Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook får Core 2 Duo

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hurra! Ska lägga en beställning imorgon. Vet ni om Boot Camp funkar till 100% med Core 2 Duo? Jag kommer jobba mycket, mest hela tiden faktiskt, i XP.

Både Boot Camp och Windows XP ska fungera med Core 2 Duo.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-08 20:27

Nu är det ju Tiger som vi kör. En uppgradering av cpu kan ju ses som första steget. När sedan Leoparden kommer så får vi se ett bättre grafikkort, om det behövs?

Ursprungligen av bossep:

Nu är det ju Tiger som vi kör. En uppgradering av cpu kan ju ses som första steget. När sedan Leoparden kommer så får vi se ett bättre grafikkort, om det behövs?

Läs Eriks kloka ord ang uppgradering av processor http://www.99mac.se/nyheter/107305-macbook-far-core-2-duo.html#post765531

Sen kommer ju Leoparden när som helst man köper väl inte en dator som ska hålla i 4-5 måander?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-08 22:06
Ursprungligen av mendezzz:

Läs Eriks kloka ord ang uppgradering av processor http://www.99mac.se/nyheter/107305-macbook-far-core-2-duo.html#post765531

Sen kommer ju Leoparden när som helst man köper väl inte en dator som ska hålla i 4-5 måander?

Det är säkert inte Apples strategiska tänkande?! Vi vet ju inte riktigt när katten kommer?

Sedan det där med att Apple aldrig har varit i fronten med att ha bra grafikkort i sina macar, är ju inget nytt. Sedan om man köper en macbook i syfte att köra tung DP i tre år så har man valt helt fel maskin anser jag. Däremot så tycker jag att ha macbooken till allmän surf, mail, office med lite lättare iPhoto, iTunes m.m. så duger en Macbook Max konfig utan problem i 3 år anser jag, Eller ?

  • Medlem
  • 2006-11-08 22:30
Ursprungligen av Hunter78:

Sedan det där med att Apple aldrig har varit i fronten med att ha bra grafikkort i sina macar, är ju inget nytt. Sedan om man köper en macbook i syfte att köra tung DP i tre år så har man valt helt fel maskin anser jag. Däremot så tycker jag att ha macbooken till allmän surf, mail, office med lite lättare iPhoto, iTunes m.m. så duger en Macbook Max konfig utan problem i 3 år anser jag, Eller ?

Förutsatt att plasten håller, ser jag ingenting som hindrar att man har den till "tung DP"... Om det funkade på en Powerbook i går, så lär det funka på en Macbook nu. Skärmen är i minsta laget anser jag, men man kan ju koppla den till en extern.

Grafikkortet berör Photoshop, Illustrator, Indesign och Quark minimalt. Använder man Aperture räcker knappt en MBP. Det är det mest krävande program jag sett.

Ursprungligen av Hunter78:

Sedan det där med att Apple aldrig har varit i fronten med att ha bra grafikkort i sina macar, är ju inget nytt.

Nej det är inget nytt, men varför välja det sämsta alternativet när resten komponenterna är bra.
Ingen har nämnt något om att slänga i det senaste.

Ursprungligen av Hunter78:

Sedan om man köper en macbook i syfte att köra tung DP i tre år så har man valt helt fel maskin anser jag.

Nej då väljer man en macbook pro.
Ingen har nämnt tung DP heller.

Ursprungligen av Hunter78:

Däremot så tycker jag att ha macbooken till allmän surf, mail, office med lite lättare iPhoto, iTunes m.m. så duger en Macbook Max konfig utan problem i 3 år anser jag, Eller ?

Och om man vill göra lite mer än det där,(fast inte så extrememt som tung DP och tungt Photoshop)
då blir man ju ändå tvingad att köpa en macbook pro

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-09 12:29
Ursprungligen av Hunter78:

Sedan det där med att Apple aldrig har varit i fronten med att ha bra grafikkort i sina macar, är ju inget nytt. Sedan om man köper en macbook i syfte att köra tung DP i tre år så har man valt helt fel maskin anser jag. Däremot så tycker jag att ha macbooken till allmän surf, mail, office med lite lättare iPhoto, iTunes m.m. så duger en Macbook Max konfig utan problem i 3 år anser jag, Eller ?

Vad är tung DP?

Angående grafiken så upprepar jag min fråga från första sidan: Finns det interna grafikkretsar som är mycket bättre än de som används i MacBooken som Apple enkelt skulle kunna byta till?

För om det inte finns andra interna grafikkretsar så tror jag det är svaret till varför grafiken är som den är (se mitt tidigare inlägg).

Ursprungligen av Björn Leander:

Angående Gigabit Ethernet så har MacBook haft det sedan dag 1.
http://support.apple.com/specs/macbook/macbook.html

Jo, du är den tredje som påpekar mitt misstag

Ursprungligen av anjuna_beats:

Förresten, vadå snabbare hårddisk? 5400 rpm hade den inte det tidigare också?

Jag läste det någonstans, men du har nog rätt. Kollar man specen ovan (se citat från Björn) så ser man att det var 5400 rpm. Jag ska redigera första inlägget så det blir rätt.

