att folk blev tvungna att köpa dyrare CD, i Sverige så såldes båda formaten parallellt ganska länge, jag kommer ihåg att Ulf Lundells plattor var de LP som sålde bäst på slutet av vinyleran så nog var kunderna konservativa alltid..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-21 23:31
Ursprungligen av SirN:

1999 - 2002, över 30 miljoner sålda. Sen sjönk det ner mot 20.

Ett litet problem här är också om Svenskar i ökande omfattning köper mer CD-skivor genom utländska butiker (Amazon).

Ursprungligen av pesc:

Ett litet problem här är också om Svenskar i ökande omfattning köper mer CD-skivor genom utländska butiker (Amazon).

Svenskar har väldigt länge köpt skivor direkt från USA och har säkert ökat sitt köpande på senare år p.g.a. den låga dollarn men knappast så mycket.

Ursprungligen av SirN:

http://www.ifpi.se/02.images/01.top/02.subnav_pdf/02.statistik/pdf/Forsaljning_1988_2004.pdf

1999 - 2002, över 30 miljoner sålda. Sen sjönk det ner mot 20.

Om vi går igenom statistiken:

Mellan 1988 och 2004 ökade skivförsäljningen med 0.4% om året i genomsnitt (IFPI). Tyvärr finns det inte information om hur mycket utländska nätbutiker som Amazon står för eftersom detta endast är utvalda svenska skivbolag som säljer i Sverige som ingår i dessa siffror. Te.x. inte oberoende mindre skivbolag som t.e.x. Pluxemburg. Under samma tidsperiod ökade Sveriges befolkning med 1,00% om året (SCB). Med andra ord har skivförsäljningen stått i princip stilla sen 1988. Det monetära värdet av skivförsäljningen ökade med 1,04% om året (IFPI). Också det har alltså stått relativt stilla sedan 1988.

Kollar man på siffrorna finns det stora svängningar år till år, men rent generellt har musikbranschen mått ok, trots att kassettbandet uppfanns. Förändringarna har varit mellan -7 och +22% från år till år. Om det fortsätter enligt den här linjen lär musikbranschen fortfarande må bra och sälja musik om ett par år. Om de accepterar att världen förändras, vill säga. Siffrorna stämmer också ganska väl överens med hur Amazon vuxit, Amazon startade som bekant på slutet av 90-talet och har gått bättre och bättre varje år, de har en inkomst på 8.5 Miljarder dollar om året nuförtiden enligt NASDAQ.

Mellan 6% och 13% procent av svenskarna fildelar. Står alla dessa för den förändring som musikindustrin upplever? Under åren 1998 till 2004 minskade försäljningen med nästan 12% om året. Om IFPI/RIAA/ATP har rätt i sin fråga innebär det att i princip ingen som fildelar köper musik längre. Men kollar vi närmare på siffrorna ser vi att när LP-försäljningen avtar så ökar kassett-försäljningen och när kassett-försäljningen avtar ökar CD-försäljningen. CD-försäljningen avtar, men det finns inget bland siffrorna som tar över efter CD-skivan.

Vad finns det då som kan ta över efter CD-skivan? Låt mig gissa... Det börjar på ett I.... och slutar på nternet. När vi kollar på motsvarande RIAA-siffror ser vi att samma trender finns även där. Dock finns digitala nedladdningar med där och de ökar explosionsartat. Kanske säger något om vilken marknad som skivbolagen borde intressera sig för om de vill överleva.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

OMellan 6% och 13% procent av svenskarna fildelar. Står alla dessa för den förändring som musikindustrin upplever?

Ett problem är dock att de som piratfildelar även ger musik och film till de som inte fildelar,de som faktiskt varit beredda att köpa den skiva de vill ha. Det kan man tycka är snällt men gynnar knappast artisterna och bolagen som satsat tid svett och pengar på musiken.

Legal nedladdning har visserligen ökat explosionsartat i Sverige men från en väldigt låg nivå för att nu ligga på ca en tiondel av CD försäljningen. M.a.o det går knappt runt ekonomiskt p.g.a alla driftskostnader m.m. men vi får väl se hur det ser ut om något år..

Ursprungligen av Simon Templar:

Ett problem är dock att de som piratfildelar även ger musik och film till de som inte fildelar,de som faktiskt varit beredda att köpa den skiva de vill ha. Det kan man tycka är snällt men gynnar knappast artisterna och bolagen som satsat tid svett och pengar på musiken.

