Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svag AirPort signal i nya iMacen

Tråden skapades och har fått 246 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-10-12 23:00

Spelar ingen roll, verkar vara som det är exakt samma fel som vi har. Tack för informationen, ha en bra kväll du också!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-13 02:13

Men jippi!

Har ju returnerat min imac pga. detta nu :/

Men men.. Den hade andra fel också..

  • Medlem
  • 2006-10-13 10:38

För säkerhets skulle, så måste jag ju gardera mig. Kan ju inte lova att det fungerar - men i och med att det fungerade för killen på Apples forum, så *antar* jag att det borde funka för fler...

/Fredrik

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-10-13 11:20

Någon som har testat att negradera? Eller ska?

  • Medlem
  • 2006-10-13 13:29

När min nästa dator kommer så...

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-13 16:21

Men hörrni, nu har jag aldrig gjort detta; men kan man inte bara välja att ominstallera OS X på datorn trots att OS X redan ligger där, men välja att man ska spara alla program osv? =/

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-10-13 17:20

Är det verkligen mjukvaran nundrar jag nu?

Jag köpte mig en ny iMac idag (min 4e)

Denna är fläckfri.. Inte en död eller slö pixel.. Låter inget alls. Bara lite smått sus, och Airporten på den är stabil även i 10.4.8..

  • Medlem
  • 2006-10-13 18:33

Hmm. Okej, men har någon ett svar på min förra fråga?

/Fredrik

Mina tester visar på följande:

Imac uppkopplad mot trådlösrouter med "mixed mode" (B/G) ger signal men med lite svårigheter att koppla upp sig och dålig hastighet.
Problemen kom efter uppgradering till 10.4.8.

Uppkopplad mot en Belkin-pre-N_532280 så har jag inga av dom problemen ovan
Detta gäller både 10.4.7 och 10.4.8.

Så, ett mjukvaruproblem är det. Pre-N är ju en kommande standard, tja Apple verkar måna om framtiden:) Så det man skall prova är att få över sin router till bara G om det går eller skaffa en Pre-N router.

Hårdvarufel tror jag säkert kan förekomma, men jag skulle iallafall inte byta dator för enbart detta lilla problem.

OK, rent G läge gav lite bättre effekt. Ännu bättre blev det med ny firmware samt lite justering av beacon interval, DTIM, frag och DTM värdena.

  • Medlem
  • 2006-10-14 09:47

Hej!

Fast ny firmware? Det får man väl "på köpet" när man kör uppdateringarna? Sen att justera ägg och beacon - då ligger vi på överkurs, även om det löser problemet. Själv är jag inte ens säker på vad skillnaden mellan b/g är..

Tack för tipsen!!

/Fredrik

Sorry, det blev lite tekniskt där Med firmware menade jag den i routern. Jag håller på att prova en annan, ddwrt och se vad det ger. Justera ägg och bacon går att göra när routern fått rätt temperatur och man kan då välja melllan "sunny side up" eller helstekt ägg

Jag har förvisso en MBP men fortsätter posta ändå, hoppas det är OK. Nåväl, felet med nätverket är detsamma. Så här står det i system.log när nätverket försvinner:

Oct 14 23:37:56 krokus /System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Resources/airport: Error: WirelessAssociate2() = 88001006 for network Solevita
Oct 14 23:37:56 krokus /System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Resources/airport: Error: (had password)
Oct 14 23:38:04 krokus /System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Resources/airport: Error: WirelessAssociate2() = 88001006 for network Solevita
Oct 14 23:38:04 krokus /System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Resources/airport: Error: (had password)
Oct 14 23:38:12 krokus /System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Resources/airport: Error: WirelessAssociate2() = 88001006 for network Solevita
Oct 14 23:38:12 krokus /System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Resources/airport: Error: (had password)

Vad gör man? Någonting är ju uppenbarligen fel med lösenordet. Tyvärr fungerar Apples lösning http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304482 bara temporärt. Jag blir vansinnig! Riktigt irriterad iallafall..

  • Medlem
  • 2006-10-16 22:01

Att byta från B/G till enbart G gjorde ingen skillnad kan jag säga. Provade däremot att byta kanal från "automatisk" till en satt siffra, i mitt fall kanal 7. Nu har jag betydligt bättre respons på nätet lustigt nog...

Fortfarande kopplas jag inte upp automatiskt mot min Airport och signalen ligger fortfarande på runt 4 pluppar. Jaja, livet är hårt. =P

/Fredrik

Jag börjar få fason på det:

1) Radera lösenordet från nyckelringen för det aktuella nätverket.
2) Gå in på systeminställningar-->nätverk-->airport och under "förvalt nätverk" sätter du primära nätverk.
3) I rutan under, rensa bort alla nätverk.
4) Stäng av airport och slå på den igen.
5) Lägg till ditt nätverk i rutan för primära nätverk, spara lösenordet i nyckelringen.

