Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är era Intel iMacs verkligen tysta?

Tråden skapades och har fått 153 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-10-04 11:26

Hanibal: Är det en Core Duo eller Core 2 Duo då?

Jag måste säga att de 3 jag packat upp skiljer sig åt rejält. Den jag har nu är_riktigt_tyst! men "tyst som berget" ? Nä absolut inte. Kan jämföras med ett tystare el-element eller dylikt.

Just nu när det är knäpptyst i lägenheten, så överöstar ventilationssystemet i mitt hyreshus tom. Så tyst är den!

Men om din iMac är "tyst som berget" är det nog fel på den. En imac skall ge ifrån sig ett susande ljud. Kör en hårdvarutest och se ifall alla fläktarna funkar som de skall.

Ursprungligen av governor:

Hanibal: Är det en Core Duo eller Core 2 Duo då?

Jag måste säga att de 3 jag packat upp skiljer sig åt rejält. Den jag har nu är_riktigt_tyst! men "tyst som berget" ? Nä absolut inte. Kan jämföras med ett tystare el-element eller dylikt.

Just nu när det är knäpptyst i lägenheten, så överöstar ventilationssystemet i mitt hyreshus tom. Så tyst är den!

Men om din iMac är "tyst som berget" är det nog fel på den. En imac skall ge ifrån sig ett susande ljud. Kör en hårdvarutest och se ifall alla fläktarna funkar som de skall.

hej

det är en Core Duo
den är tyst och fungerar perfekt än så länge
har 3 års försäkring händer det något så är det bara at skicka den på service
har hemförsäkring (drulle försäkring mm)
ramlar den på golvet och den går sönder
så får dom ordna den
lite självrisk får man kanske betala om det händer något

mvh hanibal

Senast redigerat 2006-10-08 17:06
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-04 18:41

Ringde Apple och konstaterade tillsammans med teknikern att det förmodligen är fel på en av fläktarna. Körde en massa test, men det gjorde ingen skillnad, så nu får jag bära iväg den till ett reparationsställe som ska fixa detta...*suck* :(...lär ju inte få den åter på minst två veckor

Å ena sidan är det bättre att de repararerar problemet än att jag får en ny, då skärmen är helt perfekt utan några döda pixlar...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-09 00:19

Min fläkt brummar konstant, hjälpte inte att sätta den på en bok.

Hur gör man en hårdvarutest?

Min gamla Imac G5 var knäpptyst när man inte körde några krävande program...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-25 11:41

Min 20" iMac Core 2 Duo är som sagt inne på reparation. Ringde reparatören idag och de har tydligen bytt ut fläkten med gjorde tydligen ingen skillnad. Så nu väntar dem på ett nytt logikkort tydligen. Jaja...man får väl hoppas att man får hem den snart...

En jag känner köpte nyligen iMac 20" med Core Duo 2.
För rätt mycket väsen. Kanske bättre än iMac G5, men inte såpass tyst som jag hade trott.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-25 13:49

Min 20" c2d knattrade ungefär som Yes beskriver. TNT hämtade den igår och imorgon kommer de med en ny. Så nu är det bara att hålla tummarna...

  • Oregistrerad
  • 2006-10-25 20:38
Ursprungligen av Jens H:

Min 20" c2d knattrade ungefär som Yes beskriver. TNT hämtade den igår och imorgon kommer de med en ny. Så nu är det bara att hålla tummarna...

2st (!) av mina core 2 duos jag fått i utbyte har varit sådana. Så infernaliskt djävulskt störande.

Mao. ett MYCKET vanligt problem.

Tror Apple är medvetna om det dock, för jag fick den utbytt av TNT så snabbt så den nästan självantände.

Är nu.. Trots deras trevliga personal inte så peppad att handla en dator av applestore. Jag åker numera till den lokala apple-handlaren och axplockar ut en perfekt.

Man vill ju inte vänta veckovis bara för att ett storföretag har keckat till sin kvalitetskontroll.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-25 18:28

Nereus: Kan du beskriva ljudet ifrån din Imac.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-25 23:39
Ursprungligen av Fralle:

Nereus: Kan du beskriva ljudet ifrån din Imac.

Det är inte helt lättdefinierat, men det närmsta jag kunde komma på var: "frekvent flapprande mekaniskt ljud" från en av fläktarna. Det var väldigt tydligt när jag körde Apple Hardware Test och när fläktarna varvade upp, men som sagt reparatören har bytt ut en fläkt utan resultat. Så nu ska de byta ut "logikkortet", vad nu det innebär.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-26 07:31
Ursprungligen av Nereus:

Det är inte helt lättdefinierat, men det närmsta jag kunde komma på var: "frekvent flapprande mekaniskt ljud" från en av fläktarna. Det var väldigt tydligt när jag körde Apple Hardware Test och när fläktarna varvade upp, men som sagt reparatören har bytt ut en fläkt utan resultat. Så nu ska de byta ut "logikkortet", vad nu det innebär.

Om du lämnar in din iMac, så be dom köra maskinen utan skärm. Be dom sedan att ta ur kontakten för fläkten i mitten så kanske det blir lika tyst som det blev på min. Där sitter mitt fel.
Problemet är att just nu finns det inga tysta fläktar. Konsruktionsfel.

Yes!!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-26 13:04

Hade också problem med fläktljud och resonans från en extern hårddisk. Fläktljudet blev genast mycket behagligare genom att vrida hårddisken 20-30° eller så. Antagligen att ljudet studsade mot väggen bakom, och genom att vrida hårddisken så låter den visserligen ungefär lika mycket men med behagligare ton/frekvens.
Resonansen löste jag genom att ställa hårddisken på en musmatta jag hade till övers.