Ursprungligen av iGore:

Vad är tung DP?

DP = Desktop Publishing.

Ursprungligen av Adrian B:

Jo, du är den tredje som påpekar mitt misstag

Oj då. Jag var nog den andra personen som helt missade det. :">

Hmm har fortfarande inte fått min Mini ännu, affären sa att de inte visste när de fick in nu, (fredag eventuellt) Känns ju dock mer lockande nu med en Macbook!!

Shit Macbooken på 1.83 känns som iMacen på 1.83 (Inte alls lika tillfredställande som de övriga! För bara 1500 kr mer plus 1 GB ram typ med Csn rabatt får man ju en 2.0 med 80 GB hd och DVD brännare me macbooken.... lätt värt pengarna och en gig ram med!!

11.500 kr ca me CSN rabatten inte helt fel!

Förresten, vadå snabbare hårddisk? 5400 rpm hade den inte det tidigare också?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-08 22:39

Synd att dom inte slängde i 1gig i 83an.
...får väl helt enkelt bli 2,0.
Köper på företaget. Om jag skulle tatt en 1,83 skulle jag satt in extra 512. Då hade priset landat på ~9500 kr.
Om jag tar 2,0 blir det bara 700 kr dyrare. För de 700 får jag 20extra gig hdd och cd/dvd-brännare. + 2,0 istället för 1,83 Nåt mer?
Galet

  • Oregistrerad
  • 2006-11-08 22:40

Synd att dom inte slängde i 1gig i 83an.
...får väl helt enkelt bli 2,0.
Köper på företaget. Om jag skulle tatt en 1,83 skulle jag satt in extra 512. Då hade priset landat på ~9500 kr.
Om jag tar 2,0 blir det bara 700 kr dyrare. För de 700 får jag 20extra gig hdd och cd/dvd-brännare. + 2,0 istället för 1,83 Nåt mer?
Galet

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-08 22:44
Ursprungligen av frosse:

Synd att dom inte slängde i 1gig i 83an.
...får väl helt enkelt bli 2,0.
Köper på företaget. Om jag skulle tatt en 1,83 skulle jag satt in extra 512. Då hade priset landat på ~9500 kr.
Om jag tar 2,0 blir det bara 700 kr dyrare. För de 700 får jag 20extra gig hdd och cd/dvd-brännare. + 2,0 istället för 1,83 Nåt mer?
Galet

Två gånger? Nu har t o m jag greppat det:cool:

  • Oregistrerad
  • 2006-11-08 22:56
Ursprungligen av bossep:

Två gånger? Nu har t o m jag greppat det:cool:

Oj. sorry

  • Oregistrerad
  • 2006-11-09 00:57

Jag beställde en MacBook för ett par dagar sedan. Kikade i min mail efter orderstatus. Inget hade kommit. Kikade in på 99mac.com och såg nyheten om uppgradering, blev något orolig. Drog in på apple.se och letade fram närmsta nummer. Ringde 2 min försent för att få svar på min fråga om jag kommer att få en "gammal" MacBook eller om jag kommer att få en ny. Kikar in på länken om min orderstatus som man får vi beställning. Det visar sig att jag får den nya och uppdaterade Macbook:en skickad till mig Blev något glad.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-09 01:03

Wow, du hade riktigt tur ser det ut som

Och Apples lager med gamla maskiner är alltså tom, tänk vad Steve nu är glad Snacka om att sälja en massa maskiner och sedan få in värsta ordervågen på dom lätt uppdaterade, igen!

Intäkter, intäkter, det blir många gratis iPod Shuffles till Apples anställda i år.

Går och sover nu, hejdå alla glada och god Macnatt........

Ursprungligen av boris91:

Wow, du hade riktigt tur ser det ut som

Och Apples lager med gamla maskiner är alltså tom,

Nja, det är alltid så när Apple uppdaterar. Har du beställt gamla modellen men den inte levererats byts den ut mot nya automatiskt.

Jag ringde Apple idag och sa att mitt paket kommer idag och att jag ville byta men då sa de att det är en MacBook Core 2 Duo som är skickad till mig!!! Undra om jag får den första Core 2 Duo macbooken

min nya macbook var kass. ringde apple technical support idag och de sa att jag ska få en ny. samma som jag har. men så såg jag detta inlägget! ringde genast apple store och de ska göra sitt bästa för att ge mig den nya versionen. får svar om detta på lördag. de kan ju inte skicka mig en gammal version!! jag håller tummarna!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-09 16:27

Jag har en rev1 macbook och det som jag ser som största skillnaden är dual layer på superdriven. Processorn har jag inte märkt av några problem med, har inte märkt av att min gpu springer sig trött (lirar final fantasy 12 på PS2:an istället ) och minnet/hårddisken köpte jag ändå löst och tryckte in själv.

