Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svag AirPort signal i nya iMacen

Tråden skapades och har fått 246 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-11-10 11:28

Okej. Då har jag tre prickar i airport-ikonen. 12 Mbits/s. Har 8mbit från ComHem och min AirPort kan leverera 54. Inte så bra ändå, eller är detta bra? Vad är det för bandbredd som anges...måste ju vara vad den sänder då. Tycker det här med olika hastighetsförkortningar är så virrigt.

Hur ligger jag till?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-11-14 10:36

Ny "efi"-uppdatering Från Apple!!

Nu ska ni få höra:

I uppdateraren kan man nu ta hem någon....ja, uppdatering som ska fixa något (luddigt?). Framgår inte riktigt vad den gör och har inte orkat leta upp detta på nätet. Antar att det har att göra med uppstart/vilo problem (något, något...). Vi får hoppas att detta fixar de problem med anslutningen vid uppstart som flera av oss upplever.

SEN...

Det har kommit några andra grejor från apple på www.macupdate.com . Någon skulle fixa en BootCamp-issue (problem) och sen var det något mer i form av ett program som skulle nollställa hårdvaru-uppdateringar.

Nån som har mer koll och info om detta, eller har provat dessa?

/Fredrik

håller med, det låter ju hel skumt. jag har fyra prickar men macbooken som står bredvid har fullt. så det är ju fortfarande krux med imacen.

kan väl endast tillägga att om man har detta problem så kan man fylla i här. ju fler som gör det desto tidigare att vi får se en lösning?

http://www.apple.com/feedback/imac.html

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-10 12:01

Det är inte bandbredden man ser, det är signalstyrkan från AP-basen.
Den varierar beroende på hur bra antenn datorn har.

  • Medlem
  • 2006-11-10 12:34

Nu fick de veta att de lever från mig. Gör likadant ni!

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-11-10 17:12

Har ni också så här dålig mottagning på era iMacar på ca 10-12 meters avstånd från eran Airport Express/Extreme?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-10 18:55

Det är ju ändå högre än 36 Mbit/sec?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-10 20:20
Ursprungligen av boris91:

Det är ju ändå högre än 36 Mbit/sec?

Tror jag inte.

Med tptest via wlan så får min imac mellan 2 och 4mbit som mest och en jävla massa packet loss. Min ibook får på samma avstånd mellan 8 och 9mbit. Via ethernetkabel får min ibook 17mbit. SÅ det är något allvarligt fel. På samma avstånd får min sambos macbook 13mbit.

Med den mottagningen på airport kan jag knappt ens tala i ett vanligt skypesamtal utan video, utan att det laggar så man knappt hör vad motparten säger.

  • Medlem
  • 2006-11-10 21:23

Har samma skit på 2.5 meters avstånd från basstationen. Känner igen det där med TPtest dessutom (även om folk säger att det progget inte kan användas för wlan). Det är bevis nog för mig att något är fel i kombination med att jag tappar anslutningen efter omstart, vila osv.

/Fredrik

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-11-13 10:32

Har nu också skickat in feedback.

Har lånat min brors imac core2duo och den verkar också ha problem med det trådlösa. Han kunde visst inte köra Warcraft på den för det laggade för mycket sa han. Och när jag laddar ner nåt så går det aldrig fortare än 120. Normalt faller det nedåt 65 nånstans. Han fick låna min powermac g5 och nu laggar inte warcraft längre så han klarar ju sig men man blir ju lagom road av att en splitter ny dator ska hålla på så här. Man undrar ju om kvaliteten på komponenterna föll i samband med bytet till Intel... kanske är därför Windows håller på som det gör?

Skickade också in feedback... det är ju nåt skumt med airporten i nya iMac.

  • Medlem
  • 2006-11-13 15:39

Jag blir bara så förbenat förbannad över att det ska vara så mycket hysh-hysh kring de problem som finns på Apples datorer. Gå ut med att det är ett fel och att ni jobbar som höns på att lösa problemet istället. Som det är nu vet man ju inte ens om det jobbas på att fixa något, menar jag... =/

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-11-14 10:37

Nehe..läste mer noggrant nu och tydligen fixar denna uppdatering bara BootCamp problem. Blandar visst ihop saker, sorry! Men jag ska dundra på och testa firmware restoration CD och se om den kan fixa vissa problem när man sen uppdaterar "på nytt". Frågan är bara om jag då nollställer den precis gjorda uppdateringen....ehum?

http://macupdate.com/info.php/id/21240

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-11-14 10:52

Sitter och läser lite här...

