Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Gula fläckarna där så för alla, eller bara för en del?

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .

desh
Om du ser det efter några månader , hur tror du det ser ut om ett år eller precis innan garantitiden går ut.

ps
Min Macbook har ju stängt av sig när den blivit varm, i morse la den av två ggr i kallt läge.
Ett riktigt måndagsexemplar, så i morgon blir det verkstan den saken är klar.
Misstänker moderkortet eftersom den la av nästan omgående i uppstarten i morse.
Vilken djäkla otur man har ds.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-07-23 13:07

Även om man får den utbytt är det inget som säger att de inte använder likadan plast igen. Plasten är ju inte helt slät heller vilket gör att fingeravtryck är svåra att ta bort. Plasten på ytterchassit verkar däremot inte få gula fläckar. Den skulle de använt istället för den här mellangrå plasten.

På tal om rengöring använder jag bara handen egna fett(wax on, wax off) på ytterchassit. Jag tror inte ens den allra mjukaste trasa inte lämnar skrapspår efter sig. Om man ändå vill använda trasa ska man gnida cirkulärt över macbooken.

Har dom nåt innanför pannbenet så har dom bytt plast i senare produktioner.
Eller så är det fel just i det partiet pvc som dom första Macbokarna tillverkades av.

På min förra G4 hade jag aldrig såna här problem , visst blev det fläckar men en mikrofibertrasa och vips så var det borta.
Men nu är det ju hopplöst.

min macbook som är lite mer än en månad gammal har inga tendenser till att gulna, så måste ju varit nå enskilt parti eller enskilda datorer i varje parti som fått felet.

Vi får verkligen hoppas att det är så !
Och det är ju troligtvis så.
Men jag upptäckte inte min gulning förrän jag läste i den här strängen och kollade noga.
Och då hade det gått 2 månader.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-31 12:27
Ursprungligen av sventa46:

Vi får verkligen hoppas att det är så !
Och det är ju troligtvis så.
Men jag upptäckte inte min gulning förrän jag läste i den här strängen och kollade noga.
Och då hade det gått 2 månader.

Ledsen för att jag startade tråden , hihi

Nu har min MacBook också blivit missfärgad men inte gul. Det har blivit en svart ring till vänster om styrplattan som inte går bort. Ringen som har bildats kommer från mina skumgummi delen på mina Grado SR60 hörlurar och verkar vara helt omöjlig att få bort.

Så nu är frågan om apple vill ersätta plastdelen eller om jag får leva med missfärgningen...

det får du nog fråga apple om

upnorth

"Enligt Hardmac (http://www.hardmac.com/news/2006-07-27/#5787) erkänns gula böcker enligt:
To have its MacBook case exchanged, the following points have to be met:
- Ensure that the yellowish traces on the case can not be removed simply by cleaning the case.
- The yellowish traces must be on the "Top case".
- the serial number must be within the following range: 4H617XXXXXXXX - 4H627XXXXXXXX"

Ok. Då verkar det nästan som om jag inte kommer att få någonting utbytt. Dels så stammer inte mitt serienummer överens med dessa och sen är inte samma missfärgning. Det var mindre bra, men jag ska i alla fall ta och tala med personalen på mitt lokala applecenter och höra vad de har att säga om det.

Vad är ditt serienummer då?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-16 00:19

Ni får tvätta er;)

Mitt serienummer börjar med 4H625XXXXXXXX vilket inte verkar tillhöra de nummer som erkänns av Apple :S

  • Oregistrerad
  • 2006-07-31 13:15

4H625 ligger i intervallet 4H617XXXXXXXX - 4H627XXXXXXXX om man tänker efter lite, så visst borde det gälla din dator.

Ah sorry. Det är jag som läste fel. Antog att det bara var serienummrena 4H617XXXXXXXX och H627XXXXXXXX som kunde få missfärgningar

Men det var juh bra, då kanske chansen finns att jag får den utbytt iaf.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-31 22:06

Jag har en med serienummer innom ramen, haft den 3veckor och den börjar gulna.
Ska lämna in den på Office i karlstad där jag bor för att få plasten och mus-plattan utbytt... Enligt applecare kommer jag få ny plast, som inte ska ta emot färg från händer.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-08-03 00:15

Åkej, då kanske man skall byta sin med. Serienummret stämmer ju i alla fall. Skall vänta tills ja kommer hem efter sommaren så man får den extra gul

Så om serienummret ligger inom intervallen får man plasten utbytt gratis?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-03 10:41
Ursprungligen av Gawy:

Så om serienummret ligger inom intervallen får man plasten utbytt gratis?

