Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Zune" Microsoft svar på ipod nu officiellt.

Tråden skapades och har fått 127 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen, att stoppa in ett chip för trådlöst nätverk är en suverän idé.

Jag har haft en iPod i några år nu och det finns två saker som irriterar mig fruktansvärt, första saken är att den inte använder en normal mini-usb-kontakt. Andra att man inte enkelt kan kopiera musik från iPoden.

Trådlöst nätverk kan lösa det första problemet, tänker MS till kommer även andra problemet att vara löst.

Ursprungligen av Hakro807:

Jag har haft en iPod i några år nu och det finns två saker som irriterar mig fruktansvärt, första saken är att den inte använder en normal mini-usb-kontakt. Andra att man inte enkelt kan kopiera musik från iPoden.

Trådlöst nätverk kan lösa det första problemet, tänker MS till kommer även andra problemet att vara löst.

Varför mini-usb-kontakt?
Och hur kan det lösa trådlöst nätverk lösa detta?

Ursprungligen av draags:

Varför mini-usb-kontakt?
Och hur kan det lösa trådlöst nätverk lösa detta?

Därför att varenda människa har en mini-usbkabel liggande hemma. Gör det betydligt enklare att ladda ipoden hos någon bekant, på jobbet eller skolan bara man har tillgång till en dator eller aktiv usb-hub. Gör det dessutom betydligt enklare att dela med sig av musik som finns på spelaren.

Här kommer vi givetvis till problem nummer två - att man inte kan behålla samma filstruktur som på sin dator utan låtarna läggs i kataloger med talande namn som 001, 002, 006 och min favorit, 666. Inte nog med att katalogerna får konstiga namn, låtar från samma album stoppas dessutom in i olika kataloger på ipoden.

Vad har då trådlöst med detta att göra? Man kan inte ladda spelaren via trådlöst nätverk, men man kan kopiera musik till och från spelaren, en funktion som är väldigt vettig med tanke på den stora mängd bärbara datorer som säljs och att alla dessa har trådlöst nätverksstöd. En kompis spelar upp en skön låt på sin bärbara dator, du säger självklart - skön låt, kan jag få kopiera den?. Absolut, säger din kompis. Du kopplar på WiFi på din Zune och spelaren dyker upp som en extern hårddisk/server för din kompis som sedan han loggat in enkelt kan kopiera låtar till/från.

Ang batteritid, om MS lyckas få till en sämre batteritid än Ipod så måste dem kämpa hårt, för Ipod är väl marknadsledande när det gäller dålig batteritid?

Ursprungligen av mendezzz:

Ang batteritid, om MS lyckas få till en sämre batteritid än Ipod så måste dem kämpa hårt, för Ipod är väl marknadsledande när det gäller dålig batteritid?

Sämst är man väl inte direkt men man låter form gå före funktion så man är inte direkt bäst heller.

Ursprungligen av mendezzz:

Ang batteritid, om MS lyckas få till en sämre batteritid än Ipod så måste dem kämpa hårt, för Ipod är väl marknadsledande när det gäller dålig batteritid?

Finns det något belägg för detta?

Länk kanske.

Jag tycker angående mini-usbkabel att jag hellre skulle tycka att Apple kunde skicka med en ipod docka vid köp av en ipod.

Angående problem 1 så lär du bli besviken av Zune också.

Trådlöst tycker jag också skulle kunna vara trevligt om det inte vore för att det stjäl mycket batteritid.

Problemet är att jag är tveksam om du kommer kunna kopiera musik hit o dit - tror inte skivbolagen skulle vara glada åt detta. För tro inte Apple har spärrat möjligheten att kunna kopiera från ipoden för att jävlas.

Däremot kan det tänkas att du kommer kunna kopiera en låt med skydd (1dag) sen måste du välja att köpa den.

Om alla Zune användare springer omkring med wifi påslagen och det är fritt fram att hämta musik så lär det bli härligt med live-p2p.

Gör ett tillägg och backar på det där med batteritiden - såg i något test där tex iriver hade 30 timmar och ipod 14 tim - det ser inte bra ut.

