Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Gula fläckarna där så för alla, eller bara för en del?

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-22 00:35

Vileda har några vita svampar som jag tror är gjorda av cellulosa eller något som heter "Miraclean". Blötlagda och urvridna fungerar de ungefär som ett suddigum för bl.a. märken efter skosulor, kritor&pennor o dylikt. Möjligt att en sådan kanske kan suga upp färgen om det nu kommer ifrån huden. Jag tar naturligtvis inget ansvar för huruvida de kan matta ner ytan eller något.

Nä , är det den felaktiga fronten som sitter på macen då tar inget i världen bort det!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-10-23 10:47

Det är ju fler än bara Apple som har liknande problem. På flera PC Laptops så uppkommer liknande fläckar men mörkgrå (där datorn i själva verket är någon nyans av ljusgrå). Fast jag tror bara Mac-användare har märkt av det eftersom man lägger mer tyngd på kvalitetsdesign från Apple än övriga tillverkare

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-24 00:26
Ursprungligen av Alf Nif:

Det är ju fler än bara Apple som har liknande problem. På flera PC Laptops så uppkommer liknande fläckar men mörkgrå (där datorn i själva verket är någon nyans av ljusgrå). Fast jag tror bara Mac-användare har märkt av det eftersom man lägger mer tyngd på kvalitetsdesign från Apple än övriga tillverkare

Du tänker inte på slitage av färgen nu?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-10-24 09:04
Ursprungligen av Hagge:

Du tänker inte på slitage av färgen nu?

Tveksam men kan vara en möjlighet, dock när det uppstår mindre fläckar så brukar det gå att rengöra innan det går för långt

Jag har haft flera iBookar tidigare och även en gulnad Macbook.
Och iBookarna var inga problem att få rena med mirakelduk men Macbooken var hopplös.
Det var antagligen en mjukgörarreaktion i pvcn , inte nedsmutsning.

Hur lång tid tar det att få plasten bytt? min har också börjat gulna

(äh.. får ringa apple i morgon och höra, tråkigt att vara utan datorn bara )

Senast redigerat 2006-10-24 23:30
  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 11:30

Ni säger att de gulnar. Det är ett annat fenomen alltså? Min blir ju smutsig, vilket man kan förstå men däremot går det ju nästan omöjligt att få bort. Tycker min blivit värre igen. Lägger jag den bredvid tjejens är det en avsevärt skillnad. Man ser tydligen vart handlederna legat an på min. Även börjat mörkna lite bredvid tab tangenten där det oftast är varmast. Kan någon bekräfta att detta kan åtgärdas? Min är ju ändå gjord så sent som V37.
Ingen annan som får mörka skuggningar där ni har handlederna? Går de bort för er?

Pantern

Det är det som vi kallar gulningar!
Precis där handlederna varit.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 20:47
Ursprungligen av sventa46:

Pantern

Det är det som vi kallar gulningar!
Precis där handlederna varit.

Men vad är lösningen på det? Om det inte var åtgärdat i produktionen V37 så?:tveksam:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-14 12:57
Ursprungligen av Pantern:

Men vad är lösningen på det? Om det inte var åtgärdat i produktionen V37 så?:tveksam:

Lösningen för oss användare är att direkt gå till en autoriserad Apple-servare. Macademic i Uppsala tog en titt på mig, beställde hem delen och bytte den sedan på två timmar. Trots att mitt serienummer låg utan den "misstänkta intervallen". Inga problem.

Visst finns det massor av knep att putsa själv, men acceptera inte sånt onödigt jobb! Byt ut den. Och blir det lortigt på nytt - byt ut igen.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-14 13:10
Ursprungligen av emiln:

Lösningen för oss användare är att direkt gå till en autoriserad Apple-servare. Macademic i Uppsala tog en titt på mig, beställde hem delen och bytte den sedan på två timmar. Trots att mitt serienummer låg utan den "misstänkta intervallen". Inga problem.

Visst finns det massor av knep att putsa själv, men acceptera inte sånt onödigt jobb! Byt ut den. Och blir det lortigt på nytt - byt ut igen.

Om man är en envis gubbe så kanske man kan jobba så. Men är man smart så köper man en svamp för 20kr och sveper över den 1 gång i månaden. Tar 20 sekunder.

