Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook får Core 2 Duo

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Björn Leander:

Finns det några siffror som visar på den faktiska skillnaden mellan iBook och MacBook vad gäller grafikkort?

På xBench jämförelsesite så spankar Macbook iBooken rätt ordentligt. http://db.xbench.com/merge.xhtml?doc1=189296&doc2=187629

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-11 00:32
Ursprungligen av Björn Leander:

Finns det några siffror som visar på den faktiska skillnaden mellan iBook och MacBook vad gäller grafikkort?

9550-kortet är vassare då det klarar av att köra fler spel, rent kompabilitetsmässigt. Sen är det visserligen helt flaskhalsat av 32mb vram.
Så det beror ju helt på ur vilken aspekt man ser det, men att få ett grafikkort som stödjer mindre grafikfunktionalitet och snor minnesbandbredd känns som ett stort steg bakåt.

Att prestandatesta ett ppc-baserat system med nedklockat grafikkort och nedbantat mot en intelplattform med GMA950 är svårt. Rent generellt är 9550 snabbare,
Vad jag läst är ju dessutom GMA950 nedlåst på macen att bara kunna låna 64mb, stämmer detta fortfarande? För det är ju riktigt kass.

Beställde precis den nya macbooken Det blev en 2ghz:are med 2gb i minne. Kan inte vänta!!

Tobias Ö: Jag beställde också en igår kväll, och mina riktiga initialer är Tobias Ö också... kändes spooky att se det där!

Är det värt att lägga in 2gb ram när jag i princip endast ska surfa, lyssna på musik, film. Dock då och då använda lite mer krävande program som photoshop etc?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-10 15:56

Jag tycker att en del argumenterar lite motsägelsefullt.
Ni vill ha fetare tryck i grafiken så man kan köra Aperture, FCP och PS bättre.
Vill man göra det på en 12-13tums skärm? Jag känner ingen fotograf som
klagar på att MBP är för stor. Tvärtom skulle de gärna ha en 19" bärbar.
Använder man den proffessionellt har man ändå ett gäng saker som är större
och väger mer med sig. Ingen tillverkare kommer aldrig någonsin göra den perfekta
produkten. (Förutom en själv, när man blir far)

  • Oregistrerad
  • 2006-11-10 17:28
Ursprungligen av Jordi:

Jag tycker att en del argumenterar lite motsägelsefullt.
Ni vill ha fetare tryck i grafiken så man kan köra Aperture, FCP och PS bättre.
Vill man göra det på en 12-13tums skärm? Jag känner ingen fotograf som
klagar på att MBP är för stor. Tvärtom skulle de gärna ha en 19" bärbar.
Använder man den proffessionellt har man ändå ett gäng saker som är större
och väger mer med sig. Ingen tillverkare kommer aldrig någonsin göra den perfekta
produkten. (Förutom en själv, när man blir far)

Jag är fotograf och anser att MB är perfekt för mig. Ner i kameraväskan, slänga över bilderna på den från kameran, sitta och kika genom bilderna lite på tåget/flyget/caféet. Sedan så kan man jobba vidare på större skärm där hemma. Därför anledningen till att jag inte beställde en MBP.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-11 11:23
Ursprungligen av weldion:

Jag är fotograf och anser att MB är perfekt för mig. Ner i kameraväskan, slänga över bilderna på den från kameran, sitta och kika genom bilderna lite på tåget/flyget/caféet. Sedan så kan man jobba vidare på större skärm där hemma. Därför anledningen till att jag inte beställde en MBP.

Tycker du att MBP är för stor eftersom du valde MB?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-11 19:06
Ursprungligen av bossep:

Tycker du att MBP är för stor eftersom du valde MB?

I just det här fallet: Ja. Därför jag valde en MacBook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-11 19:19
Ursprungligen av weldion:

Jag är fotograf och anser att MB är perfekt för mig. Ner i kameraväskan, slänga över bilderna på den från kameran, sitta och kika genom bilderna lite på tåget/flyget/caféet. Sedan så kan man jobba vidare på större skärm där hemma. Därför anledningen till att jag inte beställde en MBP.

Jo, fast då är den ju inte perfekt eftersom du behöver en extra skärm när du ska sätta igång och jobba. Det var ju det frågan handlade om, skärmstorleken.

Ursprungligen av Jordi:

Jag tycker att en del argumenterar lite motsägelsefullt.
Ni vill ha fetare tryck i grafiken så man kan köra Aperture, FCP och PS bättre.

Nu vet jag inte i detalj hur Photoshop arbetar men som jag förstått det används inte grafikkortet alls av Photoshop vid beräkningar. Därför borde väl inte den faktorn inverka just i det fallet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-12 12:00
Ursprungligen av Jordi:

Jag tycker att en del argumenterar lite motsägelsefullt.
Ni vill ha fetare tryck i grafiken så man kan köra Aperture, FCP och PS bättre.
Vill man göra det på en 12-13tums skärm? Jag känner ingen fotograf som
klagar på att MBP är för stor. Tvärtom skulle de gärna ha en 19" bärbar.
Använder man den proffessionellt har man ändå ett gäng saker som är större
och väger mer med sig. Ingen tillverkare kommer aldrig någonsin göra den perfekta
produkten. (Förutom en själv, när man blir far)

Jag är förvisso inte fotograf men vill ha min bärbara just bärbar och smidig. Skall jag jobba hemma vid skrivbordet vill jag ha 20" eller mer iaf och det vill jag garanterat inte ha med mig när jag är på resande fot.

