Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes 7.0 - Allt om bildmaterial (album art)

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det någon som har problemet ibland att när dom klickar igång en låt, så försvinner albumomslaget? Jag har liksom lagt in det helt korrekt, men när jag klickar på det så försvinner omslaget. Sjukt irriterande!

  • Medlem
  • Örebro, Sweden, Sweden
  • 2007-08-15 20:38

Finns det något smidigt program för att automatiskt ta hem bildmaterial baserat på låttitlar och artister istället för på album? Anledningen till att jag frågar är att jag har ett antal samlingsalbum med blandade artister på, och jag skulle hellre se artisternas egna albumomslag, snarare än omslaget för samlingsplattan.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-08-16 13:45
Ursprungligen av SimOnline:

Finns det något smidigt program för att automatiskt ta hem bildmaterial baserat på låttitlar och artister istället för på album? Anledningen till att jag frågar är att jag har ett antal samlingsalbum med blandade artister på, och jag skulle hellre se artisternas egna albumomslag, snarare än omslaget för samlingsplattan.

Kolla in det här http://www.equinux.com/us/products/coverscout/index.html
Citat:
CoverScout flexibly looks for all your missing covers - no matter if the title you're looking for is a single, a maxi-single, part of an album or a compilation. You can split-up the search for artists and albums, and get the results you need.

Det kan kanske funka, kostar 20$

Har också problem med samlings album och bilder, men främst då cover flow. Jag markerade alla låtar i de tre skivorna I Love Music 1960-1969 och skrev i samma album och kryssade i "del av en samling". Detta gjorde att alla de 50 låtar som hade varsit omslag i coverflow blev två albumomslag. Varför det blev två st vet jag inte, men en låt verkar helt enkelt ha fått ett eget omslag. Men nu till det riktiga problemet. När jag söker på I love Music 1960-1969 får jag upp dessa två omslag i cover flow. Om jag däremot suddar ut sökningen och scrollar fritt i coverflow verkar ALLA låtar i samlingen I love Music 1960-1969 fått ett eget omslag vilket resulterar i att det dyker upp titt som tätt i cover-flowet, Mycket störande. Finns det någon lösning på detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-21 03:03

jag antar att det är för att i vanliga coverflow modet så visar den bilder från Artisten... Så om du ha EN skiva med en artist. Så visas naturligtvis bara en bild.. (förutsatt att du har samma artistnamn på låtarna). Men om du har en samling.. så är det ju olika artister hela tiden därav visas alla låtar var för sig.. en lösning är ju att du döper om alla låter i samlingen så Artisten blir "SAMLINGS NAMNET" och Titeln för LÅTEN blir tillexempel: "50 cent - If I Can't".
Det är enda lösningen jag kan komma på..

Om jag har albumarten i resp mapp där albumen ligger, kan jag få Itunes att hämta dem där?
Istället för att dra dem manuellt?

Finns det någon möjlighet att synkronisera bildmaterialet i iTunes mellan två datorer?

Som det är nu kan låt A ha bild och låt B inte i dator 1, och
låt A har ingen bild men låt B har bild i dator 2.

En fråga till: Varför syns inte alltid omslaget nere i vänsterrutan fastän det syns i cover-flow?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-07 18:51

Nu orkade jag inte lusläsa hela tråden men så här gör jag. Ladda ned bilden från iTunes. Högerklicka på bilden i bildvisaren nere till vänster. Välj kopiera. Högerklicka på låten, välj radera bildmaterial och klistra sedan in.

Ursprungligen av acke:

Ladda ned bilden från iTunes. Högerklicka på bilden i bildvisaren nere till vänster.

Det där förstår jag inte. Ladda ner?

Det finns ju ingen bild i bildvisaren sa jag ju.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-07 21:34
Ursprungligen av the örjan:

Det där förstår jag inte. Ladda ner?

Det finns ju ingen bild i bildvisaren sa jag ju.

Jaså det sa du. Nu svarade jag mer på frågan längre upp.

Inte så att du klickat på menyraden en gång för mycket så den visar det som spelas istället "Markerat objekt"?

  • Medlem
  • 2007-10-09 19:43

Hur byta bild i coverflow?

Hej, jag håller på att fixa till mitt coverflow i Itunes 7.4.2. Jag letar upp bilder på nåtet som jag kopierar in i bildrutan i vänsterhörnet. Inga problem.

Men nu jag har råkat kopiera in fel bild på ett album, och det är helt omöjligt att ta bort den bilden. Det går heller inte att klistra in en ny bild och ersätta den felaktiga. Jag har prövat radera musikfilerna ur biblioteket och importera dem på nytt. Det funkade inte heller. Har någon råkat ut för detta och har en lösning? Det måste ju vara ett ganska vanligt misstag.

