Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken småbil är mest Mac?

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-19 19:04
Ursprungligen av Svante S:

Jaja, jag brukar slänga om bokstäverna och "Piggot" har verkligen inte gjort det lättare för mig!:">

Jag brukar säga Pegeå eller Pegge. Renault får heta Rönnå eller Rönutt.

Många människor har samme problem med firmanamnet LaCie, vilket står för La Compagnie, alltså Bolaget på franska. Det blir Lazy, Lacey, Lakej, Lacita, Laklé osv.

Ursprungligen av Mondo:

Jag brukar säga Pegeå eller Pegge. Renault får heta Rönnå eller Rönutt.

Många människor har samme problem med firmanamnet LaCie, vilket står för La Compagnie, alltså Bolaget på franska. (Hårddiskarna konstueras och monteras i Passy utanför Paris.) Det blir Lazy, Lacey, Lakej, Lacita, Laklé osv.

Jag brukar säga Peschåå, som berså typ.
Men fransmännen är lustiga, de skriver på ett sätt men säger något helt annat:cool:

Ursprungligen av Mondo:

Biljävlar är förbrukningsartiklar och världens sämsta investering näst efter datorer.

...finns ju ett skäl till att äldre bilar kallas "Sparbössa". Man bara stoppar in pengarna...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-19 19:43
Ursprungligen av Mondo:

Men jag funderar på en Citroën C2. Den är definitivt Mac.

Liten, bullrig, billig,plastig och trång?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-19 19:51
Ursprungligen av rhesus:

Liten, bullrig, billig,plastig och trång?

Eller liten, smart, kul och bensinsnål. Alla har inte lust att lägga ut en förmögenhet på ett fortskaffningsmedel. Det kan vara klokt att hålla i slantarna. Dessutom är det mycket ont om parkeringsplatser där jag bor, och en liten bil är enklare att klämma in i mellanrummen. Självklart är den trång i baksätet, det är ju en endast 3,66 m lång bil, men man sitter bekvämt i framsätet. Har du provkört en C2? Kom med konkreta förslag istället för att snacka skit.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-20 09:32
Ursprungligen av Mondo:

Eller liten, smart, kul och bensinsnål. Alla har inte lust att lägga ut en förmögenhet på ett fortskaffningsmedel. Det kan vara klokt att hålla i slantarna. Dessutom är det mycket ont om parkeringsplatser där jag bor, och en liten bil är enklare att klämma in i mellanrummen. Självklart är den trång i baksätet, det är ju en endast 3,66 m lång bil, men man sitter bekvämt i framsätet. Har du provkört en C2? Kom med konkreta förslag istället för att snacka skit.

Reta inte upp dig

Jag har faktiskt provkört en C2 på Citroen i Sätra. Jag tänkte ha den som andrabil. Tyvärr hade den just de nackdelar jag räknade upp. Den har ju inte fått någon översvallande kritik heller så jag är inte ensam om att tycka så.

Däremot är designen underbar, driftskostnaderna låga och priset helt rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-20 11:24
Ursprungligen av rhesus:

Reta inte upp dig

Jag har faktiskt provkört en C2 på Citroen i Sätra. Jag tänkte ha den som andrabil. Tyvärr hade den just de nackdelar jag räknade upp. Den har ju inte fått någon översvallande kritik heller så jag är inte ensam om att tycka så.

Däremot är designen underbar, driftskostnaderna låga och priset helt rätt.

Jasså? Jag hittade den här artikeln hos Vi Bilägare, och den här. BRA betyg verkar det som.

Senast redigerat 2006-10-20 11:38
  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-20 11:53
Ursprungligen av Mondo:

Jasså? Jag hittade den här artikeln hos Vi Bilägare, och den här. BRA betyg verkar det som.

Jag sa inte att den blivit sågad, bara att mottagandet är blandat. Hursomhelst så håller jag med dig om att de flesta bilar är bra men jag råkar personligen inte vara så förtjust i C2 och det har jag väl rätt att vara?

