Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WWDC 2006 ikväll

Tråden skapades och har fått 136 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av star-affinity:

Men då får man rumpnissigt grafikkort. Vill hellre ha EN 3,0 GHz Xeon eller Core 2 Duo (eller i alla fall en 2,66 GHz) och ett grymt grafikkort )

Skrev du inte att du efterlyste en billigare semi pro variant? Grafikkort kan du ju byta när du känner behovet, grafikkortet som följer med instegsmodellen duger rätt bra. Värstinggrafikkort drar man ju ändå sällan nytta av som semiproffs.

Ursprungligen av star-affinity:

OK. Jag har ett riktigt stort frågetecken som inte vill försvinna från min panna — när ska Apple fatta att det finns något som kallas semi-pro?

jag vill ha en stationär dator som ligger mellan iMac och Mac Pro vad gäller pris och utbyggnadsmöjligheter. Ungefär en Mac Pro fast mindre, plats för 2 diskar räcker, en optisk drive räcker, men möjlighet att byta grafikkort. Datorn bör kosta 15000-20000 inkl. moms.

Hallå Apple? Hallå!? HAAALLÅÅÅÅÅÅ?! Lyssna på mig!

Jag håller med dig, och jag tycker att datorn kort och gott ska heta: Mac.
Tänk själv, det är ju det mest logiska valet. Man har Macbook och Macbook pro på ena sidan, och på den andra så har man Mac och Mac pro. Sen så har man ju, såklart, även Mac mini och iMac, men de hör inte hit.

Mac skulle vara som Macbook är i jämförelse mot Macbook pro, vara lite sämre, vara i plast (ungefär som den där killen som byggde ett Powermac G5 liknande chassi till sin iMac G3. Chassit blev jävligt snyggt, och mycket mindre än Powermacen) och finnas i vitt och svart.

Någon som har en länk till sidan där man kunde se hur killen förvandlade sin iMac G3 till en "iMac G5"? Har tappat bort den, se, men jag tror att jag hittade den hä på 99mac när jag var ny här.

God natt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-07 23:48

Jag kollade Dell vs Apple och tänkte på en grej,, grafikkortet NVIDIA Quadro FX 4500 måste vara felmärkt,, eller..

Hos Apple: NVIDIA Quadro FX 4500 512MB SDRAM [+ SEK 16.000,00]
Hos Dell: 512MB nVidia Quadro FX4500 Graphics Card [lägg till 2 590,00 kr eller 88:-/månad1]

??

Ursprungligen av Fredric:

Jag kollade Dell vs Apple och tänkte på en grej,, grafikkortet NVIDIA Quadro FX 4500 måste vara felmärkt,, eller..

Hos Apple: NVIDIA Quadro FX 4500 512MB SDRAM [+ SEK 16.000,00]
Hos Dell: 512MB nVidia Quadro FX4500 Graphics Card [lägg till 2 590,00 kr eller 88:-/månad1]

??

det måsete vara dell som är fel ..

på inWarehouse kostar kortet NVIDIA Quadro FX 4500 512MB SDRAM .. 16 994:-

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=103632
enligt prisjakt varierar priset mellan 17.430:- och 20.425:-

lita aldrig på en dell ...

och för övrigt vill jag bara säga att mina spec_rates postade för LÄNGE sedan för Mac Pro visade sig stämma ... och desutom att serien förmodligen skulle vara Quad Core ...

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-08-07 22:09

Förvånar mig att det inte visades någon ny airport, nu när dom inte får sälja den gamla inom EU. Vi får nog vänta till Paris vad är det för datum som gäller där?

Tanka ned keynote?

Finns det nåt ställe där man kan tanka ned keynoten från WWDC06? Alltså inte se streamat, utan tanka ned den till disk.

En annan sak som jag undrar varför inte erbjuda 10000rmp SATA hårddiskar?? Det är ju till Pro dem riktar sig, all hastighet är välkommen.

Ursprungligen av Hunter78:

En annan sak som jag undrar varför inte erbjuda 10000rmp SATA hårddiskar?? Det är ju till Pro dem riktar sig, all hastighet är välkommen.

I så fall varför inte 15K diskar? Svar : Proffs fixar sådant själva...

  • Medlem
  • 2006-08-07 22:26

Hur mycket större Hd måste man skaffa sig om man skall använda Time Machine???

Vafanken är Keynoten på video, suck. Jag ville se den innan sängdax.

Ursprungligen av bjelkeman:

Vafanken är Keynoten på video, suck. Jag ville se den innan sängdax.

Här är den ju - länken fanns i min WWDC 2006 nyhet

http://events.apple.com.edgesuite.net/aug_2006/event/index.html

Ursprungligen av Björnström:

Här är den ju - länken fanns i min WWDC 2006 nyhet

http://events.apple.com.edgesuite.net/aug_2006/event/index.html

Tack! Blind som vanligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-07 23:35

Fast tittar man på en Mac Pro vs Dell så ligger de snarlikt i pris vs prestanda.

Precision 690 Dual Core 2.0 Ghz Xeon 5100 kostar c:a 22000 kr. Men jag håller med om att Apple borde ha en mellanmodell över iMac och under Mac Pro.

Den skulle ha highest end konfig av iMac, men mer utbyggbar och valbar.

> Mac Mini
> Mac
> Mac Pro

Typ.

