Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är skivbolagen riktigt friska?

Tråden skapades och har fått 117 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Code Red:

Hur vet du att maten du köper i affären inte är stödgods egentligen. Det borde vara en obligatorisk summa på det du köper som går till producenterna för att kompensera för stölder i samhället.

Inte riktigt jämförbart men det du föreslår finns redan, inbakat i priset på varorna. Hört talas om försäkringar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-18 07:39

Är det en prinskorv med fötter julen till ära?

Kanske inte jämförbart men lika långsökt. Eftersom linux är öppen källkod så går det lätt att kolla.

Finns det belägg för att skivbranschen går dåligt pga piratkopieringen? Svar: nej.
Privatkopiering är lagligt och borde inte ersättas.

Ursprungligen av Laseranders:

Finns det belägg för att skivbranschen går dåligt pga piratkopieringen? Svar: nej.

Snarare Svar: JO, piratkopiering har fått skivförsäljningen att minska radikalt och privatkopiering är laglig just för att den till viss del kompenseras genom kopieringsavgiften.

Ursprungligen av Simon Templar:

Snarare Svar: JO, piratkopiering har fått skivförsäljningen att minska radikalt och privatkopiering är laglig just för att den till viss del kompenseras genom kopieringsavgiften.

Jag tror det är svårt att bevisa. Tonåringarna kopierade redan innan, bandade av skivor, och vuxna köper fortfarande. Samtidigt som piratkopieringen blivid nätbunden (därmed effektivare, visst) har också skivbolagen, redan innan nätet blev deras slagpåse, lagt allt mer av produktionen på återutgivningar, och allt mindre på nytt. Det finns brus i systemet där, som gör problemet svåranalyserat. Utbudet har minskat, är det orsak eller verkan?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag tror det är svårt att bevisa. Tonåringarna kopierade redan innan, bandade av skivor, och vuxna köper fortfarande. Samtidigt som piratkopieringen blivid nätbunden (därmed effektivare, visst) har också skivbolagen, redan innan nätet blev deras slagpåse, lagt allt mer av produktionen på återutgivningar, och allt mindre på nytt. Det finns brus i systemet där, som gör problemet svåranalyserat. Utbudet har minskat, är det orsak eller verkan?

Egentligen inte så svårt att bevisa eftersom skivförsäljningens kurva är ungefärligen omvänd mot piratkopieringen över internets genomslagskurva.

Utbudet har egentligen inte minskat, det ges nog ut mer skivor idag än någonsin förr däremot så verkar det så när skivbutik efter skivbutik slagit igen och andra butiker har fått inse att det inte fungerar att satsa brett.

Många som borde köpa skivor gör det inte längre, orsak? Solklart piratkopering, för det är ju inte så att folk har slutat lyssna på musik...

Ursprungligen av Simon Templar:

Egentligen inte så svårt att bevisa eftersom skivförsäljningens kurva är ungefärligen omvänd mot piratkopieringen över internets genomslagskurva.

Utbudet har egentligen inte minskat, det ges nog ut mer skivor idag än någonsin förr däremot så verkar det så när skivbutik efter skivbutik slagit igen och andra butiker har fått inse att det inte fungerar att satsa brett.

Många som borde köpa skivor gör det inte längre, orsak? Solklart piratkopering, för det är ju inte så att folk har slutat lyssna på musik...

Och mängden sjörövare i karibiska havet har minskat med ungefär lika mycket som växthuseffekten gått upp

Ursprungligen av Laseranders:

Och mängden sjörövare i karibiska havet har minskat

Så du tror inte att nedgången i skivförsäljning alls har påverkats av piratkopiering över internet?

Ursprungligen av Simon Templar:

Så du tror inte att nedgången i skivförsäljning alls har påverkats av piratkopiering över internet?