Hade MBP funnits i samma storlek som MB hade jag utan tvekan köpt den.

Bokade en mellanmodell på Postero igår. Kan knappt vänta...
Skippar att köpa den med studentrabatt - dels för att den inte finns på csn-kortet.se än, men se'n så vill jag även sponsra min favoritbutik, och få den direkt i handen.
Kunde dock ha tjänat en del poäng till min account på 99bonus, men men...

Ursprungligen av ztaafen:

Bokade en mellanmodell på Postero igår. Kan knappt vänta...
Skippar att köpa den med studentrabatt - dels för att den inte finns på csn-kortet.se än, men se'n så vill jag även sponsra min favoritbutik, och få den direkt i handen.
Kunde dock ha tjänat en del poäng till min account på 99bonus, men men...

Det är absolut inget fel i att sponsra sin favoritbutik men nog finns nya MacBook på Applestore för de med CSN-kort. Du handlar inte på CSN-kortet.se utan blir slussad till Applestore på nätet. Där finns uppdaterade MacBook.

Åfan, det visste jag inte...
Hm, nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Har iofs råd att köpa den utan rabatten. Gör nog det.

Ursprungligen av ztaafen:

Åfan, det visste jag inte...
Hm, nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Har iofs råd att köpa den utan rabatten. Gör nog det.

varför köpa dyrare än du behöver?!

Ursprungligen av =JoNaZ=:

varför köpa dyrare än du behöver?!

Tjaa... dels så vill jag kunna dra av momsen (fast det kanske man kan även om man köper med studentrabatt, inte vet jag...), se'n så vill jag även sponsra min favoritbutik, och få den direkt i handen så att säga.
Fast. Jag vet inte om jag ska avboka den och istället köpa den med studentrabatt. Hur lång tid tar det att få den om man beställer den via Applestore? Det står att den är klar att skickas inom tre dagar, men det säger ju egentligen ingenting om när jag kan få den i handen...

Just nu så känner jag att det är tiden som avgör. Satt utan dator i flera månader, och nu så har jag suttit med en PM G3 Mac OS 9, och det är seeeegt!

  • Oregistrerad
  • 2006-11-12 12:40

Är det någon som kör MacBook idag och kopplar den mot en extern skärm?

Jag kör en PB 12" idag men överväger att skaffa mig en MacBook inom några dagar. När jag sitter hemma kopplar jag upp PB:n mot en extern skärm och får upplösningen 1280x768. inte jättestort men det klarar jag mig bra på.

Min fråga är då om jag kommer få helt förkastlig prestanda om jag vill koppla upp en MacBook på samma sätt? Kommer 1MB att räcka eller måste jag ha 2MB minne?
Och hur går det med värmen? Kommer den börja fläkta på en gång som PB:n gör?

Ursprungligen av proffen:

Är det någon som kör MacBook idag och kopplar den mot en extern skärm?

Jag kör en PB 12" idag men överväger att skaffa mig en MacBook inom några dagar. När jag sitter hemma kopplar jag upp PB:n mot en extern skärm och får upplösningen 1280x768. inte jättestort men det klarar jag mig bra på.

Min fråga är då om jag kommer få helt förkastlig prestanda om jag vill koppla upp en MacBook på samma sätt? Kommer 1MB att räcka eller måste jag ha 2MB minne?
Och hur går det med värmen? Kommer den börja fläkta på en gång som PB:n gör?

Jag kopplar min Macbook med 1gb ram till en 19" skärm med upplösningen 1280x1024.. Om man kör utökat skrivbord så att man använder bägge skärmarna så är det enda jag märker att fönstrena inte glider lika smidigt när man använder exposé. Samma sak med dashboard. Inte så att det hackar och hela datorn stannar upp, effekten blir liksom som att uppdateringsfrekvensen på fönstrena som flyttas blir lite lägre. Annars märker jag ingen prestandaförlust.
Om jag endast kör med den externa skärmen (alltså med macbooken stängd) så flyter fönstrena som de ska

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-12 13:08
Ursprungligen av proffen:

Är det någon som kör MacBook idag och kopplar den mot en extern skärm?

Jag kör en PB 12" idag men överväger att skaffa mig en MacBook inom några dagar. När jag sitter hemma kopplar jag upp PB:n mot en extern skärm och får upplösningen 1280x768. inte jättestort men det klarar jag mig bra på.

Min fråga är då om jag kommer få helt förkastlig prestanda om jag vill koppla upp en MacBook på samma sätt? Kommer 1MB att räcka eller måste jag ha 2MB minne?
Och hur går det med värmen? Kommer den börja fläkta på en gång som PB:n gör?