Att välja mellan MB och MBP var rätt enkelt då jag har en alu cinema display redan och vill vara portabel. Det sved dock att få prylarna i vitt och inte alu finish. Ihop med My Booken hade det sett riktigt nice ut vid skrivbordet :/

Synd att man inte kan välja svart på alla varianterna, för dom vita är för sorgliga efter ett antal fingrar skit och värme har samverkat. Media Markt har öppnat nytt här i staden och där har dom haft framme både vita och svarta MacBooks i en veckas tid, och jag måste nog säga att dom vita ser mogna ut för en container redan. Man kan säkert tvätta dom rena nu när dom är "nya" men ändock...

Senast redigerat 2006-11-09 17:40

Pppuuffffff...............

Vilken tur har, jag hade beställt en från Dustin i Tisdags kväll, men dom hade inte hunnit skicka den, så jag avbeställde den ochtog den nya.....så det blir den Vita 2,0 GHz ....

Soft... kan inte vänta........

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-09 18:28
Ursprungligen av Adrian B:

Angående grafiken så upprepar jag min fråga från första sidan: Finns det interna grafikkretsar som är mycket bättre än de som används i MacBooken som Apple enkelt skulle kunna byta till?

För om det inte finns andra interna grafikkretsar så tror jag det är svaret till varför grafiken är som den är (se mitt tidigare inlägg).

Enkelt innebär ju en komplett plattform precis som de har nu, där allt sitter ihop och inget löst grafikkort behövs, i så fall bör det vara Xpress 1250 eller Xpress 200M från ati.

ATI Radeon Xpress 1250 (delat minne)
ATI Radeon Xpress 200M (delat+eget)
Det här är rena integrerade kretsar som fortfarande är mer kompatibla än GMA950.

Här finns lista på ATI:s mobila lösningar
http://ati.amd.com/products/mobile.html

Ska man ha ett löst grafikkort är det förkastligt att ha ett utan eget minne, i så fall får det bli
7300-serien och uppåt på nvidia eller X300-serien på ATI. Men då är vi genast inne på ett lite dyrare moderkort och i sin tur dyrare dator.

Här finns listan över nvidias lösningar:
http://www.nvidia.com/page/mobile.html

Senast redigerat 2006-11-09 19:43

Är det kanske med hänsyn till dem som kör PPC program med rosetta som man prioriterar processorkapacitet?
Kan det vara en "övergångsdesign" detta med mycket processorprestanda och lite grafikprestanda?

Är C2D avsevärt snabbare än vanliga CD? Eller märker man det knappt? Om man nu ändå bara pysslar lite i iLife, Surfar, Lyssnar på musik, ordbehandling och msn?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-09 19:46
Ursprungligen av anjuna_beats:

Är C2D avsevärt snabbare än vanliga CD? Eller märker man det knappt? Om man nu ändå bara pysslar lite i iLife, Surfar, Lyssnar på musik, ordbehandling och msn?

Nej, om du däremot sitter och renderar timme efter timme kommer du ju tjäna en hel del minuter. Men eftersom du inte maxar din CD och fördelar jämnt mellan kärnorna vid vanlig användning märks det nog ingenting alls.

Ursprungligen av marcus_76:

Är det kanske med hänsyn till dem som kör PPC program med rosetta som man prioriterar processorkapacitet?
Kan det vara en "övergångsdesign" detta med mycket processorprestanda och lite grafikprestanda?

Det var en iaktagelse jag inte ens tänkt på. Gissningsvis är det så att det är enkelt och billigt att köra en komplett intelplattform och att man anser att den vanligaste användaren inte gör något grafikkrävande.
Tråkigt att det sitter vassare grafikkort i ibooken, känns så fel, macbooken hade varit ruskigt attraktiv och konkurrenskraftig med ett separat grafikkort.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-09 21:05
Ursprungligen av Snigeln:

Nej, om du däremot sitter och renderar timme efter timme kommer du ju tjäna en hel del minuter. Men eftersom du inte maxar din CD och fördelar jämnt mellan kärnorna vid vanlig användning märks det nog ingenting alls.

Det var en iaktagelse jag inte ens tänkt på. Gissningsvis är det så att det är enkelt och billigt att köra en komplett intelplattform och att man anser att den vanligaste användaren inte gör något grafikkrävande.
Tråkigt att det sitter vassare grafikkort i ibooken, känns så fel, macbooken hade varit ruskigt attraktiv och konkurrenskraftig med ett separat grafikkort.

Jag ser MB som varande i en övergångsfas. Allt det här med vad vi vill ha ytterligare i MB ser jag som ett uttryck av en saknad av en liten MBP. MB ska inte vara likvärdig med MBP och det skulle den bli med de tillägg vi önskar. Apple skulle sälja 12 eller 13" MBP som smör i solen men skulle det också innebära att försäljningen av 2GHz MB skulle bli lidande? Jag vill se en 12" eller 13" MBP.

Ursprungligen av Snigeln:

Tråkigt att det sitter vassare grafikkort i ibooken, känns så fel, macbooken hade varit ruskigt attraktiv och konkurrenskraftig med ett separat grafikkort.

Finns det några siffror som visar på den faktiska skillnaden mellan iBook och MacBook vad gäller grafikkort?

Bevaka tråden