Faktiskt inte. Det är vad jag tror. Det jag vet är att det inte går att veta just nu. Den kan ha minskat pga piratkopieringen, men den kan lika gärna hålla sig vid liv tack vare piratkopieringen och när det är så osäkert kan man lika gärna låta det vara och prata om det man vet påverkar istället (men mobilräkningar, avsaknad av stor teknikövergång som får folk att köpa om musiken och branshens egen klantighet duger väl inte riktigt lika bra som syndabockar antar jag). Oskyldig tills motsatsen är bevisad.
Det finns mycket som påverkar och jag har inte sett en enda oberoende undersökning som visat att det skulle ha nåt att göra med piratkopieringen. Skivbolagen var lika arga när kasett-bandet kom och enda anledningen till att de nu får mer uppmärksamhet är kanske för att det är lättare att tro på dem nu… trots att de fortfarande bara hittar på.
det återstår för dig att bevisa att det har med piratkopiering att göra för det du lagt fram hittills bevisar absolut ingenting.

Ursprungligen av Simon Templar:

Så du tror inte att nedgången i skivförsäljning alls har påverkats av piratkopiering över internet?

Varför tror du det finns en enkel förklaring på ett komplext problem?

Ursprungligen av Simon Templar:

Många som borde köpa skivor gör det inte längre, orsak? Solklart piratkopering, för det är ju inte så att folk har slutat lyssna på musik...

just musikbranschen har ansträngt sig hårt för att just CD-skivor ska säljas, men vad de inte förstår är att CD-skivor inte är framtiden. Jag tror att de flesta helt enkelt inte vill köpa musik i skivor med ett förutbestämt antal spår. Jag tror att den nergång i skivförsäljning du talar om beror på att konsumenterna vill köpa enskilda låtar över Internet med god ljudkvalitet utan DRM. Musikbranschen har i det längsta vägrat och motarbetat det. Så om de inte vill sälja är det inte heller konstigt om det inte köps.

Ursprungligen av Björn Leander:

just musikbranschen har ansträngt sig hårt för att just CD-skivor ska säljas, men vad de inte förstår är att CD-skivor inte är framtiden. Jag tror att de flesta helt enkelt inte vill köpa musik i skivor med ett förutbestämt antal spår. Jag tror att den nergång i skivförsäljning du talar om beror på att konsumenterna vill köpa enskilda låtar över Internet med god ljudkvalitet utan DRM. Musikbranschen har i det längsta vägrat och motarbetat det. Så om de inte vill sälja är det inte heller konstigt om det inte köps.

I princip allt i musikförsäljningsväg har ju provats på nätet även försäljning av musik i högre kvalitet än CD, ändå säljer CD skivor bättre än de lagliga nedladdningarna så du missbedömmer nog folks behov av att få bra musik paketerad och folks önskan om att äga fysiska föremål.

Men det är klart om inte piratkopierad musik hade varit så lättillgänglig (och billig) så hade situationen kanske sett annorlunda ut.

De som vill köpa enstaka låtar är oftast inte speciellt musikintresserade de vill bara ha hitsen men de kunder som bolagen och artisterna vill ha är de som verkligen lyssnar, d.v.s. de som inte avfärdar en låt innan den ens har börjat....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-19 21:44
Ursprungligen av Simon Templar:

I princip allt i musikförsäljningsväg har ju provats på nätet även försäljning av musik i högre kvalitet än CD

Va? Vardå?
Var kan jag köpa musik on-line till bättre kvalitet än CD och utan DRM (som CD inte har)?
Till vettiga priser?

Personligen gäller följande för mina musikinköp:
- Max 100 kr för en CD (OK, 139 om jag verkligen suktar)
- Ingen DRM
- Ingen inkompatibel WMA
- Helst CD-kvalitet

Därför har jag de senaste tio åren mest köpt CD i begagnat-bodar och Ginza. Har även köpt några hundra låtar via Emusic (MP3 utan DRM). iTunes har jag bara köpt två låtar på (för mycket DRM för mig). Skivbutiker hatar jag eftersom de har begränsat utbud för min smak, är dyra och tar en himla tid att leta sig igenom. Nätet är ju mycket enklare.