Jag har MB och Alu Cinema 20" Alu i 1680x1050. Den fläktar väldigt sällan (dock någonsin efter ngn uppgradering, innan gjorde den aldrig det) och när det är så har oftast någon process hängt sig eller liknande. Jag har 2Gb men kan inte tänka mig upplösningen är problemet mellan 1 och 2Gb. Det är mest det att jag hade råd och man aldrig ångrar att ha 'för mkt' minne

  • Oregistrerad
  • 2006-11-12 14:04

Tack Andreas Th och d99gnu.

Nä minne kan man aldrig få för mycket av så det låter ju som att det kanske är värt att peta i den där extra megabyten i alla fall.

Det fina med att köpa på distans är att man får 14 dagars ångerrätt, något man inte kan räkna med vid köp i butik.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-13 13:25

Frågan är om apple räknar detta som någon uppdatering av modellen med tanke på att core duo var utgående och core 2 duo är dess ersättare. När inget annat i maskinen ändras menar jag.
Kan man förvänta sig en ny modell på macbook inom ett par månader trots detta ingrepp tro?

Ursprungligen av Snigeln:

Frågan är om apple räknar detta som någon uppdatering av modellen med tanke på att core duo var utgående och core 2 duo är dess ersättare. När inget annat i maskinen ändras menar jag.
Kan man förvänta sig en ny modell på macbook inom ett par månader trots detta ingrepp tro?

Uppdateringen denna gång var en typisk "speedbump" (snabbare processor, mer minne, större hårddisk men inte så mycket mer), den kanske var lite extra klen (ingen bättre grafik) men ändå tillräckligt för att räknas som en normal produktuppdatering från Apples sida (historiskt sett fick iBooken ofta en liknande uppdatering på hösten).

Så jag tror att det dröjer en full produktcykel innan någon ny modell kommer, dvs ett halvår, ungefär. Som vanligt så vet man ju aldrig säkert med Apple, men det är i alla fall min gissning.

Adrian B, du verkar ju ha koll på läget. Vilka av Apples produkter tror du hinner uppdateras innan Leopard släpps, och vilka uppdateras i samband med Leopard?

Ursprungligen av Calleponken:

Adrian B, du verkar ju ha koll på läget. Vilka av Apples produkter tror du hinner uppdateras innan Leopard släpps, och vilka uppdateras i samband med Leopard?

Problemet är att veta är Leopard släpps. Det som Apple sagt är så vitt jag minns våren 2007 men det är ett ganska brett spektra, från mars till maj åtminstone. Det finns spekulationer kring ett tidigare släpp för att möte lanseringen av Vista i slutet av januari, men det är nog mera spekulationer än insiderinformation. Så det blir svårt att sia om vilka produkter som släpps före och efter Leopard när vi vet som lite om när Leopard kommer.

I januari är det Macworld San Francisco och tisdagen den 9 januari står Jobs på scenen för att hålla sin berömda keynote. Jag skulle tro att vi får veta ett lanseringsdatum för Leopard då, eller i alla fall ett lite mera precist datum än idag. Jag tror inte att Apple hinner få klart Leopard tills dess, men man vet ju aldrig.

24 mars 2007 skulle vara ett snyggt lanseringsdatum för då är det på dagen 6 år sedan OS X släpptes.

Jag tror däremot inte att några produkter kommer att uppdateras precis i samband med släppet av Leopard, jag tror Apple väljer att fokusera på en sak i taget.

En gissning är att vi inte får se någon fler produktuppdatering från Apple i höst. Jag hade hoppats på en "riktig" uppdatering av Mac mini till Core 2 Duo men det verkar inte finnas så mycket rykten som tyder på det och ju närmare jul det blir desto mindre troligt är det att Apple vill störa julhandeln med lanseringar.

Däremot blir det garanterat produktuppdateringar på MWSF. Mac mini och iMac är heta kandidater. Mac Pro borde uppdateras också, men traditionellt sett har Apple inte uppdaterat den modellen på MWSF (men ibland strax därefter). Fokus kommer antagligen att ligga på den redan presenterade iTV-produkten och på Leopoard. Och så har vi alltid de gamla ryktena kring mobiltelefon och iPod med stor skärm.

Har vi tur blir det julafton även i januari

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-14 04:01

För de som är intresserade hittade jag ett litet test om mobila lowend-grafikkort som visar vilken piece of shit GMA950 är :/

http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=2427&p=1

Adrian: Jo ett halvår innan ny macbook låter ju rätt vettigt. Det är ju också då Intel troligtvis kommer ut med en ny mobil Core2Duo och hel centrinoplattform.
Skulle ju vara trevligt om grafikkretsen bara var kompatibel om än långsam, men nu är den varken kompatibel eller snabb.

Tack för det Adrian! Hoppas isf att MacBook, iMac eller Mac Mini hinner uppdateras innan Leopard, för innan dess blir det ingen ny mac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-15 10:19

Hur länge tror ni att man måste vänta på bättre grafikkort till macbook? Förutom att OS använder GPU hur stor vits är det att jag väntar på bättre grafikkort om jag i huvudsak använder datorn till ljudinspelning? (Logic Pro)

Bevaka tråden