Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken småbil är mest Mac?

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av tobot:

Jag röstar på Alfa Romeo.

Är rost också macigt?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-25 18:53
Ursprungligen av Kristofer:

Är rost också macigt?

Om dom skulle förneka det så.
Visst har Alfa haft kvalitetsproblem, men det har ju Apple också haft.
Kolla bara alla G4or som leverades med IBM-diskar på 20-80GB som rasade.
Eller alla logikkort till iböckerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-25 19:03

Alforna är bara för underbara, men hur är det med kvallen? Som Macanvändare väljer man väl bil efter hur loggan ser ut, eller? Alfa har världens ballaste logga - en kille som blir slukad av en drake, om man tittar effter noga.

Skämt åsidor: min ursprungliga kravspec står fast: det ska vara en liten, tuff, snygg, pålitlig och ekonomisk bil. Ingen skrytbil. Mycket bränslesnål.

Jag har förbehållslöst och utan förutfattade meningar testat många småbilar, bland annat Citroën C2 och C3, Peugeot 206 och 207, Renault Clio II och Clio III, Renault Modus, Suzuki Swift, Toyota Yaris, Mazda 3, Honda Jazz, VW Polo, Skoda Fabia, Seat Ibiza osv, men det är svårt att välja. Bäst hittills är Renault Clio III, årets bil 2006. Den verkar vara mycket välbyggd och vettig. Citroën C2 är tuffare, men plastigare och inte lika solid. Mer som en leksaksbil.

Svårt det här...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-08-25 20:43

Alltså.. det här med kvalitet. Kom inte och snacka om Audi och andra tyska bilar, de ligger i botten - förutom en serie från BMW (som är placerad i topp).

Tillbaka till frågan om vilken småbil sm är mest Mac. Det beror på vad man tycker är Macigt, helt enkelt. Om man värdesätter något som bara går och går och går... ja då är det nog japanskt som gäller. Tyvärr är dessa bilar sälla spännande, särskilt inte småbilarna. Om vi pratar om spånnande och nytänkande, att vilja och våga gå sin egen väg - då är det andra bilar som gäller, kanske Citroên eller Saab (före -05).

Ursprungligen av filuren:

Alltså.. det här med kvalitet. Kom inte och snacka om Audi och andra tyska bilar, de ligger i botten - förutom en serie från BMW (som är placerad i topp).

Botten? Enligt senaste rapporten från M ligger flera tyska märken i topp.

http://www.motormannen.se/mm/site/download/press/MotormannensNybilsenkat_del2_StorreMindreFe_2006l.pdf

1. BMW 3-serien
2. Toyota Corolla
3. Mercedes E-klass
4. Toyota Yaris
5. Mazda 6
6. Saab 9-3
7. Toyota Avensis
8. Renault Clio
9. Skoda Fabia
10. Audi A4
11. Ford Mondeo
12. Mercedes C-klass
13. VW Golf 650
14. Ford Focus
15. Volvo S80
16. Audi A6
17. Citroën C3
18. Opel Astra
19. Volvo S60
*MEDELBIL*

Alltså 42% av bilarna över "medelbilen" är tyska märken.

Senast redigerat 2006-08-25 21:18
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-25 21:44
Ursprungligen av filuren:

Alltså.. det här med kvalitet. Kom inte och snacka om Audi och andra tyska bilar, de ligger i botten - förutom en serie från BMW (som är placerad i topp).

Anledningen till att tyska bilar håller ungefär samma kvalitet som alla andra numera är att de flesta europeiska tillverkare köper delar från samma leverantörer: Bosch, Delco, Valeo osv. Det är därför exakt samma fel kan upptså i olika modeller från helt olika tillverkare.

Numera är biltillverklingen internationell. Vissa "japanska" bilar byggs i Ungern eller Turkiet, "tyska" i Polen, "franska" i Spanien osv.

De stora biljättarna har fabriker över världen, naturligtvis av kostandsskäl. Med tiden kommer det kinesiska bilar av god kvalitet, var så säker på det. Varför inte? Kineserna tillverkar ju redan precis allt annat. I stort sett 100 procent av alla datorer och hemelektronik till exempel.

(Konstig fråga förresten "småbil som är Macig?") Men om man i den här liknelsen tänker sig att PC är motsatsen till Mac, så måste väl en Macig bil vara motsatsen till en Volvo. Min pappa är en Volvo-människa och när jag funderade på att köpa en Suzuki Wagon R+ så såg man hur hans sinne slog små kullerbyttor för att försöka förstå varför jag inte ville ha en Volvo. Så en Macig bil är nog en praktisk, snål/ekonomisk och inovativ bil. Typ en Wagon R+, Megané, Prius eller varför inte en Mini Cooper? Nya Swiften verkar också rätt fräck.