Ursprungligen av Simon Templar:

Egentligen inte så svårt att bevisa eftersom skivförsäljningens kurva är ungefärligen omvänd mot piratkopieringen över internets genomslagskurva.

Utbudet har egentligen inte minskat, det ges nog ut mer skivor idag än någonsin förr däremot så verkar det så när skivbutik efter skivbutik slagit igen och andra butiker har fått inse att det inte fungerar att satsa brett.

Många som borde köpa skivor gör det inte längre, orsak? Solklart piratkopering, för det är ju inte så att folk har slutat lyssna på musik...

Det är ett mycket komplext problem.

- Antalet låtar som spelas i svensk radio har minskat ungefär omvänt proportionellt mot antalet radiokanaler. (Mycket grovt, men ändå, minskningen är betydande.) Även om det ges ut skivor så finns det mycket mindre exponeringsmöjligheter, speciellt har radion nästan helt förlorat sin roll som musikspridare.

- Nya media har tillkommit och tar uppmärksamhet.

- En större del av utbudet är återutgivningar (en trend som startades av CD-övergången, men som aldrig verkar ha avstannat).

Piratkopieringen har nog sin roll, men det enda raka är att spela med, köpkanaler som är ännu smidigare än piratkopiering, som ITMS. Skivbolagen kan inte förbjuda internet.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

- Antalet låtar som spelas i svensk radio har minskat ungefär omvänt proportionellt mot antalet radiokanaler. (Mycket grovt, men ändå, minskningen är betydande.) Även om det ges ut skivor så finns det mycket mindre exponeringsmöjligheter, speciellt har radion nästan helt förlorat sin roll som musikspridare.

Inte alls eftersom det nu spelas mer musik av alla sorter i radion (både den eterburna och den internetbaserade) än det någonsin har gjorts tidigare, tyvärr så spelar dock många kanaler samma låtar lite för ofta men aktiva lyssnare har ju alla möjligheter att byta kanal, frågan är om de gör det?

Ursprungligen av Simon Templar:

Snarare Svar: JO, piratkopiering har fått skivförsäljningen att minska radikalt och privatkopiering är laglig just för att den till viss del kompenseras genom kopieringsavgiften.

Visst har det dragit ner skivförsäljningen! :eek:
Att tro något annat vore detsamma som att tro att den yngre generationen inte lyssnar på musik... och så är det ju inte va?

Skivbranschens globala miss är att tjurskalligt hålla fast vid det gamla och inte haka på det nya.
(Såsom de alltid har gjort. Minns bromsarna de hade mot CD'n i slutet på 80-talet ni som var med)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-19 19:36
Ursprungligen av Svante S:

Visst har det dragit ner skivförsäljningen!
Att tro något annat vore detsamma som att tro att den yngre generationen inte lyssnar på musik... och så är det ju inte va?

Detsamma? Kan man inte tro att ungdomen visst lyssnar på musik, men mindre än förr, samt att de spelar nätpoker, TV-spel, kollar DVD och satellitkanaler och surfar mer än förr?

Skivförsäljningen har inte upphört helt.

Att det har skett en ägarkoncentration är ju knappst ett bevis för att det är en krisbransch. Det kan lika väl vara tvärt om. Att skivförsäljningen minskat kan bero på massa olika orsaker.
Mer radio, ökade priser när konsumenterna är vana vid sänkta priser på teknik mm. (Snart kostar en dvd-spelare mindre än en dvd-film), sämre musikutbud, dålig marknadsföring, för mycket studioartister (som inte promotar sina skivor live) etc.