Hunters kommentar om att MacOSX inte hanterar Quad-system speciellt bra vete tusan var den kommer ifrån. Läs min Quad recension och se själv vilken prestanda du KAN få ut:

http://www.fcpug.se/forum/showthread.php?p=1337#post1337

Två exempel (Quad 2.5 vs Dual Core 2.3 G5)
- FCP 80% snabbare
- AE är mer än 100% snabbare

Det krävs dock att programmen är skrivna för ändamålet vilket många inte är så optimerade för alltid. Att det är OSX's fel tvivlar jag STARKT på, snarare utvecklaren.

Men som sagt saknar även jag mellanmaskinen. Nu finns det verkligen utrymme för det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-07 23:40

Värstinggrafikkort drar man ju ändå sällan nytta av som semiproffs
Mja, sanning med modifikation. Folk som spelar mycket kör hellre en maskin för en snabb CPU än flera mindre snabbare.

Ex. en Core 2 Duo 2.67 Ghz eller dyl och ett Radeon X1900 XT är bättre än en Quad 2.0 Ghz (eller 2.6 Ghz rent av) men sämre GPU.

Detta är ett segment Apple missar helt - semi pro eller "high end homeuser" om man så vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-07 23:49

Som student gäller ju lite roligare priser:

21 775 kr för 2.6 Quad Core ex.

Eller strax för 19 000 kr för 2.0 Quad Core.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-07 23:50

Det kan vara så att Dell levererar ett fetare grafikkort som standard mot vad Apple kör. Dock känns Quadro som ett galet val med X1900XT som option.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-07 23:53

jo men 14000:- skiljer dom åt?? nått galet måste det vara..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-07 23:56
Ursprungligen av star-affinity:

Fet burk!

Satan vad slött det är med keynoten alltså.

i övrigt så håller jag med Star-Infanity, lite som vanligt.

Någon som vill köpa min iMac så jag kan köpa en Mac Pro )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 00:12

Går den att ladda ner någonstans? funkar inte över nätet..

Sidde:
Det ena behöver väl inte utesluta det andra?
Mac Pro'n kan ju vara snabbare än föregående, men slöare än nya intel-datorerna exempelvis. Och jag håller nog med, det blir lite väl flashigt och hypat många gånger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 11:14

Kanske i fel tråd. Är det bara jag som tyckte att Steve har tappat vikt? Han såg smalare ut än normalt....fyllde inte ut polotröjan! Fast jag kan ju ha fel.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-08 11:27
Ursprungligen av magnur:

Kanske i fel tråd. Är det bara jag som tyckte att Steve har tappat vikt? Han såg smalare ut än normalt....fyllde inte ut polotröjan! Fast jag kan ju ha fel.

Tyckte det såg ut som det jag med. Samt att Phill har blivit fetare...

Som flera har sagt innan, prosumer segmentet fattas.

Jag är en sån. Jag vill ha fart, en något behändigare (läs mindre) dator, en någorlunda tyst dator, ett utbytbart grafikkort som kan driva 30-tummarn, behöver inte mostermycket disk, behöver inte förtton pci-platser.

Så jag tvekar lite, är den nya burken tyst...? Vill jag verkligen ha en sån jäkla klump under mitt skrivbord...? Sålde ju min G5:a 2x2.5 GHz för ett par veckor sedan av just dessa anledningar...

  • Medlem
  • 2006-08-08 12:23

En smalare Jobs sågs redan vid öppnandet av nya NYC-butiken. Tycker det var mycket positivt att han var klart piggare än vid iPod Hi-Fi presentationen! (den var hackig och ofokuserad)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 14:13

Några fel på ljudnivåerna på senaste generationen's G5:or är det verkligen inte. Märker knappt av min Dual Core 2.3 Ghz:are hemma. Faktum är att MacBook Pro's "pip" är avsevärt mycket jobbigare. Sålänge Mac Pro håller sig i samma nivå som dagens (eller gårdagens) G5:or är livet lugnt. Men en lite nättare maskin hade inte varit fel nej, som alternativ då.

Ursprungligen av Erik.dv:

Några fel på ljudnivåerna på senaste generationen's G5:or är det verkligen inte. Märker knappt av min Dual Core 2.3 Ghz:are hemma. Faktum är att MacBook Pro's "pip" är avsevärt mycket jobbigare. Sålänge Mac Pro håller sig i samma nivå som dagens (eller gårdagens) G5:or är livet lugnt. Men en lite nättare maskin hade inte varit fel nej, som alternativ då.

Hm, ok. Så dual core maskinen är tyst... Har du har lyssnat till en dual 2.5 GHz-are någon gång? Är skillnaden stor jmf med din dual core 2.3? För min lät _mycket_ speciellt med processorerna i "automatsikt" läge. Blåser igång som bara fasiken ibland, för att sedan bli hyffsat tyst. Är det skillnad stor, så kanske jag chansar på en Mac Pro i alla fall...

Bara att vänta tills de första recensionerna kommer upp av Mac Pro. Det kommer säker tester väldigt snart där man testar ljudnivån!

Ursprungligen av Hunter78:

Bara att vänta tills de första recensionerna kommer upp av Mac Pro. Det kommer säker tester väldigt snart där man testar ljudnivån!

Jag hatar att vänta, men du har väl rätt antar jag....

Bevaka tråden