Clas Ohlson säljer nån form av skumgummimattor som är tänkta att hindra vibrationer och resonans. Har inte provat i och med att den gamla musmattan funkade för mig.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-25 21:27
Ursprungligen av mratin:

Har haft min 20" en månad nu och är mycket nöjd, men en sak är lite irriterande. Alla säger att iMacen är "knäpptyst" etc, men det är inte min. Ett brummande fläktljud hörs hela tiden när man sitter vid datorn. Har man inte rört den på en stund stängs fläkten(arna) av, och den blir "knäpptyst". Men om man bara rör på musen så drar allt igång igen. Visst låter det inte jättemycket, men man hör det utan att anstränga sig. iMacen är en bulldozer i Jämförelse med min iBook G4 som absolut inte låter någonting alls. Å andra sidan är den klart tystare än t.ex. en ny Dual PM. Upplever ni också detta?

Jag tycker min beter sig likadant och avger ett brummande ljud (låter som fläktljud). När skärmen släcks efter stund så slutar det. Det börjar bli störande när man sitter en längre tid och arbetar framför datorn. Ska man ta och ringa Apple tycker ni?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-26 07:29
Ursprungligen av NeoAP:

Jag tycker min beter sig likadant och avger ett brummande ljud (låter som fläktljud). När skärmen släcks efter stund så slutar det. Det börjar bli störande när man sitter en längre tid och arbetar framför datorn. Ska man ta och ringa Apple tycker ni?

Ja!

Yes!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-27 22:28

Fick tillbaka min idag, de bytte fläkten på den.

Den nya är igång konstant, den låter inte helt frisk men det är dock väldigt lågt, så jag bryr mig inte. Det brummande irriterande ljudet är borta!

Synd bara att man inte fick en helt felfri fläkt, men på det hela är jag nöjd.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-28 12:07
Ursprungligen av Fralle:

Fick tillbaka min idag, de bytte fläkten på den.

Den nya är igång konstant, den låter inte helt frisk men det är dock väldigt lågt, så jag bryr mig inte. Det brummande irriterande ljudet är borta!

Synd bara att man inte fick en helt felfri fläkt, men på det hela är jag nöjd.

Skönt att höra! Då kanske det finns hopp för min 20" iMac också. Har ännu inte fått tillbaka den efter tre och en halv vecka så det känns lite sisådär.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-13 18:50
Ursprungligen av Nereus:

Skönt att höra! Då kanske det finns hopp för min 20" iMac också. Har ännu inte fått tillbaka den efter tre och en halv vecka så det känns lite sisådär.

Har du fått tillbaka maskinen?
Tyst?

Yes!!

  • Medlem
  • 2006-10-28 15:21

Längst ner till vänster på datorn (sett framifrån) är det fläkten?

/Fredrik

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-28 16:17
Ursprungligen av Nifo:

Längst ner till vänster på datorn (sett framifrån) är det fläkten?

/Fredrik

Det finns tre. en på varje sida nertill, och en ganska precis mitt bakom skärmen.

Yes!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-31 09:35

Kan nu säga att fläkten där bak verkar lägga sig mer och mer rätt då den blir tystare för var dag som går

Helnöjd

  • Medlem
  • 2006-10-31 11:27

Kan man starta fläktarna individuellt eller alla på en gång med något program *infrån* OS X (alltås inte med nån skiva)

/Fredrik

min nyköpta iMac 20" är knäpptyst...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-14 07:57
Ursprungligen av Desolator:

min nyköpta iMac 20" är knäpptyst...

Men dom flesta ljudproblemen kommer väl från G5 iSight?
Vad har du?

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Men dom flesta ljudproblemen kommer väl från G5 iSight?
Vad har du?

Yes!!

iMac 20" C2D. Var rädd att jag skulle få något av de problemen som ofta listas (såsom fläkt, och resonans etc) men den är heltyst.. även på ett IKEA bord.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-14 16:09

Jag haft min 20" c2d i 1 vecka och har inte varit med om någon tystare dator, har haft en Mini 1,42 ghz sedan ett år tillbaka & dom skulle vara tysta sades det men min iMac är helt otroligt tyst i jämförelse.....
// H

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2006-11-14 16:27

har en intelimac 20" 2gb 2.16ghz, och hör ett irriterande pip-ljud när jag har en skiva instoppad i datorn. Är det så för nån annan? Annars e den knäpptyst..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-20 01:19
Ursprungligen av tuxos:

har en intelimac 20" 2gb 2.16ghz, och hör ett irriterande pip-ljud när jag har en skiva instoppad i datorn. Är det så för nån annan? Annars e den knäpptyst..

Nä, min är oxå heltyst. Ja OK om jag lägger örat direkt emot chassiet då hörs disken/fläkten, annars hörs inget.
CD-skivor har olika mycket brum/vinande när dom snurrar inuti läsaren, men inga "pip" från min DVD

  • Medlem
  • 2006-11-14 18:24

Knäpptyst? Näää....det tror jag inte. =P

/Fredrik

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2006-11-14 19:56
Citat:

Knäpptyst? Näää....det tror jag inte. =P

/Fredrik

Johodu, den e knäpptyst när inte nån skiva är i

  • Medlem
  • 2006-11-14 23:28

va? Min susar och surrar lätt.

/Fredrik

Bevaka tråden