En C3:a skulle vara mitt självklara val. Tjejen (och jag) var en hårsmån ifrån ett sådant köp för ett par veckor sedan...

Jag är stor, 1.90 á 120 kg, inga problem över huvud taget, käns osm att kliva in i en volvo gällande storleken. Dessutom helt ok ur säkerhetssynpunkt, speciellt i den storleksklassen. Franskt, lite speciellt, egna lösningar, hyffsatr bensinsnål etc etc.

  • Medlem
  • 2006-08-25 23:06

Om det är egenskaperna som gäller så är det ju en miljöbil det ska vara. Visserligen fungerar de dåligt mot kraven i första inlägget, men ska det vara en kraftfull, snygg arbetshäst med den senaste tekniken och ett taskigt förhållande till sina kunder plus dåligt rykte bland konsumenterna så blir det ju givetvis en Saab 9-5 BiFuel.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2006-08-25 23:47

Tycker att macigaste bilen är iVeco ( iallafall om man ger namnet en macig variant av med gemena och versala bokstäver ):D
Men lite mer seriöst och för att passa önskemålen i tråden skulle jag säga Alfa Romeo 147, eller Fiat Stilo.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 11:36
Ursprungligen av Marco:

Tycker att macigaste bilen är iVeco ( iallafall om man ger namnet en macig variant av med gemena och versala bokstäver ):D
Men lite mer seriöst och för att passa önskemålen i tråden skulle jag säga Alfa Romeo 147, eller Fiat Stilo.

Du har fattat likheterna:
Mindre tillverkare av egensinniga produkter som ofta förtalas av okunniga ägare av standardprodukter.
Fiatkoncernens produkter slutade rosta och med Tipon som var en av markandens absolut första helgalvaniserade bil. Som sagt; ta en titt på "Grande" Punton. Torvalla Bil i Haninge ligger närmast. De har naturligtvis även Alfa Romeo.

  • Medlem
  • Essunga
  • 2006-08-25 23:49

Helt klart är Alfa Romeo 147 är det enda rätta - Min Alfa 147 matchar min iMac G4 Globe perfekt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-26 00:44

Har kollat på Alfa 147. Det är en snygg bil, naturligtvis, men ändå inte riktigt min stil. Om jag hade lite mer pengar skulle jag ta en Peugeot 307 CC, men det har jag inte, så det får bli en mer sansad bil.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-08-26 01:32
Ursprungligen av Mondo:

Om jag hade lite mer pengar skulle jag ta en Peugeot 307 CC, men det har jag inte, så det får bli en mer sansad bil.

Hur mycket får det kosta då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-26 12:33

Grande Punto är snygg, liksom Croma. De är ritade av samma formgivare, nämligen Giugiaro, som också gör hälften av alla Alfor (övriga ritas av Bertone).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-26 21:50

Jag skulle definitivt ta en Fiat Grande Punto om jag hade lite mer pengar, men nu funderar jag på Citroën C2 (C3 är kanske lite för bullig).

Peugeot 207 har tyvärr fått en ful front. Renault Clio III är förbannat bra!

Svårt val...

Jag ska i alla fall inte ha nån japansk eller koreansk bil. De är i regel otroligt fula.

Senast redigerat 2006-08-26 22:01
Ursprungligen av Mondo:

Jag skulle definitivt ta en Fiat Grande Punto om jag hade lite mer pengar, men nu funderar jag på Citroën C2 (C3 är kanske lite för bullig).

Peugeot 207 har tyvärr fått en ful front. Renault Clio III är förbannat bra!

Svårt val...

Jag ska i alla fall inte ha nån japansk eller koreansk bil. De är i regel otroligt fula.

Varför inte köpa en ny 206:a då? De är ju bra bilar och billiga nu. Du kan tom få en ny 206 CC hyffsat billigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-02 13:36
Ursprungligen av zodijackyl:

Varför inte köpa en ny 206:a då? De är ju bra bilar och billiga nu. Du kan tom få en ny 206 CC hyffsat billigt.

Precis vad jag är inne på! Jag gillar den, synd bara att inredningen är så plastig. En 206 CC skulle nog bli bra.

Titta gärna på nybilspriser i Danmark – ofta kan du få mycket mer för pengarna!