Det står på sidan om Firmware Restoration CD att den är för alla möjliga datorer, samt för Intel Imac (early 2006). Ehum...har de "glömt" problemen med Våra C2D Intel iMacs? Äh, vad sjutton - testar och ser...

/Fredrik

Ps. Hur lång tid ska det ta för diskverktyget att stänga en session efter DVD-bränning? JA, i hur många år alltså?
Ds.

igår kväll hände något skumt. jag hade full signal! men nu satte jag på datorn och var tillbaka på lite mindre än hälften.

  • Medlem
  • 2006-11-14 11:00

Nej - det här går inte. Jag kan inte använda "restoration CD" verkar det som. Gör som jag är tillsagt: HÅller inne strömknappen och strömindikatorn blinkar snabbt. Sen ska den dock börjar blinka långsamt och snabbt med intervaller - det händer INTE på min dator. NÄr jag väl sätter i skivan så bootar datorn om som vanligt och ignorerar denna.

Behövs inte denna uppdatering för C2D, eller Har det med att göra att jag redan kört den där uppdateringen från programuppdateraren?

anders_gbg: Har upplevt det där med. Antar att det ingår i det "bonus-fel" vi fick med Intel iMac C2D ! *ler* =P

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Behövs inte denna uppdatering för C2D, eller Har det med att göra att jag redan kört den där uppdateringen från programuppdateraren?

Antar att det har att göra med att du redan kört uppdateringen från programuppdateraren. EFI-uppdateraren ligger i Program/Verktygsprogram -mappen. Öppna den, så berättar den om firmware är up-to-date.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-16 16:29

Haft min på service nu i drygt 2 veckor med airports o grejer som skulle komma från USA. Idag ringde servicestället mig o frågade mig om jag ville ge datorn till apple o få en helt ny

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-16 21:57
Ursprungligen av Sombrero9999:

Haft min på service nu i drygt 2 veckor med airports o grejer som skulle komma från USA. Idag ringde servicestället mig o frågade mig om jag ville ge datorn till apple o få en helt ny

Lyckoosten! Vad svarade du?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-17 11:26
Ursprungligen av boris91:

Lyckoosten! Vad svarade du?

Tog en ny dator men är inte säker på att jag behåller den. Det är lite för mycke strul med iMacs. Är relativt besviken hittills.

  • Medlem
  • 2006-11-17 13:41

Men nu så funkar väl allt som det ska? Förstår att du känner dig besviken dock. Nu är jag helnöjd med datorn. Funkar hur bra som helst!!

/Fredrik

ja...nu funkar det bra. hur kommer det sig? hur löste det sig? jag har haft full signal i två dagar nu.

  • Medlem
  • 2006-11-17 15:48

Full signal? Nej, det har har ännu inte. Däremot så kopplar nätet upp sig som det ska efter vila och då datorn varit avstängd.

Lyckost där! =P

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-11-17 16:15

någon som är intresserad av en helt ny iMac i kartong etc? 1000:- mindre

Ingen förbättring här. Signalen fortfarande lika usel.

  • Medlem
  • 2006-11-18 01:01

Nu krånglar plötsligt min AirPort förbindelse igen. Helt utan anledning ska jag tillägga. Samma fel som innan: Kopplar inte upp efter vila eller omstart. =/

Hittade lite info här: http://www.tuaw.com/2006/11/08/another-potential-fix-for-intel-mac-airport-station-problems/

Vet inte om det hjälper någon, men men... =(

/Fredrik - som inte orkar kontakta Apple igen.

  • Medlem
  • 2006-11-18 10:25

....och som ni förstår så är jag inte lika "nöjd" längre. Hmpth.

/Fredrik

jag har verkligen ingen aning om vad som hänt, jag har inte rört min netgear. jag har full signal. allt funkar skitsmidigt nu. den helnöjda känslan har överförts till mig verkar det som.

Har ni testat köra tptest? (www.tptest.se)

Jag körde det (i windows) och det påstod att mitt internet var 0,5Mbit vilket nog stämmer för ungefär så slött känns det via airport.
I Mac os påstår tp-test att jag har 1Mbit nedladdning och 0,5Mbit uppladdning med 29% packetloss - inte helt normalt... men det känns som att det också stämmer baserat på den "något slöa" upplevelse det är att surfa trådlöst med iMacen.

För övrigt har jag bredbandsbolaget 100Mbit... inte 1 eller 0,5Mbit. Och kör man via ethernet så går det i fullt normala hastigheter, det är bara iMacens Airport som segar.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-19 12:18

gusax840 lämnade in min på lanmaster och dem tog kontakt med apple och jag får en helt ny dator

Bevaka tråden