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-12-14 14:42

Behöver jag, som fått min Macbook nu i dagarna vara rädd för dessa missfärgningar?
Min dator är byggd vecka 48.. Brand new med andra ord.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-14 14:49
Ursprungligen av widde:

Behöver jag, som fått min Macbook nu i dagarna vara rädd för dessa missfärgningar?
Min dator är byggd vecka 48.. Brand new med andra ord.

Rädd och rädd. Det är en vit produkt. Vita saker vill gärna skryta med smutsen mer än andra färger. Min bil är vit..iallafall efter en biltvätt.
Problemet med plastmissfärgning är borta sedan länge. Idag är det ren och kär skit som går att ta bort enkelt med en AQA svamp för 20 spänn.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-14 15:57

Blargh, har bytt ut min plast, låtit skyddplasten sitta kvar på den utifall. Och nu har musknappen fått en liten mörkare nyans igen. Nästan inte synligt, men jag är en perfektionist och sånt ser jag på en gång, gah! Fattar det inte... jag tvättar mig om händerna... OFTA. Har lite bacillskräck eller något åt det hållet Eller inte baciller, men gillar att vara ren. Aja, skall testa en sån där svamp som rekommenderas här, hoppas det löser problemet Förstår det dock inte riktigt, att det inte går att gnugga bort med lite fuktat papper? Resten av plasten på Macbooken (ytterskalet) fungerar ju så, visst det är blankt och inte matt, men har då aldrig sett något sånt här riktigt förut.
Ser man också till plasten och ytan i tangenterna så är de liknande, men plågas inte alls av detta?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-14 16:02
Ursprungligen av Ibis:

Blargh, har bytt ut min plast, låtit skyddplasten sitta kvar på den utifall. Och nu har musknappen fått en liten mörkare nyans igen. Nästan inte synligt, men jag är en perfektionist och sånt ser jag på en gång, gah! Fattar det inte... jag tvättar mig om händerna... OFTA. Har lite bacillskräck eller något åt det hållet Eller inte baciller, men gillar att vara ren. Aja, skall testa en sån där svamp som rekommenderas här, hoppas det löser problemet Förstår det dock inte riktigt, att det inte går att gnugga bort med lite fuktat papper? Resten av plasten på Macbooken (ytterskalet) fungerar ju så, visst det är blankt och inte matt, men har då aldrig sett något sånt här riktigt förut.

Plasten på musplattan blir sliten. Ofrånkommligt. Var glad över att det inte är en silverplatta som min vän har som han gnuggat ner till något vitt. Tvi så fult! Plasten på insidan består av microskopiskt små räfflor där smuts fastnar. Därför fungerar inte mirakeltrasor och dyligt utan man måste till med specialverktyg Blank plast hade varit ett alternativ men det är sämre glid i det vilket skulle gjort det svårhanterat på det sättet istället.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-19 22:00
Ursprungligen av Pantern:

Plasten på musplattan blir sliten. Ofrånkommligt. Var glad över att det inte är en silverplatta som min vän har som han gnuggat ner till något vitt. Tvi så fult! Plasten på insidan består av microskopiskt små räfflor där smuts fastnar. Därför fungerar inte mirakeltrasor och dyligt utan man måste till med specialverktyg Blank plast hade varit ett alternativ men det är sämre glid i det vilket skulle gjort det svårhanterat på det sättet istället.

Inte musplattan/touchpaden, utan musknappen, touchpaden ser ut som ny :S

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-14 16:14

Mitt topcase är märkbart gulare än tangenterna, kommer inte ihåg om det var så från början eller inte. Datorn är tillverkad v22. Vet bara att jag tyckte datorn var grymt vit då, det tycker jag inte längre. Kanske en vanesak, eller att solen knappt går upp så här års...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-20 06:55

Kan säga att för smuts som verkligen satt sig är ett vanligt vitt suddigum att rekommendera, gör underverk mot de mest envisa fläckar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-19 19:44

Vad är ungefärlig tid för de här reparationerna? Har ju haft gula märken på min och ligger inom intervallet men inte fått tummen ur. Det är väl dags med lite marginal innan garantin går ut dock men är ju surt att vara utan burk i 2-3veckor för en sån sak.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-02-20 10:06

jag har haft min i ungefär tre månader och har inga som helst tendenser till gulnad.

Bevaka tråden