Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svag AirPort signal i nya iMacen

Tråden skapades och har fått 246 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-10-05 18:11

Nu är vi uppe i fyra personer med samma problem. Ehm..
Jag ska få en ny dator (när den nu kommer) pga av lite andra fel också. Jag får väl återkomma när / om (apple velar) den kommer och säga om problemet är väck.

Kan Apple ha flyttat på antennen till något sämre ställe? I foten? =P

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-05 18:20

En till som har problem med sin AirPort (anslutning och signalstyrka):

http://66.249.93.104/search?q=cache:dOl63l8RkS8J:www.macintouch.com/readerreports/imaccore2duo/index.html+iMac+Core+2+duo+airport+problem&hl=sv&ct=clnk&cd=1&client=safari

Sök på "AirPort"

/Fredrik

Ps. Vi lär vara ännu fler. Ds.

  • Medlem
  • 2006-10-05 18:24

Hittade även nån tråd på Apples diskussionsforum. Ska dock få i mig lite mat nu, så någon annan kanske orkar och har lust att kika:

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=672255

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-05 18:40

Kan säga att jag följde instruktionerna från länken ovan (jo, maten han bli kall), startade om - och tja, nätverket ansluts inte automatiskt. Precis som vanligt. Mummel.. Ni kan ju testa med och se om ni får annat reslutat. Värt att veta är att det inte är säkert att AirPorten hittas vid första försöket i Assistenten.

Nej, nu får det räcka för inlägg denna kväll (med gardering) =P

/Fredrik

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-10-05 18:46

Ska testa med länkarna som du gav, återkommer senare.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-10-05 19:17

Kan tillägga att jag också följde instruktionerna men utan någon resultat. Har exakt samma fel som Nifo. Illa.

  • Medlem
  • 2006-10-05 20:11

Har även provat att ta bort nycklarna för nätverket, om det nu skulle vara något vajs med sparningen av lösenordet - men det funkade inte heller.

Nu blir man ju nyfiken (och förbannad) - Är det iMacen där är ett konstruktionsfel på eller har det något att göra med 10.4.8 som bland annat länken jag postade tar upp?

/Fredrik

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-10-05 20:29

Vi får väl hoppas att det inte är en konstruktionsfel iaf. Hoppas någon kommer med en lösning snart för annars så borrar jag hål i väggen och drar tråd.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-05 21:10

Min flickväns laptop PC är 2 rum ifrån min trådlösa router, men hon har 54Mbps, även om signalen är svag.

Hur många iMacs skall man behöva gå igenom innan man har rätt att häva ett köp? Detta är min 3:e.. (ja den har andra problem också)

  • Medlem
  • 2006-10-05 21:47

Ring-Ring-Ring Apple, alla ni som har problem. Stå på er: Ring och be att få prata med någon som står i kontakt med utvecklarna av hårdvaran. Det kan vara värt det. Ju fler vi är tillsammans.

Sitter just och undrar varför min nya (mmm...en till) mac inte kommit ännu. Har problemen uppdagats kanske, och därav har sändningar fördröjts?

Sen vill jag inte hävda att alla här ska kontakta MacWorld. Jag gjorde det, då de är större än den enskilde användaren, och kanske kan få igång en frågeställning som kan lösa problemet.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-05 21:49

Har dock kommit på att AirTraffic Widgeten verkar urskum. Är ju i betastadie (för intel) och visar bara mitt nätverk, och ej ens de runtomkring vår lägenhet. Så den vill jag inte kalla för tillförlitlig. Funderar på att testa iStumbler, hade det hemma en sväng men blev bara förvirrad. Nån som vill säga hur det funkar?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-05 22:00

Har nu dragit igång ett program som jag vet fungerar: iStumbler som ger följande data:

Secure: Secure
Mode: Managed
Network Name: Nätets namn
Signal: 65511
Noise: 65444 <<<< ---- Är ingen expert men det här låter ju inte bra?
Channel: 1
MAC Address: Mac adressen
Vendor: 00-14-51
Sampl: 216
Last Updated: Senast uppdaterad
Freq: 2412

Som sagt, reagerade på brussiffran där - men vet inte vad det innebär.
Det finns två ytterligare nätverk, det ena (starkare) med channel 11, och ett som brukar komma upp mer sällan, på channel 6. Alla, inklusive mitt nät har ungefär samma signal / brus-ratio.

Bra? Dåligt? Vad innebär detta i praktiken?

/Fredrik

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-10-06 08:52

Intressant... Har dock ingen aning vad Noise är, ska ta o kika på det sen när jag kommer hem.