Tja, Kan inte säga att jag har för mkt köpt musik via Istore/Itunes på datan. men om jag väljer att skapa ett konto och ladda hem bilder automatiskt, finns det då någon risk att bli bannad eller annat snack för att filerna inte är "köpta"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-01 20:27
Ursprungligen av Flawless:

Tja, Kan inte säga att jag har för mkt köpt musik via Istore/Itunes på datan. men om jag väljer att skapa ett konto och ladda hem bilder automatiskt, finns det då någon risk att bli bannad eller annat snack för att filerna inte är "köpta"?

Du behöver inte oroa dig.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-03-02 13:00
Ursprungligen av Flawless:

Tja, Kan inte säga att jag har för mkt köpt musik via Istore/Itunes på datan. men om jag väljer att skapa ett konto och ladda hem bilder automatiskt, finns det då någon risk att bli bannad eller annat snack för att filerna inte är "köpta"?

Nej, det är ganska logiskt. iTunes vet ju inte om de filer du redan har är någonting du importerat från fysiska CD-skivor du köpt, det vore ju ett grovt fel av dem att endast tillåta musikfiler inköpta i iTunes-store i biblioteket.

Högerklicka (Ctrl) > Visa info > Bildmaterial > Radera!

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-10-20 16:51

Undrar samma sak, när jag högerklickar med eller utan ctrl så har jag bara "kopiera" att välja på, alltså inte "radera".

Fler förslag?????

Edit: Ahaaa, förlåt, nu fattade jag och hittade rätt, jag klickade på bildmaterialfönstret, det är på låten man ska klicka.

Edit: Tack för hjälpen....

Okeeej, sakteliga så lutar det åt att ersätta Winamp med iTunes. Men hur får jag automatiskt in min albumart på samma vis som i Winamp?

Jag har låtarna organiserade i kataloger, en artist och ett album är en unik katalog - alla mp3-taggar är korrekt uppdaterade. I samma katalog som albumet så ligger albumart som en fil med namn "cover.jpg". Det är bland annat så Winamp identifierar albumart automatiskt.

Kan inte iTunes göra samma sak automatiskt? Uppenbarligen inte, men hur löser jag mitt problem? Jag vill inte hålla på att dra och släppa bilder över mina 40GB av musik. All albumart ligger ju redan katalogiserat med musiken. Ska man döpa albumart-filen till något annat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-29 12:09
Ursprungligen av consensus:

Okeeej, sakteliga så lutar det åt att ersätta Winamp med iTunes. Men hur får jag automatiskt in min albumart på samma vis som i Winamp?

Jag har låtarna organiserade i kataloger, en artist och ett album är en unik katalog - alla mp3-taggar är korrekt uppdaterade. I samma katalog som albumet så ligger albumart som en fil med namn "cover.jpg". Det är bland annat så Winamp identifierar albumart automatiskt.

Kan inte iTunes göra samma sak automatiskt? Uppenbarligen inte, men hur löser jag mitt problem? Jag vill inte hålla på att dra och släppa bilder över mina 40GB av musik. All albumart ligger ju redan katalogiserat med musiken. Ska man döpa albumart-filen till något annat?

Borde finnas ett program eller script för att automatiskt lägga till en bild från samma mapp till låtar. Annars importerar du låtarna, markerar låtarna i albumet och drar in bilden till fönstret nere i vänstra hörnet. Går väl ganska så snabbt tycker jag. Spelar ingen roll vad du döper bilden till.

Enligt mig mycket smidigare att ha bilden inbakad i musikfilen.

Är det någon som vet varför omslagen inte visas i Front Row när man streamar från sitt delade musikbibliotek?!!!

Spelar man låtarna från den lokala hårddisken funkar det.

Jag vill ta bort bilden i Coverflow fönstret.
Helt omöjligt!
Raderar jag bildmaterialet försvinner det bara från rutan nere till vänster, men det ligger kvar i Coverflow fönstret!
Jag antar att enda sättet att ta bort den är att gå in och grotta i dom där .ict filerna.
Men hur hittar jag rätt fil?

Nu tycker jag Apple ska sparka alla pryoelever som uppenbarligen programmerar detta!

  • Medlem
  • 2008-02-29 00:40
Ursprungligen av the örjan:

Jag vill ta bort bilden i Coverflow fönstret.
Helt omöjligt!
Raderar jag bildmaterialet försvinner det bara från rutan nere till vänster, men det ligger kvar i Coverflow fönstret!
Jag antar att enda sättet att ta bort den är att gå in och grotta i dom där .ict filerna.
Men hur hittar jag rätt fil?

Nu tycker jag Apple ska sparka alla pryoelever som uppenbarligen programmerar detta!

Går att fixa lättare. Högerklicka på låten låtarna och välj "Get Info" eller vad det heter på svenska. där du sen har album artwork tar du sedan bort det och klickar ok. Done.

Ursprungligen av ASTRX:

Går att fixa lättare. Högerklicka på låten låtarna och välj "Get Info" eller vad det heter på svenska. där du sen har album artwork tar du sedan bort det och klickar ok. Done.

Nix! Sorry, hjälper inte.
"Album artwork" är nämligen samma som rutan nere till vänster.
Jag har länsat alla låtar i albumet på artwork, men bilden i Coverflow är kvar...:mad:

Förresten, bakas bilden in i ID3-taggen när den finns i artworkrutan?