Legal nedladdning har visserligen ökat explosionsartat i Sverige men från en väldigt låg nivå för att nu ligga på ca en tiondel av CD försäljningen. M.a.o det går knappt runt ekonomiskt p.g.a alla driftskostnader m.m. men vi får väl se hur det ser ut om något år..

Och när kassetterna fanns spelade man inte in blandband och gav till sina vänner?

Se tidigare inlägg:

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Med andra ord såg nedladdningen av låtar till att täcka upp för nästan 50% av minskningen i försäljning av CD-skivor utgivna av utvalda svenska skivbolag i Sverige. Hur stor andel av den resterande summan köps via nya skivbolag och butiker utomlands? En gissning säger att det spenderas mer än på nedladdningar.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Och när kassetterna fanns spelade man inte in blandband och gav till sina vänner?

Klart man gjorde men inte i samma omfattning, kopieringen skedde dessutom nästan alltid från köpta exemplar sen var kvaliten oftast inte lika bra på kassetter som den är på digitalt kopierade filer & brända CDs.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Om vi går igenom statistiken:

Mellan 1988 och 2004 ökade skivförsäljningen med 0.4% om året i genomsnitt (IFPI). Tyvärr finns det inte information om hur mycket utländska nätbutiker som Amazon står för eftersom detta endast är utvalda svenska skivbolag som säljer i Sverige som ingår i dessa siffror. Te.x. inte oberoende mindre skivbolag som t.e.x. Pluxemburg.

Nja Ifpis statistik baseras på siffror från de flesta aktiva svenska skivbolag, Pluxemburgs skivor distribueras ofta av Playground som är medlem.

Ursprungligen av Simon Templar:

Nja Ifpis statistik baseras på siffror från de flesta aktiva svenska skivbolag, Pluxemburgs skivor distribueras ofta av Playground som är medlem.

Precis. Men inte alltid, det var det som var min poäng, det finns nya skivbolag vars skivförsäljning inte syns i IFPIs siffror.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Precis. Men inte alltid, det var det som var min poäng, det finns nya skivbolag vars skivförsäljning inte syns i IFPIs siffror.

Visst men det är ju inget nytt, det har alltid funnits små skivbolag som inte ingått i någon försäljningststatistik, det handlar dock oftast inte om några större antal skivor som sålts.

Ursprungligen av Simon Templar:

Visst men det är ju inget nytt, det har alltid funnits små skivbolag som inte ingått i någon försäljningststatistik, det handlar dock oftast inte om några större antal skivor som sålts.

Det är dock betydligt lättare att göra en egen CD och konvolut idag än det var att göra en Vinyl-platta för tjugo år sedan.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det är dock betydligt lättare att göra en egen CD och konvolut idag än det var att göra en Vinyl-platta för tjugo år sedan.

Jo men vem vill betala för en bränd skiva? Ja, ja jag vet att folk gör det men jag vet att det inte handlar om några större upplagor utom i undantagsfall, förr i tiden så sålde ju folk egengjorda kassetter och det gick att få hyfsade dealar på att göra vinyl genom mindre vinylpresserier.

Ursprungligen av Simon Templar:

Jo men vem vill betala för en bränd skiva? Ja, ja jag vet att folk gör det men jag vet att det inte handlar om några större upplagor utom i undantagsfall, förr i tiden så sålde ju folk egengjorda kassetter och det gick att få hyfsade dealar på att göra vinyl genom mindre vinylpresserier.

En bränd skiva? Jo, tacka vet jag för det är ju sant. God Jul och välkommen till 2006/2007 när det kostar under 20 kr inklusive moms att får en CD pressad med omslag, konvolut och screentryck på skivan. Allt i en jewel-case.

Nu över till Kalle Anka och hans vänner. Tror jag ska ladda ner soundtracket.

Trådskaparen och tillika moderator vill bara höja ett varningens finger.
Diskussionen som är intressant har börjat luta åt att spåra ur och gå över till personangrepp.
Jag vet att känslorna kan svalla i detta ämne.

Fortsätt som ni gjort innan så blir det inga som helst problem.
Annars blir det som i poker - there are no lucky loosers.

Simon, har du lagt dina tidigare, konstiga argument bakom dig? Så att vi äntligen kan ha en ordentlig diskussion?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Simon, har du lagt dina tidigare, konstiga argument bakom dig? Så att vi äntligen kan ha en ordentlig diskussion?