Kul idé att man kan använda irivern som en fjärrkontroll.

Letar febrilt på svd´s hemsida men hittar inte artikeln.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-05 20:14

Zune..
Tjafsigt namn, plastig konstruktion enligt bilden, kass iPod kopia, Microsofts media image (obefintlig) kommer ju att sälja som smör! Inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-05 20:21
Ursprungligen av draags:

Letar febrilt på svd´s hemsida men hittar inte artikeln.

http://www.n24.se/dynamiskt/prylar/did_13594350.asp

Nyheter

Lite nyheter kring Zune:
http://pryl.feber.se/2006/09/hej_zune.html

Lite filmer:
http://www.thenewsmarket.com/preview/?story_id=5194

Ser ut att ha snyggt GUI och bra skärm, hoppas man även kan använda wireless för att föra över musik/bilder/film från datorn och inte bara dela med andra Zune -användare. Dock är den lite för stor för min smak, men om man vill kolla på film så är den nog bra.

"Rather than paying for individual songs, Microsoft Zune Marketplace also allows consumers to download as many tracks as they want for a flat fee"

Äntligen? Beror nog helt på licens-modellen, kan bli riktigt bra.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-09-15 03:49

Jag tycker att den är ganska snygg mot alla odds, trodde inte att den skulle vara snygg alls, jag menar, microsoft är ju inga design freaks som Apple's folk, enlig mig ^^

Men bara tanken av att man typ skall använda sig av den "heta" Windows Mediaplayern i Zune gadgeten' ger mig gåshud av den värre sorten... jag mår faktiskt illa...
Om de nu anväder sig av den? Det kanske kommer någon form av ZuneMediaPlayer som är lika "bra".

Ett tappert försök tycker jag, men designen, namnet och den överdimensionerade skärmen (som förmodligen äter batteri som en HÄST) gör att jag inte tror på den. Kanske blir en liten inne grej precis när den kommer som typ Nokia N-gage yay.

Jag tycker faktiskt att den ser plastig ut, och ser man på filmerna så tycker jag själva navigeringen känns klumpig, framförallt för att de inte har något scrollhjul.

Det bästa med detta är att det blir lite fajt samt att Apple kanske lägger på ett kol med sin do-pod.

Att Apple kommer med en telefon/ mp3 betyder inte att dom kommer att sluta tillverkningen av enbart mp3 spelare.

Lite nytt om deras telefon:
http://www.thinksecret.com/news/0609phone.html

Sen tror jag att MS kommer med en Zune telefon också.

En tanke angående Zune och deras enda dragplåster wifi - dom har två problem, batteritiden och att det inte lär vara många som har denna mp3 spelare - och då är det helt plötsligt inte lika kul med Zune.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-17 21:12

På tal om mp3-spelare så tror jag att en helvinnande concept är en uppgraderingsbar spelare.
Alltså, man köper skalet och ett "moderkort" dit alla komponenter kan sättas in. Det är jättebra för folk som inte har mycket pengar, då kan man köpa dem billigaste delarna först, och uppgradera sedan.
Utmaningen ligger i att göra uppgraderingsprocessen så opillig som möjligt, kanske utforma alla modulerna som, säg, lite tjockare varianter av minneskort.

Då kan man bestämma funktionerna på sin mp3 helt själv, och betala så mycket man bara behöver.

Flexibiliteten på en sådan spelare skulle rocka stort!
Resultatet blir en spelare sär man kan ha vilket batteri man vill, hur mycket minne man än känner för, bluetooth om man vill, wifi-whateva om man vill, vilken skärm man vill, vilken knappuppsättning man vill, vilka skal man vill, bara loggan stannar på skalet
Dessutom blir det antagligen billigare att producera modulerna eftersom tillverkaren bara behöver bygga små kvadratiska delar ingjutna i plast med små kontaker på sidan om.
När tekniken blir bättre, köper man bättre batteri, strömsnålare BT, o så vidare. Det är min drömspelare.. tror dock att Microsofts Zune (hmm?) kommer sabba även det här försöket in i mediavärlden.
Men lanserar någon någonsin det här - då köper jag för allt jag har på bankkortet!!