Senast redigerat 2008-02-29 22:25
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-29 12:16
Ursprungligen av the örjan:

Jag vill ta bort bilden i Coverflow fönstret.
Helt omöjligt!
Raderar jag bildmaterialet försvinner det bara från rutan nere till vänster, men det ligger kvar i Coverflow fönstret!
Jag antar att enda sättet att ta bort den är att gå in och grotta i dom där .ict filerna.
Men hur hittar jag rätt fil?

Nu tycker jag Apple ska sparka alla pryoelever som uppenbarligen programmerar detta!

Ahaha, vilket surgubbe-inlägg. Jag har inga sådana problem och har testat på 4 datorer. Du kanske fått de för att du inte kunnat hålla dig borta från .ict-filerna till att börja med?

Det verkar så att om bildmaterialet finns på en låt som är med i samma album så kommer den visa den bilden i Coverflow.

Testade precis att byta namn på en låt i mitt bibliotek och då försvann bilden från coverflow direkt. Så antingen måste du byta namn på album-taggen eller se till att bildmaterialet är borta från alla låtar i albumet

Ja men..., hur f-n ska man kunna hålla sig borta från något som man inte ens vet finns?!!
Användarvänlighet har alltid varit en av Apples ledstjärnor. Den stjärnan lyser väldigt svagt här...

Om du vill hjälpa till kan du ju få beskriva vad du gör, resp inte gör för att det ska funka.

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-03-03 22:07

the örjan: välj album, alltså markera alla låtarna och högerklicka och välj "visa info", markera den lilla boxen bredvid bildmaterial så den blir iklickad. sen trycker du "OK"
Nu försvinner bildmaterialet till alla låtarna.
Man kan inte radera bildmaterialet separat, alltså låt för låt, då det räcker med att det finns reggat för en av låtarna för att alla ska använda sig av det.

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-03-03 22:09

min riktiga fråga här är huruvida det är möjligt att använda "hämta bildmaterial" till filmer...krävs det något speciellt filformat? vad ska fyllas i på infon? väljer man serieavsnitt separat eller en enstaka film för man inte upp något som skiljer sig värst mycket från hur det ser ut när man fyller i infon för audio.

  • Medlem
  • 2008-11-17 19:05

Jag har albumomslag till de flesta skivor jag har. MEN de ligger som cover.jpg (eftersom alla andra program fixar det och jag switchade för ett litet tag sen). Hur får jag iTunes att använda dem? Jag är inte så sugen på att gå igenom någon seg och omständig klicka-på-varje-album-och-välj...... Jag har redan konverterat 700+ låtar från ogg till mp3 och det räcker.

iTunes var en anledning till att jag inte ville byta till mac. Men jag var tvungen att göra det ändå, så nu sitter man här...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-17 21:41
Ursprungligen av jac:

Jag har albumomslag till de flesta skivor jag har. MEN de ligger som cover.jpg (eftersom alla andra program fixar det och jag switchade för ett litet tag sen). Hur får jag iTunes att använda dem? Jag är inte så sugen på att gå igenom någon seg och omständig klicka-på-varje-album-och-välj...... Jag har redan konverterat 700+ låtar från ogg till mp3 och det räcker.

iTunes var en anledning till att jag inte ville byta till mac. Men jag var tvungen att göra det ändå, så nu sitter man här...

Tvungen att byta till mac? Den hör man inte ofta.
Kanske finns något script för detta. Det finns inte magiskt sätt för iTunes att använda bilder som ligger i samma mapp vad jag vet.
Nyfiken, vad är det med iTunes som du inte gillar?

  • Medlem
  • 2008-11-17 23:10

Haha, ja, jag siktar på att bli fotograf och håller mig gärna till "standarder". Bättre att kunna mac än inte. Sen är jag inte direkt motvillig till att ha mac heller

Jag gillar inte det mesta med iTunes. Jag hade bara använt det ytterst lite, men upplevelsen var inte god. Framförallt spelar den inte ogg (jag hade större delen av min cd-samling som ogg), och den ger inte så mycket kontroll. Jag använder foobar2000 på pc och där finns full kontroll på allt. Sen gillar jag inte alltid att all musik kommer upp som en enda lång lista, det är rätt oöverskådligt. Nu märker jag dessutom att jag inte kan sortera som jag vill (Artist, sen album efter årtal. Det fungerar nästan, men ett exempel jag upptäckte idag var att först kommer en artist, sen två till, sen kommer en skiva med den första artisten igen!).
Sen ogillar jag iTunes sätt att spara omslag. Jag som lyssnar på musik genom min mobil, behöver ha omslagen i mappen, för att de ska synas.

Jag har inte använt det så länge, men det är för mycket krångel för min del...

EDIT: Kom på en till grej, man kan inte ansluta till ett cd-arkiv, typ freedb eller cddb för att fixa infon till album. Eller kan man det?)

Senast redigerat 2008-11-18 09:25
Bevaka tråden