De flesta biltester nuförtiden håller ju ändå bara på med detaljanmärkningar. "Bageutrymmet är för litet" (för vadå?), "Stolarna är för hårda", "Däcken bullrar", "Strålkastarspolare saknas". För 20-30 år sedan så kunde bilar verkligen var genomruttna, iaf om man läser tester i gamla Vi Bilägare eller Teknikens värld.

Jag reagerade mest på uttalandet att bilen skulle vara "macig". Jag tycker såna uttalanden är lite märkliga iom att det är svårt att dra paralleller mellan bilar och datorer.

Om jag ska komma med konstruktiva förslag som du sa så skulle jag rekommendera Peugeot 206/7 eller Toyota Yaris VVT-i

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-20 13:40
Ursprungligen av rhesus:

Jag reagerade mest på uttalandet att bilen skulle vara "macig". Jag tycker såna uttalanden är lite märkliga iom att det är svårt att dra paralleller mellan bilar och datorer.

Jodå, det kan man visst det: i attityden och formgivningen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-20 14:32
Ursprungligen av Mondo:

Jodå, det kan man visst det: i attityden och formgivningen.

Macen av idag är rätt ren i sitt formspråk. C2 påminner mer om en iMac strawberry eller en dasslocks-ibook med sina lite vilda former och den färgglada inredningen. Instrumenteringen är ju också lite vågad. Missförstå mig inte, jag tycker C2 är tuff, men jag tycker inte att designen är "macig".

Attityden och ryktet stämmer väl bättre. Citroen är rätt tuffa bilar som "alla" vet "bara är skit" och få ens vågar prova.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-20 15:35
Ursprungligen av rhesus:

Macen av idag är rätt ren i sitt formspråk. C2 påminner mer om en iMac strawberry eller en dasslocks-ibook med sina lite vilda former och den färgglada inredningen. Instrumenteringen är ju också lite vågad. Missförstå mig inte, jag tycker C2 är tuff, men jag tycker inte att designen är "macig".

Attityden och ryktet stämmer väl bättre. Citroen är rätt tuffa bilar som "alla" vet "bara är skit" och få ens vågar prova.

Visst är det så. Alla "vet" ju att franska bilar är skit.

Cittra C6

Mondo, jag skulle råda dig att provköra, kolla vad som skrivits av t.ex. Vi Bilägare och sen "följa magkänslan".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-20 08:25

Självklart är jag prenumerant på Vi Bilägare, men det är ändå svårt att välja eftersom i princip alla moderna bilar är bra numera. Det är betydligt lättare när man är säljare, inte köpare.

Att nya bilar är bra kan man nog anse. Sen om de är bra även om 3-5 år vet man ju inte. När det är helt nya lösningar som införts så kan det vara en liten varning, liten men värd att tänka på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-28 12:11

Fler åsikter och idéer?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-31 18:13

Kan inte låta bli

Kommer till sommaren.

Vill du ha en liten bil med diesel är PSAs små dieselbilar med partikelfilter väldigt bra. Och av Peugeot och Citroën är Citroën mest 'Think Different'!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-19 15:13

Testade en Seat Leon i dag, en 03:a av den tidigare modellen. Ganska bra bil faktiskt. Väldigt elegant formgiven kaross. En hel del plastighet i inredningen dock, men generellt sett mycket bil för pengarna. Som en Skoda med lite stil. Ingen lyx, ingen Macighet, men säkert ett rationellt val.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-19 15:21

Det måste vara ett helvete att köpa saker om allt måste vara macigt.
Nu ska jag gå ut och handla lite mat. Finns det någon macig mat?
Tipsa gärna.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-19 15:26

Det finns ju ett par maciga småbilar:

  • Medlem
  • 2006-11-21 10:30
Ursprungligen av Konrad:

Det måste vara ett helvete att köpa saker om allt måste vara macigt.
Nu ska jag gå ut och handla lite mat. Finns det någon macig mat?
Tipsa gärna.

MacDonald's?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-11-21 11:20

Så här ser min bil ut ungefär:

Och så här ser min Mac ut:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-25 20:27

Mitsubishi gör bra bilar. Jag lånade en Peugeot 307 2,0 i dag. En tjock och tung fransman, un gros monsieur, men stabil och trevlig.

Bevaka tråden