Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WWDC 2006 ikväll

Tråden skapades och har fått 136 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-07 21:04
Ursprungligen av Kalle W:

Ah. iCal kommer att få en iCal Server i 10.5 server där man kan dela kalender mellan flera personer.

Jaaaaaaaa! Som jag har väntat. Hur är det med kontakter? Finns det en Adressboksserver i Mac OS X 10.5 server så gråter jag.

Ursprungligen av acke:

Jaaaaaaaa! Som jag har väntat. Hur är det med kontakter? Finns det en Adressboksserver i Mac OS X 10.5 server så gråter jag.

På sätt och vis finns det det; Open Directory som är deras LDAP-implementation. Men du kanske tänkte på din personliga adressbok...? Då finns ju alltid .Mac.

Vad gäller iCal Server är det grymt; den kommer uppenbarligen att släppas som öppen källkod framöver, vilket är mycket trevligt. Det här är en väldigt "enterprise"-aktig tjänst som stora organisationer efterfrågar (om de inte redan är på det proprietära Exchange-tåget). Det fiffiga med iCal Server är att det är baserat på internetstandarden CalDAV, som möjliggöra alla möjliga kluriga saker med tid- och resursbokning.

Det ska bli spännande att jämföra med existerande projekt för detta, såsom Bedework.

Caldav: http://caldav.org/
Bedework: http://www.bedework.org

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-07 22:41
Ursprungligen av Pegges:

Vad gäller iCal Server är det grymt; den kommer uppenbarligen att släppas som öppen källkod framöver, vilket är mycket trevligt. Det här är en väldigt "enterprise"-aktig tjänst som stora organisationer efterfrågar (om de inte redan är på det proprietära Exchange-tåget). Det fiffiga med iCal Server är att det är baserat på internetstandarden CalDAV, som möjliggöra alla möjliga kluriga saker med tid- och resursbokning.

Ellerhur! Såg just bokningsgrejjen. Perfekt Apple, mer sådant! En sak som jag gillar är att iCal har gamla metal-looken på bilderna vilket borde betyda att de jobbar på en större uppdatering av programmet. Eller är det bara önsketänkande?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-07 23:53
Ursprungligen av acke:

Ellerhur! Såg just bokningsgrejjen. Perfekt Apple, mer sådant! En sak som jag gillar är att iCal har gamla metal-looken på bilderna vilket borde betyda att de jobbar på en större uppdatering av programmet. Eller är det bara önsketänkande?

jag tror att de flesta program kommer få nytt utseende i framtiden. Apple brukar ju alltid finslipa sakerna innan de släpps (till exempel Dashboard, Mail etc etc.)

Ursprungligen av acke:

Ellerhur! Såg just bokningsgrejjen. Perfekt Apple, mer sådant! En sak som jag gillar är att iCal har gamla metal-looken på bilderna vilket borde betyda att de jobbar på en större uppdatering av programmet. Eller är det bara önsketänkande?

Jag gissar att Apple planerar en rejäl uppgradering av iCal, men exakt vad är väl top secret än så länge.

Uppenbarligen har Apple också ny programvara, "Apple Teams", på gång antagligen för kollaboration i grupper. Mer info än så här har jag inte hittat ännu. Det kanske inte är helt officiellt...?

Detta var också käckt:

iChat Screen Sharing enables users to share their desktops with others to work together in real time on an activity, such as editing an iPhoto book, or helping a buddy get the most out of their Mac.

Herrejesus vilket antiklimax! Tur att man inte är utvecklare. Då hade man varit ännu mer besviken.

En reflektion från en som inte är fanatiker: Väldigt smutt att skylla på att MS kopieringslusta när man väljer att bara glänta på dörren till Leopard.... Kan det vara så att man inte hunnit längre?

Ursprungligen av Jonteponte71:

Herrejesus vilket antiklimax! Tur att man inte är utvecklare. Då hade man varit ännu mer besviken.