Det verkar som det ingår i garantin;)

Ursprungligen av Gawy:

Så om serienummret ligger inom intervallen får man plasten utbytt gratis?

ja, så länge den gulnat, alltså att apple bedömmer att den gulnat tillräckligt mycket.

du får ju inget bytt i förebyggande syfte så att säga

  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 10:36

Jag anar dessa mörka fläckar även på min nu. Kommer troligen av huden, men problemet är ju att det inte går att få bort?! Kör mirakeltrasa. Går inte. Mirakeltrasa och liiite ajax. Går inte. Kollade någon sida där det stod att Apple åtgärdar men bara fram till de som är gjorda innan V27. Min är gjord V37.

Någon som vet om det går bort på något vis eller ska man leva med detta? Ser ut som skuggningar mer. Inte gult.

2-3 veckors användande. Är ingen bilmekaniker om man säger..Lite större än en femkrona. Gå ifrån skärmen lite och kolla i olika vinklar så ser ni det tydligare.

Senast redigerat 2006-10-15 10:51
Ursprungligen av Pantern:

Jag anar dessa mörka fläckar även på min nu. Kommer troligen av huden, men problemet är ju att det inte går att få bort?! Kör mirakeltrasa. Går inte. Mirakeltrasa och liiite ajax. Går inte. Kollade någon sida där det stod att Apple åtgärdar men bara fram till de som är gjorda innan V27. Min är gjord V37.

Någon som vet om det går bort på något vis eller ska man leva med detta? Ser ut som skuggningar mer. Inte gult.

2-3 veckors användande. Är ingen bilmekaniker om man säger..Lite större än en femkrona. Gå ifrån skärmen lite och kolla i olika vinklar så ser ni det tydligare.

Jag har samma problem. På MacFixaren så visade det mig en "foam cleaner" (skumrengöring?) som sparsamt använt på en trasa gjorde rent.

Jag tycker dock att det verkar fel att normalt användande skall smutsa ned maskinen så snabbt. Ytan känns som den har en struktur som lätt tar åt sig smuts, vilket den gör. Ser inte bra ut på en vit dator.

Min ligger utanför det serienummerserien som nämndes ovan.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 20:26
Ursprungligen av bjelkeman:

Jag har samma problem. På MacFixaren så visade det mig en "foam cleaner" (skumrengöring?) som sparsamt använt på en trasa gjorde rent.

Jag tycker dock att det verkar fel att normalt användande skall smutsa ned maskinen så snabbt. Ytan känns som den har en struktur som lätt tar åt sig smuts, vilket den gör. Ser inte bra ut på en vit dator.

Min ligger utanför det serienummerserien som nämndes ovan.

Jag fick tipset att använda lite tandkräm och en trasa. Sagt och gjort. Och det blev mycket bra Rekommenderas!

Reklamera det så får du antagligen det bytt!
Strunt samma vilka serienummer det är.
Är det missfärgat så är det!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 12:18
Ursprungligen av sventa46:

Reklamera det så får du antagligen det bytt!
Strunt samma vilka serienummer det är.
Är det missfärgat så är det!

Men, ska man behöva byta ut den/det alltså? Det sitter för alltid där? Och varför blir en ny bättre än mitt ex? Den är ju gjort V37 liksom.

Jag fick en ny front , det är ännu bättre.
Med rätt plast!

Pantern
det kommer ju tillbaka igen , så bunkra tandkräm!:)

  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 22:01
Ursprungligen av sventa46:

Jag fick en ny front , det är ännu bättre.
Med rätt plast!

Pantern
det kommer ju tillbaka igen , så bunkra tandkräm!:)

Rätt plast? Du mena att min som är tillverkart V37 har fel plast? Det vore ju fantastiskt vansinnigt. När byttes din plast ut mot ny? Är du HELT säker på att det är en annan plast och inte bara en ny?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-18 22:11

Det är ju lite så att har man något så ska man slita det med hälsan. Man kan ju undvika slitage till en viss gräns, men sen är det bara att acceptera. Även om datorn blir lite gul eller ipodden lite repig så är de ändå snyggast i stan.

Det Pantern talar om är inte slitage. Det är fel på plasten. Syrrans iBook har inga sådana problem och den är flera år gammal. Min Mac Book blev svart nog att få kommentarren "vad har hänt med din dator?" efter två veckor (jag tror bestämt att Apple missade en Switcher där). Det går att tvätta med tandkräm etc. men så skall inte en vit dator vara.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-21 13:14

Har fått samma problem själv, ser ut som jag jobbat som bilmekaniker och inte tvättat händerna mellan jobbet och arbete med datorn Gnuggat med lite T-röd och mjuk trasa, ingen förbättring öht. Så skall knalla ner på någon apple-affär i Stockholm när jag nu åker ner igen till veckan. Vecka 25 på min Macbook förresten.

Bevaka tråden