Vilka konstiga argument? Det mesta jag skrivit stämmer och du har själv medgivit att pirakopiering hämmar musikförsäljningen. Så jag förstår inte riktigt vad du argumenterar mot.

Ursprungligen av Simon Templar:

Vilka konstiga argument? Det mesta jag skrivit stämmer och du har själv medgivit att pirakopiering hämmar musikförsäljningen. Så jag förstår inte riktigt vad du argumenterar mot.

Ska vi ha en argumentation om fakta så måste också argumentationen baseras på fakta. Citerar jag erkända forskare så är det konstigt om du tycker att du kan använda uttrycket att en hel högskola är förknippad med internet därför är de vetenskapliga fakta som kommer därifrån ogiltigförklarade när det har med internet att göra. Ser du paradoxen i din argumentation?

Eftersom spelreglerna i detta spel är lika åt båda hållen kan jag alltså argumentera att den forskare i ekonomi som du citerar är lejd av skivbolagen eftersom han håller på med ekonomi. Men det är ett lika felaktigt och konstigt argument som det du använde. Ska vi lägga dem till historien och hålla oss till fakta?

Eller när du bara lägger fram en massa nummer utan att ha någon källa att citera. Då är det inte att argumentera. Det är på sin höjd en patologisk vetenskap.

Inlägg 3333, nice! Tråkigt att jag slängde bort det på någon som inte verkar veta bättre. Du kan dock få lite toblerone om du har vägarna förbi.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Ska vi ha en argumentation om fakta så måste också argumentationen baseras på fakta. Citerar jag erkända forskare så är det konstigt om du tycker att du kan använda uttrycket att en hel högskola är förknippad med internet därför är de vetenskapliga fakta som kommer därifrån ogiltigförklarade när det har med internet att göra. Ser du paradoxen i din argumentation?

Eftersom spelreglerna i detta spel är lika åt båda hållen kan jag alltså argumentera att den forskare i ekonomi som du citerar är lejd av skivbolagen eftersom han håller på med ekonomi. Men det är ett lika felaktigt och konstigt argument som det du använde. Ska vi lägga dem till historien och hålla oss till fakta?

Eller när du bara lägger fram en massa nummer utan att ha någon källa att citera. Då är det inte att argumentera. Det är på sin höjd en patologisk vetenskap.

Vilka "massa nummer" har jag lagt fram? Sen verkar du ha missförstått hur man argumenterar, man beöver inte tvunget citera källor stup i ett.

Att jag inte tar KTHs utredningar om fildelning på större allvar beror bl.a. på att de är ganska oproffsigt gjorda och för att en av forskarna satt i TV och verkade mer än lovligt förvirrad han verkade tro att skivbolag arrangerar konserter då spelar det inte så stor roll att de förlorar försäljningsintäkter p.g.a. illegal nedladdning, men nu är det så att skivbolag nästan aldrig arrangerar konserter, något han borde ha vetat efter att ha studerat ämnet under längre tid, men inte...

Ursprungligen av Simon Templar:

Jag tar inte dina citerade källor på allvar eftersom jag inte vill tro på dem. Eftersom jag inte kan bestrida dem kallar jag utredaren för inkompetent och sätter mig här och studsar upp och mer som ett litet troll.

Och eftersom jag inte vill spela efter reglerna i en diskussion vill jag att mina argument utan någon bakomliggande fakta ska räknas som minst lika bra som de som backas upp med fakta.

Sådär, jag översatte ditt inlägg till ren svenska.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Sådär, jag översatte ditt inlägg till ren svenska.

Ursäkta men vad är ditt problem? Lite desperat att förfalska citerade inlägg och du vilka fakta har du producerat du har ju mest länkat till piratpartiska sidor...

Ursprungligen av Simon Templar:

Ursäkta men vad är ditt problem?

Att du vägar acceptera bevis när du ser dem och sen vill att andra ska acceptera dina argument som saknar bevis.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Att du vägar acceptera bevis när du ser dem och sen vill att andra ska acceptera dina argument som saknar bevis.

Vilka av mina argument saknar bevis? Själv har ju du (plus KTH och Liebowitz) stött mitt argument att piratnedladdning är negativt för musikförsäljningen. Så återigen vad är ditt problem?

Nu lugnar vi ner oss. Att fejkcitera någon är inte tillåtet.

Ursprungligen av Kristofer:

Nu lugnar vi ner oss. Att fejkcitera någon är inte tillåtet.

Ledsen för det . Visste inte att det fanns en sådan regel. Det ska inte hända igen.

Bevaka tråden