En reflektion från en som inte är fanatiker: Väldigt smutt att skylla på att MS kopieringslusta när man väljer att bara glänta på dörren till Leopard.... Kan det vara så att man inte hunnit längre?

Utvecklarna får ju veta lite mer...Sen kan det vara smart av Apple att spara lite på godsakerna i 10.5 och pytsa ut lite allteftersom

Ursprungligen av Simon Templar:

Utvecklarna får ju veta lite mer...Sen kan det vara smart av Apple att spara lite på godsakerna i 10.5 och pytsa ut lite allteftersom

Ja visst, helt rätt! Men dagens "show" visade inte på mycket och det är det vi får värdera.
Inte vad vi tror skall komma utan det som visades idag.

En reflektion - iCal, Mail och iChat visades med diverse balla grejer. Är de delar av OS X?
Eller visar de vad som kan göras med OS X i fristående program?
Ibland får jag känslan av att alla program som skeppas med en ny Mac är OS X enligt Apple. Är det ballt att visa programmet Keynote på en keynote om OS:et så kör vi det. Det är ändå ingen som bryr sig. Vi säger OS X ändå - vare sig det är iTunes, iCal, Mail, Pages, iPhoto...

Ursprungligen av Jonteponte71:

Herrejesus vilket antiklimax! Tur att man inte är utvecklare. Då hade man varit ännu mer besviken.

En reflektion från en som inte är fanatiker: Väldigt smutt att skylla på att MS kopieringslusta när man väljer att bara glänta på dörren till Leopard.... Kan det vara så att man inte hunnit längre?

Det kan eventuellt oxå vara så att de vill invänta patent på saker som kommer.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-08-07 21:02

Detta tycker jag inte känns helt fel.

Core Animation runs on any Core Image-capable Mac (including most Macs shipped in the past two years).

Undrar vilka minimumkrav som gäller i övrigt för Leopard.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-07 21:10

http://www.apple.com/g5processor/ - dags att ta bort den kanske..

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-08-07 21:17
Ursprungligen av studiox:

http://www.apple.com/g5processor/ - dags att ta bort den kanske..

Xserve är ju fortfarande G5, fram till oktober.

Har de sänkt priset på 30" nu? 21995? Kostade den det innan?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-07 21:22
Ursprungligen av Queux:

Xserve är ju fortfarande G5, fram till oktober.

Har de sänkt priset på 30" nu? 21995? Kostade den det innan?

http://macworld.idg.se/tjanster/macbarometern/display.asp

Njae, 26.000 va ?

Ursprungligen av studiox:

Det verkar som 30" gått ned från cirka 26k till cirka 22k, och 23" från cirka 14k till 11k. 20" kvar på strax under 8k

  • Oregistrerad
  • 2006-08-07 21:13

Jonteponte71

Så kan det vara. Kanske är några av funktionerna (eller vad det nu är) som utvecklare inte blir så glada av. Apple går ju mer och mer åt att utveckla program själva, vilket inte direkt gynnar utvecklare.

Jag tror det är en kombination av PR kampanj mot Vista - Som Apple vill åka så mycket snålskjuts på som möjligt när alla datortidningar skriver att Apple inte vågar visa sina fina funktioner för då kommer Gates och kopierar dom.. Men även att allt inte är klart - vore det klart och Leopard vore klart för tryck så skulle det ju inte vara några problem.

Förmodligen är den största slutsatsen man ska dra att leopard är långt ifrån klart..

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-08-07 21:19

Snacka om att man kan konfigurera sin Mac Pro hur man vill!! inga dåliga val!

Måste säga att man är något besviken över Leopard visningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-07 21:36

Mums mums var rätt ord

Hasta la vista, Vista

  • Oregistrerad
  • 2006-08-07 21:44

Men var är Xcode 3.0?
Stog på macrumors att det hade släppts idag, men allt jag hittar är preview

Annars är det ganska fina saker som har förhandsvisats; speciellt Spaces gillade jag.