Som exempel:
En ny Peugeot 206 kan du (som svensk) få från 83.300 svenska kronor i Danmark. Icke-danskar behöver nämligen inte betala den hutlösa registreringsavgiften på över 100%. Momsen betalas i Sverige, men är samma i Danmark (25%), vilket gör det smidigt när man räknar.
Det som tillkommer är besiktning och registrering på några tusenlappar.

Här kan man räkna ut vad bilen kostar utan registreringsavgift: http://erhverv.toldskat.dk/stapri/lommeregner.asp

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-08-27 07:42

Min "nya" Mitsubishi Carisma -04 ser ut och känns som en PM G4 ungefär.
Den är grafitgå och lite bullig i formerna. Inte världens snabbaste, men ganska skön att köra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-16 22:36

OK, nu är det snart köpläge igen. Kom igen! Vilken bil ska jag köpa? Obs! Begagnad och inte alltför dyr, och det ska vara en läcker liten småbil: 4 meter i längd eller mindre. Och ingen Skoda, de är mördande trista. Kom med tips, plz.

  • Medlem
  • 2006-10-17 09:08

Trots det du sagt ovan om japanska bilar så rekommenderar jag Mazda (det gör jag alltid!) och isf Mazda 3 Sport. Toppkvalitet och minst lika snygg som Alfa och annat som rekommenderats tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-17 10:36

Du har nog rätt. Jag har tittat på samtliga japanska tillverkare, och Mazda är i en klass för sig. MEN! Det är en fråga om pris också.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-17 11:32

Nissan Figaro.

http://www.figarocars.co.uk/picture_gallery1.htm

  • Medlem
  • 2006-10-17 12:00

En sån här (mopedbilen Pickup-Loppan) som dessutom kan ta en hel del last:

A721:an är ju annars ett jädra disajnunder:

Pegeout är fina bilar. Har förvisso en 406, men om du inte är långbent så är en 206 rätt cool. Fransmännen är dessutom rätt Maciga som folk.

Men Fiat Punto - kom igen. Det är väl en bil han ska ha, inte en stylad plastkartong?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-18 13:10
Ursprungligen av Svante S:

...Men Fiat Punto - kom igen. Det är väl en bil han ska ha, inte en stylad plastkartong?

Fiats slogan stämmer allt mer in på Mac-ägare:

"- Man vet när man provat!"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-19 18:49
Ursprungligen av Svante S:

Pegeout är fina bilar. Har förvisso en 406, men om du inte är långbent så är en 206 rätt cool. Fransmännen är dessutom rätt Maciga som folk.

Men Fiat Punto - kom igen. Det är väl en bil han ska ha, inte en stylad plastkartong?

Peugeot heter den. De är OK, och jag skulle gärna ta en P 206 CC, 307 CC eller nya 207 CC, men jag har inte riktigt lust att slänga ut de pengarna. Vi får se, jag kanske tar en 206 CC. Men jag funderar på en Citroën C2. Den är definitivt Mac.

Nya Volvo C30 är en grymt cool bil. Den första ickegubbiga Volvo jag sett. Men som sagt: jag har inte den budgeten. Biljävlar är förbrukningsartiklar och världens sämsta investering näst efter datorer.

Audi A2 är förresten skitful! Gräslig och smaklös.

Jag har varit mycket nöjd med min Renault Mégane II. Den går finemang: tyst, robust och stabil, väl ihopskruvad (om än men med en ful bakdel). Skulle rent rationellt sett inte tveka att köpa en likadan igen. Men jag får bra betalt för den bilen, och det är enbart därför jag byter. Det är trots allt bara en biljävel, och bilar finns det gott om.

Senast redigerat 2006-10-19 19:00
Ursprungligen av Mondo:

Peugeot heter den. De är OK, och jag skulle gärna ta en P 206 CC, 307 CC eller nya 207 CC, men jag har inte riktigt lust att slänga ut de pengarna. Vi får se, jag kanske tar en 206 CC. Men jag funderar på en Citroën C2. Den är definitivt Mac.

Nya Volvo C30 är en grymt cool bil. Den första ickegubbiga Volvo jag sett. Men som sagt: jag har inte den budgeten. Biljävlar är förbrukningsartiklar och världens sämsta investering näst efter datorer.

Audi A2 är förresten skitful! Vanskapt och smaklös.

Jaja, jag brukar slänga om bokstäverna och "Piggot" har verkligen inte gjort det lättare för mig!:">

Bevaka tråden