Hur många staplar är inte så viktigt, huvudsaken är att du har en bra hastighet.

  • Medlem
  • 2006-10-17 14:12

Tack för det tipset, verkar funka för stunden i alla fall.

/Fredrik

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-10-17 14:31

Fortfarande dålig signal dock va?

  • Medlem
  • 2006-10-17 18:16

oui 3 meter från basstationen.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-10-18 12:09

Min signalstyrka i Airports terminal ligger på hälften av plupparna. Den dalar aldrig varken upp eller ner som min förra gjorde. Den når dock inte full styrka.

Det verkar som det är 2 olika problem vi talar om på iMac.

Problem 1. *Airports signalstyrka konstant jämn, men bara halverad.

Problem 2. *Airports signalstyrka är hoppande och sviktande. Ibland 49mbps och ibland noll.

Hursom. Jag har konstant signal nu, och kan komma upp i hastigheter uppemot 6-700kbps när jag laddar filer trådlöst. Jag nöjer mig med det.

Skickar dock iväg detta till MacWorld. Har även gjort en rigorös tråd om det på Macrumors.com som heter typ "iMac c2d owners.. listen up!"
Jag har samma nick där. Bara att söka!

  • Medlem
  • 2006-10-18 13:08

Governor: Har själv kontaktat en kille på Macworld, men han hade upp till öronen att göra och visste inte om han skulle hinna med. Skulle nog vara bra om fler låg på. Får förresten min nya iMac idag, ska se hur den diffar: Kanske ska man bara köra 10.4.7, men fixarna i 10.4.8 kanske överväger?

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-10-18 14:13

Kör i 10.4.8

Det är ju den som är det senaste. Funkar det inte, så är det bara att vänta på fix i uppdateraren.

Själv fick jag ÄNTLIGEN en totalt perfekt imac.

  • Medlem
  • 2006-10-19 10:21

Sådär, fick en ny iMac själv igår. Nu funkar interneten som den ska. Inte samma mottagning som min iBook hade (men den ska ha supermottagning). Så - tja, jag är väl nöjd antar jag.

/Fredrik

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-10-19 13:59
Ursprungligen av Nifo:

Sådär, fick en ny iMac själv igår. Nu funkar interneten som den ska. Inte samma mottagning som min iBook hade (men den ska ha supermottagning). Så - tja, jag är väl nöjd antar jag.

/Fredrik

Kör du 10.4.7 eller 10.4.8?

Det är alltså ett hårdvaru fel eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-19 12:47

Hur lång tid tog det för dig att få en ny från att du skickade den gamla?

  • Medlem
  • 2006-10-19 16:13

Hej! Skrev på ett speciellt avtal som jag faxade in, så nu har jag båda maskinerna hemma samtidigt. Den gamla kommer väl att hämtas upp någon dag.

Jag kör 10.4.8. Det kan nog vara ett "nånting blev vajs under uppdateringen-fel". Tror det kan räcka med att lägga in allt på nytt. Lovar inget dock men att det skulle vara hårdvarufel känns lite långsökt, speciellt på så många maskiner.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-19 16:36

Hahahaha... *skrattar hysteriskt*

Nej, ni - felet är kvar märkte jag nu. Startade om datorn och nätet hittades inte. Har inte uppdaterat något sen det fungerade. Lite randomvarning här månntro...

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-19 21:56

Men va f*n är detta för skit? Brukar inte bli vrålförbannad, men nu är jag där i alla fall. Skulle just gå in och säga att jag kommit på ett knep att få fulla pluppar på mottagningen; gick nämligen upp i airport ikonen och valde internetinställningar. Sen stängde jag av Airport därifrån, satte sen på det igen och fick messet att "inga av mina pålitliga nätverk kunde hittas", så jag väntade och valde manuellt mitt nätverk. Då hade jag fulla pluppar och kunde surfa, men juuuussst när jag skulle gå in hit så sjönk plupparna igen

10.4.9 När när när när???

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-19 22:24
  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-10-19 23:05

Drygt.. give 10.4.9 nu!

Nu fungerar mitt airport fläckfritt. Den verkar iofs ha en viss förkärlek för ev. N-nätverk men den kopplar upp sig mot mitt nätverk utan problem. Fyra staplar verkar vara standard för 10.4.8, har provat med två stycken nu som bägge visar fyra staplar oavsett hur nära AP man står. Det är ju en skitsak så länge man har hastighet.

Comhem problemet, det enda jag kan råda dig till är att uppgradera routern, jag vet att en version av Linksys firmware till dom var helt kass. Lösningen var att ta den amerikanska (linksys.com) som fungerade mycket bättre. Alternativt kollar du på

http://www.dd-wrt.com/dd-wrtv2/index.php

eller

http://www.sveasoft.com/modules/phpBB2/dlman.php?func=select_folder&folder_id=14

Bevaka tråden