Senast redigerat 2006-08-07 22:39
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-08-07 21:50

Jag vill ha Leopard och mer ramminne, nu. Verkar riktigt bra som alltid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-07 22:01

ingen ipod? ingen ny airport med något ballt i?

fyyyyy

jag som var sugen på en ny ipod

Det jag undrar är hur väl Apples Os X och mjukvara är optimerat för Quad cpuer. För man såg att Quad G5 inte var så mycket snabbare än dual core, pga att mjukvaran och OS X inte kunde utnyttja Quad konstruktion fullt ut.
Med andra ord har man någon större nytta av just Quad förrän Os X kan hantera det fullt ut, vilket jag tror är först med 10.5 som det möjligen kommer vara fullt fungerande.

OK. Jag har ett riktigt stort frågetecken som inte vill försvinna från min panna — när ska Apple fatta att det finns något som kallas semi-pro?

jag vill ha en stationär dator som ligger mellan iMac och Mac Pro vad gäller pris och utbyggnadsmöjligheter. Ungefär en Mac Pro fast mindre, plats för 2 diskar räcker, en optisk drive räcker, men möjlighet att byta grafikkort. Datorn bör kosta 15000-20000 inkl. moms.

Hallå Apple? Hallå!? HAAALLÅÅÅÅÅÅ?! Lyssna på mig!

Ursprungligen av star-affinity:

OK. Jag har ett riktigt stort frågetecken som inte vill försvinna från min panna — när ska Apple fatta att det finns något som kallas semi-pro?

jag vill ha en stationär dator som ligger mellan iMac och Mac Pro vad gäller pris och utbyggnadsmöjligheter. Ungefär en Mac Pro fast mindre, plats för 2 diskar räcker, en optisk drive räcker, men möjlighet att byta grafikkort. Datorn bör kosta 15000-20000 inkl. moms.

Hallå Apple? Hallå!? HAAALLÅÅÅÅÅÅ?! Lyssna på mig!

Verkar som om dom lyssnat för runt 20.000 (under med studentpris) får du en 2 GHz mac pro.

Ursprungligen av star-affinity:

OK. Jag har ett riktigt stort frågetecken som inte vill försvinna från min panna — när ska Apple fatta att det finns något som kallas semi-pro?

jag vill ha en stationär dator som ligger mellan iMac och Mac Pro vad gäller pris och utbyggnadsmöjligheter. Ungefär en Mac Pro fast mindre, plats för 2 diskar räcker, en optisk drive räcker, men möjlighet att byta grafikkort. Datorn bör kosta 15000-20000 inkl. moms.

Hallå Apple? Hallå!? HAAALLÅÅÅÅÅÅ?! Lyssna på mig!

håller med!

Den biligaste konfigurationen hamnar på 20500 och då är det inte mycket att hurra för!

Ursprungligen av Hunter78:

håller med!

Den biligaste konfigurationen hamnar på 20500 och då är det inte mycket att hurra för!

Minus moms så blir priset klart under 20.000...men även 20.500 ink moms är inte mycket att bråka om med 24 månaders avbetalning så blir det runt en tusing i månaden vilket är klart överkomligt.

Ursprungligen av Simon Templar:

Minus moms så blir priset klart under 20.000...men även 20.500 ink moms är inte mycket att bråka om med 24 månaders avbetalning så blir det runt en tusing i månaden vilket är klart överkomligt.

Shit! Det kan man ju nästan klara som student!

Ursprungligen av Simon Templar:

Minus moms så blir priset klart under 20.000...men även 20.500 ink moms är inte mycket att bråka om med 24 månaders avbetalning så blir det runt en tusing i månaden vilket är klart överkomligt.

Men då får man rumpnissigt grafikkort. Vill hellre ha EN 3,0 GHz Xeon eller Core 2 Duo (eller i alla fall en 2,66 GHz) och ett grymt grafikkort och kan gärna tänka mig att spara in lite på andra saker också (färre kortplatser osv.).

Högst 20000:-. Gärna 15000:-.

Bevaka tråden