Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes 7.0 - Allt om bildmaterial (album art)

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av jac:

Jag gillar inte det mesta med iTunes. Jag hade bara använt det ytterst lite

Ojsan, sköt du dig själv i foten nu?

Ursprungligen av jac:

Framförallt spelar den inte ogg (jag hade större delen av min cd-samling som ogg),

Jo det gör den, med ett plugin.

Ursprungligen av jac:

och den ger inte så mycket kontroll. Jag använder foobar2000 på pc och där finns full kontroll på allt.

Vilken kontroll saknar du? Det är lite vagt..

Ursprungligen av jac:

Sen gillar jag inte alltid att all musik kommer upp som en enda lång lista, det är rätt oöverskådligt.

Det gör inte mitt iTunes. Provat att klicka på Cmd-B?

Ursprungligen av jac:

Sen ogillar jag iTunes sätt att spara omslag. Jag som lyssnar på musik genom min mobil, behöver ha omslagen i mappen, för att de ska synas.

Ajdå, kasst av telefonen. Skaffa en bättre mobil? På min iPhone fungerar det klockrent.

Ursprungligen av jac:

Jag har inte använt det så länge

Måste göra ont i foten nu...

Ursprungligen av jac:

EDIT: Kom på en till grej, man kan inte ansluta till ett cd-arkiv, typ freedb eller cddb för att fixa infon till album. Eller kan man det?)

CDDB heter numera Gracenote och det är vad iTunes använder för metadatan. Alltså: Ja det kan man.

  • Medlem
  • 2008-11-22 23:46
Ursprungligen av Capeman:

Ojsan, sköt du dig själv i foten nu?

Tack för att du svarar och jag hoppas att du inser att jag skrev inlägget under stor frustration. Jag har knappast fått ett bra första intryck av iTunes iaf...

Ursprungligen av Capeman:

Jo det gör den, med ett plugin.

Jag har försökt med xiph.org/qt, men det har inte funkat. Jag såg en annan grej man kunde göra, ska se om jag testar..
Jo det gör den, med ett plugin.

Ursprungligen av Capeman:

Vilken kontroll saknar du? Det är lite vagt..

Den kontrollen där man vet vad man gör och att iTunes exvis inte tar bort låtar från hddn, bara för att jag har valt att ha manuell kontroll av låtarna.

Ursprungligen av Capeman:

Det gör inte mitt iTunes. Provat att klicka på Cmd-B?

Tack. Går det att ändra om så att man bara listar artist och genre?

Ursprungligen av Capeman:

Ajdå, kasst av telefonen. Skaffa en bättre mobil? På min iPhone fungerar det klockrent.

iPhone är inte realistiskt med den prisnivån och jag är inte intresserad av att beställa från en importör eller hämta en i Frankrike... Jag kollar snarare på en billigare telefon och iPod touch isf.

Ursprungligen av Capeman:

CDDB heter numera Gracenote och det är vad iTunes använder för metadatan. Alltså: Ja det kan man.

Hur kommer jag åt det?

Åh, förresten, man kan inte få iTunes att gå igenom ALLA låtar och lägga till omslagsbilder? Så man slipper gå igenom varje album (med en widget, eftersom det bara går att ta låt för låt med itunes. Nu blev jag irriterad igen) menar jag.

Ursprungligen av jac:

Hur kommer jag åt det? (Han menar CDDB. /örjan).

Åh, förresten, man kan inte få iTunes att gå igenom ALLA låtar och lägga till omslagsbilder? Så man slipper gå igenom varje album (med en widget, eftersom det bara går att ta låt för låt med itunes. Nu blev jag irriterad igen) menar jag.

1. Gå in på "Inställningar" (Preferences) - Allmänt (första ikonen) och kryssa i "Hämta CD-spårnamn automatiskt från Internet".

Det är så löjligt pedagogiskt och enkelt att det måste chockera en gammal PC-användare.