Jag vet inte vad som beror på vad och jag tror självklart piratkopiering står för en del men det kompenseras nog till viss del av word-of-mouth-effekten.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-19 14:33

Att nedladdningar står bakom nedgången i skivförsäljningen/musikförsäljningen kan man väl knappast ifrågasätta. Visst har man även tidigare kunnat "sno" musik, men aldrig förr har det varit så enkelt att göra det. De flesta håller nog med om att det är olagligt att ladda hem musik utan att betala för det men att det ligger på samma nivå på brottskalan som att strunta i TV-licensen. Vad jag däremot reagerar på är priserna för nedladdning. Man har alltid, från musikindustrin, hävdat att de höga priserna beror på kostnader från studio till butik. Nu kan man ju skippa flera led i distributionen etc, men ändå är priserna ganska höga.

Ursprungligen av ylipaa:

Att nedladdningar står bakom nedgången i skivförsäljningen/musikförsäljningen kan man väl knappast ifrågasätta.

Nej, det är växthuseffekten. Men du har säkert bevis för dina påståenden? Att rapa skivbolagens propaganda om och om igen är inte bevis.

Jag vill inte låta otrevlig men fakta måste kunna vederläggas, inte gissas.

Ju självklarare sambandet är, desto enklare borde det vara att bevisa. Skivbolagen är enligt mig fel ute, desperata och framtidsfientliga.
Sänk priserna o modernisera distributionen.

Var det inte någon dåre på Universal som tyckte att filmer man köpte via webben skulle bli dyrare för att det är en bättre service. Eller tog de tillbaka det uttalandet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-19 22:23
Ursprungligen av Code Red:

Nej, det är växthuseffekten. Men du har säkert bevis för dina påståenden? Att rapa skivbolagens propaganda om och om igen är inte bevis.

Jag vill inte låta otrevlig men fakta måste kunna vederläggas, inte gissas.

Jag kan inte bevisa att det är växthuseffekten som står för nedgången i skivförsäljningen, jag kan inte ens bevisa att försäljningen av skivor gått ned. Jag tror inte på tomten, men kan inte bevisa att han inte finns. Jag vill inte låta dryg men alla argument behöver väl bevisas matematiskt om ens vetenskapligt. Jag tror de flesta känner mer än en person som laddat ner musik utan att betala för det. Jag, till exempel, har vänner som inte betalat för musik på ganska länge. Jag kan inte bevisa det, men jag tror inte jag är unik.

Det kanske var fel av mig att säga att nedgången i skivförsäljningen beror på den pirata nedladdningeh, jag menar givetvis att det står för en del av nedgången.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-19 16:30
Ursprungligen av ylipaa:

Att nedladdningar står bakom nedgången i skivförsäljningen/musikförsäljningen kan man väl knappast ifrågasätta.

Jodå.

Själv gissar jag på att konsumenten har XXX kronor per månad som man vill lägga på inköp av underhållning. För tio år sedan fördelades de på CD och bio. Idag kan man dessutom välja DVD, spel till spelkonsollen, internetpoker, online-spel, etc.

Konkurrensen på underhållningsmarknaden har ökat med många nya produkter utan att konsumenten nödvändigtvis har fått en större underhållningsbudget. Varför skulle då just CD-försäljningen inte påverkas?

Ursprungligen av pesc:

Jodå.

Själv gissar jag på att konsumenten har XXX kronor per månad som man vill lägga på inköp av underhållning. För tio år sedan fördelades de på CD och bio. Idag kan man dessutom välja DVD, spel till spelkonsollen, internetpoker, online-spel, etc.

Konkurrensen på underhållningsmarknaden har ökat med många nya produkter utan att konsumenten nödvändigtvis har fått en större underhållningsbudget. Varför skulle då just CD-försäljningen inte påverkas?

Klart folk inte prioriterar att köpa CD när de gratis kan piratladda ned i princip all musik.

Men var du inte med för tio år sedan? Det fanns TV spel video och en helsickes massa betalspel även då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-19 21:39
Ursprungligen av Simon Templar:

Klart folk inte prioriterar att köpa CD när de gratis kan piratladda ned i princip all musik.

Men var du inte med för tio år sedan? Det fanns TV spel video och en helsickes massa betalspel även då.

Jag vill nog ändå hävda att konkurrensen om underhållningskassan är större än för tio år sedan.