Ursprungligen av boris91:

På tal om mp3-spelare så tror jag att en helvinnande concept är en uppgraderingsbar spelare.

Flexibiliteten på en sådan spelare skulle rocka stort!
Resultatet blir en spelare sär man kan ha vilket batteri man vill, hur mycket minne man än känner för, bluetooth om man vill, wifi-whateva om man vill, vilken skärm man vill, vilken knappuppsättning man vill, vilka skal man vill, bara loggan stannar på skalet
Dessutom blir det antagligen billigare att producera modulerna eftersom tillverkaren bara behöver bygga små kvadratiska delar ingjutna i plast med små kontaker på sidan om.

Inte helt dum ide men tyvärr så blir nackdelarna att modulspelarna blir större dyrare tyngre och varmare..

Ursprungligen av draags:

En tanke angående Zune och deras enda dragplåster wifi - dom har två problem, batteritiden och att det inte lär vara många som har denna mp3 spelare - och då är det helt plötsligt inte lika kul med Zune.

MS har inte släppt några uppgifter angående batteritiden.
Längre upp i denna tråd kom vi fram till att Apple lyckats väldigt bra med Ipod trots dålig batteritid.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-17 21:51

Tänk om den är lika stabil som Windows. :|

Jag instämmer helt med dig Boris91. Har tänkt samma tanke och jag hoppas att Apple släpper en sådan iform av en do-pod.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-02 23:43
Ursprungligen av draags:

Jag instämmer helt med dig Boris91. Har tänkt samma tanke och jag hoppas att Apple släpper en sådan iform av en do-pod.

Tack för stödet, draags!
Är det ingen mer som vill bygga en egen mp3-spelare och betala just så mycket man behöver?

Nehepp. Bläääähh

Får väl bli en ny Shuffle då, består ju trots allt av *en* ouppgraderingsbar bit. Men det är Apple! Får väl nöja mig med det så länge.

Så sant men troligtvis kommer de få problem och då ligger det under ipodens låga batteritid - som idag börjar bli ok.

Ursprungligen av draags:

Så sant men troligtvis kommer de få problem och då ligger det under ipodens låga batteritid - som idag börjar bli ok.

Wireless-funktionen kommer med all säkerhet bara vara påslagen när man använder den, precis som det fungerar i laptops PDA:s och telefoner som har detta inbyggt redan idag.
Jag säger inte att batteritiden kommer bli varken bra eller dålig på Zune, för jag har som alla andra ingen aning. Men du håller på att argumentera om att Zune ska floppa pga dess batteritid, som du inte har någon aning om. Det går som sagt att lyckas sälja mediaspelera med dålig batteritid, titta bara på Apple.

Snälla Mendezzz jag argumenterar inte angående någon flopp. Jag påpekade enbart två eventuella problem de kan ha och Jag är nog inte ensam om att kommentera detta på nätet.

http://www.appleinsider.com/article.php?id=1908

Vill bara säga att jag gärna skulle se att någon liknande funktionsmöjlighet även kunde komma till ipoden.

Senast redigerat 2006-09-18 15:18

En av framgångsfaktorerna för iPod har varit just att Apple har låtit bli att stoppa in all möjlig funktionalitet från början och istället förmått de som behöver en viss specifik funktion istället köpa ett tillbehör.

Varje pryl/funktion som trycks in förändrar och försämrar funktion/form/användbarhetsration.*

WiFi-Sharing skulle förstås användas lika ofta som folk idag använder Nintendo DS WiFi för att utmana medtrafikanter på bussen hem från jobbet.

*Form = form som i shaolin/kung fu, dvs inkl. batteritid et cetera.

Jag skulle tycka det vore trevligt med wifi i ipoden tillsammans med itv. Fast många gånger så slår dessa funktionialiteter fel. Som jag skrev tidigare så har Zune ett problem eftersom det lär vara få till en början som har en Zune och då faller de på en av sina punkter.

PRISER
-länk-

Here we go again...

Nya Zune HD

ja eller hur. Oledskärm osv. den låter liite orealistisk faktiskt.

Bevaka tråden