2. I menyraden högst upp på skärmen, välj "Avancerat" och "Hämta bildmaterial till album".
Då går den igenom HELA biblioteket automatiskt.

Det kan dock betyda att vissa omslag blir utbytta... Var beredd på det.

  • Medlem
  • 2008-12-02 21:18

Ja, det mesta löste sig när jag blev medlem i iTunes store. Elände Men den vägrar fortfarande hämta cd-spårnamn på skivor som itunes inte importerat.

Spårnamnen läggs till vid rippen av skivan - inte i efterhand. Hur tror du att iTunes (eller något annat program över huvud taget) kan ta reda på vilken cd det var från början om bara ett gäng lösa mp3-or finns tillgängliga? Och utan checksumman från cd-n...

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-02-02 21:03

Detta här suger jättefett...

Har precis gjort en säkerhetskopia på hela mitt bibliotek. (4 DVD) Efter återställning visar det sig att allt bildmaterial är borta. Har försökt luska genom att läsa alla dessa utmärkta trådar utan att hitta en lösning som inte innebär att jag måste ta varje låt för sig och klippa och klistra.

Prövade att hämta bildmaterial via iTunes men fick allt annat än det som skivan innehåller. och inte särskilt komplett.

Nästan alla appar hämtar från Amazon vilket ju är utmärkt om man köpt skivorna i Usa eller england.

Funderar på att deleta och gräva fram min cd sa,ling och rippa om. Det tenderar fungera. Fast då är frågan: Hur länge? Apple släpper säkert en iTunes 9 som eventuellt korrmperar mitt bibliotek vidare... suck

Jag sätter mitt sista hopp till någon vänlig själ som vet en nordisk databas för coverart som kan visa var knappen sitter för att återställa mitt bibliotek.

Om det nu är så att bilderna bakas in i Mp3-filen så borde den ju följa med vid en eventuell backup. Jag vill inte råka ut för samma problem som ovanstående författare. Det måste finnas en lösning för det?

Jag bumpar tråden då jag insett att bilderna inte följer med när jag kopierat dem till en annan dator.

Ursprungligen av claudiomarino:

Jag bumpar tråden då jag insett att bilderna inte följer med när jag kopierat dem till en annan dator.

Använder du dig av itunes funktion att ladda ner omslag med, då sparas den filen lokalt på hårdisken och inte i själva mp3-filen. Itunes sparar bilderna i mappen Album Artwork som ligger i itunes mappen i din hemkatalog. Lägger du däremot till omslaget manuellt i itunes så sparas det i själva mp3-filen.

Det finns program som "bakar in" bilderna i mp3an från Album Art-mappen. Sök exempelvis på www.versiontracker.com eller www.macupdate.com.

Ursprungligen av johan_tanying:

Det finns program som "bakar in" bilderna i mp3an från Album Art-mappen. Sök exempelvis på www.versiontracker.com eller www.macupdate.com.

Det låter intressant, gäller det bilderna som är tankade från iTunes Store med? Dvs. alla bilder i mappen?

Jag hittade MPFreaker som verkar göra susen. Det hittas här: http://www.macupdate.com/info.php/id/14020/mpfreaker

Senast redigerat 2009-02-23 10:38
  • Medlem
  • 2010-08-30 20:04
Ursprungligen av claudiomarino:

Det låter intressant, gäller det bilderna som är tankade från iTunes Store med? Dvs. alla bilder i mappen?

Jag hittade MPFreaker som verkar göra susen. Det hittas här: Download MPFreaker for Mac - Adds relevant info/artwork to mp3 files. MacUpdate Mac Software Downloads

Om man vill slippa massa extraprogram så finns det ett script på Doug's AppleScripts for iTunes ♫ Managing Artwork . Bara markera låtarna och gå upp i menyn och trycka "embed artwork"
Sviinsmidigt!!

Bevaka tråden