Själv vet jag inte hur mycket mer CD som skulle säljas om piratkopieringen försvann. Och jag tror inte du vet det heller. Jag vill bara visa på att det kan finnas lite olika förklaringar till hur CD-försäljningen går. Jag är lite trött på att CD-industrin inte vill utveckla sig utan tvärsäkert hävdar att allt är piraternas fel.

Ursprungligen av pesc:

Jag vill nog ändå hävda att konkurrensen om underhållningskassan är större än för tio år sedan.

Själv vet jag inte hur mycket mer CD som skulle säljas om piratkopieringen försvann. Och jag tror inte du vet det heller. Jag vill bara visa på att det kan finnas lite olika förklaringar till hur CD-försäljningen går. Jag är lite trött på att CD-industrin inte vill utveckla sig utan tvärsäkert hävdar att allt är piraternas fel.

Ingen har väl sagt att allt är piraternas fel, men helt klart är att det skulle säljas fler skivor/nedladdningar om inte folk kunde ladda ned i princip alla skivor gratis.
Det man kan fråga sig är hur många fler....

Angående underhållningskassan så vidhåller jag att det var hård konkurrens även där för 10-15 år sedan, men nu när många inte köper skivor och film längre utan piratladdar så lägger de kanske lite mer av den budgeten på elektronik, en prioritering som är omoralisk men förståelig.....

Självklart påverkar piratkopiering försäljning, men inte bara i en riktning. En hel del ser Internet som ett stort smörgåsbord och tar för sig av allt utan att betala en krona, men det är också många som upptäcker och köper musik av artister de aldrig hade hittat utan fildelning.

Men den som hävdar att det bara är piratkopiering som bidragit till skivindustrins nergång kan gå och kamma sig. Det är hur många faktorer som helst som påverkar vårt beteende: piratkopiering, en bredare underhållningsmarknad (vilket pesc nyss nämnde), sämre musik (högst subjektivt förstås), konsumenter har köpt på sig cd-versioner av alla gamla album de hade på lp (något som gav skivindustrin en rejäl skjuts), konsumenterna har blivit bekväma och vill lösa allt vid datorn utan att industrin hänger med/vill ta ännu mer betalt, med mera.

Alla som plågats halvt till döds med statistik vet hur huvudlöst det är att basera en tes på en så simpel korrelation som förekomst av datorer och försäljning av CD-skivor. Marknaden är ett extremt kompext system som innefattar mängder av faktorer, och att försöka koka ner det hela till ett skolboksexempel på förskolenivå är absurt och pseudovetenskapligt.

Dock inte sagt att jag ställer mig på endera sidan i den här diskussionen. Men ska man bevisa något, eller ens hitta indikationer, räcker det inte med att kräkas axiom och låtsasstatistik.

En nära vän äger ett par skivbutiker i Stockholm och har så gjort i snart 20 år.
han har tappat runt 20% i årets försäljning och det beror inte på att han har fått konkurrens av butiker i närheten eller så.
Singelförsäljning har i princip upphört, "kidsen" köper inte någonting.
Det är de runt 30 och uppåt som handlar.

Nu kommer säkert någon att skriva att han inte har koll eller är en dålig försäljare eller nåt annat fjantigt för att hävda sin sak.

Ursprungligen av Svante S:

En nära vän äger ett par skivbutiker i Stockholm och har så gjort i snart 20 år.
han har tappat runt 20% i årets försäljning och det beror inte på att han har fått konkurrens av butiker i närheten eller så.

Lustigt, jag hörde talas om ett par andra skivbutiker som går extremt bra. Cdon, Ginza, Cdbaby, Amazon... Frågar du en bok- eller elektronikhandlare får du förmodligen höra liknande historier. Din vän är säkert en fantastiskt bra handlare, men det är svårt att klara sig i en bransch där konsumenterna vet att de får exakt likadana varor om de handlar på nätet.

Bevaka tråden