  • Medlem
  • 2006-10-06 22:22

Kan säga att jag provade att installera om 10.4.8 - till ingen nytta.

/Fredrik

Nej, ominstallation gjorde tydligen ingen nytta här heller på min MBP! Ungefär varannan gång (uppstart från sleepmode) tappar den kontakten med den trådlösa routern, kass. Nåväl, jag har förhoppningar om att Apple fixar det här. Tills vidare är det kablage som gäller!

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-10-09 14:04

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=240927 här verkar det som om minst en till har samma problem.

  • Medlem
  • 2006-10-09 15:54

Ja, jo - det är massor med människor som har problem. Ta bara ett kik på apples diskussioner =/ Tack för länken.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-09 15:57

Skillnaden är väl att jag kör Apple både i burken och som router. Borde funka smärtfritt. Helt enkelt: Datorn hittar inte nätet efter vila eller vid uppstart, utan visar istället FuLL mottagning (!), sen får man stänga av airporten i menyn och sen välja sitt nätverk igen. Du får man skabbig mottagning men - mottagning - i alla fall

/Fredrik

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-10-09 16:20

Jo är samma sak här... Är dock irriterande och man vill ju ha full mottagning.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 00:13

Enough!

Nu blev det återköp av min iMac.. Jag får pengarna tebax!

Nu skall jag köpa en där jag har 30 dagars öppet köp, och som ligger bara 1 km ifrån där jag bor.

Känns lite smidigare så, om även en fjärde (!) imac skulle vara felaktig.

*grrr* Ingen har nog haft sån otur med iMac som jag har..

  • Medlem
  • 2006-10-12 08:09

Kolla även här.

Någon annan som även får dålig sprutt på själva förbindelsen Mac - Airport ?
http://www.99mac.se/naetverk-saekerhet/105769-comhem-8mbit-airport-hastighet.html#post754567

Sen läste jag på en sida att nån hae provat med "b"-standarden istället för "g". Hade visst löst hastigheten för någon. På min burk så står detta dock som auto 802.11b/g i ett, så att säga.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-12 08:21

Kolla här:

Nu ska vi se...

Hittade det här: http://forum.macworld.se/index.php?act=Attach&type=post&id=10989

Härifrån: http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=36809 (där jag själv postat)

Ska vi reda ut det här en gång för alla?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-12 08:23

Hmm...kanske inte var så mkt nytt eller? Resetta PMU kanske? (blir väl SMC på iMac)

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-12 08:31

Läste förresten på versiontracker (user comment) att denna version av iStumbler ger inte rätt värden. Därav att bruset anges lika högt som signalen. =/

Hittade däremot en specialare (universal) av Macstumbler:
http://www.deepdarc.com/2006/03/28/macstumbler-sshkeychain-univ-app/

/Fredrik

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-10-12 08:39

Hmm skumt det här problemet är alltså, hoppas det är mjukvarurelaterat. Ska testa med alla "fellösningar" igen samt med SMC reset. Tack för länkarna.

  • Medlem
  • 2006-10-12 09:01

Kollade med Macstumbler på nätverken omkring vår lägenhet. Alla får helt värdelösa siffror:

Vårt nät får i Signal: -30 (alltså MINUS med röd text)
Ett annat nät ligger på -58
Och ytteligare ett ligger på -68

Noise anges till - 92 på alla näten. Verkar inte det underligt.
Jag tror ju mer och mer att det kan vara ett hårdvarufel. Har ju hittat trådar beträffande förra iMac modellen där det tydligen också strulade (iMac Core duo).

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-12 22:36

En liten tröst på vägen...

Det verkar vara mjukvarurelaterat. En kille här lade in OS X 10.4.6 från grunden från skivan och nätverket verkar funka som en dans...

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=673277&tstart=15

/Fredrik (som kanske piggade upp någon denna kväll?)

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-10-12 22:47

Ja det gjorde du verkligen Fredrik! Dock är det inget som nämner att AirPort har dålig signal också. Vi får väl helt enkelt vänta på en update.

Ursprungligen av Nifo:

/Fredrik (som kanske piggade upp någon denna kväll?)

Du piggade upp mig Fredrik! Att lägga in 10.4.6 igen (nedgradera) känns emellertid lite långsökt, men jaja.. Det ordnar sig tids nog, tid som man inte har..

  • Medlem
  • 2006-10-12 22:56

Jo....tror det nämns nååååågonstans. Minns inte, man får lusläsa lite och tolka fritt, hehe En lösning är väl som nämns, att ta hem 10.4.7 + allt annat, men INTE 10.4.8

Ha en bra kväll!

/Fredrik

Bevaka tråden